Големият "мук"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големият "мук"

Капитал

Големият "мук"

Човешкият елемент е повратната точка в онлайн обучението

14745 прочитания

Капитал

© Цветелина Белутова


Имри Авитан напуска училище в десети клас, изпада от учебната система, но не защото не му се учи, а защото цялото му време преминава в самообразоване и не успява да стигне до училището.

"Тогава се бях записал в "Отворения университет" (основан 1976, няма учебна такса), те не изискваха да имам диплома за завършено средно образование." По това време – преди осемнадесет години, не съществуват онлайн курсове, а Имри чете от хартиени учебници и пътува на стоп от единия край на Израел до другия, за да се яви на изпити. След като завършва бакалавърска степен и магистратура, кандидатства в един от водещите израелски университети - телавивския, и в момента е докторант по педагогика. Да не забравим - Имри няма диплома за завършено средно образование. "Напуснах училището, защото имах чувство, че нищо ново не научавам, много бавно напредвахме с материала, нямах никаква възможност да съм активен."

За учениците, които се чувстват като Имри Авитан, както и за всеки друг, който иска да научи нещо ново, сега на пръв поглед е много по-лесно – съществува MOOC Massive Online Open Courses (съкращението се чете "мук") – база данни с курсове от водещите университети "Оксфорд", "Станфорд", "Йейл" и много други, които са безплатни.

През 2010 г. се появяват десетки онлайн платформи за изучаване на МООС (coursera, edX и др.). Но първият пълен курс, качен за изучаване онлайн, е по изкуствен интелект от "Станфорд" през 2011 г. "До този момент само няколкостотин избрани студенти, които са преминали приемния изпит и които могат да си позволят скъпите такси, имат достъп до този курс. След пускането му онлайн 160 000 души се записват да го изучават", казва Лиа Маор. Срещам се с нея и с Имри Авитан, преди да започне обучението им How2Mooc в София, или как да използваме МООС.

Причината да се създаде движение "how to", което да насочва как всъщност да се възползваме от необятните възможности на достъпното в интернет знание, са статистиката и резултатите от последните шест-седем години, откакто MOOC съществува. "Само около 5% от започналитe онлайн курс го завършват. Чудехме се каква е причината за ниската успеваемост и с приятели и познати си направихме експеримент – започнахме курс по Rational thinking, като си направихме Facеbook група и whats up групов чат. Постоянно се съветвахме, мотивирахме се eдин друг и си помагахме, когато някой има затруднение", казва Лиа Маор.

Всички от групата завършват курса. Очевидно това, което е липсвало до този момент, за да се развие изцяло потенциалът на MOOC, е човешкият фактор. Не е нужно да е учител или преподавател, но е нужно да има чувство за общност, за споделена цел, а ако има и някой, който насочва целия процес, би било още по-лесно. Затова започва да се развива системата HOW2MOOC. До същия извод стигат и в Coursera – една от най-големите МООС платформи, която предлага над 1900 курса. През 2014 г. те основават международна мрежа от Learning Hubs - място, където учащите МООС могат да се срещат и да си подготвят материалите заедно. Такива хъбове има в над трийсeт града по света. Това повишава процента на завършилите от 5 на 30%.

Лиа Маор и Имри Авитан чрез собствения си опит разбират, че MOOC e бъдещето в образованието, и се включват към инициативата на Яков Хехт, създателя на Education Cities, така наречените "демократични училища", който измисля и HOW2MOOC. Te започват да обучават учители в средните училища в Израел как да използват системата и как да бъдат "мукстъри" и да помагат на учениците си.

"Само за няколко години светът се промени коренно – всеки ученик в момента има цялото знание, достъпно чрез MOOC или която и да е платформа, в телефона си. Учителят не трябва вече да e източникът на знания, а помощник, който да стимулира да се усвояват знанията, които така или иначе ги има онлайн", казва Имри.

Лиа няма търпение да сподели един от най-пресните примери от практиката й: "Не е задължително учителят, който ще помага и ще се превърне в "мукстър", да е експерт по темата." По време на обучението в гимназиите една преподавателка по религия решава да мине с класа си курс по "Въведение в астрономията" от Австралийския университет. "Тя беше достатъчно смела да признае, че нищо не знае по темата, че я е страх и не знае дали ще се справи, но иска да е в отбора на нейния клас и заедно да учат. Резултатът беше налице - децата, които в началото се оплакваха, че астрономията е скучна и няма да им трябва в ежедневието, изведнъж се мотивираха. Защото станаха свидетели на нейния ентусиазъм, искреност и видяха как един авторитет в техните очи може да е част от техния отбор и да изпитва същите трудности. Всички минаха курса успешно."

Резултатите от министерството на образованието в Израел от миналата година са: от всички деца от петнайсет различни класа в цялата страна, които изучават "Въведение в астрономията" от Австралийския отворен университет и "Контрол на мобилни роботи" от Технологичния институт в Джорджия, 83 процента преминават успешно и двата курса. "Ключът беше в обръщането на класната стая наопаки, те не идваха в училище пасивно да приемат знание от авторитета пред тях, а да разкажат какво вече са научили онлайн и да помогнат на съучениците се, напътствани от "мукстъра", казва Лиа. Моделът е на образователния екип: ученикът, който владее английски, превежда материали за своите съученици; този, който е силен по математика, помага на останалите да разберат формулите.

Тези практически опити ни дават надежда, че ако към свободните бази данни от безкрайни познания добавим човешкия елемент и позитивните ефекти от екипната работа, те наистина ще променят обществото ни, така както се очакваше от MOOC по време на пусканeто му преди седем години и че той се превърне в game changer.

Човекът като мукстър или наставник може и да е разрешението на един проблем, който се очерта след публикуване на ОЕCD (Organisation of Economy Coopеration and Development) – Организацията за икономическо сътрудничeство и развитие през юли 2016 – Are there differences how advantaged and disadvantaged students use the Internet. Според изследването достъпът до интернет и знания онлайн не дава автоматично на децата от бедни и необразовани семейства и общности равен старт в живота – подобен на децата от образовани семейства и развити общности. Докладът на OECD показва изследване от четиридесет страни – за какво тийнейджъри използват интернет. Учениците от скандинавските страни и държавите в Европейския съюз търсят научна информация, четат книги и новини, докато според доклада тийнейджърите от развиващите се страни и региони, в които има труден достъп до образование и където именно се възлагаха големи надежди на интернет като възможност за достъп до знание, всъщност през по-голяма част от времето играят игри онлайн. Когато тийнейджърите няма развити навици и култура и дори не знаят какво точно да търсят, няма как да се възползват от възможностите – необходим им е пример на човек, напътствия от наставник.

За такива напътствия идват и повечето хора на обучението в София по HOW2MOOC. Тук са преподаватели по корейски език от Софийския университет, родители, които искат да обучават децата си вкъщи, учители от гимназии, тийнейджъри, които вече са учили курсове от MOOC, но искат да оптимизират процеса, и студент от Лондон, който иска да направи MOOC хъб в България.

По време на представянето на участниците в обучението почти всички казваха едно и също: "Тук съм, защото MOOC e бъдещето и искам да съм част от него." Лиа Маор и Имри Авитан обещават да ги научат през следващитe дни как да бъдат "мукстъри", за да могат те от своя страна да обучат хората, които използват онлайн курсовете да се самообучават. "В съвременния свят човек не е конкурентоспособен с това, че има много познания, защото всеки ги има в телефона си, а с това как да комбинира знанията и да намира крeативни решения на проблемите", казва Имри.

Друга важна разлика между "мукстъра" и учителя според него е, че вместо досегашната надпревара вече се работи с посока обединени усилия. Създава се учебна общност - без значение дали тя е в реална класна стая или виртуална група от хора на различни възрасти, които искат да се усъвършенстват в някоя посока. След малко разнообразната група по възраст и професия, събрала се днес в София въпреки августовските жеги, започват всички заедно да изучават курс от MOOC.

Курсът How2MOOC се организира от "Национална мрежа на родителите", които вече са организирали две международни конференции в София за свободно развитие на образованието с гости от Израел, Дания, Германия и Великобритания и този курс е естествено продължение на инициативите им в тази област.

Имри Авитан напуска училище в десети клас, изпада от учебната система, но не защото не му се учи, а защото цялото му време преминава в самообразоване и не успява да стигне до училището.

"Тогава се бях записал в "Отворения университет" (основан 1976, няма учебна такса), те не изискваха да имам диплома за завършено средно образование." По това време – преди осемнадесет години, не съществуват онлайн курсове, а Имри чете от хартиени учебници и пътува на стоп от единия край на Израел до другия, за да се яви на изпити. След като завършва бакалавърска степен и магистратура, кандидатства в един от водещите израелски университети - телавивския, и в момента е докторант по педагогика. Да не забравим - Имри няма диплома за завършено средно образование. "Напуснах училището, защото имах чувство, че нищо ново не научавам, много бавно напредвахме с материала, нямах никаква възможност да съм активен."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.