С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

4 окт 2019, 8:25, 3281 прочитания

Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-популярните краудфънд платформи: Kickstarter, IndieGoGo (опция за запазване на приходите независимо от поставената цел), GoFundMe (лични каузи), Patreon (за творци).
Когато кампаниите за групово финансиране започнаха да навлизат като практика в България, те бяха насочени предимно към технологичния сектор, благотворителни и лични акции. През последните няколко години и особено през тази, груповото финансиране (crowdfunding) започна да работи все по-ефективно при креативни проекти. Успехът все още е новина и стъпките са плахи, но вече има достатъчно примери, за да кажем, че хората, които участват в културния живот у нас, са все по-склонни да подкрепят тези, които създават изкуство или стоят зад важни инициативи.
В глобален план: филмите, музиката и книгите са 40% от всички проекти, които се анонсират в Kickstarter, една от най-големите краудфъндинг платформи. Успехът не е гарантиран - 36% успяват да стигнат до обявения бюджет, като най-често успешни са кампаниите, свързани с театър (60% успеваемост), а най-неуспешни са тези, свързани с технологически продукти (80% от тях не намират подкрепа). Това се обяснява и с факта, че за проекти, свързани с технологии, обикновено се поставят по-високи бюджети. Сферата вече се развива и в други посоки: през 2017 г. в Нова Зеландия се създаде PressPatron, първият краудфъндинг сайт, посветен изцяло на разследващата журналистика.


Сто и три часа. Точно толкова отнема на пловдивската група TDK да стигне до определения бюджет, с който да запише новия си албум на отдалечена локация, в близост до Северното Черноморие. Името му е "Успех", което сега звучи логично, но ако кампанията беше провал, щеше да е ирония. За щастие групата има отдадена публика, която, изглежда, не се е разсеяла от едногодишната пауза в дейността на музикантите: феновете им са генерирали чрез лични дарения 4323 евро при поставена цел от 3000 евро.


Вокалистът Никола Николов вижда този процес като възможност слушателите и музикантите да са едно цяло. "Разбираме участието на хората, почитатели на нашата музика, като част от самото ѝ създаване. Другите начини, по които бихме могли да реализираме този албум, са далеч по-безинтересни и неадекватни за това, което правим." В края на септември те завършиха записите по "Успех".

След като излезе от традиционния ефир, музикалният подкаст с деветгодишна история Falshimento в момента се издържа изцяло от даренията в платформата Patreon, в която всеки може да се включва със сума всеки месец. Създаването на съдържание, специално за абонатите на Patreon, е модел, който се налага все повече, особено в областите, в които то лесно може да бъде поддържано, като например музиката.

Илюстрация


На месечни дарения от Patreon разчита и културното пространство ТАМ във Велико Търново, което вече шест години домакинства на концерти, партита, прожекции, театрални изяви, дискусии. Съоснователят Галин Попов смята, че това е начин да се провери и утвърди доверието в пространството, но и също така екипът да не зависи от големи донори. Според него хората бавно, но сигурно свикват с практиката да даряват за подобни инициативи и каузи. "В момента успяваме да генерираме около 350 долара на месец, което е добър буфер, когато например трябва да затворим за лятото, но наемите и осигуровките продължават. Оптимист съм, че на някакъв етап можем да стигнем до 1000 долара на месец – това ще ни е предостатъчно, така че, когато това се случи, планираме да създадем грант, който да подпомага творци и други организации."



Как стои въпросът, когато става въпрос за проекти, които изискват повече средства? Един от първите режисьори в българското кино, които експериментираха с груповото финансиране, е Андрей Андонов. Той обяви кампания в IndieGoGо за завършването на независимия си филм "Никой", чиято премиера беше на "София филм фест" през 2017 г. Въпреки че постигна едва около половината от поставената сума, Андонов намира кампанията си за успешна. "С тези около седем хиляди долара покрихме част от разходите по постпродукцията, успяхме да платим за оригинална композирана музика и за част от постпродукцията на звука", казва Андонов, който в момента снима филма "Ятаган" с финансиране от НФЦ. Казва, че би прибегнал до краудфъндинг отново, но при определени условия, най-вече ако проектът не е нишов. "Бих направил нова кампания само ако филмът е жанров (комедия или хорър), снима се на английски език и цели глобално разпространение и аудитория."


Сред успешните примери от тази година е "В като Вагина". Книгата, написана от Светла Баева и Рая Раева, богато илюстрирана от Борислава и Михаела Караджови, е провокирана от притеснителните данни за нивото на сексуално образование в България – само 10% от училищата имат часове, посветени на темата, а България и Румъния са на първо място в Европа по нежелана бременност при момичета в тийнейджърска възраст. Разходите за издаването на книгата са вече напълно покрити, като първите 50% бяха достигнати само две седмици след обявяването на кампанията в IndieGoGo. Към момента авторите са събрали впечатляващите 6753 евро. Инициативата намери и международно отразяване, съответно и дарители извън България. Изданието, зад което седи платформата за социално ангажирано изкуство Fine Acts, се очаква до края на годината.

Още едно специално книжно издание ще намери читателите си благодарение на обществено финансиране, но посредством българския сайт Platformata.bg. Това е "Рила – малка книга за планината", в която ще има карта на региона, информация за хижите и маршрутите в него, авторски илюстрации и фотография, съвети какво ни трябва в планината.

"Това е първият такъв проект, който създавам, и чрез кампанията искам да проверя какъв е интересът на хората и дали една такава книжка би се харесала на читателите", казва Мариана Киречева, дизайнер и автор на книгата, с която ще започне брандът "Планинка", създаден за поредица от пътешественически издания. Тя е задала бюджет от 6000 лв., като 30% от тях са събрани месец преди края на кампанията.



За Мариана независимостта при всички креативни решения в процеса е от голямо значение. "Държа на дизайна и визията, която съм създала, и не бих искала тя да се променя. Също при един такъв проект има възможност за личен контакт с хората и директна обратна връзка. Книжката, както и всички аксесоари към нея (някои от които са ръчно правени), са създадени с много любов и внимание, и за мен е важно да достигне по този начин до хората. Разбира се, самоиздаването е доста трудоемко, защото освен за самата направа на книжката човек трябва да се погрижи за разпространението, покупката на всяка една бройка, поддръжката в социалните мрежи и други. Нямам опит с издателства - до момента не съм пращала проекта на никое. Не съм отписала този вариант, но разбира се, много зависи от условията и ограниченията (ако има такива), които се поставят. Доколкото съм чувала, самият процес е доста тромав и отнема много време."

Скорошните примери показват, че дори и да е трудно да говорим за тенденция, силното съдържание и послание
Бързи съвети за успешна компания: Избиране на правилна платформа според няколко ключови фактора - процент, който се взима от даренията, възможността да се запази получената сума, дори и крайната да не бъде достигната, наличието на териториални рестрикции при даряване и получаване на пари. Адекватни на дадената сума награди – при креативните проекти това са всякакви възможни артефакти, мърчандайз и дори преживявания (от плакати, стикери и принтове през специални издания на физически носител до събития, предназначени само за дарители)Хомогенно, изчистено и стилно визуално съдържание. Поддържане на кампанията след първоначалния интерес към нея и чест контакт с дарителите в етапите от реализирането на проекта.

Капитал #40

Статията е част от брой #40 на седмичния "Капитал" (4 - 10 октомври). В броя ще прочетете още:

- Какво казват икономистите за глобалната икономика
- Нов голям офис проект в "Хладилника"
- Колко струва издръжката на домашен любимец

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Рециклиране за напреднали 1 Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

20 сеп 2019, 5652 прочитания

България преоткрива таланти 2 България преоткрива таланти

Илюстрации с портрети на роми от България и света разказват техните непознати истории и постижения в изкуството

30 авг 2019, 3332 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Безмесни избори

Вегетарианството и новите тенденции като веган ресторанти, хотели и продукти

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10