С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

14 14 окт 2016, 18:18, 40109 прочитания

Внимавай в картинката

Как се говори пред хиляди експерти и как се изготвя ефектна презентация, обяснява номинираният за топ лектор Борис Христов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Борис тъкмо се връща от Атланта, където е изнесъл две лекции на конференцията Microsoft Ignite – едно от най-големите технологични събития с над 25 000 посетители и 2200 долара входна такса. В първата е говорил за това как може да се създаде красива и интересна презентация, или как човек без дизайнерски умения да направи атрактивни слайдове на Power Point. Другата лекция е била за боравене с Microsoft Sway.

"Най-ефективният начин, за да се подготвя за говорене пред толкова много експерти, е да тренирам. Репетирам седмици преди представянето. Някои хора медитират, други се молят, трети си носят късмети, но всичко това няма значение, ако не са репетирали достатъчно", казва Борис с широка чаровна усмивка. На срещата ни идва облечен е със спортно елегантна риза и панталон. "Важното е да ми е удобно, това е и принципът, който спазвам, когато си подбирам дрехи за лекции – достатъчно е другото напрежение, не трябва да има ни най-малко неудобство от
облеклото."


По време на Microsoft Ignite той няма право на грешка – "все пак обяснявам на хората как да си направят добра презентация, моята трябва да е наистина отлична". Още преди да започне обаче, става технически гаф – екранът се разваля и пет души не могат да го стартират. "През десетте минути, през които се опитваха да го оправят, аз се стремях да развеселявам публиката и да задържа вниманието й, за да не си тръгне. Не разказвам вицове, силата ми е в самоиронията. Пред българска публика е лесно, все пак съм от Перник, което в случая помага – кой не реагира на вицове за родния ми град! Но пред международна аудитория е друго и трябват повече усилия", казва лекторът. Мониторът е оправен и цялата презентация протича гладко – "показах съвсем практично как един лош дек от слайдове може да бъде преправен на красив и ефектен, без да са необходими дизайнерски умения".

В критични ситуации и когато адреналинът е висок, Борис си повтаря, че всичко ще е наред, използва позитивно мислене и не допуска лош сценарии в главата си. "Но все пак на втората презентация в Атланта, бях на косъм от провал – в залата беше студено, а аз имам проблем, когато градусите са ниски – започвам да треперя и не мога да спра." Затова той моли техническите лица да увеличат температурата на климатика – най-важно е всички рискове да се предвиждат и да се минимализират неудобствата.

Той е само на 26 години, а вече няколко пъти е избиран за топ лектор на форумите, на които говори. "Първият път беше във Верона, след това в Будапеща, където публиката гласува за мен като най-интересен презентатор." Механизмът на избиране на топ лектор е свързан с редица формуляри за оценка и зависи изцяло от това дали слушателите са доволни, обяснява Борис. Третият път е избран за топ спийкър в Австрия и с магическото число три започват да валят покани от форуми по цял свят.



За да стане добър презентатор, се обучава сам - по образование е програмист, с опит в големи корпорации като HP, работил е с бази данни. По време на поредния трейнинг открива, че презентациите не е задължително да бъдат скучни. Според него дори презентация на тема като база данни може да е интересна. "Ключът е опростяването. И най-сложната информация може да се пресъздаде по вълнуващ, прост и ясен начин." Признава, че понякога му отнема седмица, за да измисли как да съкрати данните от даден слайд, свеждайки ги до едно запомнящо се изречение.

Преди година Борис създава агенция за дизайн на презентации 356labs и често води обучения на малки и големи корпорации. "Направих компанията на майтап, тествах дали някой в България ще се интересува от сериозни презентации." Идеята му се оказва толкова успешна, че унгарската компания Prezi, инструмент за създаване на интерактивни презентации, предлага да купи фирмата му. "Отказах, искам сам да я развия, вече имаме много клиенти". В момента 356labs организира уъркшопи на тема как се прави интересна презентация, или как се става топ лектор, същевременно консултира големи телеком компании и има клиенти от различни държави. "След успешна лекция на събитие като Microsoft Ignite, където повечето посетители са на отговорни позиции в компании и от тях зависят много решения, запитванията за съвместна работа започнаха веднага", обяснява Борис и допълва: "Важното е те да бъдат впечатлени." Той има по петнайсет полета на месец, но казва, че всичко си има граница и невинаги това, което звучи добре, е приятно изживяване. Убеждавам се сама – едва успяваме да се срещнем вечерта, преди на следващия ден да започне поредният му уъркшоп. И двамата пием кафе без значение, че е 19:00 часа – предстоят му дълги нощни часове репетиция.

Теория на практиката
Според лектора твърдението, което често се среща в материали тип "Десет съвета как да направим презентация" - че всеки слайд трябва да има задължително снимка, не е вярно. Той смята, че ако снимката не носи допълнителна информация, е излишна.

Очевидно Борис се води от идеята за минимализма и успява с нея. Разбира се, различната публика реагира по различен начин – "българите, поне в технологичните сфера, са активни и задават въпроси, докато немците много рядко питат, и то накрая на лекцията". Допълва, че ирландците се смеят само след като им е казано, че това е било шега – "трябва да има нещо като лампа, която да светва – все едно са публика на шоу на живо и трябва да се подаде сигнал". И не всички шеги са уместни – "говорих на конференция в Украйна точно по време на големите им сблъсъци и тогава със сигурност нямаше да е подходящо да се майтапя на тема политика, докато в България шеги в този стил са валидни винаги", казва Борис.

Най-големият му гаф досега е по време на презентация в Microsoft България - полива с минералната си вода контакта и замалко не прави късо съединение. След тази случка съветът му е: никога не слагайте водата си близо до компютъра. Също така, за да могат всички да се концентрират върху темата, skype и други програми, е добре да бъдат изключени.

"Когато видя преди начало на обучение или лекция презентаторът да си гледа в записките, вместо да се запознава с хората, които влизат в залата, ме побиват тръпки", смее се Борис. Според него всяка минута трябва да се използва за контакт с публиката, дори small talk-а не е излишен.

"А ако става въпрос за корпоративни представяния, няма нужда да натоварвате колегите си с лого на фирмата на всеки слайд – вие сте с бадж на HP например, обучението се води в сградата на HP и в този случай е напълно излишно да присъства и логото им." Слайдът е и като малкото братче на билборда - "като видите голям жълт плакат с червено М по средата, е ясно, че това е "Макдоналдс" и няма нужда от повече, същото ярко послание трябва да има и презентацията ви, за да не отвлича вниманието на аудиторията твърде много, а може да се концентрират върху вас и думите ви", обяснява Борис. "Иначе цялата среща би била излишна, достатъчно е да се изпрати презентацията по имейл." И още един важен съвет – в никакъв случай не четете от презентацията си, гледайте публиката в очите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3044 прочитания

Безмесни избори 1 Безмесни избори

Вегетарианството и новите тенденции като веган ресторанти, хотели и продукти

27 сеп 2019, 4058 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
След утрешния ден

Три погледа към случващото се по света

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10