Блясъкът на подредения ум
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Блясъкът на подредения ум

Документалният филм Minimalism: A Documentary About the Important Things на тандема Джошуа Милбърн и Раян Никодимъс, е обявен за номер 1 в независимата документалистика за 2016 г. Блогът им<a href="http://www.theminimalists.com" target="_blank"> The Minimalists </a>има над 4 милиона последователи, а техният The Minimalists Podcast оглавява секция "Здраве" в iTunes

Блясъкът на подредения ум

Как минимализмът, капсулирането на гардероба, KonMari методът и лагомът ни помагат да отсеем истинските неща в живота и да станем по-щастливи

68997 прочитания

Документалният филм Minimalism: A Documentary About the Important Things на тандема Джошуа Милбърн и Раян Никодимъс, е обявен за номер 1 в независимата документалистика за 2016 г. Блогът им<a href="http://www.theminimalists.com" target="_blank"> The Minimalists </a>има над 4 милиона последователи, а техният The Minimalists Podcast оглавява секция "Здраве" в iTunes


Документалният филм Minimalism: A Documentary About the Important Things на тандема Джошуа Милбърн и Раян Никодимъс, е обявен за номер 1 в независимата документалистика за 2016 г. Блогът им The Minimalists има над 4 милиона последователи, а техният The Minimalists Podcast оглавява секция "Здраве" в iTunes

"Истински ценните неща". Този израз навлезе небрежно във всекидневието, за да наложи сериозни промени в начина на живот. Във всеядни времена, които задушават с информация, реклами, стоки, технологии, услуги, послания, много от младите хора по света започват да налагат течения, които да отговарят на собствените им нужди.

Едно от тях е тенденцията за въвеждане на ред в бита и живота, опростяване на съществуването и разумно използване на време, енергия и ресурси.

Минимализмът

В новата си дефиниция това е стремежът да се отървем от вещите, които не използваме и от които нямаме нужда, за да си създадем дишаща, олекотена среда и да организираме живота си семпло, с мисъл за качеството.

Към този начин на живот се стремят много от т.нар. millennials – хората на възраст между 18 и 34 години (съставляващи повече от 1/4 от населението на САЩ например). Според Forbes променената им ценностна система - стремежът към преживявания, не към предмети, е определяща за това как те харчат парите си.

Концепцията на "минималистите" не е да имат все по-малко - напротив, те наблягат на освобождаването на място за повече – повече време, повече емоции, повече преживявания, повече съпричастност, повече удовлетвореност. Повече свобода. Въвеждането на ред и приоритети в живота ни помага да освободим това пространство.

Мексиканският дизайнер Джералдо Осио създаде комплект с най-необоходими, но уютни вещи за пътуващи номади с посуда, свещ, ваза, постелка за спане и възглавница. Всички елементи са произведени от японски майстори и изработени от естествени материали

Минимализмът според някои автори е свързан и с организирането на живота и неговата оптимизация, често свързана с технологиите и насочена изключително към елита. "В Силициевата долина фетишът към минимализма вероятно може да се проследи до прочутото празно жилише на Стив Джобс (който седял на пода) и съответната изчистеност в дизайна на продуктите на Apple. Ограничавайте се по този начин – и вие може да управлявате компания за 700 милиарда. Една увеличаваща се група в Reddit обсъжда предимствата на продуктите на Muji и кои хобита са уместни за минимализма в един общ стремеж да живеят по най-ефективния, макар и може би не най-приятния начин."

От малки къщи и микроапартаменти до гардероб, подбран в монохромни цветове и изчистен, скандинавски интериор - според New York Times близо 4 милиона изображения са публикувани в инстраграм с хаштаг #minimalism, включващи бели маратонки, облаци, произведенията на Мондриан, неонови надписи, тухлени стени и зелени ливади.

Причините да станеш част от минималистичното движение може да са няколко – въпреки високото си заплащане и длъжност много млади хора се чувстват нещастни и пленени в корпоративния си начин на живот и го напускат, за да отделят време за по-важни неща. Други откриват, че са затрупани с "боклуци" – непотребни вещи, които буквално не им позволяват да дишат, трети отказват да бъдат зависими от материалното, четвърти... просто следват скандинавски лайфстайл. Има и една друга графа – в книгата си Smarter Faster Better Чарлз Дюиг отбелязва: "През 1980 г. повече от 90% от американската работна сила се обръщаше към началника си за инструкции и помощ. Днес повече от една трета от работещите американци са на свободна практика, предприемачи или на преходни позиции." Сега тежестта на отговорностите пада по-скоро върху отделния човек.

Минимализмът вярва, че живеем в общество, което започва да иска все по-малко, предозирало от свръхконсуматорството на западния човек. Тази философия (и практика) е в основата на проекта Getaway, който предлага възможност на желаещите да тестват живота в миниатюрна къща с базово обзавеждане срещу 99 щ.д. на нощ. Постепенно Getaway прераства в движение - Tiny House Movement, чиито принципи са напълно в синхрон с ценностите на младото поколение – по-прост живот, грижа за околната среда, финансова стабилност, устойчивост и много приключения. Както много наблюдатели посочват, една от отличителните характеристики на милениумите (на която много бизнеси бързо отговориха) е склонността им, дори когато имат стабилни доходи, да харчат парите си не за вещи, а за преживявания - пътуване, концерти, вечери навън.

Това доведе и икономиката на споделянето с компании като Uber и Airbnb.

Успешен трансфер от японската философия на минимализма до всекидневието на милиони хора по цял свят беше осъществен от

Марие Кондо

Най-организираната жена в света носи винаги бяла дреха, асоциация с чистотата - "това е част от моя бранд", казва тя пред сп. "Нюйоркър", и никога не кани репортерите в дома си
Източник: wikipedia

Японската консултантка по "въвеждане на ред" и авторка на четири книги предлага услугите си на хора, които искат да организират дома и... живота си. Но това е най-очевидното, което може да се каже за нея. Само на тридесет и две, Кондо превръща името си е марка, а списание Time я включва в класацията на стоте най-влиятелни личности на за 2015 г. Книгите й се продават в милиони копия и са преведени на десетки езици, а заглавието, което я прави световноизвестна, е бестселър номер 1 на New York Times в продължение на 86 седмици - The Life-Changing Magic of Tidying Up: The Japanese Art of Decluttering and Organizing (2011 г.), с два милиона продадени бройки.

Книгата излиза през 2014 г. в САЩ без никакви промоции и фанфари, без интервюта с авторката и в момент, когато американците са затрупани до задушаване от вещи за еднократна употреба. И продължава да бъде едно от най-продаваните заглавия. На българския пазар "Магията на подреждането" е отпечатана през 2016 г. от издателство "Бард".

Кондо показва как точно да сгънете, приберете и подредите вещите си – от кухнята до банята, в илюстрования наръчник Spark Joy

Марие печели световна симпатия, защото според думите й в начинанието й няма преднамерена бизнес идея.

Гените на реда и обсесията към него се проявяват при нея в най-ранна възраст, още 5-годишна, когато чете със страст домакинските списания на майка си, после става отговорник за подреждането на училищната класна стая, а на 15 разработва своя метод за подреждане и започва да го прилага в стаите на родните си. Когато е на 19, познати й предлагат да подреди дома им срещу заплащане и така естествено стартира нейният бизнес. Сега, за да се запишеш на консултация при Кондо, трябва да чакаш минимум три месеца. В основата на метода й са японската култура и системата от вярвания в шинтоизма. "Да минимализираме притежанията си и използваме единствено предметите, които приемаме с радост и респект, звучи като дзен философията", казва Кондо пред "Телеграф". Тя се отнася към вещите като с живи същества и им отдава дължимата признателност, като им благодари за службата и подкрепата всеки ден. Те си почиват, когато ги оставим на мястото им. Така са по-дълголетни и служат по-добре.

Нейният подход е универсален и работи за всички. KonMari се основава на едно-единствено вярване – вещите трябва да носят "искра радост" и да карат собственика си да се чувства добре. Ако не го правят, веднага трябва да изчезнат от гардероба/чекмеджето/живота. Посланието й е "изберете това, което искате да задържите, а не това, което искате да изхвърлите" и е категорична – първо се започва с изхвърлянето.

През лятото на 2016 г. авторката пусна безплатното приложение за iPhone KonMari, което има за цел да води и мотивира потребителите през цялото приключение, като проследява стъпките и напредъка им и улеснява контакта им с другите Konverts. Кондо притежава и собствена медиа компания в Манхатън.

Събирате всичките си неща, за да ги сортирате в пет категории – дрехи, книги, хартии, разни и вещи със сантиментална стойност. Трябва да докоснете и преживеете всяка от тях, като си задавате въпроса носи ли ми радост. Защото единственият метод за взимане на решения са чувствата ви, пише Кондо. Чак тогава идва моментът на подреждането.

Последователите й се наричат Konverts и твърдят, че животът им се е променил в резултат от прилагането на метода й, като дори използват думи като "щастие", "удовлетворение", "генерална промяна" и споделят в мрежата, че са станали по-ефективни и спокойни след привидно елементарното действие – подреждане на дома. И това се "отнася стопроцентово за всички – внасянето на ред в дома е чудесен начин на откриете кои са нещата, които обичате да правите", обяснява Кондо. От средата на миналата година тя има ново призвание – събиране на армия от сертифицирани консултанти за разчистване на американските домове чрез формална програма по KonMari метода й, в която нейните последователи организират света.

Философия и практика на Кондо

- Задържането на вещи се ръководи единствено и само от въпроса носи ли ми радост.

- За да подредите дома си в най-кратко време, трябва да следвате правилния ред на изхвърляне, а именно по категории. От лесното към трудното: първо са дрехите (блузи, дрехи за закачалки, чорапи, бельо, чанти, аксесоари, обувки) после книгите, хартиите, некатегоризираните вещи и вещи със сантиментална стойност. Всички те непременно трябва да са събрани на едно място и всяка да мине през ръцете ви.

- Всяко нещо трябва задължително да има определено за него място, защото вещ без дом увеличава многократно вероятността жилището ви да се задръсти отново.

- В складирането се стремете към максимална простота и не разпръсквайте местата за съхранение, приберете всичко от един тип на едно място.

- Безпорядъкът се причинява от неспособността на хората да връщат нещата по местата им. За безпорядъка има само две причини – или прибирането на вещите коства твърде много усилия, или не знаем къде е точно мястото им.

- Няма да постигнете нищо, ако започнете да прибирате, без да се сте се освободили от излишното.

- Никога не трупайте на купчина, ключът е във вертикалното съхранение – стига да е възможно, всичко трябва да се подреди така, включително и дрехите, чорапите, канцеларските материали.

- Въздържайте се от запасяването с вещи, вместо това купувайте само необходимото, изваждайте всичко от опаковките и го прибирайте. След покупка веднага махайте етикетите и започнете да ги носите.

Минимализмът вдъхновява хората до преоткрият пространството, в което живеят, като го освободят от излишни вещи и ги дарят. Но и не само – те успяват да спестят време, енергия и ресурси, за да се съсредоточат към най-важните неща. Още един подход е спестяване на времето, в което се чудим какво да изберем да облечем:

Капсулирането на гардероба

Една от най-популярни теми в модните блогове през последните години вдъхновява авторите им не само приложат експеримента, но и да разработват цели ръководства-схеми за организиране на капсулен гардероб.

Матилда Кал

Една от малкото жени, решили завинаги въпроса "какво да облека" всяка сутрин за работа, е арт директорката Матилда Кал, дълги години част от Saatchi & Saatchi, Ню Йорк, а в момента с водеща роля в Sony Entertainment. "Забелязах, че изборът на нов тоалет всеки ден, който да отговаря на личните ми очаквания и тези на заобикалящата ме среда, ми отнема твърде много време", обяснява Кал в редица свои интервюта. "Отнемаше време не само сутринта, а и през целия ден, докато мислех дали полата ми не е прекалено къса, дали съм облечена достатъчно "креативно", дали не съм твърде официална... Затова реших да изтрия всички тези въпроси завинаги от живота си." Така решава да започне да носи едно и също всеки ден – бяла риза с кожена панделка около яката, комбинирана с черен панталон. След триседмичен лов за най-качественото купува от избрания от нея магазин всички налични бели ризи и черни панталони. Носи ги в продължение на три години, а на четвъртата прави обиколка за нови ризи, защото старите са вече захабени. "Работната униформа не е нещо ново и оригинално. Има една група хора, които се обличат така от години – наричат се костюми, но за жените не е често срещано. Хората започнаха да ме питат какъв е мотивът ми и защо съм избрала този подход." Извън работно време Матилда няма униформа – експериментира с всички дрехи и аксесоари, които й харесат.

Най-общо казано, той представлява компактна колекция от взаимозаменяеми практични дрехи, които не излизат от мода и съответстват на стила и начина на живот. Бройката им варира от 10 до 50, а за оптимална се счита тази от 30 до 37. Могат да се сменят на три месеца или да се допълват от сезонни компоненти. Терминът се използва за пръв път от Сузи Фо, собственичка на лондонският бутик Wardrobe през 70-те (http://confidencetricks.susiefaux.com). С него тя назовава внимателна селекция от малко на брой, но абсолютно необходими дрехи, неподвластни на модата, които всеки сезон се допълват с нови предложения. Дрехите се подбират така, че с тях да могат да се направят максимално на брой комбинации, и отговарят на определени нужди за определен период от време в живота на жените, желаещи да бъдат по-уверени в стила си, докато напредват в кариерата си. Идеята се популяризира от дизайнерката Дона Карън и нейната капсулна колекция 7 Easy Pieces през 1985 г. Целта на "капсулата" е да засили идеята, че може да бъдем щастливи с по-малко и да спестим пари и нерви в дългосрочен план, като купуваме по-малко, но по-качествени дрехи и пропускаме посредствените елементи. Наред с това се очаква обличането ще бъде много по-приятно, лесно и бързо.

"През 1930 г. средната жена е имала само 36 неща в гардероба си. Днес ние притежаваме около 120 броя, като 80% от тях не носим", според Блейк Смит, създател на Cladwell – стартъп, целящ да помогне на потребителите да създадат свой капсулен гардероб. Услугата съдържа две части: изчистване на гардероба (сходен на метода на Кондо) и създаване на капсула. Cladwell осигурява полезна информация, трикове и видеа с алгоритъм. Според компанията капсулирането на гардероба спестява по 600 щ.д. на техните десетки хиляди потребители, които използват платформата всеки ден. "Много хора смятат, че това е тенденция, и грешат. Това е поколенческа промяна, превключване, основано на ценности", казва Смит.

Една от най-популярните последователки на капсулирането е Кортни Карвър, която, след като е диагностицирана с множествена склероза през 2006 г. и разбира, че допълнителният стрес може да влоши симптомите й, създава блога си http://bemorewithless.com, в който пише за стремежа към простота. Част от него е и модното предизвикателство Project 333 - авторката избира да носи 33 неща (дрехи, аксесоари, обувки) за три месеца и продължава да следва схемата си вече шест години. От този личен експеримент започват да се интересуват хиляди хора по цял свят, които искат да го приложат, и в момента Къртни предлага дигитални книги и курсове, ориентирани към семплотата във всички сфери и откриването на радостта от по-малкото.

Американката Каролийн започва блога Unfancy, когато установява, че гардеробът й е пълен с евтини дрехи, но в същото време никога няма какво да облече. Решава да изпробва капсулирания гардероб с 37 облекла за три месеца, без да си купува нищо през това време. В страницата тя пише за начинанието и обратите всеки ден в продължение на година и не само представя тоалетите си, но и предлага споделяне на уроците си със свое приложение.

Сандра Клинчева

моден преподавател


Какво представлява капсулирането на гардероба?

Идеята зад капсулирането на гардероба е изключително проста: ако купуваме само и единствено нещата, които сме убедени, че искаме да имаме, вероятността да имаме гардероб, който използваме изцяло, е почти стопроцентова.

Има три правила, които помагат за капсулирането на гардероба. На първо място, да се придържаме към дрехи в неутрални цветове – черно, сиво, бежово, кафяво, бяло, тъмносиньо – така ще имаме безкрайни опции за комбиниране помежду им. И дори появата на някой ярък цвят ще бъде много елегантна до така неутрална основа. Второ правило – има силуети, неподвластни на времето, например палто тип халат или бяла, права, леко овърсайз риза, или скини деним няма как да сбъркате с тях. И последно, качеството също е от значение. Когато не правите компромис с него, ще можете да използвате тази дреха със сигурност няколко поредни сезона.

Би ли могло да се каже, че самото по себе си то е мода?

Не бих казала, че това отношение към дрехите е мода – всъщност това е едно по-осъзнато отношение към качеството на живот. По-скоро е начин на живот, който се прилага във всички сфери.

Хубаво е да обуздаваме поривите си за спонтанни покупки, които почти сигурно се оказват или излишни, или погрешни. Тази дисциплина, която може да се прояви на ниво как организирам гардероба си, много лесно се пренася към това как организираме пространствата, които обитаваме, храната, която консумираме.

Защо трябва и трябва ли капсулираме гардероба си?

Трябва не е думата. Ако имате усещането, че гардеробът ви е пълен, а все нямате какво да облечете, най-вероятно ще ви бъде полезно да се опитате да го организирате по този начин.

Капсулирането ще помогне да направите нови и неочаквани комбинации, няма да губите време в мислене и безуспешни проби рано сутрин и най-вече - ще ви изпълни с чувство за лекота. Защото е облекчение да знаеш, че имаш на 100% функционален гардероб.

Колко често се обновява?

Капсулираният гардероб има на първо място основа. Тази основа е различна за различните сезони. Лятото и зимата със сигурност са две основи, а пролет и есен могат да споделят една обща. И след това всеки сезон допълваме нови дрехи, които са в синхрон с основата, но все пак носят чувството за ново и различно.

Принципът е прост – може да използвате числото три. Например да имате три чифта черни дънки, три чифта други цветове, три любими поли, три панталона, три рокли, три дебели пуловера, три ризи, три фини пуловера, три чифта обувки за всеки ден, три чифта обувки на ток, три връхни дрехи. Към тази основа би трябвало да можете лесно да приобщавате новите си придобивки, които ще освежават гардероба ви. Но важно умение е и да извадите нещо от гардероба си. Има един изпитан метод – ако не сте носили една дреха два сезона, със сигурност ще трябва да я извадите оттам. Шансът тя да бъде облечена е пренебрежително малък. Същото важи и за обувките.

Привърженик ли си на тази тенденция и защо?

Да, допада ми този начин на функциониране, в него има логика и също така има и стил. Когато хаосът владее гардероба ни, най-вероятно се е промъкнал и на други места. Когато се отнасяме по-съзнателно към това какво притежаваме, това ни помага да развиваме и разгръщаме личния си стил по-ясно. Самонаблюдението е важно нещо.

Какви са вашите трикове и съвети за "разчистване" и организиране на гардероб?

Аз следвам принципа - ако не съм носила нещо втори сезон, то няма място в гардероба ми. Понякога сантиментът към дадена дреха или аксесоар надделява и тя бива пощадена, но обичайно я премествам там, където държа сезонните дрехи. Мястото в гардероба ми е ограничено и това ми помага да държа там дрехи, които наистина обичам и нося в настоящия сезон.

Защо някои успешни хора носят едни и същи дрехи всеки ден?

В свое интервю президентът Барак Обама казва: "Ще видите, че нося само сиви или сини костюми. Старая се да ограничавам избора, който ми се налага да правя. Не искам да разсъждавам дълго върху това, което ям или нося, защото ме чакат прекалено много други и по-важни решения." Марк Зукъбърг обяснява своя гардероб от десетки сиви тениски и суичъри по същия начин – едно лесно взето решение сутрин за нещо несъществено води до по-добри решения за истински значими неща. Губи се по-малко време, има по-малко изхабена енергия и стресът намалява. Режисьорът Кристофър Нолън също прилага метода – от години той носи само тъмно сако с тесни ревери, синя риза и черни панталони. Дизайнерът Томи Хилфигър скоро разкри, че също предпочита едни и същи ризи и чино панталон.

2016 беше годината, в която светът трябваше

да се почувства уютно в мекотата на дума-философия hygge, докато лежи на дивана и отпива от чая си. Блаженство, което макар и изключително приятно е... някак крайно и егоистично. Корекцията идва още с първите дни на 2017 и новата скандинавска мода, която според BBC е вече факт - твърдо и сигурно изкачваща се в търсенията на Google и само за последните три месеца е спомената в над 13 500 туита. Запознайте се с

Лагом

"Лагом" е и името на базирано в Бристол лайфстайл списание от края на 2014 г., което помага на читателите си да постигнат чувство на баланс между работата и забавлението

Думата се отнася към идеята за създаване на холистична гледна точка към целия ни живот и може да се преведе като "точната мярка". Когато говорим за интензивен начин на живот, тя означава пестеливост и намиране на точен баланс между работа и забавление. В интервю за BBC Катлийн Брайсън – доктор по еволюционна антропология в Лондонския университетски колеж, описва лагом като състояние, в което нямаме твърде много от нищо. "Докато hygge се свързваше със запазването на няколко часа за летаргия, вместени в иначе стресов график, лагом намира идеалния приятен баланс през целия ден чрез умереност и избягване на екстремностите." Говорим за сдържано удоволствие, свързано с честност, постигане на консенсус и равнопоставеност и начин на живот, а не моментно удоволствие. Шведската мебелна къща IKEA вече влезе в тенденцията с проект на име Live Lagom, показващ на потребителите как да заживеят по-устойчиво в следващите години. Мебелният гигант подарява ваучери за пазаруване на клиентите си, за да ги окуражи в купуването на продукти от тяхната екологична серия. Време е не само да се отдадем на своите страсти и развлечения, но и водим бележки за нашите финанси, съзнателно да намаляваме въздействието си върху околната среда, да не влизаме в крайностите на консуматорството. Всичко е в перфектния баланс.

Документалният филм Minimalism: A Documentary About the Important Things на тандема Джошуа Милбърн и Раян Никодимъс, е обявен за номер 1 в независимата документалистика за 2016 г. Блогът им The Minimalists има над 4 милиона последователи, а техният The Minimalists Podcast оглавява секция "Здраве" в iTunes

"Истински ценните неща". Този израз навлезе небрежно във всекидневието, за да наложи сериозни промени в начина на живот. Във всеядни времена, които задушават с информация, реклами, стоки, технологии, услуги, послания, много от младите хора по света започват да налагат течения, които да отговарят на собствените им нужди.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    bash avatar :-?
    bash

    Ако искате да научите повече за минималистичния стил и семплия начин на живот, можете да следите българския сайт Bash на https://www.thisisbash.com.

  • 2
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    Съгласна съм с повече от написаното, но все пак да забележа, че минимализмът в артхитектурата и вътрешното обзавеждане никак не е минимален финансово - напротив, нужни са твърде обилни парични средства, за да можем да си го позволим. Предполагам, че и ръчно изработените японски ''вещи за номади'' струват майка си и баща си.

  • 3
    alexpopov avatar :-|
    Al Pop

    Обратна връзка към сайта на Капитал по темата - оптимизирайте markup-а на статиите, така че като се ползва някой от многобройните Chrome extention-и за четене в изчиствен (минималистичен) вариант (Evernote Clearly, Read Mode, Just Read и т.н.) , да се вижда нещо смислено, а не да е една накъсана статия, постоянно прекъсвана от разни sidebar-ове и чудесии.

  • 4
    katherine85 avatar :-P
    Katerina.85

    Прекрасно е, че някои е обърнал внимание на тема, която е важна в живота на много осъзнати млади хора.

  • 5
    st.stoyanov avatar :-|
    st.stoyanov

    Прочети пак статията и дано да я разбереш ,философията е в минимализма е не в робуването на вещите за номади може да избереш да изпълниш желанията си и според възможностите си :

  • 6
    st.stoyanov avatar :-|
    st.stoyanov

    Горното беше написано за принцесата и извинявай все пак си принцеса

  • 7
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    До коментар [#5] от "st.stoyanov":

    Да, но в тази линия създаването на вещи специално за номади противоречи на същата тази идея да не се робува на вещите, не мислиш ли?
    Съгласна съм, че трябва да се разграничава минимализмът като течение в дизайна от минимализма като житейска философия.

    Моят коментар беше насочен главно към първото.

  • 8
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell

    А дали причината не е във виртуалната реалност, която измества перспективата от непосредствено заобикалащия ни свят към по-далечни и по-абстрактни неща? Вещите вече не представляват интерес и не носят социален престиж, особено след появата на достатъчно качествени и евтини изделия, в същото време пътуванията стават по-достъпни за широки маси от населението. В разцвет са и планинския туризъм, къмпингуването, всички форми на по-прост живот. Приветствам тенденцията и не смятам, че е само сред милениалите, но започвам да подозирам нов вид снобизъм в някои кръгове.

  • 9
    bjc1567355673620111 avatar :-|
    Giorgia Giorgieva

    Много уместна и полезна статия за нашето динамично ежедневие. Убедена съм, че минимализмът е път към един по- подреден и лесен начин на живот.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK