Широко отворени очи

Какво предизвиква безсънието и техники за овладяването му

Копче за сън

Разберете колко дълъг е нормалният за вас сън – може да се нуждаете от 6.30, а не от 8 часа, в такъв случай не е нужно да се насилвате да спите повече, отколкото организмът ви иска. За целта следете в колко заспивате и в колко се събуждате в периоди, когато не сте стресирани.

Намерете време за спорт или поне за достатъчна физическа активност през деня.

Денем е важно да сте на ярка светлина, тя засилва бодърстването и ви изморява достатъчно, за да спите през нощта.

Избягвайте алкохола, той влияе на качеството на съня, дори да ви се струва, че успива. Доказано е, че употребата на алкохол пречи на дълбокия полезен сън и води до безсъние на следващата нощ.

Спете на хладно. Оптималната температура е 19 градуса.

Избягвайте късна и обилна вечеря.

Още следобед спрете консумацията на кофеин и шоколад.

Пийте билков чай от лайка, пасифлора, липа, валериана и жълт кантарион.

При нужда носете следобед и вечер очила, които да филтрират "синята светлина".

Чистият въздух, например разходка в планината, винаги помага.

При безсъние опитайте възглавнички за очи с лавандула.

Проверете очите си, за да изключите проблем, който води до безсъние.

Опитайте това дихателно упражнение, взето от пранаяма йога и препоръчвано от харвардски учени, което (в леки случаи) би трябвало да ви приспи за 60 секунди. Казва се 4-7-8. Започнете, като издишате докрай въздуха през устата си. Затворете устата и спокойно и равномерно започнете да вдишвате през носа, като броите наум до четири. Задръжте дъха си, като броите до седем. Издишайте отново през устата, като броите до осем.

Повторете упражнението четири пъти.

www.rainymood.com

"Когато страдаш от инсомния, никога не си напълно заспал и никога не си напълно буден. Всичко е толкова далечно, копие на копие на копието. Безсънието те отдалечава от реалността, не можеш да се докоснеш до нищо и нищо не те вълнува", казва Едуард Нортън в "Боен клуб". И дори да не страдате като неговия герой от шестмесечно безсъние, много е вероятно да сте минавали през такива периоди, защото според медицината на съня 40% от европейците показват всяка година прояви на инсомния, а при 10-15% от тях тя се превръща в хронична. Ако причината е стрес или някакво травматично събитие, безсънието би трябвало да изчезне до седем, най-много десет дни, ако продължи по- дълго, е задължително да се диагностицира какво го предизвиква.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    vandanysse avatar :-?
    vandanysse
    • + 2

    много полезно, благодаря

    Нередност?
  • 4
    geoimg avatar :-?
    Geoimg
    • - 1
    • + 1

    [quote#3:"vandanysse"]много полезно, благодаря [/quote]
    Радвам се ако ти помогне, НО "това го знае всяко дете" и не съм чул на някой да е помогнало!?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал