Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

10 17 фев 2017, 18:15, 102938 прочитания

Ще излизате ли в петък вечер?

Защо все по-често си оставаме вкъщи в петък и събота вечер

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-добрите ви приятели предпочитат да си налеят чаша вино и да пуснат няколко серии на "Младия папа", да прочетат всички онези интересни статии, за които не са имали време през седмицата, или в най-добрия случай - да ви поканят на ранна италианска вечеря, за да се видите на спокойствие. Случва ли ви се напоследък?

FoMO vs. JoMO


Абревиатурата FoMO, или Fear of Missing Out, добавена в Oxford English Dictionary през 2013 г., обозначава реален обществен феномен, засягащ цяло едно поколение - това на милениумите (родените между 1980 и 2000 г. - бел. ред.). Ужасът да не пропуснат нещо кара(ше) тези млади хора да търчат от парти на парти, да присъстват на всяко събитие, за което чуят, и да висят денонощно в социалните мрежи с надеждата да "надцакат" другите с преживяванията си. Признато като състояние, граничещо с психологическо разтройство и страх, в крайна сметка FoMO започна да изтощава носителите си и малко по малко да отстъпва място пред друга, противоположна тенденция, а именно JоMO - Joy of Missing Out, т.е. радостта от това да не си "на всяка манджа мерудия".

Терминът JоMO е на американския блогър и технологичен предприемач Анил Даш, но започва да се използва масово след изследване на JWT, една от най-големите компании за маркетингова комуникация, през 2014 г. и влезе в Collins English Dictionary миналата година. JоMO означава пресяване на преживяванията, пестене на енергията за стойностни занимания, които носят радост, без състезание и без непременно да трябва да бъдат споделяни в социалните мрежи. JоMO се налага като една от отчетливите тенденции за тази година на организацията Global Wellness Institute, която твърди, че кроткото прекарване у дома е новото купонясване, а хората оценяват все по-високо личния си комфорт и качественото време, споделено с приятели. Иначе казано, да си останеш вкъщи, вместо да излизаш по шумни и многолюдни места.

Оказва се, че за много повече хора, отколкото бихте могли да предположите, е по-приятно в петък и събота вечер да гледат сериал или телевизионно шоу, да постват в социалните мрежи или да готвят/поръчват храна, вместо да излизат.



Младите стари, които спират да излизат

Макар това явление да не е толкова очебийно, в последните години в САЩ и Великобритания се наблюдава обезпокоителна за нощните клубове и барове тенденция - посещаемостта непрекъснато намалява. Според статистика на Association of Licensed Multiple Retailers (ALMR) портфолиото от нощните заведения на Англия се е свило почти наполовина - от 3144 обекта през 2005 г. до 1733 десетилетие по-късно. За това виновни са отново т.нар. милениуми - цяла демографска група за съдържателите на подобни места. Да, те продължават да ги посещават, но основно по специални поводи или няколко пъти в годината, за да чуят най-добрите диджеи на най-добрите звукови системи. Нощните клубове са принудени да мислят креативно както никога досега - те трябва да родят нови и нови концепции, така че публиката да остава с усещането, че преживява нещо различно всеки път.

Причините са няколко: в големите градове по света нощният живот е скъпо развлечение - таксита, вход и високи цени на алкохола; забраната за пушене също се оказва от значение. Приятелите, които излизат, за да се видят, а не да се напият безпаметно, предпочитат по-тихи и спокойни заведения. Клубовете вече не са и мястото, на което, както преди, имаш шанс да срещнеш подходящ партньор - вече съществуват достатъчно онлайн мрежи, да речем Tinder, които вършат много по-добра работа.
70% от посещенията
и 80% от поръчките на сайта за онлайн поръчки на храна BGMenu.com е съставлява от възрастовата група 18 - 34 години. "С други думи, милениълите са най-голямата ни група клиенти, пъти повече от други, казва маркетинг директорът на компанията Андрей Давчев. Според статистиките на сайта петък и събота са дните с най-много поръчки.

Прибавяме и факта, че младите хора вече са изтощени от работа и краят на седмицата е единственият момент, когато могат да си починат качествено. А манията по здравословен и щадящ начин на живот изключва прекаляването с алкохол и системното безсъние.

Според едно проучване на бирена марка от 2016 г., когато младите все пак си направят труда да излязат да се забавляват, 75% от тях пият в умерени количества. Не е ли по-добре в събота сутрин да станеш в 10, да се насладиш на бавна закуска и да излезеш на разходка с колелото?

Милениумите се стремят към разнообразни преживявания, те са поколение от кулинари, които обичат да откриват нови ресторанти и да трупат спомени.

Няма как да подминем и влиянието на технологиите. Предишното поколение - Generation X, с неговите лимитирани възможности за откриване на нова музика и нови хора, бяха силно зависими от клубовете, в които успяваха да се запознаят с всичко ново. Сега новата музика извира отвсякъде - YouTube, Facebook, SoundCloud, Spotify, Pandora, Deezer, а онези, които ценят ъндърграунда или изпълненията на живо, са по музикални фестивали и концерти.
Канадката Кристина Крук е есеист, TED лектор и разказвач с мисия – да покаже на хората, поразени от дигитално наситената култура, как да си поемат глътка свеж въздух и да живеят с чувство за радост. Книгата й The Joy of Missing Out: Finding Balance in a Wired World (2015 г.) я превръща във водещ глас на нарастващо движение към по-човешки отношения с модерна технология, а проектът й Daily Jomo изпраща до имейлите на абонатите му дневна доза "радост, пространство и по- добри навици".

Наблюдаваме фундаментална промяна в начина, по който едно ново поколение желае да прекарва вечерите си. Зад избора му стои осъзнаването, че времето е оскъдният ресурс, с който разполага, и той трябва да се използва добре - защо трябва да повтарят една и съща вечер всяка седмица? Те биха предпочели да пропуснат посещение в клуб, за да спестят пари и да отидат на дълъг уикенд някъде, а разширяването на избора им за домашно забавление - социални мрежи, телевизионни услуги и абонаментни канали, няма да ги лиши от нищо.

Къде е купонът в България

В сравнение с другите европейски дестинации София и изобщо България се слави с ниските цени и широкото предлагане на алкохол. Това гарантира навалицата от купонясващи в петък и събота, особено като включим растящия брой чуждестранни туристи.

Когато говорим за стихващи парти нужди, редно е да се попитаме дали не става дума за смяна на приоритетите и насищане, което настъпва естествено с напредването на възрастта.
В статия от лятото на миналата година списание Vice обяви, че младите хора са новите стари хора, а New York Post ги нарече The greatest generation - of couch potatoes – първото поколение, което признава, че да се излиза не е чак толкова приятно.

"Винаги си има пиянки", казва Ива Дайновска, бивша барманка, която вече е намерила спокойствие с човека до себе си, освен че се е наситила на "онзи тип" бушуване. "А и минах през няколко тежки момента и май нямам нерви и лицемерие да се радвам наравно с другите."

За 25-годишния Венцислав Симеонов ситуацията не е "дивашката като преди години". Самият той вече заменя баровете с "по-тихи занимания в скромни компании". Въпреки това наблюденията на Мартин Михайлов, управител на клубовете "Терминал 1" и "Строежа", са, че в София няма масова тенденция към спад на посещаемостта. "Хората си обикалят. По-скоро в зависимост от възрастта сменят местата. Примерно ходят повече по такива за хранене."

Любо Урсини е диджей в Yalta Club през последните 12 години, с поглед върху клубната сцена и публиката за този период. "Отлив в клубовете за електронна музика по света има, определено", обяснява той. "Ню Йорк е добър пример, тъй като конкуренцията там е брутална и за да може един клуб да просъществува наистина, трябва да има много постоянна програма и присъствие. Другата причина за отлив не само там, но и тук, са фестивалите. Хората предпочитат да инвестират в по-грандиозен experience, но това е и отличителна черта на младото поколение. Те се влияят от мащабното, докато по-зрелите потребители харесват клубното." Според него публиката получава всичко накуп, тя е залята с прекалено много информация в днешно време и заради това по-трудно и бавно успява да различи качественото от посредственото. "Но с повече търпение и постоянство всеки може да се научи", сигурен е Любо, който допълва, че профилът на хората, посещаващи тези места и събития, винаги е бил свеж, млад и еуфоричен.

Светослав Петров (34 г.) е от бившите редовни посетители на нощните клубове. Напоследък той преподава в университет всеки уикенд, затова в петък обикновено е в дома си пред компютъра, за да подготвя седмичните лекции и да довършва изостаналата работа за интернет страницата, която поддържа - Boyscout. Дори и да излезе в петък или събота, рядко се прибира след полунощ и не прекалява, за да не се чувства виновен пред студентите. Не че не се е случвало. Определено смята, че излиза по-малко и това не го притеснява особено. "С минаването на годините се променят приоритетите, средата, социалната динамика, ангажиментите и въобще нещата, които ти доставят удоволствие, дори да не си семеен/обвързан и/или с деца. Няма да крия, че често мисля носталгично за предишните седмични вакханалии, но не и на всяка цена. Освен това рядко отказвам покана от близки, каквото и да ми струва на другия ден." Това се дължи на приоритети, на мироглед, на отегчение от средата, на удоволствие от съвсем различни занимания и хобита, такива неща. "Сигурно е от годините."

Георги Тончев е само на 25, но за разлика от своите връстници не излиза в петък и събота вечер, а когато си поиска. "Тъй като масовият човек мрази работата си, единственият начин да избяга от нея е като излезе през уикенда и се омаже максимално в някое нощно заведение. Така притъпява за кратък период собственото си нещастие. Когато човек изпитва удоволствие от това, с което се занимава, той няма нужда от допълнителни развлечения и въобще не го интересува кой ден от седмицата е", твърди той. "Адреналинът, който можеш да получиш от собствения си успех, е най-голямото забавление за мен. Аз се задоволявам само и единствено когато ставам по-добър в нещо и съм една крачка пред другите."

Точно този петък Весела Анчева е на урок по пиано. Иначе в петък, както и всеки друг ден, се стреми да си тръгне по-рано от офиса. "Преди години висях много по офисите, чувствах се важна. Вече не. Сега тръгвам, пазарувам на път за вкъщи с идеята да приготвя нещо вкусно, полезно и красиво за вечеря. Гледам някой филм или пък просто се занимавам с дома си. Разкрасявам го. Сега съм планирала да направя едната тераса много приятно място за прекарване на времето, нали идват топлите месеци." Спряла е да излиза. В бар стъпва "един път на сто години, ако някой много ме е помолил за това". Единствените места, на които ходи, понякога са в Мадрид, защото напоследък й се случва често да лети дотам, и от време на време се спира да пие един вермут на любимо място. "Но в Мадрид всички излизат. Там е пълна лудница всяка вечер. Такава им е културата." На 36 години, Весела смята, че този житейски етап за нея е дошъл много рано. "Някакво осъзнаване в последните пет години. Много по-ценно ми е да съм сред природата, по улиците на градовете, с хората. Но да мога да ги чувам, да ме чуват. Освен това ценя много добрия сън. Излизането нощем и консумацията на алкохол ме скапват физически, а това, освен че не ми харесва изобщо, пречи на другите ми активности. Отказах се от клубовете преди време. Липсва ми "Спартакус", такова място. За мен е пълна загуба на време да подпирам с часове някой бар и да крещя на някого в ухото малки приказки. Единственото смислено нещо ми се струва, ако страшно много ти се танцува и наистина го правиш. Сигурно има такива места. Но определено и в София доста кипят нещата нощем."
Домашните събирания – новите купони

Игри
Настолните игри вече са задължителна част от асортимента на големите книжарници, видимо доказателство за популярността им и тук. Любимата ни сред тях е Dixit с нейните 84 чудато илюстрирани карти, които провокират въображението и гарантират няколко вълнуващи часа (цена 50 лв.).

Също толкова забавна е играта на листчета. Участниците се разделят на отбори. Ако сте четирима, отборите са два. Играчите пишат по 10 думи (съществителни имена, по-възможност по-смешни и забавни думи, например - транзистор, орангутан, геврек). Четиридесетте листчета се сгъват по еднакъв начин и се смесват. Редувайки се, всеки се опитва да подскаже на своя партньор в отбора коя е думата в рамките на минута. В първи кръг – чрез три синонима, без да се казва коренът на думата. Във втори кръг – чрез един синоним. В трети кръг – само с мимики, жестове, звуци.

Вечер на лекото хапване
Рецепта за хумус: 1 консерва сварен нахут, 400 г; 2 супени лъжици сусамов тахан, сок от половин лимон; 1 скилидка чесън; 2 супени лъжици зехтин, щипка кимион, сол на вкус.

В купата на кухненски робот сложете тахана и лимоновия сок. Разбъркайте около 30 секунди само тахана и лимоновия сок. Добавете чесъна, зехтина, солта и кимиона. Разбъркайте за 30 секунди, оберете стените и разбъркайте отново. Изцедете нахута от консерва, като запазите малко от течността. Изплакнете го и добавете половината в купата на кухненския робот. Разбъркайте за около минута, добавете останалия нахут и разбъркайте пак, докато сместа стане гладка. Ако е твърде гъста, добавете 2-3 супени лъжици от запазената течност от консервата или вода. Сервирайте в чиния, като направите вдлъбнатина в хумуса с обратната част на супена лъжица. В готовото кладенче сипете 1-2 супени лъжици зехтин.

Прожекция
На първи сезон на любимия ви общ сериал или на снимки и видеа от последните пътувания на членове от компанията. За целта – една интересна инвестиция, които може да направите от семейния бюджет, е за домашен проектор. Цени: добрите проектори започват от 1000 лв.,в техно магазините.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И това ще мине 1 И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

3 апр 2020, 3398 прочитания

Всички в кухнята Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

3 апр 2020, 3672 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
С две гърди напред

Четвъртата вълна феминизъм залива висшата мода и градските улици

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10