Ще излизате ли в петък вечер?

Защо все по-често си оставаме вкъщи в петък и събота вечер

Най-добрите ви приятели предпочитат да си налеят чаша вино и да пуснат няколко серии на "Младия папа", да прочетат всички онези интересни статии, за които не са имали време през седмицата, или в най-добрия случай - да ви поканят на ранна италианска вечеря, за да се видите на спокойствие. Случва ли ви се напоследък?

FoMO vs. JoMO

Абревиатурата FoMO, или Fear of Missing Out, добавена в Oxford English Dictionary през 2013 г., обозначава реален обществен феномен, засягащ цяло едно поколение - това на милениумите (родените между 1980 и 2000 г. - бел. ред.). Ужасът да не пропуснат нещо кара(ше) тези млади хора да търчат от парти на парти, да присъстват на всяко събитие, за което чуят, и да висят денонощно в социалните мрежи с надеждата да "надцакат" другите с преживяванията си. Признато като състояние, граничещо с психологическо разтройство и страх, в крайна сметка FoMO започна да изтощава носителите си и малко по малко да отстъпва място пред друга, противоположна тенденция, а именно JоMO - Joy of Missing Out, т.е. радостта от това да не си "на всяка манджа мерудия".

Терминът JоMO е на американския блогър и технологичен предприемач Анил Даш, но започва да се използва масово след изследване на JWT, една от най-големите компании за маркетингова комуникация, през 2014 г. и влезе в Collins English Dictionary миналата година. JоMO означава пресяване на преживяванията, пестене на енергията за стойностни занимания, които носят радост, без състезание и без непременно да трябва да бъдат споделяни в социалните мрежи. JоMO се налага като една от отчетливите тенденции за тази година на организацията Global Wellness Institute, която твърди, че кроткото прекарване у дома е новото купонясване, а хората оценяват все по-високо личния си комфорт и качественото време, споделено с приятели. Иначе казано, да си останеш вкъщи, вместо да излизаш по шумни и многолюдни места.

Оказва се, че за много повече хора, отколкото бихте могли да предположите, е по-приятно в петък и събота вечер да гледат сериал или телевизионно шоу, да постват в социалните мрежи или да готвят/поръчват храна, вместо да излизат.

Младите стари, които спират да излизат

Макар това явление да не е толкова очебийно, в последните години в САЩ и Великобритания се наблюдава обезпокоителна за нощните клубове и барове тенденция - посещаемостта непрекъснато намалява. Според статистика на Association of Licensed Multiple Retailers (ALMR) портфолиото от нощните заведения на Англия се е свило почти наполовина - от 3144 обекта през 2005 г. до 1733 десетилетие по-късно. За това виновни са отново т.нар. милениуми - цяла демографска група за съдържателите на подобни места. Да, те продължават да ги посещават, но основно по специални поводи или няколко пъти в годината, за да чуят най-добрите диджеи на най-добрите звукови системи. Нощните клубове са принудени да мислят креативно както никога досега - те трябва да родят нови и нови концепции, така че публиката да остава с усещането, че преживява нещо различно всеки път.

Причините са няколко: в големите градове по света нощният живот е скъпо развлечение - таксита, вход и високи цени на алкохола; забраната за пушене също се оказва от значение. Приятелите, които излизат, за да се видят, а не да се напият безпаметно, предпочитат по-тихи и спокойни заведения. Клубовете вече не са и мястото, на което, както преди, имаш шанс да срещнеш подходящ партньор - вече съществуват достатъчно онлайн мрежи, да речем Tinder, които вършат много по-добра работа.

70% от посещенията

и 80% от поръчките на сайта за онлайн поръчки на храна BGMenu.com е съставлява от възрастовата група 18 - 34 години. "С други думи, милениълите са най-голямата ни група клиенти, пъти повече от други, казва маркетинг директорът на компанията Андрей Давчев. Според статистиките на сайта петък и събота са дните с най-много поръчки.

Прибавяме и факта, че младите хора вече са изтощени от работа и краят на седмицата е единственият момент, когато могат да си починат качествено. А манията по здравословен и щадящ начин на живот изключва прекаляването с алкохол и системното безсъние.

Според едно проучване на бирена марка от 2016 г., когато младите все пак си направят труда да излязат да се забавляват, 75% от тях пият в умерени количества. Не е ли по-добре в събота сутрин да станеш в 10, да се насладиш на бавна закуска и да излезеш на разходка с колелото?

Милениумите се стремят към разнообразни преживявания, те са поколение от кулинари, които обичат да откриват нови ресторанти и да трупат спомени.

Няма как да подминем и влиянието на технологиите. Предишното поколение - Generation X, с неговите лимитирани възможности за откриване на нова музика и нови хора, бяха силно зависими от клубовете, в които успяваха да се запознаят с всичко ново. Сега новата музика извира отвсякъде - YouTube, Facebook, SoundCloud, Spotify, Pandora, Deezer, а онези, които ценят ъндърграунда или изпълненията на живо, са по музикални фестивали и концерти.

Канадката Кристина Крук е есеист, TED лектор и разказвач с мисия – да покаже на хората, поразени от дигитално наситената култура, как да си поемат глътка свеж въздух и да живеят с чувство за радост. Книгата й The Joy of Missing Out: Finding Balance in a Wired World (2015 г.) я превръща във водещ глас на нарастващо движение към по-човешки отношения с модерна технология, а проектът й Daily Jomo изпраща до имейлите на абонатите му дневна доза "радост, пространство и по- добри навици".

Наблюдаваме фундаментална промяна в начина, по който едно ново поколение желае да прекарва вечерите си. Зад избора му стои осъзнаването, че времето е оскъдният ресурс, с който разполага, и той трябва да се използва добре - защо трябва да повтарят една и съща вечер всяка седмица? Те биха предпочели да пропуснат посещение в клуб, за да спестят пари и да отидат на дълъг уикенд някъде, а разширяването на избора им за домашно забавление - социални мрежи, телевизионни услуги и абонаментни канали, няма да ги лиши от нищо.

Къде е купонът в България

В сравнение с другите европейски дестинации София и изобщо България се слави с ниските цени и широкото предлагане на алкохол. Това гарантира навалицата от купонясващи в петък и събота, особено като включим растящия брой чуждестранни туристи.

Когато говорим за стихващи парти нужди, редно е да се попитаме дали не става дума за смяна на приоритетите и насищане, което настъпва естествено с напредването на възрастта.

В статия от лятото на миналата година списание Vice обяви, че младите хора са новите стари хора, а New York Post ги нарече The greatest generation - of couch potatoes – първото поколение, което признава, че да се излиза не е чак толкова приятно.

"Винаги си има пиянки", казва Ива Дайновска, бивша барманка, която вече е намерила спокойствие с човека до себе си, освен че се е наситила на "онзи тип" бушуване. "А и минах през няколко тежки момента и май нямам нерви и лицемерие да се радвам наравно с другите."

За 25-годишния Венцислав Симеонов ситуацията не е "дивашката като преди години". Самият той вече заменя баровете с "по-тихи занимания в скромни компании". Въпреки това наблюденията на Мартин Михайлов, управител на клубовете "Терминал 1" и "Строежа", са, че в София няма масова тенденция към спад на посещаемостта. "Хората си обикалят. По-скоро в зависимост от възрастта сменят местата. Примерно ходят повече по такива за хранене."

Любо Урсини е диджей в Yalta Club през последните 12 години, с поглед върху клубната сцена и публиката за този период. "Отлив в клубовете за електронна музика по света има, определено", обяснява той. "Ню Йорк е добър пример, тъй като конкуренцията там е брутална и за да може един клуб да просъществува наистина, трябва да има много постоянна програма и присъствие. Другата причина за отлив не само там, но и тук, са фестивалите. Хората предпочитат да инвестират в по-грандиозен experience, но това е и отличителна черта на младото поколение. Те се влияят от мащабното, докато по-зрелите потребители харесват клубното." Според него публиката получава всичко накуп, тя е залята с прекалено много информация в днешно време и заради това по-трудно и бавно успява да различи качественото от посредственото. "Но с повече търпение и постоянство всеки може да се научи", сигурен е Любо, който допълва, че профилът на хората, посещаващи тези места и събития, винаги е бил свеж, млад и еуфоричен.

Светослав Петров (34 г.) е от бившите редовни посетители на нощните клубове. Напоследък той преподава в университет всеки уикенд, затова в петък обикновено е в дома си пред компютъра, за да подготвя седмичните лекции и да довършва изостаналата работа за интернет страницата, която поддържа - Boyscout. Дори и да излезе в петък или събота, рядко се прибира след полунощ и не прекалява, за да не се чувства виновен пред студентите. Не че не се е случвало. Определено смята, че излиза по-малко и това не го притеснява особено. "С минаването на годините се променят приоритетите, средата, социалната динамика, ангажиментите и въобще нещата, които ти доставят удоволствие, дори да не си семеен/обвързан и/или с деца. Няма да крия, че често мисля носталгично за предишните седмични вакханалии, но не и на всяка цена. Освен това рядко отказвам покана от близки, каквото и да ми струва на другия ден." Това се дължи на приоритети, на мироглед, на отегчение от средата, на удоволствие от съвсем различни занимания и хобита, такива неща. "Сигурно е от годините."

Георги Тончев е само на 25, но за разлика от своите връстници не излиза в петък и събота вечер, а когато си поиска. "Тъй като масовият човек мрази работата си, единственият начин да избяга от нея е като излезе през уикенда и се омаже максимално в някое нощно заведение. Така притъпява за кратък период собственото си нещастие. Когато човек изпитва удоволствие от това, с което се занимава, той няма нужда от допълнителни развлечения и въобще не го интересува кой ден от седмицата е", твърди той. "Адреналинът, който можеш да получиш от собствения си успех, е най-голямото забавление за мен. Аз се задоволявам само и единствено когато ставам по-добър в нещо и съм една крачка пред другите."

Точно този петък Весела Анчева е на урок по пиано. Иначе в петък, както и всеки друг ден, се стреми да си тръгне по-рано от офиса. "Преди години висях много по офисите, чувствах се важна. Вече не. Сега тръгвам, пазарувам на път за вкъщи с идеята да приготвя нещо вкусно, полезно и красиво за вечеря. Гледам някой филм или пък просто се занимавам с дома си. Разкрасявам го. Сега съм планирала да направя едната тераса много приятно място за прекарване на времето, нали идват топлите месеци." Спряла е да излиза. В бар стъпва "един път на сто години, ако някой много ме е помолил за това". Единствените места, на които ходи, понякога са в Мадрид, защото напоследък й се случва често да лети дотам, и от време на време се спира да пие един вермут на любимо място. "Но в Мадрид всички излизат. Там е пълна лудница всяка вечер. Такава им е културата." На 36 години, Весела смята, че този житейски етап за нея е дошъл много рано. "Някакво осъзнаване в последните пет години. Много по-ценно ми е да съм сред природата, по улиците на градовете, с хората. Но да мога да ги чувам, да ме чуват. Освен това ценя много добрия сън. Излизането нощем и консумацията на алкохол ме скапват физически, а това, освен че не ми харесва изобщо, пречи на другите ми активности. Отказах се от клубовете преди време. Липсва ми "Спартакус", такова място. За мен е пълна загуба на време да подпирам с часове някой бар и да крещя на някого в ухото малки приказки. Единственото смислено нещо ми се струва, ако страшно много ти се танцува и наистина го правиш. Сигурно има такива места. Но определено и в София доста кипят нещата нощем."

Домашните събирания – новите купони

Игри

Настолните игри вече са задължителна част от асортимента на големите книжарници, видимо доказателство за популярността им и тук. Любимата ни сред тях е Dixit с нейните 84 чудато илюстрирани карти, които провокират въображението и гарантират няколко вълнуващи часа (цена 50 лв.).

Също толкова забавна е играта на листчета. Участниците се разделят на отбори. Ако сте четирима, отборите са два. Играчите пишат по 10 думи (съществителни имена, по-възможност по-смешни и забавни думи, например - транзистор, орангутан, геврек). Четиридесетте листчета се сгъват по еднакъв начин и се смесват. Редувайки се, всеки се опитва да подскаже на своя партньор в отбора коя е думата в рамките на минута. В първи кръг – чрез три синонима, без да се казва коренът на думата. Във втори кръг – чрез един синоним. В трети кръг – само с мимики, жестове, звуци.

Вечер на лекото хапване

Рецепта за хумус: 1 консерва сварен нахут, 400 г; 2 супени лъжици сусамов тахан, сок от половин лимон; 1 скилидка чесън; 2 супени лъжици зехтин, щипка кимион, сол на вкус.

В купата на кухненски робот сложете тахана и лимоновия сок. Разбъркайте около 30 секунди само тахана и лимоновия сок. Добавете чесъна, зехтина, солта и кимиона. Разбъркайте за 30 секунди, оберете стените и разбъркайте отново. Изцедете нахута от консерва, като запазите малко от течността. Изплакнете го и добавете половината в купата на кухненския робот. Разбъркайте за около минута, добавете останалия нахут и разбъркайте пак, докато сместа стане гладка. Ако е твърде гъста, добавете 2-3 супени лъжици от запазената течност от консервата или вода. Сервирайте в чиния, като направите вдлъбнатина в хумуса с обратната част на супена лъжица. В готовото кладенче сипете 1-2 супени лъжици зехтин.

Прожекция

На първи сезон на любимия ви общ сериал или на снимки и видеа от последните пътувания на членове от компанията. За целта – една интересна инвестиция, които може да направите от семейния бюджет, е за домашен проектор. Цени: добрите проектори започват от 1000 лв.,в техно магазините.
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


10 коментара
  • 1
    carmello avatar :-|
    carmello

    ''Причините са няколко: в големите градове по света нощният живот е скъпо развлечение - таксита, вход и високи цени на алкохола; забраната за пушене също се оказва от значение. Приятелите, които излизат, за да се видят, а не да се напият безпаметно, предпочитат по-тихи и спокойни заведения. Клубовете вече не са и мястото, на което, както преди, имаш шанс да срещнеш подходящ партньор - вече съществуват достатъчно онлайн мрежи, да речем Tinder, които вършат много по-добра работа. Прибавяме и факта, че младите хора вече са изтощени от работа и краят на седмицата е единственият момент, когато могат да си починат качествено. А манията по здравословен и щадящ начин на живот изключва прекаляването с алкохол и системното безсъние.''


    зависи, много хора наистина стават лели/чичовци на 25, но ако минеш който и да е ден през Билкова или Петък примерно - никога няма да ги видиш празни, а петък и събота не можеш да влезеш в Терминал/Микстейп...

    друг фактор е че София се напълни със селяни, които вече обуславят един друг тип заведения- тип кафене на главната улица, в което като на главната в селото от което идват да висят по няколко часа

    трети фактор е че статията говори за една специфична прослойка от сравнително заможни добре образовани хора, ходещи в Ялта да си махат главите с разни прахчета- ама тва омръзва, виж, ако авторката мине през студЙентски град лошо ще и стане - там се пие фалшив алкохол и се друсат гюбеци до зори всяка вечер

  • 2
    mqt1480851136512251 avatar :-?
    Rent For Real

    Интересен анализ!

  • 3
    funcy74 avatar :-P
    МилевГео

    Мисля, че нощният ни живот е отражение на "шоу бизнеса" ни. Второто го няма, затова го няма и първото. В БГ няма клубна култура, съответно няма публика, която да има нужда от нея. Културата се възпитава не от псевдо културтрегерите, а от собствениците на бизнеси, свързани с шоу, с култура. Нуждите се възпитават, ако знаеш как, ако искаш да възпитаваш нещо истинско, нещо, което вълнува не само телата, а най-вече душите. Понеже клубовете са собствност на разни селчовци и мутрагени(които не излизат от фитнеса и мозъците им съдържат една мозъчна гънка - за дишането, евентуално), няма какво друго да очакваме от нощния живот. Той е скучен и безидеен, като българската "култура".
    Погледнете 200км. надолу и ще видите как в Солун например има уникални клубове, култивирана клубна сцена за различни жанрове, публика, която всеки уикенд е там и е жадна за тези събития. Стига мечти. Хуквайте към чалгарниците, силикона и мутрите с бицепсите. Ние сме си просто едни селчовци. Нека да си го признаем. Та то и литературната ни класика го описва този факт - политически и социален. Хайде щракайте с пръсти, слагайте ризките със щампичките и фанелките с къси ръкави посред зима(нали само от тях имаме и те винаги са мудиерни) и тихичко подвивайте опашки.

  • 4
    markblog avatar :-P
    markblog

    Я отидете в некое село в община КнежЪ по хоремазите да видите клубна култура, ако сте с дънки, че ви гърбат щото те са по анцузи

  • 5
    alexa88 avatar :-|
    Alexandra Petrova

    Очевидно някои от коментиращите винаги стигат до разбор на селяни и граждани, но статията изобщо не разглежда този проблем. Говори се за глобален социален процес, който се състои в отдръпване от старите навици на общуване-от една страна, социалните мрежи позволяват да срещнеш и общуваш с някого, преодолявайки екстремни условия като лош алкохол, твърде силна музика и напрежение от заобикалящата конкуренция, а от друга, дори не се визира общуването като социална потребност, а просто потокът на информация, който макар и едностранен ни кара да се чувстваме изтощени сякаш телевизорът ни е правил компания цял ден. Това информационно пренасищане води до желание за усамотяване и самоизолиране с цел презареждане на собствените сили. Това не е време на скука, а на отдаване на приятни занимания. Човек остава свързан в социалните мрежи, но не е така агресивно активен. Това е нормално поведение на човек с работа и отговорности, а за отклонение се приема нестихващата тинейджърска мания за скитане и представяне на себе си пред света, изразена в завишена екстроверност на индивида, дори в по-зряла възраст. В този ред на мисли 25-годишни лелки няма, има хора в състояние на осъзнаване и преосмисляне на ценности и потребности, както и по-устойчиво и разумно асимилиране на собствената си личност в обществото и в света.

  • 6
    alexa88 avatar :-|
    Alexandra Petrova

    Очевидно някои от коментиращите винаги стигат до разбор на селяни и граждани, но статията изобщо не разглежда този проблем. Говори се за глобален социален процес, който се състои в отдръпване от старите навици на общуване-от една страна, социалните мрежи позволяват да срещнеш и общуваш с някого, преодолявайки екстремни условия като лош алкохол, твърде силна музика и напрежение от заобикалящата конкуренция, а от друга, дори не се визира общуването като социална потребност, а просто потокът на информация, който макар и едностранен ни кара да се чувстваме изтощени сякаш телевизорът ни е правил компания цял ден. Това информационно пренасищане води до желание за усамотяване и самоизолиране с цел презареждане на собствените сили. Това не е време на скука, а на отдаване на приятни занимания. Човек остава свързан в социалните мрежи, но не е така агресивно активен. Това е нормално поведение на човек с работа и отговорности, а за отклонение се приема нестихващата тинейджърска мания за скитане и представяне на себе си пред света, изразена в завишена екстровертност на индивида, дори в по-зряла възраст. В този ред на мисли 25-годишни лелки няма, има хора в състояние на осъзнаване и преосмисляне на ценности и потребности, както и по-устойчиво и разумно асимилиране на собствената си личност в обществото и в света.

  • 7
    sel33 avatar :-|
    sel33

    "Милениумите"? За нищо не стават. Дано това да е последното изпуснато, чалга, неочовечено поколение.

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    " ... забраната за пушене също се оказва от значение ..."

    Бих могъл да съм баща на "милениум" но не възрастта, а забраната за пушене ме спря от заведенията. Уважавам правото на другите да не дишат моя пушек. Дали им липсвам? Не знам :-)

  • 9
    misho73 avatar :-|
    misho73

    "... домашно забавление - социални мрежи, телевизионни услуги и абонаментни канали ..."

    Изброените са всичко друго, не не и забавление. По моите стандарти.

    По мои груби наблюдения, най-големия сексуален глад се наблюдава сред фейсбук кифлите. По-кофти момента е че си остават стари моми и гледат кучета. вместо деца. Не ги съдя - природата сама ще ги отстрани като ненужен клон на еволюцията. Която мутация на дава плодоносно поколение е обречена на измиране.

  • 10
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Голямо разделение и "сочене с пръсти" пада.
    "Другата" група е или "лелки, скучни чичковци, плазмодии които не се забавляват" или "другата" група е "селяни, неизживяни тинейджърски години и пиянки".
    Смятам, че има едно пренасищане с дребни души, нещастни хора, които по някаква причина не са доволни от изборът си на прекарване на петък вечер и всярчески се опитват да оплюят другата група, за да се чувстват по-добре със собствените си решения, да валидират "ексклузивната правилност" на техния светоглед и начин на прекарване на петък (че и останалите дни).
    Ловото е, че за разлика от спорта или бизнеса - съревноваването с "кой е избрал най-правилния (единствен правилен) начин за забавление" не е игра с победител. Започнеш ли я - директно си загбуил и се обриаш на нещастие и едно безкрайно доказване на (себе си) защо точно това е най-правилното и как другите са по нисши от теб.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал