Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

13 1 мар 2017, 15:25, 15675 прочитания

С две гърди напред

Четвъртата вълна феминизъм залива висшата мода и градските улици

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Феминизмът отново е актуален. В развитите общества мястото на жената отдавна не е само в кухнята. Жените вече заемат най-високи позиции в политиката и бизнеса, упражняват професии, считани до неотдавна за "мъжки" и взимат самостоятелни решения за живота си, в това число кариерно развитие и отлагане на брака и раждането на деца. Въпреки това проблемите с неравенството между половете остават.

Според изследване на Световния икономически форум (WEF), цитирано от "Ройтерс", жените и мъжете биха могли да получават еднакво заплащане най-рано след 170 години, а само преди година прогнозите са били, че възнагражденията им ще се изравнят след 118 години. Първите места в класацията за равенството между половете сред 144 държави по общо 4 показателя държат Исландия и Финландия. България е на 41 място. Но дори и в Исландия на 24 октомври 2016 г. хиляди жени напуснаха работните си места и излязоха на протест – точно в 14:38 ч. Проучване в страната показа, че те получават с 14% до 18% по-малко от мъжете на същите позиции, затова часът не е случаен – той маркира момента, след който, ако заплатите на двата пола се изравнят, дамите започват да работят даром. Няколко дни по-рано стотици хиляди представителки на "нежния" пол излязоха по улиците на Аржентина, за да протестират срещу насилието срещу жени, провокирани от случай на изнасилване и убийство на 16-годишно момиче. А в Полша се включиха в масова стачка "Черния понеделник" срещу плановете на правителството да забрани абортите. В Русия 14 000 жени биват убити от роднини или съпрузи всяка година, т.е. 40% от тежките престъпления се извършват в рамките на семейството, показва официална статистика, цитирана от Human Rights Watch, което не попречи на Думата да одобри почти единодушно проектозакон за намаляване на наказанията за домашно насилие.
We Should All be Feminists, надписът на тениската на Dior, e взет от вече прочутата 30-минутна едноименна лекция по време на конференция TED на нигерийска авторка Чимаманда Нгози Адичи. Адичи е петото от шест деца. Баща й е първият нигерийски професор по статистика и ректор, а майка й – първата жена регистратор в Нигерийския университет. Учи за кратко медицина и заминава за Съединените щати, където учи комуникация и политически науки и има магистърска степен по творческо писане. Първите й романи - Purple Hibiscus (2003), Half of a Yellow Sun (2006),"Американа" (2013), са отличени с редица номинации и награди. Днес тя продължава да пише и да преподава творческо писане.
Основната тема на TED презентацията на 40-годишната писателка е неравнопоставеността между половете в Африка, феминизмът и личните й истории. Лекцията вдъхновява и певицата Бионсе, която използва откъси от нея в песента си Flawless от 2013 г.: "Учим момичетата да се свиват, да се принизяват. Казваме им: "Позволено ти е да имаш амбиции, но не твърде големи. Трябва да се стремите да бъдете успешни, но не твърде много, в противен случай бихте засенчили мъжа."
През 2015 г. шведското правителство раздаде книгата "Всички трябва да бъдем феминисти" на Адичи на всички 16-годишни младежи в страната.
Чимаманда аплодира ревюто на Dior от първите редове.
Светът за Америка

Но за правата на жените, сексизма и сексуалното насилие се заговори глобално в последните месеци, след избирането на Доналд Тръмп.
На 21 януари, първият ден след встъпването в длъжност на новия американски президент, милиони излязоха на протест. Започнал от една фейсбук публикация на възрастна американка от Хавай, която прикани жените да организират шествия като реакция на избирането на Тръмп, маршът се превърна във възможност за обединение по различни въпроси, включително правото на аборт, наказателното правосъдие, имиграционна реформа и защитата на околната среда. Освен Вашингтон, Ню Йорк, Лос Анджелис, Чикаго, Бостън, мащабни протести заляха големите градове в Европа, Австралия, Канада.


Участничките трябваше да си ушият или оплетат шапчици с котешки уши pussyhats. (Символично, като напомняне на вулгарната реплика на Тръмп от 2005 г., казана по адрес на жените: "...And when you’re a star they let you do anything. Grab them by the pussy..." "Когато си известен, позволяват ти да правиш каквото си искаш, да ги хванеш за оная работа...)
Но сред морето от розово се откроиха няколко бели тениски – на Мадона, Риана и актрисата Натали Портман, последните две – носещи еднакви надписи.

Аликс Добкин © LizaCowan, 1975

The Future is Female е надпис, който може да видите върху стотици различни тениски. Оригиналният дизайн е направен за Labyris Books – първата женска книжарница в Ню Йорк, която отваря врати през 1972 г. Двете собственички и партньорки искат пространството им да е средище не само за литература, писана от жени, но и за активизъм.
Фразата The Future is Female беше изречена в обръщение на Хилъри Клинтън, адресирано до участниците в Женския марш във Вашингтон на 21 януари 2017 г.
https://www.instagram.com/natalieportmanpage

[instagram.com]

Тениската на 2017 г.

Модата отразява действителността и може да е ангажирана с каузи. Но модата и политиката рядко са се преплитали така директно, както наблюдаваме в момента. Голяма част от модната общност публично подкрепи президентската кандидатура на Хилъри Клинтън в социалните медии с постове, обозначени с хаштаг #NastyWoman и #ImWithHer, оп време на предизборната кампания, след като Доналд Тръмп нарече опонентката си nasty woman ("гадна жена") по време на последния президентски дебат.



Може би тема като феминизма е отлична стратегия за привличане на внимание, но онова, което запали фитила преди няколко месеца, е един запомнящ се дебют. Сред блясъка, флоралните мотиви и нежната естетика при представянето на колекция пролет - лято 2017 на "Диор" на модния подиум се разход и една тениска с надпис We Should All Be Feminist ("Всички трябва да сме феминистки") на фона на парчето Flawless на Бийонсе. Италианката Мария Грация Кюри, която напуснa Valentino след 17 години работа там, стана първата жена - творчески директор на "Диор", в цялата 70-годишна история на модната къща. С нейната първа колекция тя предизвика бум в социалните медии, и така, с хаштага #weshouldallbefeminists, помогна на "Диор" да си проправи път в популярната култура.

Начало на новия феминистки феномен започна pрез 2015 г. от Карл Лагерфелд, който "режисира" феминистки протест в края на пролетното шоу на "Шанел" с послания, издигнати върху плакати от моделите Жизел Бюндхен, Кара Делевин и Джорджия Мей - "Историята е нейната история", "Феминизмът не е мазохизъм", "Първо дамите", "Правете мода, а не война". "Не разбирам защо човешките същества не са равнопоставени, особено в този бизнес. Реших, че ще е хубаво да изразя позиция по проблем, който ми е добре познат. Майка ми беше феминистка, израснал съм с тази тема", коментира тогава самият Лагерфелд.

Модната индустрия сякаш никога не е била по-обединена от сега. Всички от новоизгряващи независими дизайнери и малки брандове в Etsy до Марк Джейкъбс, правят тениски в подкрепа на жените и подпомагат различни каузи, свързани с темата. И това е победа – достатъчно дълго време имаше противоречие между модата и феминизма, защото минаваше за лицемерие да си облечена в последните модни колекции и да скандираш за правата си.

Само преди няколко седмици непалският дизайнер Прабал Гурунг представи парад на феминистките тениски за финала на ревюто си. На подиума на Седмицата на модата в Ню Йорк моделите му, включително и Джиджи Хадид, носеха надписите This is what a feminist looks like, The future is female, I am Gloria, I am Malala, I am Michelle. В интервю за Business Insider Гурунг каза, че колекцията му за 2017 г. е вдъхновена от активистката Глория Стайнем. След като прочел мемоарите й, той се вдъхновил от нейната сила и отдаденост на каузата. Гурунг го нарича съвременен феминизъм и отбелязва, че това не е "мода" за един ден. Той самият е отгледан само от майка си, което също се е отразило върху възгледите му.

Всъщност цялата седмица на модата в Ню Йорк беше залята от вълна активизъм. Марта Хофман започна шоуто си с редуващи се изявления на съ-прецедателките на "Женския марш". "Бях вдъхновена да направя шоу и да го използвам като микрофон за нещо по-голямо", обяснява тя. "Тези жени направиха най-големият протест за човешки права в историята на страната. Темата е малко тежка, но сега е моментът да говорим за нея." Джонатан Симхай разви тенденцията, появявайки се на есенното си шоу в тениска с надпис Feminist AF и давайки по една такава на всички от първия ред и те бързо се превърнаха в моден хит. При представянето на новата си колекция в Лос Анджелес Ребека Минкоф приключи шоуто си с живо изпълнение на MILCK , която изпя своя хит Quiet – неофициалният химн на "Женския Марш".

Super Girl
През 2016 г. актрисата Ейми Шумър стана първата жена в десетката (топ 4) на най-високо платените комици в света в списъка на Forbes с доход от 17 милиона долара.

Силните жени са на дневен ред – това искат да видят всички, или поне самите жени. На наградите "Грами" видяхме бременната Бионсе като пчела майка (роклята й бе вдъхновена от африканската богиня Ошун), а когато Адел спечели наградата за албум на годината, тя я посвети на Бионсе и нейния албум Lemonade като ярък пример за женска солидарност и подкрепа.
Тина Фей, Алиша Кийс и Мерил Стрийп са само част от най-ярките звезди, които се изказват против сексизма и говорят за правата на жените.



Миналата година актрисата и модел Ема Уотсън скри в лондонското метро сто бройки от книгата Mom&Me&Mom на Мая Анджелоу – писателка, общественичка и борец за човешки права, с което се опита да привлече внимание към феминисткия й клуб на читателките Our Shared Shelf. Тя спечели и отличието "Жена на годината" на списание Elle заради хуманитарните си постижения и работата си към кампанията на ООН HeForShe за равнопоставеността на половете. "Това не е година, в която можем да си позволим да мълчим. Това е годината, в която гласовете на всички жени трябва да се чуят", каза актрисата.
Много политически фигури започнаха да говорят за правата на жените. Президентът Обама обясни, че е феминист на среща в Белия дом и отбеляза, че "трябва да преосмислим това отношение, което ни кара да пляскаме на мъжете затова, че са сменили една пелена, стигматизира бащите които се занимават само с децата си и сочи с пръст работещите майки... Трябва да сменим начина на мислене, който дава предимство на увереността, независимостта и амбицията на работното място във всички случаи, освен ако не си жена."

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И това ще мине И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

3 апр 2020, 1569 прочитания

Всички в кухнята Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

3 апр 2020, 1577 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
(До)волният ездач

Защо е лесно, евтино и полезно да практикуваме конен спорт

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10