Широко отворени уши
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Широко отворени уши

Широко отворени уши

Какво е подкаст + селекция от 12 подкаста за всеки

27446 прочитания

Подкастът е аудиопредаване, което може да бъде свалено или слушано директно от интернет на мобилно устройство или компютър по всяко време. Наричат ги новите сериали, нищо че няма единодушие как е правилното им множествено число на български език - подкасти или подкастове. Какво друго да очакваме от медиа, чието оригинално наименование се ражда напълно инцидентно - в края на 2004 г. британският технологичен журналист Бен Хамърсли изостава от крайния срок със статията си за феномена на новите аудиопредавания за автоматично сваляне.

Когато най-после е готов, се оказва, че статията е с 20 думи по-кратка, а трябва да влезе за печат всеки момент. Докато се чуди какво още да добави, Бен установява, че форматът, който описва, всъщност си няма име. В бързината решава да си измисли няколко нови думи: аудиоблог, guerilla медиа и накрая подкаст. Изпраща материала си точно навреме и забравя за него. Шест месеца по-късно получава имейл от The Oxford English Dictionary със запитване за първоизточника на думата подкаст. С неудобство Бен признава, че сам я е измислил, за да спази крайния срок на статията си. Отговорът е: "В такъв случай поздравления. "Подкаст" е дума на годината на 2005-а."

По онова време подкастите са най-вече аматьорски, нишови предавания, насочени към много тясна аудитория, но постепенно и органично се развиват в цяла медийна индустрия, донякъде точно защото не се съобразяват с масовия вкус, дори напротив. Усещането за интимност и лично преживяване, което носят на слушателите си заради звуковия формат, запазва вярна аудиторията им, която расте с всяка изминала година дотолкова, че вече безспорно привлича интереса и на рекламодателите.

По данни на Apple в системното приложение за слушане на подкасти на iPhone за миналата година са изслушани 10 милиарда епизода. И това са данните за едва 60% от слушателите - останалите използват други приложения за слушане на подкасти като Overcast, Castro и Stitcher. За последната година водещи медийни компании като The New York Times, The Wall Street Journal и Buzzfeed основаха свои собствени подкаст отдели, a професионални подкаст продуцентски компании като Gimlet влагат нови бюджети в разширяване на програмата си с по няколко нови шоута на година.

Усещането за автентичност и свободата на въображението, което те въвлича в историята, правят формата на подкастите несравним. Добре разказаната история от познат глас може да ви въздейства много по-силно, отколкото видео или печатна медиа. И е навсякъде с вас: може да слушате на път за работа, докато разхождате кучето или както правеше една млада майка, всяка вечер, на слушалки, докато се опитва да приспи новороденото си бебе. За допълнителен адреналин при тичане спортуващите препоръчват криминални подкасти, но предупреждават, че неведнъж са тичали презглава в парка от страх, защото епизодът се е оказал твърде въздействащ.

Често, докато слушам поредния епизод на път за работа в софийското метро и наблюдавам хората със слушалки около мен, надничам да видя дали няма да видя логото на някой познат подкаст на екрана на телефона им, за да ги заговоря. Уви, въпреки сравнителната достъпност на подкастите в България слушатели не се срещат често, а и подкастите на български език се броят на пръсти. И въпреки че най-честото оправдание е липсата на време, най-хубавото на подкастите е, че няма нужда вие да правите специално място за тях, защото те се съобразяват изцяло с вашето собствено ежедневие, разпространяват се безплатно и имате нужда само от устройство, на което да ги слушате - смартфон или компютър - и съответното подкаст приложение. А ето и кратък гид с някои от най-добрите подкасти напоследък.

Ако искате да сте в крак със световните новини за под 15 минути на ден:

The Daily от New York Times Най-новият подкаст на New York Times цели да даде контекст на новините от деня. Разговорите често включват коментар на специалисти от различни звена в редакцията, като например дългогодишния адвокат на медиата, който впоследствие става един от най-уважаваните им правни журналисти. И има гласа, за да го докаже. Всичко това за под 15 минути на ден.

Oткъде да започнете: It All Comes Back to Goldman Sachs

Ако имате проблеми със съня: Sleep With Me

Накратко: The Podcast That Puts You to Sleep Sleep with me възниква, когато водещият си задава въпроса "достатъчно скучен ли съм, за да приспя слушателите си". Епизодите включват негови напълно безсмислени и отегчителни бръщолевения със спокоен, равен тон и действат безотказно. Oткъде да започнете: Няма никакво значение - и ние не знаем за какво точно се разказва в нито един епизод, защото всеки път заспиваме.

www.sleepwithmepodcast.com

Ако обичате спорта и заниманията на открито:

Outside magazine podcast Подкастът на списание Outside следва неотклонно мисията на изданието да насърчава активен начин на живот чрез историите си за спорт, приключения, пътувания, екстремни преживявания, здраве, фитнес и интервюта с вдъхновяващи личности. Разказите са подплатени със записи на живо, което допринася за това съвсем реалистично да ви пренесат на пуст планински път през зимата, насред джунглата или очи в очи с див леопард, докато пътувате спокойно на път за работа в софийското метро. Епизод, с който да започнете: Treed by Jaguar

https://www.outsideonline.com/2104261/outside-podcast

Ако използвате Tindеr:

Why Oh Why Why Oh Why е вдъхновен от влиянието на интернет върху съвременните романтични срещи. Освен остроумни наблюдения епизодите включват и истински истории и разкази от първо лице, като например този, в който водещата решава да събере петима мъже с различен социален профил в един общ разговор за техните навици, свързани с ходенето на среща, или да получи достъп до ексклузивното приложение за запознанства на американските знаменитости.

Започнете с: Dating with the Stars

Ако сте меломан:

The Song Exploder В Song Exploder музиканти като Bjork, Solange, The National или композиторът на La La Land Джъстин Хъруиц обясняват историите и елементите около създаването на най-популярните си композиции. Много по-забавно, отколкото звучи, а и къде не сте изгубили 15 минути.

Започнете със: Sylvan Esso - Coffee

Ако сте фен на Барак Обама:

Pod Save America
Малко преди американските президентски избори тази година четирима бивши служители в администрацията на Обама, между които и Джон Фавру, популярният млад автор на речите му, започнаха политическия подкаст, чиято цел беше да предложи коментар в хода на изборите. Но след неочаквания им изход и настаняването на Тръмп на "Пенсилвания авеню" номер 1600 съставът промени името си на Pod Save America. Предвид сантимента им към Демократическата партия четиримата дори не опитват да имитират обективност, но обещават искрени разговори с демократи, републиканци, активисти, журналисти и комици. Въпреки че в днешно време ни е трудно да направим разлика помежду им. Откъде да започнете:Caps lock freakout mode

https://getcrookedmedia.com

Ако обичате криминални поредици:

Serial или S-Town от същия екип Един от най-популярните постове в Туитър от времето на първи сезон на Serial гласи: Всеки четвъртък сутрин в L-линията на метрото в Ню Йорк всичко е тихо и спокойно, защото всички слушат новия епизод на Serial. До голяма степен Serial е поредицата, която успя да направи подкаст формата масов. Както и да върне за преразглеждане един отдавна приключил съдебен процес за убийство. Откъде да започнете: Ако не сте го слушали, бързо към началото. Ако сте, потърпете до март, когато се задава новата продукция на същия екип, S-Town, чийто първи сезон ще бъде пуснат наведнъж вместо поетапно - на епизоди, по примера на Netflix и летящия старт на House of Cards.

https://serialpodcast.org/season-one

Ако не ви стигат телефонните разговори с най-добрата ви приятелка:

Call your Girlfriend Журналистката Ан Фрийдман и най-добрата й приятелка Aminatou Sow живеят на двата срещуположни бряга на Съединените американски щати и въпреки това са намерили начин да споделят живота си една с друга - и с всичките си слушатели. Всъщност всеки епизод е интересен и непринуден разговор между две умни жени за всичко - от интернет, през медицинската марихуана в Калифорния до неизменната тема за президентските избори. И в никакъв случай не е само за жени.

Откъде да започнете: Drop the Ball

Ако (тайно) препрочитате "Яж, моли се и обичай"

On Being, с Kриста Типит Интервютата на Криста Типит звучат все едно слушате терапевтични сеанси. Като се започне от мекия й успокояващ глас до това, че не сте се усетили кога е минал един час, a тя с лекота и благ тон вече е разкостила събеседника си.

Откъде да започнете: Гостите й варират от Паулу Коелю, Ален де Ботон и технологичния предприемач Анил Даш, така че всеки може да открие по нещо за себе си.

Ако внимавате с какво се храните:

Burnt Toast Подкастът на популярния сайт за храна Food52 пренася част от запазените си похвати и в слушалките - непринуденост, забавни теми и точно толкова подправки в заглавието, колкото да съберат внимание, но да не пресолят темата.

Откъде да започнете: Следва ли Майкъл Полан винаги своите собствени правила за хранене?

Ако се интересувате от икономика, без да сте икономист:

Freakonomics Щом наркодилърите изкарват толкова много пари, защо продължават да живеят при майките си; корумпирани ли са сумистите – това са само част от неочакваните въпроси, на които икономистът Стивън Левит и журналистът Стивън Дъбнър намират отговори, използвайки икономическите теории и процеси. Стивън Левит, който е носител наградата за най-добър икономист под 40-годишна възраст и е в класацията на "Тайм", многократно е казвал, че икономиката е наука, която разполага с отлични инструменти за получаване на отговори, но със сериозен дефицит от интересни въпроси, и тандемът Дъбнър и Левит са добри в намиране на атрактивни въпроси.

Откъде да започнете: Is the American Dream Really Dead?

Ако ви прави впечатление, че подкастите в тази селекция са на английски eзик:

Nerds2Nerds

За съжаление малкото български подкасти са или много тясно профилирани в сферата на предприемачеството, технологиите и програмирането, или вече недействащи. Най-често и двете. Един от малкото останали подкасти, който, изглежда, има своята вярна аудитория, е nerds2nerds. Епизодите надвишават час и половина, темите са подчертано технологични, но не е като да не са ни предупредили още в мотото на подкаста: "Ще си говорим каквото си искаме."

Откъде да започнете: Ако не се занимавате с програмиране, по-добре e да не започвате.

Една българка в NPR

Моника Евстатиева, старши продуцент в All Things Considered на NPR

"Радиото никога няма да излезе от мода, защото се развива непрекъснато. Другите медии като телевизия и печат се променят по-бавно. Това, което не се променя, е търсенето и нуждата от информация в звуков формат."

Моника Евстатиева е старши продуцент в All Things Considered, една от най-популярните радиопрограми на най-голямата мрежа от публични радиостанции в Америка - NPR, където работи вече 11 години. За това време репортажите й са толкова разнообразни и дълбоки, че покриват теми от обратите в кариерата на хип-хоп музиканта T-Pain до гражданските войни в Либерия и конфликта в Афганистан. Дълго време е една от движещите сили на вътрешноредакционната програмата за насърчаване на разнообразието Tell Me More, с чийто екип е отличена за специални заслуги от Асоциацията на чернокожите журналисти в Америка, както и с наградата "Едуард Р. Мъроу" за изключителен принос в развитието на обществените радиопрограми. Ето защо чувствам неудобство, че стигам до името й случайно, в два независими разговора за подкасти с мои познати, нейни състуденти от Американския университет в Благоевград, които с ентусиазъм си спомнят за любовта й към радиото още от онези години. Няколко месеца по-късно, докато прави репортаж за група гласоподаватели на Тръмп в щата Уисконсин, притисната от два крайни срока, Моника с радост се съгласява да разкаже защо радиото никога няма да излезе от мода, как подкастите ни съпътстват във всекидневието и кои са най-важните съставки, без които един добър подкаст просто не може.

Как решихте да се занимавате с радио? Това целенасочен избор ли беше или случайно го открихте за себе си?

Слушам радио, откакто се помня. На 13 започнах да слушам с часове радио FM+ и "Дарик" – сутрин преди училище и вечер преди лягане. От приемането ми в Американския университет в Благоевград знаех, че искам да работя като продуцент за радио "Аура" – първото частно радио в България, изцяло ръководено от студенти.

А как стигнахте до NPR и All Things Considered? Какво обичате най-много в работата си там?

Най-много ми харесва, че всеки ден е различен в зависимост от това какво се случва по света, възможността да посещаваш места, които не би избрал за прекарване на ваканцията си, но са страхотно интересни. И изключителните хора, с които работя. Започнах в NPR като стажант през 2006 г. След няколко месеца ме наеха и 11 години по-късно съм все още тук. Видът на работата ми се променя на всеки 2-3 години, така че на практика съм работила в различни предавания и многократно в различни роли.

Защо радиото като медиа не излиза от мода? Какво е предимството на аудиоформатите, в сравнение с телевизията, видеото и печатните медии?

Медиата, наречена радио, се променя и еволюира непрекъснато. Това, което е днес радиото, няма почти нищо общо с историческия смисъл на тази дума – от аналогов до цифров формат, от класически апарат с FM/AM сигнал до айподи и мобилни устройства и "стрийминг" на всички платформи, от няколкочасови предавания до 24- часова програма 7 дни в седмицата.

Радиото никога няма да излезе от мода, защото се развива непрекъснато в крак с нея. Другите медии като телевизия и печат се променят по-бавно. Това, което не се променя, е търсенето и нуждата от информация в звуков формат. Когато четеш книга или гледаш телевизия, не можеш да вършиш други неща, докато слушането позволява такова взаимодействие.

На какво се дължи бумът в развитието на подкаст индустрията в последно време? Напредъкът на мобилните технологии ли е основната причина или има и други фактори?

Прогресът на технологиите е само един от факторите. Подкастът е дигитален (цифров) файл, който може да бъде свален на мобилен телефон или компютър. Не е по-различно от .mp3 формата, който сме свикнали да сваляме вече 20 години. Това, което прави подкаста интересен, е необходимостта от достъп до допълнителна информация, която не може да бъде получена по друг начин. Необходимостта от информация за дадено събитие или желанието да се потопиш в друг свят, да чуеш различно мнение или нещо забавно, да слушаш разкази за различни хора – това са все фактори, които правят подкаста личен.

Важно е, че слушането на подкаста не е свързано с фиксирано време. Можеш да го слушаш и да го спреш, когато пожелаеш, и така имаш голям избор. За разлика от киното и телевизията персонално се контролира приемът на информация. Хората слушат подкаст най-много вечер или през уикенда, когато са си вкъщи и вършат домашна работа, когато се разхождат или спортуват. Подкастът те съпътства в ежедневието ти.

Подкастите съществуват от повече от 10 години и винаги са имали стабилна база от фенове, но като че ли Serial беше в основата на масовата популярност за подкастите. На какво се дължи неговият успех според вас?

В NPR правим подкасти, преди думата подкаст да съществува – това е просто предаване с цел. Serial стана популярен по много простички причини – криминална история по действителен случай с отворен край, представена по интересен начин, и герои, които отразяват Америка днес – съжителство на много култури, религии и раси с всичките предизвикателства, които това многообразие поражда.

Има ли ключови съставки, без които един подкаст не може?

Да. Това е интересната история, разказана добре и с високо качество на звука.

Има ли конкретен профил на хората, които слушат подкасти? Това за всеки ли е?

Абсолютно за всеки, без никакво ограничение. В САЩ живеят над 330 милиона. От тях 57 милиона ca слушали подкаст поне веднъж - става дума за огромно количество хора. Подкастите съществуват повече от десет години, но преди медиите ги приемаха като конкуренция. Сега, когато всички осъзнаха, че това е печеливша пазарна ниша, всеки, образно казано, се е включил в играта – даже вестниците започнаха да правят подкасти.

В NPR създаваме толкова много подкасти, които се излъчват и като подкаст, и като радиопрограма, че не можеш да различиш едното от другото. Ние имаме дори подкаст, който се казва Тhe Big Listen. Това е подкаст, който ти помага да откриеш нови и интересни подкасти.

Застрашено ли е общественото радио сега, в новата американска политическа реалност?

Това е сложен въпрос и не може да бъде обяснен с едно-две изречения. NPR не е радио, а доставчик на съдържание. Нашата схема не съществува в България и не мога да отговоря на този въпрос, без да обясня тази разлика. Краткият отговор е и да, и не, но в бъдеще – не.

Как виждате развитието на подкаст индустрията в бъдеще - някакви предположения или нещо, което очаквате с нетърпение?

Освен създаването на висококачествени подкасти, имаме желанието да не зависим от iTunes платформата, а да създадем и развием собствено приложение, чрез което могат да бъдат слушани нашите подкасти. Приложението на NPR се казва NPR One. Ние правим най-слушаните подкасти в Щатите и сега искаме слушателите да ги слушат на нашето приложение.

Това е бъдещето – да създадеш свой продукт, който да използва твоята платформа. Всяка медиа мисли как да задържи своите потребители по-дълго. Например Facebook има 1 милиард потребители и за да ги задържи, в бъдеще сигурно ще стриймва филми, за да ги гледаме в тяхната мрежа, а не в кината.

Кои са вашите любими подкасти и има ли конкретни епизоди, към които се връщате често?

Аз слушам много и най-вече тези, които са необходими за работата ми, но и такива, които са интересни или смешни. NPR Politics Podcast, On Being, The Daily, Song Exploder, Start-Up Podcast, 99% Invisible, Radio Lab, Another Round, Embedded, Snap Judgement, Love+Radio, Planet Money и още много. На седмица слушам по 4-5 часа. Подкастите имат сезони, както сериалите, така че не ги слушам всички едновременно.

Подкастът е аудиопредаване, което може да бъде свалено или слушано директно от интернет на мобилно устройство или компютър по всяко време. Наричат ги новите сериали, нищо че няма единодушие как е правилното им множествено число на български език - подкасти или подкастове. Какво друго да очакваме от медиа, чието оригинално наименование се ражда напълно инцидентно - в края на 2004 г. британският технологичен журналист Бен Хамърсли изостава от крайния срок със статията си за феномена на новите аудиопредавания за автоматично сваляне.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK