Взимаш ли тази кутия?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Взимаш ли тази кутия?

Две от изданията на Birchbox – създателите на абонаментните кутии

Взимаш ли тази кутия?

След бума по света абонаментните кутии навлизат все по-смело и в България

44406 прочитания

Две от изданията на Birchbox – създателите на абонаментните кутии


Престилка My Little Chef, стикери за надписване на буркани, крем за ръце, още два козметични продукта, списание с рецепти My Little World и илюстрация за поставяне в рамка – това е съдържанието на последната кутия My Little Box, ваша за 14.95 британски лири (около 33 лева). Всеки месец www.mylittlebox.co.uk изпраща на клиентите си кутия, с неща, специално подбрани по конкретна тема.

Същото прави и американският сайт за абонаментни кутии www.trytheworld.com, чиято месечна пратка Try The World съдържа 7 или 8 хранителни продукта от различна държава. Този месец с колета пристигат френски crepes, кашкавал от козе мляко и сладки кростини, кестенова паста, маслени бисквити, крекери със сирене и билки.

Обединени от дадена тема, пратки като тази достигат до вратата на милиони потребители по цял свят. В България също.

Т.нар. абонаментни кутии продължават да са хит от появата им през 2010 г. досега. Всяка година продължават да се появяват нови и нови варианти, като само изброените в страниците с ревюта – boxes.hellosubscription.com и mysubscriptionaddiction.com, са около 3000. Освен интересен маркетингов инструмент и средство за пласиране на определени продукти кутиите предлагат нещо много просто – тръпка, преживяване, изненада.

Те се различават по цена и съдържание, но принципът е общ – селекция от няколко тематични продукта, които пристигат всеки месец опаковани красиво. Цената е съобразена с качеството и количеството на събраните неща (от 10 до 100 долара), а естеството им е всякакво – от козметика (най-често) през дрехи (чорапи), храни, хобита, книги, аксесоари, домашни любимци, игри и каквото друго ви дойде на ум.

Постепенно креативната бизнес идея навлиза и в България, като първите стъпки са още пред 2013 г. – кутии на две различни фирми с козметични продукти. В последната година се появиха още предложения, а някои вече дори са успели да замразят начинанията си "по лични причини" – "Колеть" за ръчно изработени български стоки и kutia.bg, за експериментиране с нови вкусове и натурални продукти.

"Докато живеех и работех в Лондон, бях абонирана за бюти кутия. Беше много любопитно за мен от потребителска гледна точка, но и от професионална – това е алтернативна маркетингова платформа, която трябва да се възприема много сериозно. Това беше проект, който силно ме развълнува и реших да реализирам в България."

Димитрена Топалова, Pretty box

Според създателите й Prettybox (http://prettyboxbeauty.com) за бяла и декоративна козметика е първата месечна абонаментна кутия в България – началото й е поставено през март 2013 г. Таргетирана е към потребители с по-високи от средните доходи, активни жени. "Заради големия наплив от други кутии след нас решихме да се насочим към лимитирани и ексклузивни кутии, фокусирани върху един бранд или мултибранд. Те бяха по-богати на съдържание, но и на много по-висока стойност, което обаче пасна на нашата аудитория (от 20 до 50 лв. в зависимост от продуктите, с включена доставка). Правили сме много такива с марки висок клас", разказва Димитрена Топалова, създател на кутията. Prettybox постепенно намира ниша в България и се ориентира към корпоративните поръчки, започва да изготвя специални издания за жените в няколко големи компании в София (8 март), както и за една от националните медии (Коледа). Паралелно с това каквато е разпространената практика по света през 2014 г. стартира и онлайн магазин.

Pinks Beauty Box (http://beautybox.pinks.bg) също е бюти кутия с бяла и декоративна козметика и съществува от юни 2013 г., но за разлика от Prettybox е запазила месечните си издания. В тях се изпращат между 5 и 9 продукта в различни размери на козметични продукти за тестване – продукти за лице и тяло, аромати, дерматологична, натурална, декоративна козметика, аксесоари, отстъпки и т.н. Всяка кутия се доставя с куриер в един и същ ден за всички клиенти. "Елементът на изненадата е особено важен и приятен", казва Биляна Димитрова от Pinks. Самите продукти се осигуряват с рекламна цел от официалните представители на марките за България. Pinks Beauty Box има и лимитирани издания – Luxury edition, Men's edition, Baby box. Цената на месечния абонамент е 22.90 лв. с включена доставка.

Две, съвсем нови, са детските предложения:

Месечната кутия "Светулка" (http://abonament-svetulka.com) съдържа специално подбрани книжки за от български издателства, материали за творчество и подаръци за деца. "Създадохме абонамента, защото знаем от опит, че изборът на детска книжка често отнема доста време, затова решихме да помогнем", обясняват от "Светулка". Работим с най-големите издателства и се стремим всеки месец да включваме енциклопедии, приказки и книжки за оцветяване и творчество, съобразени с темата ни. Отделно изпращаме електронно на клиентите си тематичен план с 30 идеи за игри, учене и забавление." Досега реализираните теми на месеца са: "Здравословното хранене", "Зимата и празниците", "Човешкото тяло" и "България", в момента тя е "Градът и превозните средства".

Кутиите са в три възрастови групи – от 1 до 3, от 3 до 5 и от 5 до 8 години. Клиентите могат да поръчват и кутии с минала тема, а всички получават кутиите си заедно, веднъж месечно – за 25 и 29.90 лв. без включена доставка. Предлага се 3-месечен и 6-месечен абонамент.

"Искаме за развихрим въображението и креативността на децата, да прекарват и време далеч от екраните. Искаме да сме част от живота на децата ни, от техния път да израснат и станат такива, каквито искат да бъдат", казва идеологът на PandaBox (http://pandabox.bg) Силвена Ралинова. Във всяка кутия тук има материали за няколко направи-си-сам проекта. Освен материалите за тях в кутиите се изпращат и допълнителни неща – албуми за оцветявки, пъзели, забавни игри, приказки, стихове, стикери и други. "Подбираме материалите внимателно и без риск за здравето на децата. Съдържанието на кутиите подготвяме ръчно – всичко, което е вътре, е минало през нашите ръце. Най-важното е, че кутиите съдържат всичко необходимо за изработката на проектите. С нас не е нужно родителите да ходят по магазини, книжарници. Разбира се, изпращаме и упътвания със снимки и разбираем за децата описателен текст. В кутиите на по-малките има упътвания за родителите." Теми на кутията досега са били "Аз съм българче", "Ерата на динозаврите", "Звездобройци", "Хелоуински страшилища", "Въздух-земя-вода", "сНежност", "мART". "През тази година предстоят теми за цветята, насекомите, дъгата и други, а през това лято ще направим поредица Земя-Слънчева система-Вселена." Преди няколко дни PandaBox пусна най-новата си услуга за училища и групи – за поръчка на по-голям брой кутии за извънкласни занимания, за занимални, за детски градини, за парти центрове или просто за рождения ден на детето.

PandaBox са за две възрастови групи: 3 – 5 години и 6 – 9 години. Изпращат се в края на всеки месец, като приемат нови поръчки за текущия месец до 15-о число. Цената на месечната кутия е 34.99 лв. с безплатна доставка в цялата страна. Освен месечните кутии се предлага абонамент за 6 и 12 месеца, като за тях се изпращат допълнителни подаръци за детето.

Само преди няколко седмици се появи "Кашон" от harmonica (http://kashonharmonica.bg) – "лесен и удобен начин да пазаруваме отговорно и да се храним с истинска храна". В "кашона" обаче изненади няма – в него може да зададете продуктите, които желаете за редовна доставка, и да пазарувате както в стандартен онлайн магазин. "По този начин всяка седмица ще получавате пратка с добра храна, като можете да променяте и добавяте продукти по избор (до 60 часа преди доставката) или пък да отказвате дадена доставка, ако не сте си вкъщи", обясняват на сайта. Вариантите са да изберете готови кашони, пълни с разнообразни продукти или да си направите сами свои собствени, според личните предпочитания. Пример: 1. Кисело мляко, сезонни плодове и зеленчуци, шунка, яйца, масло и хляб – всяка седмица. 2. Сирене, кашкавал, лютеница и цяло пиле – всеки две седмици. 3. Лаврак, бяло вино и сладко от зелени смокини – само веднъж. Базисните кашони са на цени от 61.97 лв. до 120.63 лв., Подбраните кашони (плодове и зеленчуци, за салата, snack и др.) от 13.75 лв. до 52.72 лв., кашоните с рецепта – 15.53 до 25.88 лв., а кашоните, чието съдържание е селектирано от неслучаен човек – от 97 до 141 лв.

До тази идея се приближава и по-старата Good Box (http://goodbox.bg) – зелена кутия с био- и здравословни продукти за дома и красотата, която дебютира през май 2015 г. Тя съдържа изцяло натурални и биопродукти за всеки момент от всекидневието – хранителни продукти, напитки, козметика, хранителни добавки, дори почистващи препарати, като идеята е потребителите да се запознаят и опитат продукти, на които не са попадали досега, от нови производители. Good Box си партнира с над 100 фирми (производители и вносители) от натуралния и биосектора. Поръчките се правят само на сайта, цената е 19.90 лв., като се предлага намаление при 3- или 6-месечен абонамент, а доставката е 2.99 лв. за цялата страна.

Бири от цял свят, които няма да откриете в магазина до вас, пристигат в специален колет на посочен адрес с еднократен или месечен абонамент от Beery.bg (https://beery.bg) – на пазара от съвсем скоро. Обещанието е в тяхното кашонче да има 8 бири от различни пивоварни от цял свят – Дания, Франция, Белгия, Русия, Англия, дори от Сърбия, Румъния и др. Повечето от тях са в бутилки от 330 или 500 мл, по-рядко кенове. На всяка шеста доставка има и подарък – маркова тениска, посветена на бирата, специална отварачка, чаша за бира и др. Абонаментът за 3 месеца е 158.97 лв. (52.99 лв. на кашон, спестявате общо 6 лв.), за 6 месеца: 299.94 лв. (49.99 лв. на кашон, спестявате общо 30 лв.), а за 12 месеца: 575.88 лв. (47.99 лв. на кашон, спестявате общо 84 лв.)

BOPS, Box of paper smiles, (https://bopsbox.wordpress.com) за момента е единствената абонаментна кутия за книги на българския пазар. Създателите й Райс и Алекс от "Четат ли двама", първото буктюб дуо в България, се вдъхновяват от много популярното в световен план начинание. "Идеята ни се стори страхотна и се чудехме защо няма такова нещо в България. Решихме да рискуваме и да опитаме да стартираме такъв проект, защото, както неведнъж сме казвали, ако имаше такава кутия в България преди нашата, ние щяхме да сме абонирани вовеки! Първата ни кутия съдържаше книга от български автор, артикул, изработен по наша идея, и артикул от българска компания. BOPS беше посрещнат страхотно, пилотният ни брой се разпродаде в рамките на шестнадесет часа. Тогава разбрахме, че има смисъл от такава кутия, и така вече почти година."

Всеки месец в BOPS има поне една книга (случвало се е да са и повече), както и от 3 до 5 "книжни глезотийки" – "джунджурия" или аксесоар, който прави четенето по-приятно или е свързан с темата на кутията за месеца. Темата на броя за април например е "Храна за душата".

Записванията текат през целия месец, а кутиите се изпращат между 15-о и 20-о число на април. "Освен месечния ни брой създаваме и лимитирани кутии, посветени на определена книга, какъвто е случаят с "Пазители" на Цветелина Владимирова." Поръчките се правят на сайта на BOPS. Цената е 25 лв., без включена доставка.

Идея за милиони

Безспорно, началото на феномена абонаментни кутии дава Birchbox (www.birchbox.com, "най-лесният и забавен начин да пазарувате козметика" с 2 099 207 харесвания във фейсбук). През 2010 г. самообявилите се за "некозметични хора" Катя Бошан и Хейли Барна се срещат в "Харвард", където установяват, че красотата на дребно в интернет до голяма степен е неизследвана територия, и двете решават да създадат модел, който да трансформира електронната търговия от скучна рутина във вълнуваща кутия с внимателно подбрани козметични продукти, които да радват получателките си всеки месец срещу абонамент от 10 долара. Успехът е невиждан.

Скоро става ясно, че той се дължи не само на възможността да се опитват нови продукти у дома, а предлага преживяване – жените се сдобиват с пакет на прага си и не знаят какво точно има вътре. Кутиите са красиво изработени и носят на абонатите усещането, че получават подарък и всеки месец е Коледа.

Така манията набира скорост, пътят е отворен, последователи на идеята започват да предлагат кутии с всичко – от подправки до бельо. През следващата година се появява козметичната Glossybox (www.glossybox.com) с цена от 21 долара и таргетира ценители на "продукти от нишови, най-висок клас и нововъзникващи марки", като включва селекция от мостри и стандартни опаковки, откъдето и идва по-високата цена. И ако през 2012 г. излизат нови тематични кутии като BarkBox (https://barkbox.com) за кучета, вече несъществуващата Citrus Lane за майки и бебета (еквивалент е Bluum), през 2013 г. кутия има за почти всяка нужда. В момента пазарът предлага стотици теми и разновидности.

Къде е тръпката

Защо кутиите продължават да са хит? Първо, те съдържат психологически елемент – идеята за непознатото вътре кара потребителите да ги очакват с нетърпение и им доставя адреналина от изненадата (която, разбира се, може и да не е приятна) и откривателството. Второ, те тестват и се запознават с продукти, които е много вероятно да подминат в магазина. Трето, могат да спестят пари – излиза много по-изгодно да се тества продукт в малка опаковка.

Един от най-любопитните моменти е отварянето на кутиите, документирани в YouTube. В стотици видеа потребителите отварят "на живо" своите поръчки и описват съдържанието им в детайли – акт, който позволява на зрителите косвено да изпитат тръпката от изненадата.

Те снимат, изчисляват и коментират откровено – "опаковките са твърде малки – това е последният път, в който купувам тази марка; о, тази чантичка за гримове е чудесна, мисля, че ще я използвам, дори да нямам нужда от нея реално...".

В този смисъл бизнес моделът разчита на добрата воля и каналите на влогъри и блогъри, които могат да "смачкат" или издигнат в култ различни кутии.

Само част от по-интересните кутии на пазара:

Calmbox - тематичен асортимент от артикули като музикални албуми, книги, закуски, свещи и др., които ще ви помогнат да се отпуснете. 35 долара.

New Hobby Box - комплект, който улеснява избора на ново хоби. 27.99 долара.

Shaker and Spoon - три рецепти за напитки месечно и всичко, от което се нуждаете, за да ги направите, включително сиропи, битери, плодове. 50 долара.

Runner Crate - разнообразие от нови аксесоари за бегачи, енергизиращи закуски и предизвикателства, които ще направят тренировките по-вълнуващи. 35 долара.

Studio Calico Documenter Scrapbooking Kit - картички, декорации, стикери, печати и пр. материали, с които да украсите снимките си и да документирате спомените. 25.99 долара.

Golden Tote – с две възможности: срещу 50 долара избирате две или три дрехи и получавате такива на стойност 200 долара или срещу 150 долара избирате шест-седем модела на магазинна стойност 600 долара.

Stitch Fix - всеки месец получавате дрехи, избрани специално за вас. Интересното е че няма две еднакви кутии, защото на базата на попълнения профил стилисти избират дрехи подходящи за вас и вашия вкус. 20 долара.

Престилка My Little Chef, стикери за надписване на буркани, крем за ръце, още два козметични продукта, списание с рецепти My Little World и илюстрация за поставяне в рамка – това е съдържанието на последната кутия My Little Box, ваша за 14.95 британски лири (около 33 лева). Всеки месец www.mylittlebox.co.uk изпраща на клиентите си кутия, с неща, специално подбрани по конкретна тема.

Същото прави и американският сайт за абонаментни кутии www.trytheworld.com, чиято месечна пратка Try The World съдържа 7 или 8 хранителни продукта от различна държава. Този месец с колета пристигат френски crepes, кашкавал от козе мляко и сладки кростини, кестенова паста, маслени бисквити, крекери със сирене и билки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Колко тъжно и безмислено!

  • 2
    angmar avatar :-|
    angmar

    Доста ... тъпо.

  • 3
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    Тъпо, като измислено в кутия.

  • 4
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Е, чак пък тъпо...
    Бих го сравнил с подаръчните комплекти, раздавани от големите фирми на свои партньори по нова година. В тях можеш да откриеш химикалки, флашки, запалки, фенерчета, термоси, тефтерчета, бутилка евтино вино и други не дотам полезни джунджурии.

  • 5
    kabadjov avatar :-|
    Hristo Kabadjov

    Претенциозна глупост. Светът върви към война по много показатели, не само политически. Ракета барове, q-fterii... Само позьорщини и напънати куул малоумщуни

  • 6
    bzm avatar :-|
    bzm

    Като познавам бг действителност и желанието на бг. да те ''прецака'' не бих се доверил на кутия или кашон-изненада :)

  • 7
    v_l avatar :-|
    v_l

    ай пък сега тъпо ...
    Има хора, които обичат да разнообразяват и да пробват нови неща. За тях си е перфектно. Същото е като да пуснеш спотифай да ти подреди плейлиста, като само зададеш жанр или настроение.

    Разбира се за тези, които ползват само една и съща марка и продукт вовеки веков е безсмислено.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK