Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Тема

3 13 окт 2017, 16:38, 9994 прочитания

Щрак, чинийке, на портрет

Как Instagram променя снимането на храна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Рожден ден в бара? Скука!

Няколко алтернативи за празнуване на личен повод

17 ное 2017

Черешката на тортата

За новия проект Pastry Academy и къде още да се научим да приготвяме различни видове сладки изделия

8 сеп 2017

Englishman in Миндя

Фотографът Тим Клинч за живота на път и как България се превърна в негов дом

18 авг 2016
Романтичното начало

Снимането на храна със смартфон не е от вчера и освен че само по себе си е тенденция, то е част от друга, по-голяма тенденция – храната изобщо. Тук са намесени няколко фактора – първият е, че всички готвят, месят, декорират и ферментират. Вторият са технологиите, които позволяват на всеки да щракне с пръст, да открие своята артистична страна, да бъде харесван и коментиран, да бъде някой. Третият фактор е Instagram, който дава възможност да получите всички аплодисменти на Земята под формата на лайкове. А ако ви бива, имате и бисове – споделяния, споменавания в публикации и др.

Заради интереса (а и заради скоростта на разпространение), който предизвика щракването на чинията в ресторанта и постването й в Instagram, снимането на храна придоби задълбочено развитие. А хората започнаха да мислят за голям комплекс от елементи и как да бъдат съчетани те, за да се получи накрая изображение със собствен стил.

Всъщност резултатът зависи и от това как ще се включи човек в целия процес. Дали само ще снима и ще мисли за кадриране, светлина, ъгъл, цветове, или ще избира продуктите; дали ще ги сготви предварително, или или ще прави всичко това.

И тук започва сериозната работа. Какви да са продуктите по форма и по цвят; кои да са доминиращи, кои – допълващи кадъра; кои да са претърпели топлинна обработка, кои – не, защото би им се развалила текстурата и формата; би се променил и цветът им. Нужно е да се знае дори по какъв начин готвенето променя храната и т.н. Възможно е да се продължи почти до безкрай. А човекът зад камерата започва да се променя. Но се променят и начините, по които се снима храната.



Активно снимащите със смартфон и фотографите са на мнение, че през 2017 г. "гледай си само в чинията" вече не е тенденция. Добрата композиция и приятното съчетание на цветовете в кадъра вече не е достатъчно.

Какво искат хората

Потребителят става любопитен и ненаситен, иска повече и иска "екшън": да погледне отвъд ръба на чинията, да разбере повече за историята около заснемането на кадъра, за хората, замесени в процеса около снимането. Така "всичко наоколо" изведнъж придобива голямо значение.

Най-семплият начин да се задоволи това любопитство е стандартното видео съдържание – клиповете в YouTube, които лесно се "ембедват" почти навсякъде. Instagram обаче намери как да задържи потребителите си в своята платформа (а не да прибягват до YouTube), като им предложи Stories – инструмент, чрез който без да се напуска приложението, се записва видео или се прави снимка; всяко от тях може да стане част от една обща "история", показваща се само за 24 часа. Възможности на Stories са много и зависят в по-голямата си степен от творческия подход на автора.

От друга страна, така добре познатите ни анимирани GIF-чета също се използват често като похват за показване на историята около снимането на храна – най-често показват няколко елемента в действие, докато останалата част от снимката остава статична.

Колкото по-малко, толкова по-малко

И ако досега важен беше крайният резултат (ястието/порцията), сега вниманието на фотографите грабват и отделните продукти, използвани в различен етап от приготвянето на храната – цели, нарязани, в процес на топлинна обработка. Развитието и прогресът пък вече лесно се показват чрез обединяването на няколко кадъра в един пост. Намесва се и така модерният от няколко години стремеж към минимализъм - обективът се приближава и хваща текстурата, която става по-интересна дори от порцията, и показва впечатляващата структура на продуктите.

Помощни средства

Бързината в снимането на храна също продължава да бъде важна, дори повече от всякога – снимаш и постваш, като между едното и другото има няколко действия, които въобще не са без значение и истински променят картинката. Първото е светлината, която вече е естествена и по възможност мека, а експериментите с нея са колкото може повече. И, да, никакви светкавици, особено вградената в телефона.

След снимането и преди постването има още един момент – манипулирането на кадъра. Има много приложения, повечето от които предлагат сравнително сходна функционалност. Масов успех имат филтрите на Instagram, които идват с предварително зададени стойности, като последните могат да се редактират. Пробвайте приложенията VSCO, Snapseed или Faded. Същите опции ги има вградени в Instagram (а и в повечето социални мрежи), за да не се налага да се сваля допълнително приложение.

Те променят света
Или поне хранително-вкусовата индустрия. Всъщност това важи за всяка индустрия, така че "ти променяш света" всъщност не са просто три думи, а истина. Правят го т.нар. инфлуенсъри – хора, които генерират независимо съдържание в Instagram или друга социална мрежа, което се харесва на потребителите и заради което те ги следват. Но следват не само това, което инфлуенсърът поства, но и начина му на живот. Ето как изведнъж начинът, по който се снима храна (когато говорим за този тип инфлуенсър), става важен, бива подлаган на критика и е принуден да следва тенденциите в социалните мрежи.

И те променят света
Инфлуенсъри за гледане и следване

Моли Таволети има почти 65 хиляди последователи в Instagram. Живее в Бруклин, определя се сама като фотограф, но и като разказвач на истории. За нея храната е нещо повече от задоволяване на глада – тя е най-голямото удоволствие в живота. Първоначално започва да снима храна, но след това допълва уменията си и се насочва към лайфстайл и портретната фотография, към градския пейзажи и пътуването. Освен профила си в социалната мрежа Моли Таволети прави и Across A Table – сайт, който чрез храната се фокусира върху историите на интересни хора от Ню Йорк.

Хю Форте живее в Северна Калифорния. Самоук фотограф е, което не му пречи да работи за Condé Nast, Sony, KitchenAid, The Fresh Market, Amazon, Electrolux и други. Заедно със съпругата си Сара поддържат сайта Sprouted Kitchen, където доста подробно представят рецепти – и като текст, и като фотография. Отново през сайта продават и свои лимитирани семейни вечери. В Instagram постват снимки на храна, от пътувания и от съвместния им живот. Имат 205 хиляди последователи, както и две издадени книги - The Sprouted Kitchen и The Sprouted Kitchen Bowl and Spoon.

Ева Флорес завършва филмова продукция в Лос Анджелис, но се връща обратно в родния Орегон, за да осъществи мечтата си – да бъде фотограф на свободна практика и автор на готварски книги. В момента живее в покрайнините на Портланд, има котка, две кучета, седем кокошки и един кошер. През 2014 г. поставя началото на Secret Supper – събития от типа поп-ъп вечери. След това идва и First We Eat – платформа за уъркшопове по фотография на храна и приключения, случващи се онлайн и в Европа и Америка. Ева има една издадена готварска книга - Adventures in Chicken, и една, която ще излезе през пролетта на 2018 г. – My Adventures in Cooking. В Instagram профилът й има 183 хиляди последователи. Повече на evakosmasflores.com и firstweeat.co.

Още петима инстаграмъри за следване
deliciouslyella
symmetrybreakfast
madeleine_shaw_
skye_mcalpine
psithurisma

Q&A Дейвид Хейгърман

Дейвид Хейгърман е американски професионален фотограф, който от 15 години живее между Южна Азия и Турция. В момента е "уседнал" в Малайзия, но продължава да снима по целия свят. Сътрудничи и публикува в New York Times, списание Saveur, мултимедийната платформа Afar и списание Travel+Leisure Southeast Asia.




Като професионален фотограф какво е мнението ви за снимането на храна със смартфон?
Мисля, че е нещо хубаво, защото направи фотографията на храна достъпна за всеки. Аз самият също използвам телефона си често – по-лек и ненатрапчив е. Голяма част от моя The Breakfast Project съм снимал с iPhone. Но по-интересни са ми продуктите и хората, които стоят зад храната, не толкова поднесената в чиния порция. Този аспект от фотографията на храна изисква и повече време и не зависи от средството, с което снимате.

Как Instagram промени вашия живот на фотограф?
Опитвам се да поствам всеки ден, което непрекъснато ме принуждава да търся подходящи и убедителни кадри. Заради начина, по който хората гледат снимките в Instagram – предимно на 3- и повече инчов дисплей, трябва да правя по-прости, по-изчистени и по-лесни за разбиране изображения, отколкото при големия формат.

Как се променят снимането на храна и хората, които го практикуват и постват в социалната мрежа?
Бих искал да мисля, че ще се развиват като фотографи. Проблемът на Instagram и на всяка социална мрежа е в културата на харесването, на лайковете. Това, че някой е лайкнал снимката ви, не я прави наистина добра фотография. Самият аз постоянно поставям под въпрос работата си и се предизвиквам да правя нещо различно и по-добро всеки път. Понякога успявам, понякога не. Когато снимах кадрите от предстоящата ми книга Istanbul and Beyond, използвах Instagram, за да я промотирам. Той е невероятна платформа, ако искам да покажа прогреса на работата си или неща, които харесвам, но само толкова.

Тогава, в този контекст, как виждате бъдещето на снимането на храната?
Един продавач на пазара в Турция веднъж ми каза, че хората се хранят с очите си. Това според мен обобщава Instagram по много начини. Но приложението е също и общност. Имам последователи от цял свят, с които ни свързва именно храната. И никой от тях няма нужда да говори на моя език, за да разбере, че би опитал ястието, чиято снимка вижда.

Бихте ли споделили ваши фаворити?
Като професионални фотографи на храна ще кажа Tim Clinch (бел.ред. интервю с него за живота му в България), Andrew Scrivani и Kristina Gill, а в Instagram – IstanbulandBeyond, paolazoppi и omnivorescookbook.

Повече за работата на Дейвид Хейгърман на davidhagermanphoto.com и в Instagram.

Малко факти
През април тази година Instagram обяви 700 милиона активни потребители, 400 милиона от които използват мрежатаежедневно. Всеки ден в нея се качват 95 милиона снимки и видеа, като от създаването досега там са публикувани над 40 милиарда снимки и видеа - 230 милиона с хаштаг #food и 60 милиона с #yum и #delicious

Според статистиките на социалната мрежа пицата е най-широко споделяната храна, следвана от стековете и сушито.Следващи в класацията са бъргърите, беконът, такото и донатите, което може да ни покаже къде все пак са най-активните й потребители – в САЩ.
Храните, които изглеждат добре в постове, променят и начина, по който се храним.

З
акуската например се трансформира отскучна зърнена храна или препечена филийка с мармалад в тост с авокадо със свежи тонове (близо 250000 поста са с хаштаг #avocadotoast). Но и не само – тенденцията за заснемането им се просмуква в реалното готвене и хранене на хората извънмрежата. Зад всеки кулинарен блогър звезда стоят безброй аматьорски блогове, документиращи готварските си постижения.Ястията, които се поддават на "инстаграмване", сами по себе си стават звезди. След това тези храни са новото нещо за ядене,и най-вечеза документиране. Ресторант Dirty Bones в Лондон дотолкова залага на социалната мрежа в привличането на клиентите си, че осигурява на клиентите си за ползване т.нар. Instagram Foodie pack kit, който включва портативна LEDлампа, адаптер за зареждане на телефона, широкоъгълна приставка, триножник и селфи стик.

Кулинарният институт на Америка пък въведе в програмата си допълнително обучение по кулинарна фотография, за да е сигурно, че дипломантите му ще са готови за ерата на Instagram промотирането на ястия и места за хранене. Същото направи и Институтът за кулинарно образование. Според Times "за тези, които са нетърпеливи да си отворят собствен ресторант, майсторството в снимането е задължително – дори и ако самата дефиниция за майсторство се мени постоянно".

Най-популярните храни в Instagram

Черен сладолед с въглен
Да, той наистина съдържа активен въглен, който почти няма вкус. Друг въпрос е, че оцветява зъбите в различни нюанси на сивото при консумация. Този готически сладолед обикновено е гарниран с цветни елементи. Активният въглен е на почит в мрежата и за ред други храни и напитки като паста, питки за бургери и лимонада.

Гурме бургери
Преживяват своеобразен ренесанс, като това включва и много безмесни варианти, както и "безхлебни" - бургер питките от авокадо например.

Храни с цветовете на дъгата
Трудно е вече да се сетим за храна, която не е минала под цветовете на дъгата за нуждите на Instagram – тостове, бейгъли, суши, смутита, многопластови торти, супи, нудли, провокирани от манията по образите на еднорози. Естествено момичешкото лилаво преобладава, а можем да отчетем влиянието по това, че Starbucks подхващат модата и на много места включват в менюто си Unicorn Frappuccino.

Смути купа
която представлява по-сгъстен вариант или "смути за ядене", с плодове, протеини и различни течности – естествено естетично гарнирано с фотогенични елементи като семена чиа, цели парчета плодове, кокосови стърготини и гранола. Без тях колкото и да е хранителна и полезна, смути купата би загубила мястото си в Instagram.

Купата на Буда
Предимството на купите е, че могат да бъдат снимани вертикално. На теория купата на Буда трябва да съдържа половин чаша пълнозърнести съставки и четири чаши зелени салати и кръстоцветни зеленчуци като зеле, броколи, ряпа и т.н. Един поглед върху 126-те хиляди поста в Instagram с хаштаг buddhabowl обаче ще ви убеди колко свободно може да се интерпретира тази концепция.

Авокадо
Суперхраната за закуска със свежия си зелен цвят и иконична форма авокадото естествено влиза в класацията във всякакви разновидности. Тук не говорим просто за половинка плод, безразборно размазан върху филийка. От поширани яйца до сьомга, пушена моцарела и ягоди, авокадо тостовете биват гарнирани с всякакви елементи като червени акценти – например семки от нар, чудесно се вписват в гамата. Дори розичките от авокадо излизат от мода, засенчени от "пикселизираното" авокадо.

Пудинг с чиа
Чиата има две предимства за Instagram – статута си на суперхрана и фотогеничната си текстура, особено накисната в мляко. Допълнителни цветни пластове плюс цели парчета плод на върха допълват картинката. Чиа пудингът задължително се приготвя в стъклена чаша и за разлика от купата на Буда се снима отстрани – като друг вид графика от презентация.

Яйце в облак
Разбиваме белтъците до твърда пяна, добавяме сол и пармезан, оформяме дупка в средата и печем на фурна за минути. След това добавяме жълтъка в дупката и пак печем, колкото да остане течен отвътре. Получаваме алтернатива на класическата закуска, която освен това изглежда модерно, макар кулинарните историци да откриват тази рецепта още в XVII век.

Пъстри млечни шейкове
Шоколад във всякакви форми, сметана, бисквити и захарни пръчици... шейковете няма как да изпаднат от тази класация. Същото се отнася и до донатите – отново не е нужно да обясняваме защо. Новото тук са суши-донатите. Да обобщим – всичко идеално кръгло е на мода, като царят на тази храна си остава пицата, класическо визуално пиршество с над 26 милиона поста в Instagram.



Книга: Food Styling&Photography, Ева Тонева

Пепи, изяде ли си храната?
Да, бе, бабо!
Я, чакай да проверя в Инстаграм!

Колкото виц, толкова и възможна ежедневна случка. Социалните медии доказаха едно - всички обичат храната. По-точно изображенията й. Откакто тя се превърна в глобално забавление фетиш, фотографията е безусловната й разменна монета.

Най-често връзката между съблазънта от екрана и вкуса в устата не съществува, но това няма никакво значение. Неприятното настъпва, когато сниманото гастрономическо усилие дори не може да бъде разпознато и намисленият победоносен статус се срива в печален провал.

Тук идва на помощ Food Styling&Photography. Това е четвъртата електронна книга на Ева Тонева. От осем години тя се е посветила на кулинарията, работи като стилист и фотограф на храна, а в последната година и в партньорство с професионални готвачи.
Три години е живяла и работила в Чехия, където опознава немските, австрийски и чешки традиции, но любовта й са балканската и средиземноморската храна.

Ето какво ще ви разкаже книгата й: как да изберете рецепта, какви продукти да си осигурите, как най-добре да ги режисирате, как да съчетаете цветовете, кои са правилата за композиция на кадъра ви, какво осветление да осигурите, коя е необходимата техника, как най-добре се снима за менюта и реклами, и накрая – как да обработвате снимки с GIMP. Примерите й минават през супи, меса, сладоледи и десерти.

В книгата има напътствия, съвети и предупреждения и ще ви спести грешките при пробите. А също, както авторката казва: "Подавам ръка на всеки, който иска да направи нещо по-красиво."
А, ако щете, нужна е дори за да може баба ви да разпознае закуската си в Инстаграм.

Книгата може да купите от payhip.com/b/sCim
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

София Night Live 4 София Night Live

Как стендъп комедията си проправи път в България

9 фев 2018, 4415 прочитания

Волна програма Волна програма

За това колко е важно да намираш удовлетворение и извън работата

12 яну 2018, 5513 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Народът срещу баничките

Движението Food Revolution България повдига въпроса за училищни програми за закуски и с колко точно тесто се хранят децата ни

Валутните преводи все още са ни скъпи

България е в зоната за еврови парични трансфери SEPA, но с много малки изключения това не се отразява на качеството и таксите за клиентите

Валери Симеонов: Времето ми в политиката е кратко

Лидерът на НФСБ е единственият в управлението, който си позволява открито да отправя упреци към премиера Борисов

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Реалността според Теодор Ушев

Технология и изкуство се смесват в инсталационната изложба "Като в тъмно огледало"

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 24.02.2018 Прочетете