С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

10 23 мар 2018, 8:00, 49692 прочитания

Как се калява инфлуенсър

Какво представлява инфлуенсър маркетингът и защо става все по-предпочитан канал за реклама и в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Британската модна верига Next свива продажбите и печалбата

Компанията е изправена пред най-големите предизвикателства за последните 25 години

1 апр 2018

Щрак, чинийке, на портрет

Как Instagram променя снимането на храна

13 окт 2017

Брандирай блога ми

Рекламодателите отделят все по-голяма част от PR бюджетите си за партньорство с лидери на мнение

2 юни 2017
"Не съм плакала от години." С афектиран тон, размахваща ръце, 22-годишната британска блогърка Ел Дарби обяснява в 17-минутно YouTube видео наскоро преживяното от нея унижение и възмущение - била е върната от администрацията на ресторант White Moose Cafe и хотел Charleville Lodge в Дъблин, където искала да отседне безплатно. С 94 000 абонати в YouTube и 85 000 в Instagram, тя работи като социален инфлуенсър, който често действа така – ползва продукти и услуги на различни компании, като след това пише за тях и ги рекламира срещу пари или на бартер. Пол Стансън, собственикът на ирландските обекти, останал шокиран от молбата й да ги популяризира срещу безплатен престой, като призова нея и други блогъри да си намерят нормална работа и забрани пребиваването им в тях.

От like на like


Т. нар. инфлуенсъри (от глагола influence – влияя) са най-видимите и въздействащи личности в социалните мрежи. Ключовото им умение е да привличат внимание към начина си на живот и да предизвикват реакция чрез създаденото от тях съдържание – текст, снимка, видео. С развитието на платформите и пазара те попадат в няколко категории, които грубо могат да се разделят на: т.нар. celebrities, известни личности, като актьори, тв лица, спортисти с над 40 хиляди последователи в мрежата, но добили славата си не благодарение на нея; макро – вече станали широко познати блогъри, влогъри или специалисти в дадена сфера с над 10 хиляди последователи, и микро или обикновени хора, които споделят голяма част от ежедневието си и са с от 2 до десет хиляди последователи, като попадат в различни категории – лайфстайл, мода, технологии, спорт, филми, книги, игри, родителски съвети, дори домашни любимци. Заради аудиторията си те биват припознати от рекламодателите като канал за популяризация и продажба: следват ви достатъчно голям брой хора – нека ви предложим този продукт, за да го пробвате и да напишете нещо за него. При известните лица цената за услугата е висока, но при микроинфлуенсърите промоцията може и да е безплатна, като получават продукта безплатно за тест и оценка. Секторът се развива с буйни темпове, така че всяка международна компания вече отделя от бюджета си по 10-20% за този вид маркетинг.

Как се калява инфлуенсър

В момента инфлуенсър маркетингът се качва на ново ниво – в дигиталното пространство по света вече има много добри примери за подходи, съдържание, измерване на резултатите. Това позволява много хора да развият и надградят своите знания, аудитории и съдържание за тях, и да са повече или по-малко "инфлуенсъри".

В момента има глад за адекватни такива за конкретни продукти и услуги, а не инфлуесъри по принцип. И се наблюдава вече нещо, което вече е видимо в развитите пазари – много силни инфлуенсъри, които носят голяма възращаемост, измерена като реално поведение на потребителите, и "масови" инфлуенсъри, които са се научили да създават адекватно съдържание, да го промотират, но ефектът за даден бранд или компания е спорен – за тях това е просто поредния бранд, които се представя.

По тази причина и т.нар. "микроинфлуенсъри" се налагат като тенденция – хора, които имат реален интерес в дадена област, имат аудитория, която им вярва. И най-вече – аудиторията знае, че тези лидери на мнение наистина ползват и харесват даден продукт или услуга.

Втората голяма нужда, което се оформя, в контекста на поведението на потребителите – хората търсят активно истински препоръки за продукти и услуги с достатъчно висока цена за придобиване или последваща употреба. И ако не говорим за наложен инфлуенсър или за микроинфлуенсър – трудно е да се доверят на един или два поста, които са добре написани или с качествени снимки.
Георги Малчев, управител на Xplora.bg - агенция за интегриран дигитален маркетинг

Да клинкнат влиятелните

Сред най-влиятелните българи в Instragram се нареждат холивудската звезда от български произход Нина Добрев, фитнес инструкторът и модел Лазар Ангелов, футболистът Димитър Бербатов, тенисистът Григор Димитров, Янита Янчева, фитнес модел и два пъти участничка в "Сървайвър", тв водещата и модел Николета Лозанова, професионалният фотограф Ясен Савов и др. Освен известните личности съществуват и обикновени влиятелни.



Биляна Славейкова е типично градско момиче с общо 7600 последователи в Instagram. Нейният профил е миш-маш от дрехи, кучета, храна, преживявания. Отскоро тя е автор и на блога Girls We Are и без възражения се приема за инфлуенсър. Според Бибонс познаваш, че си станал инфлуенсър, по това, че започваш да получаваш моментален отговор от много хора по повод съдържанието, което публикуваш." Според нея разликата с т.нар. лидер на мнение е, че той може да бъде такъв и на маса, и в малка общност от тесни професионалисти, може въобще да не използва социални мрежи, а да има коренно различни канали на влияние.

"Напоследък виждам все повече, предимно момичета, чиято цел е да "станат известни в Instagram". Звучи доста абсурдно като цел в живота, но ето, дотам сме я докарали. Инфлуенсър те прави именно натрупаното доверие на другите в теб и в това, което правиш, използваш. Интересът към твоята личност, колкото и безумно претенциозно да звучи. А доверието, както знаем, е особен актив, не се трупа бързо, но за сметка на това се губи лесно, коментира Биляна.

Най-важното за един такъв човек е да има Instagram husband, шегува се тя. "Но наистина е много ценно да имаш някого, който да е в състояние да "произведе" адекватен кадър. Много е важно да си консистентен (и наясно) в това, което си и споделяш. Човек не се променя за една нощ, тоест ако днес си вегетарианец, а утре снимаш телешки стек, ами... нещо не е наред. Основен елемент е и поне малко "склонност към овършеринг", иначе няма да ти идва отвътре да създаваш толкова съдържание и да споделяш какво ли не, включително лични неща. А ако не ти идва отвътре, ще е твърде много работа."

Според нея не е задължително инфлуенсърът да е обвързан с реклама, препоръчването на продукти например е естествено поведение в малки общности и между приятели. "С моите приятелки непрекъснато си обменяме информация за козметика например."
Има една точка, в която забелязваш, че хората, които те следват най-често се интересуват от същите/подобни неща, от които се интересуваш и ти. Тогава обмяната става естествена, както в приятелския кръг. Аз вече съм пословична с постоянните обяснение в stories за борбата ми с атипичната кожа, но го правя неслучайно – първият път, когато го споменах, получих близо 50 съобщения от хора с подобни проблеми. Съответно вече всеки път, когато намеря нещо, от което кожата ми се влияе добре (или не, случвало се и така да се каже "да оплюя" продукт), аз го споделям в stories доста по-ефективно, отколкото да напиша 50 съобщения на всички, които вече знам, че се интересувам. Така започнах да препоръчвам продукти, много преди да съм получила и една стотинка за реклама на такъв. Същото е и с дрехите, често ме питат това от къде е, онова от къде е. Като в приятелските кръгове."

Към Биляна се обръщат много рекламодатели, но тя прави сериозно сито на марките и отказва на 2/3 от тях. Причините са различни – не харесва продукта, тествала го е и резултатът при нея не е бил добър, не е органично съдържание за профила й... Всички марки, с които работи срещу хонорар, са марки, които бих препоръчала и безплатно. "Но тъй като все пак това е "разгласяване" през моята медиа, на бранд или друго и е свързано с постоянната работа, която извършвам, за да създавам съдържание по принцип и в случая – за бранда, то този труд и време имат своята цена."И въпреки че на този етап гледа на цялото време, което влага в профила си, като на приятно занимание, хоби, има много инфлуенсъри, които са фокусирани само върху това и влагат много повече енергия и усилия, коментира тя. Когато един бранд се свърже с нея, като начало тя преценява дали неговите ценности отговатят на нейните. В повечето случаи това е елиминирано като стъпка и от самите брандове и рекламни агенции. "Никой няма да ме потърси да рекламирам екстеншъни за коса, например". След това се договаря за период, в който да тества продуктите, ако говорим за козметика, и при добър резултат да ги публикува срещу определена сума. Ако говорим за дрехи, условието й е тя да ги избере.

Най-високият хонорар, който е получавала, е 600 лева за един пост.Въпреки всичко й е много трудно да посочи сума, с която човек би могъл да се издържа с подобен вид дейност, особено ако се посвети на това да създава съдържание ежедневно, а не спорадично и то да е интересно. "Последното вече превръща заниманието в работа/професия. Както вече споменах в началото, има все повече хора, които искат да "станат инфлуенсъри". Както биха искали да станат журналисти, адвокати, формулировката е същата и е малко плашещо."

Instagram профил на Mint Stories

Instagram профил на Mint Stories

Инфлуенсърите са сравнително нов и не толкова популярен канал за комуникация в България, но според мен ще се развие бързо. Ние работим по специална методология за идентифициране и работа с инфлуенсъри в последните няколко години. В началото работата ни беше основно с топ инфлуенсъри (известни личности, експери и т.н.), но все повече наблягаме на микро инфлуенсърите като начин за достигане с автентично съдържание до различни целеви групи. В световен мащаб има много силни дигитални платформи, наскоро такива се появиха и в България. Обикновено кирилицата дава предимство на локалните платформи, но от друга страна поради значително по-големите финансови възможности, глобалните платформи разполагат с доста по-задълбочени аналитични възможности. И в двата случая работата с онлайн платформа за инфлуенсъри винаги е добре да се съчетае с експертна помощ от специалисти, за да се избегнат неприятни грешки.
Мария Гергова, управляващ директор на United Partners

За Звезделина Цолова дори в България човек може да се издържа изцяло от споделяне в социалните мрежи, но само ако е готов да приема всякакви предложения. "Имаме много примери за макроинфлуенсъри, за които всяка марка е "най-добрата", защото за пост в Instagram са получили между 800 и 1000 лв. на кадър. Но това е преходен момент – ще имаш добри доходи и интерес година-две, но след това ще загубиш актуалност и дори уважение. Според мен много по-важно е да изградиш една "добавена стойност" на своя блог/образ в социалните мрежи, за да не ти се налага да правиш всичко на всяка цена, а да можеш да имаш избор."

Звезделина е съавтор на блога MintStories с 8425 последователи във фейсбук и 9068 в Instagram. Преди близо четири години тя и нейният приятел Калоян решават, че животът е прекалено кратък, за да го прекарат в офис и в правене на безинтересни неща, които не ги радват, и така създават личното си интернет пространство – www.mintstories.com, в което споделят своите пътешествия и любими моменти. Там откриваме споменаване и заснемане на продукти от козметичния и моден сектор, часовници, аксесоари за дома, технологични джаджи, включително и автомобил и място за отсядане при пътуване. Не обичат да се определят като професионален фотограф или инфлуенсър, защото не искат това, което създават, да има рамки или граници.

Звезди работи с агенции, но винаги си отвоюва свободата на изразяване, която й е нужна, защото най-добре познава аудиторията си. Отказвала е и много ангажименти, които определя като абсурдни и дори и до ден днешен не разбира защо някой решава да работи с инфлуенсъри, когато не е готов да понесе мнението им и да им даде свобода на интерпретация. "Ти първоначално изграждаш образ на човек, който обича или не обича дадено нещо, мисли, вдъхновява се от определени неща, съответно тук агенцията трябва да си е написала домашното и като те търси с предложение, да знае, че то ти подхожда. Много често не е така, разбира се." "...Аз самата няма как да направя нещо, ако то не ми харесва и не ме вдъхновява, мога да си позволя да откажа." Затова за нея парите не са най-важното, защото идват и си отиват, но загубиш ли доверието на своята аудитория, губиш и частица от самия себе си, все едно си ги предал.

Иначе "рекламата" е нещо съвсем естествено, което следва от поведението ти в социалните мрежи. "От теб зависи дали ще бъде основен фокус и повод да съществува профила ти в социалните мрежи или просто ще е естествено допълнение към теб самия." Всеки може да е инфлуенсър, твърди тя, стига да обича да споделя малко повече за всичко онова, което ежедневно го заобикаля, вдъхновява и забавлява в някоя от така или иначе ежедневно обсебващите ни социални мрежи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Вещи в повече 5 Вещи в повече

Няколко проверени идеи за това как да се освободим от непотребните вещи в дома си по човечен и щадящ околната среда начин

2 ное 2018, 37812 прочитания

Принтирано небето, принтирано морето Принтирано небето, принтирано морето

3D отпечатани дрехи, шоколад, биомимикрия, протези – какви възможности дава все по-достъпната технология тук и сега

25 окт 2018, 20863 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Служители без граници

Виртуалните екипи са превръщат в модел за много иновативни компании с ясно формулирани цели

Защо се задавя германският мотор

Германия трябва да използва момента да се подготви за пренастройване на икономиката си сега, докато растежът още е солиден и демографската криза не се усеща силно

Проверките на банките: Отново под стрес

Влизането на България в единния европейски надзор ще мине през проверка от ЕЦБ на шест български банки

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава

Емисия

DAILY @7PM // 20.11.2018 Прочетете