С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

10 23 мар 2018, 8:00, 62344 прочитания

Как се калява инфлуенсър

Какво представлява инфлуенсър маркетингът и защо става все по-предпочитан канал за реклама и в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Инфлуенсър маркетинг в България

Според Influencer.bg, чието описание във фейсбук профила ги представя като първата и най-голяма инфлуенсър мрежа в България, в момента този вид маркетинг е единствената адекватна форма на маркетинг. Това се обяснява с високата наситеност на рекламно съдържание. По наблюденията им като цяло младото поколение и повечето хора нямат телевизори вкъщи, т.е. инвестицията в телевизионна реклама не е оправдана освен с цел репутация. При другата традиционна реклама, например билборд, няма измерител и отново огромната инвестиция е без реално измерим резултат. За сметка на това почти всички потребители ползват интернет и са в социалните мрежи. "Дигиталният маркетинг като цяло е инструмент, който решава този проблем, но тук се сблъскваме отново с недоверието и преситеността на потребителите – имаме реклама навсякъде, дори вече и в месинджър, която е отдалечена и нелична като послание, обяснява една от създателките на агенцията, Ния Коцева. Чрез инфлуенсърите ти като техен последовател получаваш информация – недиректна и ненатрапчива реклама за нещо, което те интересува." Т.нар. селебритита са далече от теб, не можеш да ги почувстваш, да ги усетиш, те не са хора като теб. Докато инфлуенсърите са хем известни личности, хем са много близо до теб. Вярваме, че именно те са и хората, които ще вземат следващите позиции на тв водещи, риалитита, ще се насочат към музика, филми, театър"

InfluencerTalks e поредица от събития на агенция Influencer.bg, представяща водещите инфлуенсъри в България, техните опит и история. Едно от изданията й е с участието на най-успешния роден влогър Емил Конрад

InfluencerTalks e поредица от събития на агенция Influencer.bg, представяща водещите инфлуенсъри в България, техните опит и история. Едно от изданията й е с участието на най-успешния роден влогър Емил Конрад

Какво най-много се цени
Авокадо тостовете. Шегувам се, но наистина всяко нещо с авокадо събира лайкове. Напоследък се цени консистентността по отношение на обработката и цветовете. Много инфлуенсъри хващат една цветова схема (начин на обработка) и публикуват постовете си само в нея. Така създават наистина красив фийд. Най-добрите в това (например Leonie Hanne от @ohhcouture) продава presets, това са филтри (в нейния случай за Lightroom), с които можеш да постигнеш такава обработка на снимките си, каквато има тя. И тези presets не са никак евтини. И също така изискват да обработваш на компютър, а не на телефона си. Това е още един от начините, по които най-големите инфлуенсъри монетизират труда си.

От чуждите инфлуенсъри обожавам @tezzamb, мога да скролвам през снимките й с часове. Същото е и с акаунта @accidentallywesanderson, който намира Уес Андерсън тип естестика на различни места по света и снима със същата обсесия по симетрията и отношение към цветовете като на режисьора.

От българските - @ipsyrm, това момиче има впечатляващ енгейджмънт. Само със 3200 последователя, тя има по 400-500 лайка на всяка снимка и доста коментари.

Биляна Славейкова

Екипът на агенцията е сформиран от млади професионалисти, идващи от PR и рекламния сектор. Посредством работата си за английски кампании те идентифицират ниша от нови маркетинг канали – бюджетите на компаниите се намаляват, нуждата да се стигне до потребителите директно се увеличава, а и започналите сътрудничества между брандове и влиятелни личности в България са "общо взето, нелепи". Откриват и липсваща връзка между марките и инфлуенсърите – според тях двете страни не могат да говорят на един и същ език, така че агенцията се явява като медиатор, който да обясни на двете страни какво се очаква от тях. Освен това се грижат за отчетността и изготвят анализ за фирмите в края на кампанията.


Най-силният им коз е Емил Конрад – един от най-популярните инфлуенсъри, станал популярен с влога си и излязъл извън дигиталното пространство с книги и събития.

Според Ния Коцева и Елизабет Лазарова (също част от екипа на агенцията) най-важното не е количеството последователи, а ангажираността, т.е. всяка реакция под публикация - коментари, споделяния, харесвания. Говорим за влияние, ако тя е над 80%. Подобен процент се засича от статистиките, които са достъпни за всички, както и от специален софтуер, използващ демографски характеристики и оценка на интересите на потребителя, както и данни за самата аудитория и не на последно място – дали последователите са реални или купени. Това може да се проследи лесно, когато профилът е публичен. Агенцията е свободна да анализира данните на някой потребител, който дори не се възприема като инфлуенсър и дори да "контактне" някои подобен човек, за да го развие. "Ние не разчитаме инфлуенсърите по цифрите или само в един сектор, например мода. Той може да е човек, който не подозира, че е такъв", обяснява Ния.

И още как точно работи



RevTag, също българска инфлуенсър маркетинг агенция, като обслужва десетки брандове от различни сектори като "Булинс", Celly, Nokia, Energizer, "Пуфис", DiaVita, Медицински Университет, "Орифлейм" и др. Те засичат и оценяват инфлуенсъра, като показателите, който следват, са два основни: количествен – брой последователи (определили са си праг от 2000 последователи) и Engagement Rate (ангажираност на аудиторията: лайкове, коментари, шерове). След това разглеждат коментарите под постовете – доколко аудиторията коментира по същество поста му.

Според Даниела Ничева, основател и управляващ партньор, пазарът изпитва нужда от инфлуенсъри в категориите Business & Careers, Home Decor, Furniture & Garden, Technology, както и сериозни профили на професионалисти, добри в това, в което правят. Агенцията им има вече над 1400 подобни профила, като всеки от тях е включен в базата данни, издава му се "досие", което минава през аналитикс инструмент. При създаване на предложение към рекламодател отделът на RevTag, който е отговорен за т.нар. mach ("съответствие") между марката и инфлуенсъра, филтрира по категория, демография и интереси на аудиторията и открива отговарящите на критериите инфлуенсъри.

"Инфлуенс маркетингът е препоръчана реклама. Като всяко нещо, което се препоръчва, той има за цел да съкрати пътя до взимане на решение от страна на аудиторията за покупка. За да работи той за дадена марка, трябва да имаш работещи всички останали компоненти от дигиталния маркетинг: сайт, социални мрежи и да ги управляваш адекватно: платена реклама, ремаркетинг и други", обяснява Даниела и изрежда стъпките: "Задължително изготвяме стратегия за всяка кампания, а тя включва: ключово послание, с какъв тип съдържание ще се предаде, график на постовете. Следва подборът на инфлуенсъри според таргет групата на продукта на клиента. Обикновено използваме микс от инфлуенсъри: от макро-, микро- и мегаинфлуенсъри. За всеки изготвяме индивидуален бриф, който включва тип на поста, какво трябва да е посланието, хаштагове и линкове." Договорът, който подписваме с него, не е дългосрочен и обвързващ, а само за конкретната кампания. Следва изготвяне и съгласуване на всеки пост с рекламодателя, преди да се постне в съответната социалната мрежа.

Според стратегията на кампанията агенцията определя къде да се постави хаштаг или дали да се назове името на фирмата, така че да се забелязва, че съдържанието е резултат от договор с рекламодател. Но по принцип инфлуенсърът не е задължен да отбележи по някакъв начин това, защото в България все този въпрос не е регулиран.
Ния oт Influencer.bg обяснява също: Instagram, Facebook и YouTube дават възможност да се обозначава пост като рекламен чрез избиране на опция – горе на поста стои Branded Content. "Това дава трансперантност за хората и за брандовете. "Не би трябвало да има нищо срамно за работата между инфлуенсър и бранд. Доверие може да се изгуби, ако продуктите и услугите не са адекватни за инфлуенсъра – тогава си личи, че това позициониране е направено само за пари."
Наскоро в Instragram снимките на някои от най-популярните български лица – изпълнители, ТВ звезди, актьори ( Поли Генова, Мария Илиева, Владо Карамазов, Юлиян Вергов, Николета Лозанова, Гери-Никол, Криско и др.), съвсем "небрежно" попадаше по кутия с цигари на една и съща марка. Уж естествен детайл от ежедневието им, опаковката беше елемент и в кадрите на онези, които не палят цигара изобщо или са модел за подражание от младото поколение.


Биляна Славейкова понякога слага хаштаг #ad, но понеже профилът й не е бизнес, съответно и не може да сложи "sponsored от еди-кой си". "В България още няма нищо ясно въведено, но в Щатите функционира агенцията Federal Trade Commission, която изисква, ако съдържанието е рекламно, да се посочи", обяснява още. Наскоро тя си прави фирма, за да може да осчетоводява тези доходи.
Звезди от Mint Stories знае, че на много места по света е задължително да се споменава, че съдържанието е реклама, но тук все още не се подписват договори, дори когато има кампания. "Много малко блогъри имат счетоводител, адвокат или фирма, за да си търсят правата. Работи се безплатно, на бартер, на смесица между бартер и хонорар и понякога изцяло и само на хонорар. Много далеч сме от Германия или Америка в това отношение, където има агенция зад теб, която те представлява, и ясни правила и норми, които се спазват. Тук всеки се оправя сам и е тотален хаос. А и българите винаги сме били доста консервативно настроени срещу "платените публикации/реклами и т.н.", тъй като моментното ни състояние на манталитета не ни позволява да погледнем малко по-напред и че е възможно да съществува и друг вид реклама, без тя да е "подкупна", както сме свикнали до момента."

Как се става влиятелен

Има и друг сценарий – да те направят инфлуенсър. "То малко е до усет и опит, обяснява Елизабет от Influencer.bg – да видиш потенциал в някого и да го развиеш."
Общото мнение е, че е много лесно – правиш си акаунт и всичко тръгва гладко. "А трябва да си сериозен и ангажиран на дневна база, коментира Елизабет. Изисква се четене, гледане, да си в час. Полагат се доста усилия и труд – снимане на видеа, писане, превеждане, те това работят и го правят не всеки работен ден от 9 до 5, а всеки божи ден. Най-трудно е ангажирането на аудиторията. Как ти за дълго време да караш едни хора да се връщат всеки ден при теб. И това не става изкуствено – или го имаш, или го нямаш."

Да, според Даниела от RevTag това може да се превърне в професия, стига инфлуенсърът да следи тенденциите и новостите в социалните мрежи и активно да ги прилага; да чете редовно имейла си, защото основната комуникация минава оттам: брифове и договори – т.е. да има елементарна комуникационна култура; да разбира важността в спазването на срокове; да осъзнае това, че прави бизнес, а той е свързан с дисциплина и качество. "Пари се плащат заради това, а не заради 15 000 последователи – в мрежата има много такива профили, а рекламодателите с пари на българския пазар не са малко." И най-важното - аудиторията им да има доверие в мнението им.

Antoinette Pepe
има 22 600 последователи в Instagram и още 34 796 в YouTube, като всяко нейно видео често прекача трицифрено число по гледаемост, а снимка – над 3000 харесвания. Стартира с личен блог (http://letterstoa.com) преди пет години. "В деня, в който публикувах първата си статия, напуснах переспективната си работа", разказва тя. Прави го от Дания, където живее в продължение на няколко години и заради това избира страницата й да е само на английски език. Откакто решава да се завърне в родната си София - преди няма и година, съдържанието в него е и на български, а YouTube каналът й, който - за няма и година - достига до десетките хиляди последователи, също таргетира бг аудиторията. Нейните теми са мода, здравословно хранене, спорт, към тях вече влиза и родителството. Каквото и да промотира със сигурност е част от лайфстайла й, казва Ети, и е нещо, което ползва в ежедневието си и страшно много харесва.

Като човек, живял извън България и публикувал съдържание за външна аудитория й прави впечатление, че пиар пратките заемат огромна част от съдържанието на родните инфлуенсъри. "В Дания това почти няма да го видиш. Там блогърството е бизнес, който работи от години. Тук е нещо много ново и ще отнеме време преди колелото да се завърти и всичко да започне да работи нормално. Блогърите в чужбина не се притесняват да изкажат крайно искреното си мнение. С това печелят публиката. Тук като че го има онова "какво ще си кажат хората".

Нейните стъпки да станеш инфлуенсър:

- Бъди автентичен. Няма нищо по-важно от това. Един инфлуенсър става такъв благодарение на лоялните си последователи, които са му гласували доверие и го следват неотлъчно.
- Правила няма. Всеки има собствен подход в началото, но много инфлуенсъри започват пътя си като такива с лична история (изповед), споделена пред широката аудитория. Днес те не са и предполагали, че ще станат такива, когато са стартирали. За жалост в момента бивува идеята, че ако започнеш да споделяш готини продукти и красиви тоалети из социалните си медии - ей така изведнъж ставаш инфлуенсър. Не е така. Отнема време, усилия дори и пари – инвестираш в техника, дрехи, гримове - каквото е необходимо, за да покажеш таланта си онлайн.
- Не прави това, което правят всички. Най-лесно е да бъдеш себе си. Бъди.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Имало едно време в "Червената къща" Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

21 фев 2020, 5537 прочитания

Wi-Fi free 3 Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

14 фев 2020, 3250 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Служители без граници

Виртуалните екипи са превръщат в модел за много иновативни компании с ясно формулирани цели

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10