Да разчистиш сметките със себе си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да разчистиш сметките със себе си

"За земята"

Да разчистиш сметките със себе си

Пролетно почистване на дома, ума и природата

9439 прочитания

"За земята"

© "За земята"


Както гласи клишето, пролетта е време за ново начало. На място на старото и непотребното посяваме нови семена, решаваме да станем по-добри хора и да започнем начисто. Може би именно заради това пролетното почистване се е превърнало в неписана традиция, към която се придържа целият свят. В ерата на консуматорството, когато всевъзможни нужни и ненужни продукти са на не повече от един клик разстояние, домовете стават все по-изчистени и минималистични.

Докато в България предишните поколения са купували всичко, до което са могли да се доберат, заради дефицита на стоки, сега поколението на милениалите, израснало в препълнени помещения, се стреми към точно обратното и предава тази тенденция назад по веригата, към своите родители. Паралелно се развива движението за нулеви отпадъци и все повече хора са убедени в преимуществата на рециклирането. Популярната култура е в своята антиконсуматорска пролет, а нейната годишна кулминация е генералното почистване – на дома, природата и съзнанието.

Почистването отдавна вече не се възприема чисто и просто като задължение, още по-малко е отговор на въпроса "какво ще кажат хората". Както съветват професионални минималисти и консултанти по реда, като Мари Кондо, основната функция на вещите в един дом е да ви носят радост или да запълват строго определена функционална нужда. Ако един предмет не върши нито едното, нито другото, значи няма място в дома ви и още по-малко в умственото ви пространство. Освен че претрупаните жилища са визуално напрягащи, всяка вещ изисква някакво време, в коeто да я чистите и поддържате. Така заема не само физическо пространство, но и психологическо – още едно нещо, за което да се тревожите, вместо да обърнете внимание на себе си и близките си.

Освен това някои притежания като умалели дрехи лесно се превръщат в допълнителен източник на стрес, като ненужно напомнят за нежелани промени. Като прибавим и притесненията около това как и къде ще успеете да приберете всичките си притежания, така че хем лесно да ги откривате, хем да не превземат целия ви дом, пролетното почистване се превръща във все по-належащ въпрос.

"Сменила съм много жилища и след всяко събиране на вещите си осъзнавам, че с времето съм трупала какви ли не непотребни вехтории. Така се научих да не се привързвам към материалните неща и си създадох навик периодично да изхвърлям всичко, което не влиза в употреба или е морално остаряло, както и да давам нов живот на стари, но качествени вещи като винтидж куфара на баба ми или дървени кутии, реставрирани от моя приятелка. Не знам доколко е вярно, че освобождавайки се от вещи, правиш място в живота си за нови неща, но при мен върши работа, по-леко ми става. Наскоро загубих две скъпи вещи, но някак си това не ме разстрои и просто си казах, че е било време да си тръгнат от мен", разказва Цветана Кулинска, редактор в сайт, насочен към милениалите. И добавя: "Нямам любими вещи. Ценните неща пазя вътре в себе си и крайната ми цел е да събера всичките си притежания в един–два куфара." Освен че създава чувство за душевна лекота, разчистването, изглежда, помага да остаряваме по-бавно, да се чувстваме по-удовлетворени от живота и да бъдем по-продуктивни. Това показва шестгодишно изследване, фокусиращо се върху ежедневни дейности като домашната работа, която е едновременно психическа и физическа активност, и как тя влияе по време на най-късните етапи от живота на човек.

Дизайнът, от световноизвестните мебелни къщи до малките производите без ателие, също се променя и насочва към устойчиво развитие. Лидия Манолова, журналист и автор с фокус върху дизайна и архитектурата, разказва зa новото движение в интериора и как то се забелязва в големите мебелни салони, като провелия се в Милано миналата седмица: "Изискванията към дизайна днес са много по-високи отколкото преди няколко години. Докато преди се впечатлявахме само от формата, линията, обема, символа на статус, сега на преден план излиза това до колко е необходимо да притежаваме даден предмет, какъв проблем решава той. Важно е дали компанията има зелена идея и какви материали са използвани. През последните години дизайнът прави крачка назад от консуматорството. На преден план излиза изборът на устойчиви предмети и като дизайн, и като материали, а не леснозаменими, тип бърза мода. Като отражение на нашето време, дизайнът започва да решава екологични и социални проблеми. От една страна много се цени това, което вече е създадено и е доказало качеството си във времето, а от друга, при новите предмети се забелязва носталгия към иконите на дизайна. Не се инвестира толкова в това да се измисли още един стол или още един диван, защото вече сме пренаситени. Търси се емоцията, която един предмет създава. В този смисъл минимализмът също се променя. Вече не става дума само за това да изхвърляме, а и да редактираме живота си цялостно, да търсим качествени и ценни неща, които ще останат винаги с нас и ще можем дори да завещаем на следващите поколения. Започваме да разбираме минимализма не като един празен дом с бели стени – в едно помещение може да има много аксесоари, но те да са смислени и да са избрани съзнателно, независимо от цената им. Минимализмът е по-скоро емоционално отношение", разказва тя и споделя за блога BuyMeOnce на Тара Бътан. Тара, която също е автор на книгата А Life Less Throwaway, дава съвети за това как да избираме устойчиви във времето предмети, независимо колко малки или големи са те.

Освен личните ползи, които носи, пролетното почистване може да бъде положително за държавата и планетата ни. На 22 април 2018 г. беше учредено сдружението "Нулев отпадък – България". Някои от основните цели на създателите му са да разработят информационни и образователни програми, чрез които да разпространят идеята за генериране на минимални количества боклук, да помогнат на бизнесите в България да се придържат към това движение и да подкрепят създаването на култура, в която всеки безпроблемно може да използва собствени контейнери за многократна употреба, когато пазарува.

Блажка Трепетанова, един от създателите на дружеството, разказа как почиства и подрежда своето пространство, така че да не генерира почти никакви отпадъци: "Вече почти година семейството ми спазва тази философия. В началото ми беше трудно да спра да купувам излишни неща и за да го направя, използвах един трик. В портмонето си, точно над парите, сложих бележка с надпис "Наистина ли имам нужда от това?". Така в магазина всеки път си припомнях да купувам само необходимото и да не се затрупвам с хиляди вещи. За почистването на дома пък се обърнах към баба си – вече се осланям изцяло на нейния съвет за комбинация от продукти като оцет, сода, вода и лимонов сок. Тези средства изглеждат простички, но се оказа, че работят перфектно и сега почиствам целия си дом с тях." Блажка също съветва да използваме повече контейнери за многократна употреба и да не правим големи резки промени, а да включим идеята за нулеви отпадъци плавно в ежедневието си: "Всяка седмица можете да правите по нещо малко. Например да си напазарувате сирене със собствен контейнер, да си вземете торбичка за многократна употреба или да занесете в кафенето собствена чаша за кафе, вместо да взимате такава за еднократно ползване. Въпреки че хората понякога първоначално се притесняват да изпъкват по този начин, всъщност това прави много приятно впечатление на околните – така постоянно завързвам контакти с интересни хора." Освен че помага на природата, този начин на живот намалява безпорядъка в един дом. Едва ли някой изпитва удоволствие от кухненските шкафове, препълнени с найлонови торбички.

Как домашното пролетно почистване да бъде максимално ефективно

- Направете списък с всичко, което трябва да се свърши. Така ще сте наясно с целите, които си поставяте, и ще можете да задрасквате задачи от списъка, след като ги изпълните, а това води до чувство на удовлетворение.

- Набавете си всички необходими пособия за почистване и подреждане като вакуумни торби, кутии за съхранение, разделители и етикети за кухненските шкафове, органайзери за дрехи. За да приберете всичко по максимално ефективен начин, помислете какво използвате ежедневно, към кои предмети посягате по-рядко и кои изобщо няма да ви трябват за сезона.

- За почистване с мисъл за природата изберете биоразградими чували и препарати, които не са тествани върху животни – търсете маркировка "веган" или символ под формата на стилизиран заек. Както съветват от "Нулев отпадък - България", естествените продукти могат да бъдат също толкова ефективни, а дори и повече, в сравнение с конвенционалните. Сапунените ядки (продават се в биомагазините) и етеричните масла са натурална и по-евтина алтернатива на препаратите за пране и омекотителите.

- За времеемките или неприятни задачи направете уговорка със себе си и я запишете в календара си. Така по-трудно ще отложите или пропуснете нещо важно.

- Според световноизвестния метод за озаптяване на безпорядъка KonMari и неговата създателка – Мари Кондо, най-важно е да се запитате: "Тази вещ носи ли ми радост?" Ако отговорът е отрицателен, благодарете мислено на предмета за това, с което ви е помогнал, и се освободете от него. Кондо препоръчва също да се вложите истински в разчистването, да действате според представата си за идеален начин на живот и да прецените с кои предмети да се разделите в зависимост от тяхната категория, а не разположението им в дома.

- Дори да изхвърлите/дарите нещо, за което не сте сигурни – след като не го виждате, лесно ще забравите за него, а домът ви няма да е претрупан. Професионалните минималисти Джошуа Милбърн и Раян Никодемус (The Minimalists) разясняват лесен начин да се отървете от вещи, които не използвате, но пазите "за всеки случай". Наричат го правилото 20/20 – всеки предмет "за всеки случай" може да бъде заменен в рамките на 20 минути и за под $20.

Инициативи за чист дом и чиста природа

С наболели проблеми като глобално затопляне, изчезващи животински видове и прекомерно потребление на изчерпаеми ресурси, все повече хора се замислят за необходимостта да пазят не само домовете си чисти, но и природата. Държавните и частни инициативи са отражение на тази разрастваща се нагласа.

Като част от програмата "Зелена София" Столичната община създаде страница, на която можете лесно да се ориентирате как да изхвърляте отпадъците си разделно и какво да правите с боклук като автомобилни гуми, акумулатори, електрическо оборудване, мебели, строителни отпадъци, биоотпадъци и др. Сайтът предлага и листовка, която да се постави в жилищните входове и офисите, за да се разпространи по-лесно информацията. Освен това има интерактивна карта на града, с график за събирането на извънредни отпадъци и телефони, на които можете да направите заявка за безплатно извозване на някои видове отпадъци като опасните. Страницата дава отговори на много от най-често срещаните въпроси, свързани с боклука.

Модната инициатива Empty Your Wardrobe организира събития за размяна на дрехи, наречени "Въртидрешка". Там всеки може да занесе свои запазени и почистени дрехи, за да ги замени за други. Събитията винаги са обвързани и с благотворителна кауза, а част от дрехите, които не са намерили нов дом, се прекрояват, променят и превръщат в рециклирана модна колекция. Петя Василева, един от двигателите на движението, разказва: "Ние сме посредници. Целта ни е да насочим вниманието върху това колко вещи притежават представителите на нашето общество и колко трупат. С времето се забелязва положителна тенденция, особено сред младите хора – в началото се срамуваха да взимат носени дрехи, а сега този модел се разчупва. Виждам как хората се отпускат и след известно време просто ще носят дрехите си, ще разказват историята им без извинения и ще си вземат нещо с приятната тръпка, че може би е преживяло много приключения."

Що се отнася до дрехи и предмети от бита, няколко Facebook групи предлагат на членовете си възможността да продават, разменят и даряват запазени вещи. Освен това компанията за бърза мода H&M от години провежда кампания, в която можете да занесете стар текстил в магазините и да го размените срещу ваучер за отстъпка при пазаруване. Магазини за дрехи втора употреба като Remix и "Модетека" пък предлагат да продадат дрехите ви вместо вас.

Дигитално почистване

Интернет и по-конкретно социалните медии имат неоспорими предимства като това да ни свързват с близки на хиляди километри разстояние, да ни показват интересни събития и новини, дори да тласкат към социална промяна (през последните години в България някои протести и каузи се организират главно през социалните медии). От друга страна обаче, негативите им също не са малко. Смята се, че една от причините милениалите да страдат от депресия и тревожност по-често от всяко предишно поколение е именно фалшивата свързаност, която канали като Facebook, Instagram и Twitter осигуряват. Често се говори и за проблема със сравнението – от милиони онлайн профили се усмихват красиви хора, които обикалят по света сякаш това не им коства нищо и въобще, изглежда, са намерили ключа към идеалния живот. Лесно е да забравим, че много от тези профили са професионални, основно с рекламна цел, и да се чувстваме нещастни от собствения си "обикновен" живот. Според данни на GlobalWebIndex от 2018 г. интернет потребителите прекарват средно по 6 часа на ден онлайн, което се равнява на около 1/3 от ежедневието, a поколението, което израства в момента, е познато като "дигиталните местни" – хора, които не познават свят без онлайн връзки.

В този смисъл дигиталното почистване може да се окаже подходящо допълнение към останалото разтребване, а това са няколко инструмента, с които да улесните процеса:

CCleaner Приложение, предназначено да изтрие нежелани файлове от компютъра ви, които незабелязано да са се натрупали заради торенти, незащитени сайтове и т.н. Целта му е да изчисти компютъра и да ускори работата му.

RescueTime Приложение, чрез което да засичате продуктивността си. Дори с безплатната версия получавате лесно достъпна, графично изобразена информация за това къде прекарвате най-много от дигиталното си време.

Moment Показва ви колко време прекарвате на телефона си в графична форма, като сравнява дните от седмицата и предлага секция със съвети за това как да намалите времето пред смарт екрана.

SPACE Break phone addiction: Приложение, с което можете да засечете колко време прекарвате в социалните медии, а също да си поставите цели и ограничения.

Пролетното почистване на физическото пространство, което обитаваме, влияе освобождаващо и в психичен смисъл. Все пак в сезона на новото начало може би е добре да обърнем внимание и на онова, което задръства ненужно съзнанието. Колкото и да почистваме и подреждаме около себе си, най-голяма дългосрочна полза имат усилията, насочени навътрe. Ина Райкова, съосновател и психологически консултант в кабинет Rooting Robin, разяснява:

"За разлика от чувал боклук, който може просто да изнесете от дома си, натрупаните с времето нагласи и вярвания, които пречат на пълноценния живот и връзките с другите, изискват повече време и внимание. За да ги идентифицирате, се вгледайте в конкретни проблеми, с които се сблъсквате отново и отново. Помислете кои ваши вярвания могат да стоят зад тази повтаряемост и дали са ви от полза. След това се опитайте да не ги "обличате" толкова често и не забравяйте да потърсите подкрепа от доверен човек или специалист, точно както бихте направили за упорит проблем в дома си." Промяната на нагласите е бавен, труден и често плашещ процес, но да разчистите сметките със себе си може да донесе много повече удовлетворение от това да подредите помещенията в дома си.

Както гласи клишето, пролетта е време за ново начало. На място на старото и непотребното посяваме нови семена, решаваме да станем по-добри хора и да започнем начисто. Може би именно заради това пролетното почистване се е превърнало в неписана традиция, към която се придържа целият свят. В ерата на консуматорството, когато всевъзможни нужни и ненужни продукти са на не повече от един клик разстояние, домовете стават все по-изчистени и минималистични.

Докато в България предишните поколения са купували всичко, до което са могли да се доберат, заради дефицита на стоки, сега поколението на милениалите, израснало в препълнени помещения, се стреми към точно обратното и предава тази тенденция назад по веригата, към своите родители. Паралелно се развива движението за нулеви отпадъци и все повече хора са убедени в преимуществата на рециклирането. Популярната култура е в своята антиконсуматорска пролет, а нейната годишна кулминация е генералното почистване – на дома, природата и съзнанието.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK