С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

6 юли 2018, 8:10, 59995 прочитания

Къща за паркиране

Всичко, което трябва да знаете, преди да купите или наемете кемпер

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Airbnb загуби битката срещу Ню Йорк за повече информация за клиентите си

Компанията ще трябва да дава адресите, които предлага на сайта си, както и имената на собствениците на жилища

22 юли 2018

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Как компания без история купи електричество за над 150 млн. лв., какви са очакванията на българите след края на европредседателството, какво трябва да знаете, преди да купите или наемете кемпер и още

7 юли 2018
Интересна тенденция, която се наблюдава в цял свят, включително в Европа, е, че хората, които си купуват кемпери и каравани, са все по-млади. Голяма част от тях са на възраст 35 - 44 години, семейни и с доходи малко над средните за страната. Едно от потвържденията е САЩ - в момента там средната възраст на собствениците на кемпери е 45 години, а едва 12 месеца по-рано е била 48 г. До голяма степен възрастта на купувача определя и размера на подвижния дом - често по-младите предпочитат малокалибрени варианти, а по-възрастните, които обикновено пътуват и в по-голям състав - търсят превозни средства с по-голям обем и повече екстри.
Кемперите, караваните и останалите подвижни домове на колела се движат по света още от 1908 г. Тогава се появява първият форд модел T и започват неговите кемпер модификации. През 1922 г. "Ню Йорк таймс" пише, че от 10.8 млн. автомобила 5 милиона се използват като подвижни къщи. Първоначално колите са били "оборудвани" с прикачени към външната им стена палатки, но се появяват и такива със сериозни дървени конструкции, шатри и платформи. През 20-е години на миналия век отново в САЩ се появяват и първите фабрични кемпери. През 30-те на пазара излизат кемпери, които имат вградени кухни, тоалетни и подвижни веранди. Някои модели дори били снабдени с витла подобни на самолетните, свързани с генератор за производство на вятърна електроенергия.

Кемпери, каравани, къщи на колела, моторизирани домове - видимо с просто око по пътищата е, че т.нар. превозни средства за отдих (RV или recreational vehicle) стават все по-популярни у нас. Но какво кара хората да се откажат от удобствата на хотела и да го заменят с подвижен дом?

Проверихме по най-сигурния начин – като се заровихме в статистиките и се допитахме до няколко души и едно чихуахуа, които не спират да кръстосват със своите подвижни миниапартаменти.


Найден и Станка заедно с кучето Арчи и "Химер"
Професия: Собствен бизнес с басейни и СПА центрове
Възраст: 70+
Кемпер: Hymer, мерцедес за 4 души
Кемпер пътешественици от: 44 години

Найден и Станка Попови могат да засрамят с активния си начин на живот много по-млади от тях хора. Те прекарват голяма част от времето на път със своя кемпер. Често скитат със седмици без предварителен план и ясна посока. Просто оставят пътешествията да се разгръщат. Имат опит като пещерняци, алпинисти. Обиколили са цяла Европа, Турция и продължават да пътуват. Правят го на борда на кемпер още от 1974 г., или вече 44 години.

Найден е 77-годишен и заедно със съпругата му Станка не спират да работят и пътуват активно. В момента се радват на петия си кемпер, навъртайки сериозни числа в километража му. Придружава ги малокалибреното куче Арчи, което е порода чихуахуа и има перфектните пропорции за кемпер съквартирант. Много успешно съчетават приключенската част с деловата – имат бизнес с басейни и СПА центрове в Европа и им се налага да посещават обектите. Правят го с кемпера и винаги оставят време за свободна програма и опознаване на нови места. Често се случва да пътуват просто за удоволствие, а понякога използват и пълния капацитет на возилото, вземайки със себе си сина, снахата, внучето и кучето.

Според Найден причината да изберат този начин на живот е свободата: "Кемперът е създаден за обикаляне, дава независимост. Ако правиш стегнати планове, може да изпуснеш много. Обикновено стигаме до дадено място, разбираме, че наблизо има друго интересно, и така обикаляме. Няма нищо, което да трябва да планираме и подготвяме предварително. Държим кемпера постоянно оборудван с всичко необходимо. С него хотелът винаги ни е осигурен и с нас може да бъде всичко, от което имаме нужда. Това е начин на живот. Голямо удобство е, просто човек трябва да минимизира, защото пространството е ограничено, а има функциите на апартамент."



Когато пътуват из Европа, Найден и Станка предпочитат да паркират своя "апартамент" в къмпинг, защото там се чувстват по-спокойно и имат повече удобства. Освен това в много държави къмпингуването на необособени места е забранено.

Налагало им се е да нощуват на селски площади, край шумни пътища или сред дивото. В България им е по-трудно да намерят къмпинги, които им харесват. Може би не е случайност, че страната ни е на последно място в ЕС по брой нощувки в къмпинги на година. "Има хубави места колкото щеш, но, общо взето, е зле с къмпингите. Сравнително малко са, старите ги унищожиха, а тези, които са по морето, са малко като имитация. Интересно е, че много англичани започнаха да правят къмпинги тук. Има такива около Велико Търново, Русе, Шумен, на Цигов чарк, към Свиленград. Сравнително добре уредени и доста евтини. Много чужденци минават с кемпери и каравани през България и също търсят къмпинги. Около Белоградчик има 3-4 къпинга, които са пълни с холандци, французи, германци. Същевременно обаче държавата няма никакво отношение към този вид туризъм, строят се само хотели, а навсякъде другаде из Европа е пълно с къмпинги."

Освен от културата на къмпингуване в Западна Европа Найден е впечатлен и от това как държавата се отнася с хора на неговата възраст в страни като Германия: "Там, ако си пенсионер и си купиш кемпер, 50% от цената му се покрива от държавата. Ако пък искаш да го наемеш – ти го покриват изцяло. Чудех се каква е логиката, питах и ми обясниха, че ако един възрастен човек "шари" насам-натам, значи е здрав, държавата си спестява здравни разходи. Добра тема за размисъл."

Съвети за начинаещи: Кемперът трябва да бъде лесно подвижен, да може да се завива и маневрира с него. Големите дълги кемпери са несравним лукс, но често се оказват проблем в придвижването. Важно е да се има предвид, че тези, тежащи над 3.5 тона, не се допускат в много градове и къмпинги. Останалото е според джоба - кемпер на старо или нов, висок клас, среден или нисък. Цените са в огромни диапазони. Един нов кемпер среден калибър, средно оборудван, струва между 130 хил. и 180 хил. лв. Има, разбира се, и нови в по-ниска категория, които са по-евтини. На старо се намират кемпери в добро състояние на цени от 20 до 50 хил. лв.

Илюстрация



Симеон, Явор и тяхната Белуга
Професия: Симеон работи в семейна печатница, а Явор - в IT компания
Възраст: двамата са на 34 г.
Кемпер: Fiat на бусова основа с жилищна част Knauf, за 2 души (+2 деца)
Кемпер пътешественици от: 1 година

Симеон и Явор са двама приятели, които преди няколко години решават да проверят какво толкова му е хубавото на пътуването с кемпер. Взимат под наем, правят едно сравнително дълго пътешествие и толкова им харесва, че през миналата пролет си купуват свой общ на старо.

Нямат много свободно време, затова обикновено се редуват кой да го ползва през отпуската си, а не след дълго започват да го споделят и с други хора, отдавайки го под наем чрез фейсбук страницата Beluga Rent-a-Camper, собствен уебсайт и платформата Airbnb. Кемперът им е сравнително малък и маневрен, основата му е на бус и е кръстен Белуга (заради цвета, но и заради "физиономията"). До момента повечето им пътувания са в Гърция и България, но след няколко месеца планират и голяма обиколка на Италия. Хората, които го наемат, най-често са чужденци, които искат да опознаят страната, или българи като Симеон и Явор, които решават да тестват преживяването.
Кемпер или каравана? Според европейците е по-добре да се заложи на кемпер. Данните от САЩ, Австралия, ЮАР, Южна Корея обаче показват, че основната част от хората там предпочитат каравани, често под наем.
Подобно на Найден и Станка, двамата млади мъже най-много ценят в кемпера свободата, която им дава. Оборудвали са го със соларен панел и са сравнително независими. Предпочитат да не нощуват в къмпинги, а да импровизират по пътя и търсят по-диви места.
Хотел или кемпер? Проучване, направено през 2011 г., показва, че едно четиричленно семейство може да спести 23 до 59% от разходите си за почивка, ако пътува с кемпер или каравана, като в изчисленията са включени стойността на превозното средство и нужното му гориво. Оказва се обаче, че основният довод за избор на мобилна почивка не е стойността й. Около 38% от пътуващите с RV в САЩ избират подвижните къщи, защото с тях могат да си осигурят комфортна почивка, с която да избягат от градския стрес и пренаселените курорти.


"При нашия начин на пътуване това къде ще спрем зависи единствено от желанието ни – какво ни се прави, къде ни се ходи, колко ни се кара. Това е голямата свобода на кемпера", разказва Симеон. Когато тръгват нанякъде, обикновено нямат план, а само идея за крайна точка. Основното, с което се съобразяват, е кога трябва да се върнат на работа. Точно откъде ще минат, къде ще спират – всичко това се решава в движение, а често се оставя на импулса или на гледката от някой плаж. Симеон обожава пътуванията с кемпера, но рядко шофира с него повече от 4 часа на ден.

Предпочита да спира често, да остава на местата, които са му харесали, и така се придвижва бавно, но вълнуващо. Понякога остава за 2-3 вечери и после продължава към следващото място за откриване. Според него кемперът не е за хора, които бързат: "Нашата Белуга е малко старa, движи се бавно, вдига до 110 км/ч. Ако някой си мисли, че ще се качи на такъв кемпер и ще стигне от София до Бургас за 3 часа, се лъже. Нещата се случват плавно и бавно и това е част от чара им."
През април тази година Camping.bg издаде карта на къпингите в България. Тя е на български и английски език и съдържа информация за 28 къмпинга. Разпространява се безплатно в къмпинги, магазини за екипировка
Съвети за начинаещи: Преди да си купите кемпер или каравана, добре е първо да пробвате. Добър вариант е да се наеме или вземе от приятел, да се тестват видове, размери. Нужно е едно по-дълго пътуване, за да има добра преценка. Трябва малко време и за да се свикне с шофирането, защото автомобилът е тежък и висок. Всеки, който се кани да си купи кемпер, особено на старо, трябва да има предвид и поддръжката му. Реално трябва да се грижиш не само за автомобил, но и за дом. За дълги пътешествия e силно препоръчително хората да си вземат и колела. С тях стават много по-мобилни в достигането на близкия плаж, кръчма или село, без необходимост да събират целия "катун" на кемпера.

Илюстрация


Ина, Сенди и тяхната Кариока
Професия: собствена фирма за предпечат и печат
Възраст: 40+
Кемпер: Fiat Ducato, Caravans International, за 2 души
Кемпер пътешественици от: 10 години

Константина (Ина) и съпругът й Самуил-Сенди са от хората, които не обичат шумни градове, бетонни хотели и пренаселени курорти. Поради тази причина намират начин, по който да не прекъсват работата си, която изисква интернет и компютър, а същевременно да пътуват и нощуват близо до природата. Правят го от вече десет години със своя кемпер, дълъг 6 метра, в които е събрано всичко, което им е нужно.

"Когато пътуваме, задължително имаме мобилен интернет. Така хем сме на почивка, хем работим. Занимаваме се е предпечат и печат. Имаме офис в София с хора, които работят там, а ние можем да действаме онлайн", разказва Ина, която в момента работи от Синеморец. Местата за спане избират различно, според случая. В България трудно намират подходящи къмпинги. Единственият, който им е харесал до момента, е "Къпиновски манастир" близо до Велико Търново. Понеже не виждат голям избор, обикновено просто търсят равно място, близо до източник на ток и вода, с хубава гледка.
Наскоро "Нисан" представи своя нов модел кемперван NV200, който е напълно електрически. Дизайнът му напомня на класическия VM Були, има вградена палатка на покрива и може да измине до 200 км с едно зареждане.

Най-честата им дестинация е българското Черноморие, както и други произволни места из страната. За да бъдат винаги готови за път, са се погрижили кемперът да е зареден и оборудван с всичко необходимо и по този начин пестят време: "Няма нужда с дни да се уговаряме и приготвяме, за да тръгнем нанякъде. Просто решаваме, качваме се и потегляме. Единствено трябва да следим за застраховки, прегледи на колата, да си взимаме дрехи и храна според случая и, общо взето, това е всичко."Това е и причината да са избрали кемпер, а не каравана – за да избегнат излишни приготовления. Въпреки това постоянно правят промени по кемпера, добавят неща, обновяват го. Така постепенно го оформят по свой вкус и го превръщат в един истински подвижен дом.

Съвети за начинаещи: Ако пътува с кемпер, човек трябва да e подготвен за всичко. Трябва да има достатъчно дълги електрически кабел и маркуч, защото, ако не e в къмпинг, свързването може да е по-сложно. Често се налага да се търсят хора, от чиито къщи да се подадат ток и вода. Може да е сложно и намирането на място, където да се изхвърли съдържанието на тоалетната от кемпера.

Пазар на скорост
Безспорно най-развит е пазарът на кемпери и каравани (известни още под общото наименование "превозни средства за отдих" – RV) в Северна Америка. Той представлява около 65% от световния и има дълбоки корени, както може да се види от почти всеки уестърн филм с неизменните фургони и дилижанси. В САЩ само в рамките на 2015 г. приходите на къмпингите и парковете за кемпери и каравани се оценяват на около 5.8 милиарда долара.

Според Асоциацията на индустрията за превозни средства за отдих около 9 милиона американски домакинства притежават подвижен дом, а ползващите кемпери и каравани (включително наемателите) са близо 30 милиона души. Продадените кемпери и каравани на едро само през 2017 г. са около 505 хил., като тенденцията е към постоянно нарастване. В Европа моторизираните домове също стават все по-популярни. В момента европейският RV пазар представлява около 25% от световния. Според Европейската федерация на караваните (ECF) броят на новорегистрираните кемпери и каравани само в рамките на миналата година е 190 500. В ЕС най-голям е пазарът в Германия (40 хил. нови кемпера), следван от Франция, Италия и Испания. Други държави с добре развит пазар на кемпери и каравани са Австралия и Нова Зеландия, както и Китай, Южна Корея, Япония и ЮАР.

Вечното хипи
Най-популярният, емблематичен модел автомобил за отдих, безспорно е класическият фолксваген кемперван - иконата на хипи културата. Съществуващ от 1950 г., в момента той е най-дълго произвежданият и най-продаван микробус в историята. Известен е с много прякори, сред които Були, и има различни кемпер модификации. На 19 юни тази година беше обявено и излизането на най-новия модел - California. Цените му започват от 86 хил. лева, а с екстрите могат да достигнат и до повече от 130 хил. лв.

Под наем
Rentacamper.bg е български уебсайт за отдаване на мотокаравани/кемпери под наем. Превозните средства се намират в София и могат да бъдат огледани преди наемане. Цените за кемпер се движат между 95 и 200 лв. на ден в зависимост от модела и сезона.
• Друг полезен български сайт е ctsbulgaria.com (Caravan Towing Services). Чрез него се предлага единствената за страната теглителна служба, чрез която могат да се транспортират каравани в България и в останалите държави от ЕС.
• За търсещите фиксирана каравана на определено място на разположение е платформата Airbnb. Мрежата на уебсайта предлага все повече алтернативни възможности за отсядане, сред които кемпери и каравани.

#BestBGcamp2017
През миналата година се проведе конкурс за най-добър къмпинг в България. Сред спечелилите най-много препоръки в класацията са къмпингите "Къпиновски манастир" (край Велико Търново), "Сакар хилс" (района на Любимец), "Якото място" (с. Лозенец), "Зора" (Обзор), екокъмпинг "Доспат" и екокъмпинг "Батак".

5 полезни мобилни приложения:
• ViaMichelin GPS, Route Planner: изчислява разстояния и време за достигане до дадена точка, дава очакван разход на гориво и цената му
• Waze: информира за пътен трафик, ремонти, катастрофи, полиция и други пречки по пътя
• GasBuddy: открива бензиностанциите с най-ниски цени в района, в който се намирате
• Roadtrippers: осъществява достъп до местоположението ви и ви предоставя списък с близки забележителности. Местата са организирани в секции като музеи, паметници, хотели, ресторанти, магазини, услуги и др.
• RV Checklist: помага за създаването на списъци с необходимата техника и екипировка, нужни на борда на кемпера/караваната

Каравани, кемпери, числа:
• 68% от двойките, които използват RV, споделят, че пътуванията с кемпер/каравана са им помогнали да изградят по-силна връзка помежду си
• 67% от хората, пътуващи с кемпер/каравана, избират този начин за пътуване, защото им позволява да бъдат по-активни физически и да съчетават почивката с любим спорт
• В САЩ средният доход на пътуващите с кемпери/каравани е 62 хил. долара годишно при среден за страната около 59 хил.
• 39% от използващите кемпери и каравани имат деца на възраст под 18 години
• В ЕС за една година броят на караваните се е увеличил с повече от 8%, а на кемперите - с близо 15%
• През 2015 г. в САЩ потребителите са похарчили повече от 2.5 милиарда долара за къмпинг оборудване
• В САЩ има повече от 12 000 бизнеса, свързани с RV, с общи годишни приходи над 37.5 млрд. долара
• Най-скъпите кемпери в света са на продажна цена от 3 до 4 млн. долара.

Instagram-caravan
Интересът към кемперите и караваните до голяма степен се засилва и благодарение на социалните мрежи. Във Фейсбук и Инстаграм изобилства от страници с лайфстайл снимки и видеа на хора с пътуващи къщи. Проучванията показват, че хората, които пътуват по този начин, споделят все повече материал. Около 45% от тях ползват интернет, за да споделят видео и снимки, което кара още повече хора да започнат да се оглеждат за своето следващо кемпер или каравана приключение.

Рали за кемпери
Най-голямото състезание за кемпери и каравани се провежда три пъти в годината на различни места в Северна Америка. Той е своеобразен събор на кемпер маниаците и събира на едно място стотици, а понякога и хиляди хора със своите пътуващи къщи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Вещи в повече 5 Вещи в повече

Няколко проверени идеи за това как да се освободим от непотребните вещи в дома си по човечен и щадящ околната среда начин

2 ное 2018, 32479 прочитания

Принтирано небето, принтирано морето Принтирано небето, принтирано морето

3D отпечатани дрехи, шоколад, биомимикрия, протези – какви възможности дава все по-достъпната технология тук и сега

25 окт 2018, 20476 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Червено лято

В края на юли 1968 г. пристигат 20 000 чужденци от 138 държави като гости на младежки фестивал. Какво се случва тогава и как изглежда София преди точно 50 години

В ритъма на "Райхле"

Радослав Радев, управител на "Райхле и Де-Масари България пръдакшън", пред "Капитал"

Бюджетният излишък: Милиард и едно излишни желания

За трета поредна година държавните финанси са на огромен плюс, а дебат как тези пари да се упарвляват смислено липсва

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Бохемска рапсодия"

Силата на музиката в спектакъл за сърцето

Бергман мания 2018

Сто години след рождението му Ингмар Бергман намира ново поколение публика за филмите си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Борисов иска да остане на власт, Тереза Мей осигури сделката за Brexit

Емисия

DAILY @7PM // 15.11.2018 Прочетете