С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

3 22 дек 2018, 8:45, 6294 прочитания

Образцов турист

Как да пътуваме без да вредим

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По данни на Министерството на туризма в периода януари - октомври 2018 г. България е била посетена от
8 423 315 чуждестранни туристи. За сравнение: Лондон - 20.42 млн., Париж - 17.95 млн., Барселона (9.06 млн.) туристи през 2018 г. (източник: Business Insider)
Преди няколко дни, една от европейските авиокомпании пусна в продажба билети между няколко германски града и Майорка за 1 евро. Тоест колкото билетчето за градски транспорт в София. Такива предложения може и да не се появяват всеки ден, но се срещат все по-често.

Едно пътуване до Йордания например, докъдето един от нискотарифните превозвачи наскоро започна полети от 14 европейски града, ще ви срещне с много хора, които са се озовали сред пустинята по една-единствена причина – евтините билети.


От една страна, тази тенденция дава възможност на всеки да развихри приключенското в себе си, независимо от бюджета, с който разполага. От друга обаче, води до т.нар. свръхтуризъм. Според данни на Световната организация по туризъм към ООН през 2017 г. са направени 1.3 милиарда международни пътувания, а прогнозите са числото да стане 1.8 милиарда до 2030 г. Това се превръща в проблем за света, от Париж до Пном Пен, и води до сериозни последици за инфраструктурата, пазара на недвижими имоти, качеството на живот на местните жители, природата и животните. За щастие ситуацията все още е поправима, стига да се отнасяме съзнателно към това, което оставяме след себе си в края на ваканцията.

Все по-често се случва испански и италиански градове да протестират срещу навалицата от чуждоземци, които денонощно и целогодишно влачат куфари по тесните улички, кикотят се и снимат по време на литургия, напиват се до безпаметност и превръщат доскоро тихи плажове в сцени от Армагедон. В много от големите европейски градове туризмът се е превърнал по-скоро в проблем, отколкото в желан източник на икономически растеж. Умилителният ритуал, при който влюбени двойки заключват катинарче на парижки мост, а след това изхвърлят ключа в Сена, за да увековечат любовта си, почти срути Моста на изкуствата и принуди града да разчисти 65 тона метал под формата на заключени сърца.

Туристи на мост във Венеция

[Shutterstock]

Мариса е от Северна Америка, но от няколко години живее в Париж и потръпва при спомена за Европейското първенство по футбол през 2016 г.: "Точно тогава работещите в метрото стачкуваха и като прибавим това към огромния брой туристи, които ползваха метрото, придвижването в Париж се беше превърнало в кошмар. Пияните футболни фенове на всеки ъгъл "разведряваха" обстановката. Не смея да си представя какъв ужас ще настане, когато Париж е домакин на олимпийските игри."



Доскоро подобни разкази се чуваха най-вече за големи европейски градовe като Париж, Лондон и Барселона (посетени от съответно от 17.95, 20.42 и 9.06 милиона туристи през 2018 г. по данни на Business Insider). Но както споделя австрийката Корнелия, днес дори селата страдат от свръхтуризъм.

"В Халщат, селото на майка ми, църквите са започнали да наемат телохранители, които да държат обективите на туристите далеч от опечалените по време на погребения, а по оградите на къщите висят надписи "Забранено за дронове", разказва тя.

Грубата намеса в традициите и личното пространство е най-големият дразнител за местните хора, въпреки че някои като французойката Канел все още успяват да го приемат на шега. "Повечето туристи тук, в Бордо, се държат чудесно, въпреки че от време на време се случва някой от Югоизточна Азия да поиска да ме снима пред забележителност. В началото им се чудех и ги питах не искат ли аз да снимам тях, но вече просто се усмихвам и се съгласявам", свива рамене Канел. Времето, прекарано в Япония, все пак й е показало туризма като рязък сблъсък на култури:

"В Япония е много важно да не накърниш достойнството или нарушиш хармонията на друг човек, затова и местните трудно ще изкажат възмущението си, дори когато не успяват да го скрият от лицата си. Това най-често ми правеше впечатление, когато китайски групи туристи се оригваха, викаха и плюеха на публични места – дори в музеи и ресторанти. За тях това е нормално, но японците изглеждаха потресени. Затова и някои туристически агенции раздават "Наръчник за туриста в Япония", който включва дори съвети за това как да се държим в обществените тоалетни."


Разходка с лодка и водач в национален парк "Тортугеро" в Коста Рика.

[Shutterstock]

Според китайския Институт за международен туризъм през 2010 г. са регистрирани 57.4 милиона пътувания извън страната, а до 2017 г. броят им е достигнал 145 милиона. Данни на Евростат показват, че над един милиард европейци са се отправили на път през 2017 г., 36% от които са напуснали ЕС. Изглежда, че на местните общности от все повече държави ще се налага да свикват с нашествието и културните различия.

С отварянето на границите и поевтиняването на полетите все повече хора пътуват не само за да видят някой храм или музей, а за да си набавят преживявания или да опознаят различни нрави. Докато с Алън от Ливърпул разглеждаме столицата на Йордания от върха на старата цитадела, ми разказва как учи децата си (на 5 и 7 години) да бъдат любопитни към света. "Опитвам се да пътувам възможно най-често с тях, защото си мисля, че това е най-доброто образование, което мога да им дам. Сблъскваме се с различни порядки и трудни въпроси, благодарение на които те разбират какъв е животът за други деца, развиват емптатията си и повече ценят това, което имат у дома", казва Алън. Разяснява и как пътуванията насочват вниманието на децата му към етични въпроси:

"Редно ли е да дадеш пари на просещо дете или така само затваряш един порочен кръг? Нужно ли е да си направим снимка с някое животно и да си вземем парче корал от морето или е по-важно да се научим да разбираме и уважаваме природата", пита риторично Алън, след което ми показва видеоклип на сина си. Крехките 7 години не му пречат да бърчи сериозно вежди, докато ме назидава от екрана на телефона за това как не бива да взимаме мидени черупки от плажа, защото имат важни функции за екосистемата.


Няколко дни по-късно, отново през екрана, ме посреща още едно послание за това колко е важно да бъдем съзнателни туристи. Лабина Хаб е екскурзовод в Джогджакарта – район на Индонезия, известен с хилядолетните храмове Борободур и Прамбанан, както и с екстремните изкачвания на активни вулкани. "Често се случва туристи да се катерят по свещените здания в храмовете и така не само показват неуважение, но и рушат безценно световно културно наследство заради няколко снимки", оплаква се Лабина и допълва, че в мюсюлмански държави като Индонезия туристите ще бъдат много по-добре приети, ако покажат доза уважение към сравнително консервативната местна култура.

Сухата статистика пропуска да ни покаже, че за хора като Лабина, Алън и Канелл достъпният туризъм е много повече от снимки за Instagram. Да можем да се движим свободно по света означава да разширяваме кръгозора си по начин, който нищо друго не може да ни даде, "ако го правим с мисълта не само да съберем впечатления, но и да оставим приятен спомен след себе си, всички ще бъдат доволни", усмихва се Алън, докато слизаме по стръмните стъпала на цитаделата.

Илюстрация


То be or not to Airbnb
Десет години след появата на платформата за краткосрочно наемане на жилища, Airbnb предизвиква криза и измества местните хора от централните части на някои от големите световни градове. Платформата стартира като начин за по-евтино и автентично настаняване и шанс за собствениците на жилища да си докарат допълнителен доход, като отдават под наем жилищата си (или неизползвани стаи в тях) на туристи.

Днес обаче най-активни са т.нар. професионални домакини – хора и фирми, които имат по няколко апартамента, обзаведени безлично и набързо само за да бъдат отдадени в Airbnb.

"Все по-малко португалци могат да си позволят апартамент в центъра на Лисабон. Собствениците вдигат наемите, защото получават по-големи печалби от Airbnb, отколкото от дългосрочни наематели", така португалецът Федерико обяснява парадоксалната ситуация, в която туристи отсядат в апартамент вместо хотел, за да видят как живеят местните, които всъщност са изместени към периферията на града. Изследване на университета "МакГил" в Монреал подкрепя думите му с цифри - за периода 2014 – 2017 г. средният месечен наем в Ню Йорк се е покачил с $380, а някъде между 7000 и 13 500 апартамента са били изключени от жилищния пазар. Изследването обвинява Airbnb, но все пак въпросът остава спорен, тъй като проучването е финансирано от хотелиерски профсъюз. И все пак по неофициални данни все повече сгради по света се превръщат в т.нар. призрачни хотели – там местни почти не живеят за сметка на туристите, а собствениците не плащат данъци, понеже имотът не е регистриран като хотел.

Какво тогава е решението, ако хем не искате да допринасяте към кризата, хем не харесвате еднообразните хотели?

- Изберете Airbnb апартамент, в който собственикът действително живее, но в дадения момент не ползва или има свободна стая. Така ще се докоснете до местния начин на живот, без да допринасяте за вдигането на наемите.

- Пробвайте някоя от платформите за размяна на жилища като GuestToGuest или HomeExchange.

- Останете в малка къща за гости или самостоятелна стая в хостел – обикновено са собственост на местни хора, предлагат повече домашен уют и е по-лесно да се запознаете с други пътешественици.

- Прекарайте няколко вечери извън центъра на града – така ще опознаете културата, далеч от туристическите магазини и ресторанти, а и няма да участвате в струпването на туристи на едно място.
Етичен наръчник на туриста
Правилото "Когато си в Рим, прави като римляните" винаги помага за хармоничното пребиваване сред местните, но ако искате да сте социално отговорен турист, предлагаме да помислите и за още няколко неща:
- Опитайте се да бъдете любезни и усмихнати, дори при стресови обстоятелства. На никого не му е приятно да виси на летището с часове или да се окаже, че хотелската резервация, направена преди три месеца, е била неволно отменена поради грешка в системата. Милото отношение вместо скандали и заплахи често е по-убедително.
- Научете няколко думи на местния език. Така ще разтопите сърцата дори на парижани.
- Подкрепете малкия местен бизнес. Познатите вериги могат да ви дадат чувство на сигурност в чужда страна, но, подкрепяйки малки бизнеси, давате своя принос към местната икономика, а и най-вероятно ще получите много по-специално, лично отношение.
- Проучете внимателно какви сувенири може да вземете със себе си на тръгване. Властите в Тайланд например предупреждават, че е неприемливо изображения на Буда да се използват за декорация, а сувенири от материали като кост, седеф и корал не само разрушават природата, но някои от тях са забранени за внасяне в ЕС.
- Не яздете и не пипайте животните. В много държави, особено в Азия и Близкия изток, животните са превърнати в гротескна туристическа атракция. Изнемогващи магарета влачат възпълни семейства на гръб, слонове с белези и вериги привличат туристи към мними резервати, упоени тигри "позират" за селфита, изтормозени камили чакат някой да се покачи отгоре им – примерите са безкрайни, а ние може да изберем да не подкрепяме с парите си подобни порочни практики.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Army of K-Lovers 1 Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

29 ное 2019, 8477 прочитания

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3537 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Мистерията на новите български гласове

През 2018 г. няколко проекта преработиха по креативен начин българската народна музика и открехнаха вратата за нова публика

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10