С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

12 апр 2019, 9:23, 3291 прочитания

Фондации канят

Частните арт фондации успешно се конкурират с водещи музеи и галерии в света и привличат все повече публика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Изкуството има нужда от общуване и човек трябва да има много натрупвания, за да осъзнае това. Изкуството притежава неподозирана сила. Големите артисти са като заредени оръжия. Те са опасни в ръцете на хора, които не осъзнават силата им", казва в интервю за вестник "Ню Йорк таймс" един от най-влиятелните колекционери в световен мащаб и създател на фондацията "Брант" – Питър М. Брант.

Въпреки че една от първите и най-значими фондации, създадени в подкрепа на изкуството - фондация Beyeler (носи името на своите основатели – семейството колекционери Ернст и Хилди Бейлер, които дават началото и на арт изложението в Базел, Швейцария), отваря врати през 1982 г., за съществената роля на арт фондациите се заговори именно благодарение на многобройните дейности, организирани от фондация "Брант". Голяма част от тези частни културни институции разполагат освен с внушителни колекции от картини, скулптури, инсталации и със забележителни пространства, които са допълнителен магнит за посетителите.


Арт фондациите, които в повечето случаи имат сериозни постоянни колекции – собственост на създателите им, се налагат все повече като основен конкурент на музейните пространства, защото организират изложби на високо ниво с участието на световноизвестни куратори и генерират много висок процент посещения. Фондацията Beyеler e ветеран, който вдигна високо летвата с изложбите, посветени на творчеството на Пабло Пикасо, Алберто Джакомети и Герхард Рихтер.

Растящият процент туристи, които избират една или друга дестинация, за да посетят намираща се в близост арт фондация, са устойчива тенденция. Така например от офиса на фондация "Хуан Миро" в Палма де Майорка съобщиха преди няколко седмици, че след ремонта на няколко от изложбените зали, ваканционната къща и ателието на испанския художник се забелязва скок в броя на посетителите и силно изявен медиен интерес към последния дом на Миро. Роденият в Барселона сюрреалист умира на 90-годишна възраст на Коледа през 1983 г. в къщата, която днес принадлежи на фондацията, носеща неговото име. Важна подробност е, че успоредно с активния изложбен живот фондацията подкрепя и млади таланти, които споделят артистичния завет на Миро за търсене на нови изразни средства и нов визуален език. Фондацията е създадена през 80-те години от художника и неговата съпруга, която е родена в Палма де Майорка, и оттогава се управлява от членове на фамилията.

Илюстрация


Бизнес подходът е основен белег, който разграничава семейните фондации от фондациите, създадени приживе от самите артисти, а впоследствие управлявани от борд, в който преобладават колекционери, финансисти и адвокати. Фамилните фондации държат да запазят пълeн контрол или са склонни да се разделят с малък процент от собствеността в името на по-безпроблемната издръжка. Примерите с фондации, успели през годините не само да си осигурят добро съществуване, но и да се превърнат във фактор на световната арт сцена, не са никак малко. Сред тях има и много нови, които още с появяването си демонстрираха не само добра подготовка, но и талант да създават тенденции.



Такава е фондацията, основана от Миуча Прада и нейният съпруг Патрицио Бертели, която отвори врати на 9 май 2015 г. в Милано. Фондация "Прада" е задължителна спирка за всеки любител на изкуството. "От откриването на фондацията до днес хората все ме питат дали това е галерия, обществен музей или частна фондация. Истината е, че искахме да обединим трите функции в едно и като че ли успяхме", казва Бертели за сп. Wallpaper. Той припомня, че от създаването й през 1995 г. фондация "Прада" реализира различни артистични проекти, но откакто има свое собствено изложбено пространство - сграда, в която се помещават още кафене по дизайн на режисьора Уес Андерсън, библиотека и конферентни зали, свободата и отговорността са много по-големи. Съпругата му – известната италианска модна дизайнерка Миуча Прада, няма нищо против комбинацията изкуство – пари. ".За мен изкуството е възможност да научавам все повече и повече за света, в който живея. Фондацията ми дава това знание за разлика от колекционирането на изкуство. Без споделяне с публиката то няма смисъл."

Фондация "Прада"


Още една фамилна фондация излезе смело напред миналото лято, с амбиции, силни изложби и рекорден брой посетители – "Карминяк" (Carmignac). Директорът й Шарл Карминяк е син на милиардера Едуард Карминяк, който създава своята арт фондация през 2000 г. в Париж. Едва в края на май 2018 г. наследникът поема щафетата и отваря вратите на семейното имение, разположено в покрайнините на френския средиземноморски град Йер. Освен богатата колекция, събирана в рамките на няколко десетилетия от Едуард Карминяк, който е бил личен приятел на много артисти и арт търговци в Ню Йорк през 80-те, имението на фондацията предлага изумителна гледка към морето, голяма градина и скулптури на открито.

Водещата идея на Шарл Карминяк със създаването на фондация "Карминяк" е да сподели красотата на изкуството с широката публика, но и да превърне посещението във вилата в незабравимо преживяване. По всичко изглежда, че необичайната му концепция работи, защото в първите пет месеца от откриването на мястото то привлича над 70 000 посетители. За сравнение - лондонската галерия "Тейт Модърн" има средно половин милион посетители на месец.


Приживе модният дизайнер Карл Лагерфелд беше инициатор на идеята ваканционната колекция на Chanel, която се представя в края на всяка пролет, да се показва сред естествения декор на арт фондацията "Еме Маг" в градчето Сен Пол де Венс, близо до Кан и Антиб. Фондацията е на един от най-големите колекционери - издателят и арт търговец Еме Маг, който в активните си години поддържа три галерийни пространства и продава работи на Алберто Джакомети, Марк Шагал, Жорж Брак, Анри Матис и Хуан Миро. Къщата, в която се показват ценните притежания на покойния арт дилър, е построена от каталанския архитект Хосеп Луис Серт (той е автор и на проекта на фондацията "Миро" в Палма де Майорка). В настоящия момент с фондацията и натоварената й програма се занимава внучката на Еме Маг – Йойо Маг, която е категорична, че преживяването е различно от това да се разгледа една изложба в музей или галерия.

"Посетителите ни остават с часове в градината към фондацията, после отново разглеждат постоянната или временна изложба и винаги задават въпроси, свързани със създателя на мястото. Това е все едно някой да ви покани в дома си и да сподели най-ценното си богатство – страстта си към изкуството." Една от най-успешните изложби на фондацията беше "Джакомети и Мег" през 2010 г.
Кой е Питър М. Брант
Питър М. Брант


Седемдесет и две годишният американски бизнесмен Питър М. Брант е сред най-известните колекционери в света, а доскоро беше и издател на създаденото от Анди Уорхол списание Interview. Преди няколко години милиардерът, чийто баща Мъри Брант е български имигрант от Видин, се раздели и с две от арт списанията, които присъстваха в изпъстреното му с разнообразни дейности портофолио.

От строително-предприемачески бизнес до мощен медиен играч, Питър М. Брант е близък приятел от детинство на настоящия американски президент Доналд Тръмп, но използва всяка медийна изява, за да отбележи, че в настоящия момент отношенията им не са толкова добри.

Слага началото на фондация "Брант" през 2009 г., като построява специална сграда върху един от многобройните си имоти в Кънетикът. Инвестира милиони във фондацията, чийто арт център подкрепя финансово американски студенти в различни области на изкуството. През 2013 г. купува бившето ателие на художника Уолтър де Мария в Манхатън за 29 милиона долара с идеята да го превърне във втори клон на фондация "Брант". Осъществява намеренията си в началото на 2019 г. - преди броени дни просторната галерия беше открита с изложба на Жан-Мишел Баския.

Питър Брант е в борда на директорите на фондацията "Анди Уорхол" и Музея за съвременно изкуство в Лос Анжелис. Продуцент е на три документални филма на Анди Уорхол, заснети през 70-те, както и на няколко игрални филма, сред които биографичните "Баския" и "Полък", както и уестърна The Homesman с участието на Томи Лий Джоунс, Хилъри Суонк и Мерил Стрийп.


Къде какво

"Брант"
Гринуич, Кънектикът
Изложба на Франческо Клементе

"Бейлер"
Базел, Швейцария
Изложба "Младият Пикасо", син и розов период, до 26 май

"Хуан Миро"
Палма де Майорка, Испания
Изложба "Миро – диво сърце" до 5 май

"Карминяк"
остров Поркерол, Франция
Изложба "Арктика – новата граница" до 5 май

"Прада"
Милано, Италия
Изложба "Сурогати – идеалната любов" до 22 юли

"Еме Маг"
Сен Пол дьо Ванс, Франция
Изложба "Колекция от дарения" до 16 юни
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другари срещу "хулигани" 3 Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

11 окт 2019, 2684 прочитания

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3002 прочитания

24 часа 7 дни

17 окт 2019, 4386 прочитания

17 окт 2019, 2757 прочитания

17 окт 2019, 1648 прочитания

17 окт 2019, 1638 прочитания

17 окт 2019, 1333 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Още от Капитал
Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10