С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

2 28 юни 2019, 8:03, 4222 прочитания

Спорт с кауза

Все по-популярното обвързване на спортните предизвикателства с конкретна кауза развива културата на дарителство и емпатия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато през 1921 г. Джордж Лей Мелъри потегля на първата експедиция към най-високия връх на планетата, казва просто: "Защо искам да изкача Еверест? Защото е там!" Когато Атанас Скатов слиза от същия този връх 96 години по-късно, заявява: "Посветих проекта си на веганството."

Българският алпинист съвсем не е единственият, стъпил на върха, не е дори първият за сезона, а един от 648-те души, вървящи по дълга опашка, сторили същото през тази година. Той обаче е част от интересна световна тенденция – все повече спортни предизвикателства се обвързват с каузи. През 2017 г. британецът Питър Томпсън пробяга 44 маратона в 44 европейски столици, подкрепяйки кампания за душевното здраве. Година по-късно шест африкански жени албиноси изкачиха върха на Килиманджаро, за да привлекат вниманието към дискриминацията на хора като тях.
Допитване във Великобритания показва, че 66.2% от подкрепилите спортни благотворителни инициативи го правят заради общата филантропия. Следват я семейните нужди и даването на пример, груповото сътрудничество, социално развлекателните и спортни ползи от подобни събития. Що се отнася до пола, жените се оказват много по-склонни и мотивирани да даряват от мъжете.По отношение на предпочитаните благотворителни каузи – жените избират предимно медицински и здравни благотворителни теми, докато мъжете даряват повече за изкуства и хуманитарни науки.(данни на Центъра за филантропия на Великобритания)

На 70-ия си рожден ден Лари Екстром успява да направи 70 парашутни скока и така да събере дарения за любимата си организация за обучение на кучета водачи. Друг интересен пример е Крис Тод, който изобретява подобие на колело за хамстери, но предвидено за хора. С него той се движи по тясна река в Ирландия, подкрепяйки асоциация на слепите. Мат Джоунс, управляващ директор на Poverty Resolutions, е друг човек, използвал провокация, за да привлече вниманието върху сериозен проблем. Той и четирима негови приятели се съгласяват да бъдат обстреляни с 21 000 топчета за пейнтбол. Избират точно тази бройка, защото на толкова се изчислява броят на децата, които умират поради бедност всеки ден.


Един от най-впечатляващите и популярни примери обаче е 54-годишният британец Тони Хладилника. В продължение на няколко години той участва в маратони с 42-килограмов хладилник, прикрепен за гърба му, и събира дарения за медицински изследвания, свързани с рака. Впечатляващо е как за едно денонощие Тони е минал 4 маратонски трасета в Лондон (168 км) под тежестта на кухненския уред.

Списъкът с подобни примери е много дълъг. Напоследък дори става все по-трудно да открием човек, впускащ се в по-значимо спортно предизвикателство, без да си е избрал кауза, без да цели рекорд или без да иска да покаже, че ще е пръв по някакъв начин. Отвъд модата и стремежите на егото тези тенденции имат една изключително важна и полезна страна – развиват култура на емпатията и дарителството. За много хора обвързването на спорт с кауза се явява и допълнителна мотивация, при която всички печелят – и те (защото им е по-трудно да се откажат), и тези, към които са насочени инициативите. Потвърждава го отново примерът с Тони, който е успял до момента да събере над 100 хил. паунда, или 500 паунда за всяка измината с хладилника на гръб миля.

През последните години се забелязва и силно изразена, засилваща се тенденция покрай спортовете и приключенията да се дарява. Това става на най-различни нива – индивидуално, семейно, корпоративно, дори масово. Най-силният пример е със състезанията по бягане, които традиционно привличат огромен брой участници. Според статистиките за САЩ и Великобритания този тип събития са основният източник на дарения, идващи от спорт. Само в рамките на една година най-големите 25 бегачески състезания във Великобритания са събрали общо 135 млн. паунда за благотворителност. Впечатляващи са данните на Eventbrite и Just Giving, които бележат 700% ръст в броя на събитията за набиране на средства, използвали платформите от 2012 до 2016 г. Само за една година сдружението Relay for Life в Щатите успява да събере над 380 млн. долара чрез спортни събития, в това число бягане. Механизмът за генериране на средствата най-често е чрез отделяне на процент от индивидуалната такса за участие, предназначен за обща кауза или с възможност на избор. Даренията обикновено се пренасочват към фондации с благотворителни цели.



Следвайки спортно-дарителската тенденция, събитията стават все повече и съответно – конкуренцията между тях по-сериозна. Така на дневен ред започва да излиза изобретателността. Появяват се все повече нови формати за събития и кампании, които се открояват и преминават на по-малко отъпкани територии. Някои състезания стават по-екстремни или започват да включват хумор ("розовото" бягане срещу рака Race for Life Hike), други се опитват да шокират (лондонското Zoo's Streak for Tigers, в което бягат голи хора, изрисувани с тигрови шарки, за да подкрепят дивите животни).

Независимо от формата обаче резултатите са налице и видими и в България. Тук интересен и изразен пример е спортен клуб "Бегач". Той започва с дарителската си дейност още със създаването му и първите състезания през 2012 г. Според председателя му Еленко Еленков само за 2016 г. са събрали за благотворителност 53 590 лева. За 2018 г. сумата е 26 550 лева. Най-фокусираното върху дарителството събитие на клуба е 1000 km Balkan Charity Challenge - 11 дни с бягане и колоездене между Букурещ и София. Интересното при него е, че всеки участник избира кауза, за която набира средства. По този начин до момента чрез международното предизвикателство са дарени общо над 200 хил. евро, разпределени между кампании за болни или недоносени деца, за хосписи, за хора с аутизъм, за лечение на тежки болести, включително за социални организации като Multi Kulti Collective.

Любопитно е, както посочва основният организатор Станислав Иванов, че в началото повечето дарения са идвали от Румъния, където благотворителността е много по-насърчавана от законодателството и е част от културата, но през последните години българите стават все по-активни и през 2018 г. генерират повечето суми.

Освен благотворителността, част от масови спортни събития, в България започват все по-често да се срещат и индивидуални кампании. Важно е да се отбележи, че сред тях има такива, които се инициират от хора, които не са професионални спортисти, нямат амбиции за големи постижения, не ги води егото или модата, а по-скоро поривът да помагат. Схемите на дарителство могат да бъдат най-различни – някои отделят лични средства за важна за тях кауза, други помагат на свои близки, а трети на себе си, излъчвайки важни послания. Точно такива хора са Костадин Ганчев, Велизара Стоилова и Владимир Гюров. Никой от тях няма амбицията да бъде първият в нещо или да постави рекорд, имат 40-часови работни седмици, прекарват много време на компютъра, но са намерили начин да съчетаят спорта, с който се занимават, с нещо полезно за околните.

Илюстрация



Да даряваш за другите

37-годишният Коста работи в автомобилния бранш и прекарва немалко време зад бюрото. Започва да се занимава с бягане преди пет години като рехабилитационни процедури след операция на коляното. Бързо се запалва по този спорт и става член на клуб "Бегач", участвайки в много от състезанията.

Преди началото на миналата година започва да прави план на какви събития да бяга и му хрумва идеята, че може да се мотивира допълнително с благотворителна кампания. Така решава да избере няколко състезания на по-дълги дистанции и да отделя по 1 лв. за всеки изминат километър, но само ако финишира. Даренията решава да дари на организацията ParaKids, която предоставя адаптирана екипировка и спортни занимания за деца с увреждания и нарушения в развитието. Хрумва му и че може да въвлече още хора в тази идея и така да се събере по-голяма сума. Създава профил в platformata.bg. Всеки, който решава да го подкрепи, избира сам с каква сума да стане това, а на страницата на платформата се виждат точните постъпления.

Докато участва в състезания и дарява, Коста забелязва един от позитивните ефекти на идеи като неговата: "Невинаги успявам да се подготвя за състезание толкова добре, колкото ми се иска, което води до неизбежното желание в даден момент да се откажа. Няколко пъти ми се случи след часове бягане да ми стане трудно и да започна да мисля за спиране. Чудех се дали да не прекратя след 10 - 15 км и просто да даря сума като за цялата дистанция. Мисълта за даряването и това, че съм решил да го правя само при завършено състезание, обаче не ми даваше да се откажа. Казвах си – помисли си пак... и продължавах да бягам."

Така, надъхвайки се сам, Коста успява да се включи в 7-8 състезания за една година. Със средствата, които дарява той, както и хората, които го подкрепят в платформата, се събират общо над 1500 лева, предоставени на ParaKids. В момента Костадин продължава да тича, планира следващите състезания и обмисля идеи как да съчетае хобито си с благотворителност. Според него подобни кампании биха имали успех, защото "хората имат желание да помагат, получават усещане за принадлежност и съпричастие". Позитивната му нагласа се подхранва и от прочетеното в един учебник по fundraising за неправителствени организации, в който пишеше, че
"причина номер 1 за това хората да не даряват средства за каузи е, че никой не им е поискал".

Илюстрация


Да мотивираш другите да даряват
Историята на Вели е от тези, които те карат да настръхнеш, да излезеш навън и да направиш нещо значимо. Тя е 31-годишна, занимава се с морска биология, но разказът й започва четири години по-рано. Тогава, точно по Великден, тя разбира, че 10-годишната й братовчедка страда от рядък вид рак на костите (сарком на Юинг). След като седмици наред се чувства безпомощна, й хрумва идея: "Живеех в Ирландия и реших да превърна предстоящото ми след три седмици пътуване до Лисабон в предизвикателство с кауза за събиране на средства за лечението. Допълнително исках да популяризирам болестта, за която аз лично не бях чувала нищо преди, за да може повече родители да са информирани."

Така Вели прави краудфъндинг кампания за набиране на средства и фейсбук страница и тръгва от Лисабон към София с колело. Планира го, макар колоезденето за нея да е нещо далечно (дори няма свое колело) и се впуска в тежкото предизвикателство, като не е спортувала от предишната година. Бюджетът й също е предизвикателен – взима последната си заплата и разполага с по 5 - 10 евро на ден, а колело купува за 350 евро. Заради обстоятелствата й се налага да си направи стегнат план и да се опита да бъде максимално бърза, преди да са й свършили парите някъде по средата на Европа. По време на подготовката си във фитнес преди началото на пътуването изминава максимум до 20 км на велоергометър, а плановете й включват 65 дни с по 100 км.

"Всички около мен мислеха, че ще се откажа след няколко дни, като видя колко е трудно, но всъщност тялото свиква лесно с натоварването и бързо започнах да напредвам, влязох в топ формата на живота си" – разказва Вели, която изминава до 160 км, карайки до късно през нощта. Така максимално бързо и евтино тя успява да навърти 5000 км за 65 дни през 12 държави. Докато кара, Вели успява да влага усилия и в дарителската кампания и я популяризира успешно. За няколко месеца се събират около 6000 евро, които се използват за покриване на разходи около лечението.

"Първоначално мислех, че ще са нужни много по-големи усилия за популяризиране на кампанията. Не беше ясно и дали тогавашната управа на "Фонда за лечение на деца" ще успее да покрие необходимите операции и химиотерапии. Слава богу, те поеха тази главна част от лечението, иначе щяха да са необходими още десетки до стотици хиляди евро" – споделя Вели, чиято братовчедка в момента е едно превъзмогнало тежката болест 14-годишно момиче. Освен дарените средства за Вели тази кампания е изключително важна и защото й помага да покаже съпричастност, като преминава през лично предизвикателство, докато братовчедка й минава през огромното и много по-тежко свое – "така я разнообразявах от разстояние, пращах й картички и я карах да мисли за по-цветни неща от живота".


Илюстрация


Да покажеш, че нещо е възможно
Влади е на 37 години, работи в IT компания на пълен работен ден и се занимава активно с толкова много спортове, че може да засрами повечето си връстници – баскетбол, ски, колоездене, тенис на корт. "Малката" подробност при него е, че прави всички тези неща, въпреки че долните му крайници са обездвижени. Инцидентът, който го оставя в инвалидна количка, се случва, когато е 18-годишен, запален шосеен колоездач, блъснат от невнимателен шофьор.

Въпреки това Влади намира възможност да продължи да бъде активен и дори започва да тренира нови за него занимания, каквито са ските. Преди инцидента той няма опит със зимните спортове, но намира адаптирана спортна екипировка, с която да тества и усъвършенства техниката си. Оказва се единственият в България.

Трябват му само два сезона, за да напредне бързо със специалните сит-ски, и твърди, че е достигнал максималното възможно ниво на умения, което може да постигне в нашите курорти. Справя се толкова добре по пистите, че му хрумва дори да опита да се включи в следващите зимни параолимпийски игри след три години в Пекин. Тук обаче се появяват първите ограничения, които съвсем не са свързани с тялото му, а с парите.

"Санитарният минимум за правилна професионална подготовка за подобно състезание възлиза на 30 хил. лв. на сезон" – казва Влади. Тъй като не вижда друг вариант да постигне мечтата си, IT специалистът решава да направи кампания за набиране на средства. Още не я е стартирал официално, но планира скоро да го направи. Междувременно работи по кратко видео, разясняващо всички негови спортни занимания с основен фокус върху плана му за подготовка за участието в зимната параолимпиада. "Досега не съм реализирал подобни кампании, но основно ще разчитам на средствата, които предоставят платформите в интернет – социални мрежи, платформи за дарителски кампании и други" – споделя Влади. Следващата му стъпка е да събере средства, достатъчни за тренировъчни лагери в чужбина с професионални ски инструктори, които са запознати със спецификата на състезателното каране при този адаптиран за хората с увреждания зимен спорт.

Другата важна негова цел е по-обща: "С активния ми спортен и социален живот искам да помогна за повишаването на информираността на обществото относно хората с увреждания, както и пълноценния начин на живот, който те могат и е редно да водят. Това е важно както за "потърпевшите", така и за "здравите" елементи на социума ни."
Предстоящи спортни събития и кампании с кауза

29 юни, Природен триатлон "Свободен Дунав", организиран от WWF България. Спортовете, които включва, са колоездене, гребане с каяк и бягане. Каузата е опознаване и опазване на река Дунав и района около нея. Събитието няма състезателен характер.

13 юли, Еко регата "Чиста Струма": един ден от лятото, в който по традиция любителите на речни спортове се събират, за да почистят райони около Струма, както и водата, използвайки лодки. Всеки, който се включи, получава рафтинг спускане за награда.

до есента: "Заедно в час": дарителска кампания на Георги Кърджалийски в Global Giving. Георги планира да финишира в пет маратона в САЩ, за да подкрепи каузата на организацията. Към кампанията му могат да се включат и други хора с дарения. Мисията на организацията е качествено образование за всяко дете, независимо от неговото месторождение и социален статус.

"Карай колело, подари добро!": кампания на Костадин Николов, който кара колело към Северна Македония в подкрепа на звено "Майка и бебе" в Габрово и SOS Детски селища България.

септември 2019, "Светулки Рън": вечерно 5-километрово бягане в София в подкрепа на хората със зрителни увреждания. Организира се от Фондация "Синергиа" и Софийски планински клуб. Датата ще бъде обявена скоро.

30 ноември, "Мустак Рън" в София. Организира се от 5kmrun. Каузата е част от международното движение Мovember, което насочва вниманието към здравните проблеми при мъжете. Условието е всички участници да бъдат с естествени, залепени или нарисувани мустаци. Отворено както за мъже, така и жени.

Капитал - брой 26

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Операция "Изпиране"
  • Най-големите компании в България през 2018 г.
  • Вълка - новият най-голям клиент на ББР

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другари срещу "хулигани" 3 Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

11 окт 2019, 2863 прочитания

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3042 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Защо тъгува homo sapiens

За новия термин екологична скръб и класическите начини да променим нещо (като започнем от себе си и собственото си поведение)

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10