С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

2 19 юли 2019, 8:30, 10407 прочитания

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на бременността

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Сега трябва да ядеш за двама", "Стой си вкъщи и си почивай", "Недей да ставаш много, гледай да лежиш повече", "Никакъв спорт, само йога"... Това са инструкциите, които получават отвсякъде повечето бременни жени в България. Независимо дали една бъдеща майка се чувства добре или не, разпространеното схващане за нея е, че трябва да се третира като болна, която "чака да й дойде времето", т.е. раждането. Само 7% от българите спортуват редовно, а 58% са с наднормено тегло, като при бременните тенденцията е още по-изразена и често жените качват до 30 кг, докато родят (за здравословно се счита наддаването с 11 - 16 кг). От своя страна излишните килограми и заседналият начин на живот водят след себе си дълъг списък с потенциални проблеми както за майката, така и за бебето. Сред тях са повишено кръвно налягане, сърдечни заболявания при майката и детето, диабет, забавено развитие на плода, по-трудно, оперативно или преждевременно раждане и други.

Обездвижването и наднорменото тегло са и част от причините в България процентът на жените, раждащи оперативно, да е изключително висок – над 70% в някои болници,при препоръка на Световната здравна организация за 10-15%. И докато у нас проблемите с липсата на физическа активност се задълбочават, а митовете за бременността продължават да се възпроизвеждат, медицината вече изобилства от доказателства в подкрепа на спорта при бъдещите и настоящи майки. Не липсват и примери – все повече жени се осмеляват да излязат срещу табутата и да продължават с любимите си занимания по време на бременността и скоро след раждането. Какво обаче би било безопасно и с какво да се внимава, какво показват статистиките и какво е мнението на лекарите, какво е значението на спорта в процеса на възстановяване след раждане – по тези въпроси се допитахме до няколко специалисти, както и до две активни майки, които не спират да спортуват, дори по време на бременността.


Да или не на спорта по време на бременност

За да се даде отговор на този въпрос, първо трябва да се зададат други два. Първият е какво е здравословното състояние на бременната. Според д-р Стоян Певтичев – акушер-гинеколог в Медицински комплекс "Д-р Щерев", добре е всяка бременна жена, която няма противопоказания, да спортува. Физическата активност е дори препоръчителна, при условие че бременната не се преуморява и не рискува да получи травми. В същото време лекарят не би насърчил да спортува жена, която има здравословни проблеми като предшестващи бременността сърдечни или белодробни заболявания, повишен риск от преждевременно раждане, многоплодна бременност, кървене, повече контракции, анемия, лошо контролиран диабет, епилепсия, болестно затлъстяване и други.

Следващият важен въпрос е какъв е спортът. Според Илона Нешкова и Йоана Станчева, които са в основата на Акушерски кабинет "Зебра", "бременните жени са здрави жени и затова почти няма спортове, които да са неподходящи за тях". Най-харесвани обикновено се оказват занимания като дълги разходки, плуване, гимнастика и йога за бременни, велоергометър, танци и леко бягане. Според д-р Певтичев от голямо значение е дали жената е била активна и преди бременността - не е здравословно да се променя чувствително начинът на живот, освен ако това не се налага по медицински причини. Според него е нормално през деветте месеца натоварването да бъде по-леко и да спада, но без да изчезва. "По време на бременност и активно спортуващите, и състезателните спортисти се събират в една обща група – на леко спортуващите", уточнява акушер-гинекологът. Според основателките на "Зебра" спортовете, които не са препоръчителни, са вдигането на много големи тежести (предизвиква прекомерно натоварване на сърдечно-съдовата и на мускулно-скелетната система), тренировките по гръб след третия месец (могат да предизвикат нарушен кръвоток към бебето), тренировките по корем, контактните спортове като футбол и баскетбол (паданията и ударите са опасни) и изкачването на твърде големи височини (над 2500 м). Към рисковите занимания д-р Певтичев добавя парашутизъм, бойни изкуства, гмуркане, спортове, които са свързани с рязка промяна на ускорението – скачане, бънджи, ски и т.н. Вземайки предвид рисковете при определени спортове, специалистът от комплекс "Д-р Щерев" споделя, че "при липса на противопоказания бременната е добре да се старае да се включва редовно във физическа активност с умерено натоварване поне 150 минути седмично. Това означава минимум половин час на ден, но без преуморяване и травми. "Ползите от спорта и активния начин на живот са всеобхватни както за майката, така и за плода. Специално за бременността и раждането почти всички акушерски усложнения са по-често срещани при затлъстелите и неактивни жени, отколкото при тези с нормален индекс на телесната маса", добавя д-р Певтичев. Двете дами от "Зебра", които са сред най-силните застъпници на естественото раждане у нас, също споделят мнението на д-р Певтичев: "Раждането е нещо изключително индивидуално и също толкова индивидуално е как ще се отрази спортът на раждащата жена. Това, което със сигурност може да се каже, е, че движението и издръжливостта са от голямо значение по време на раждането и в този смисъл спортът е много, много важен."



Илюстрация



Спортът след раждането

"Има една поговорка, че ако мама не е добре, цялото семейство страда. Ако майката не се чувства добре, защото е извън форма, защото е недоспала и в депресия, и бебето и останалите членове на семейството няма да се чувстват добре", разсъждава Ваня Висаринова, която е треньор и сертифициран специалист по ресторативно движение (цялостна система за възстановяване на естествената стойка на тялото). Вече повече от осем години тя води гимнастика за бременни и възстановяване след раждане и помага на бъдещи и настоящи майки да се чувстват добре в телата си. Според Ваня, колкото по-рано се започне с възстановяването след раждането, толкова по-добре. "Все пак, дори да се обърнем към спорта години след като сме родили, никога не е късно", добавя треньорката. Според д-р Певтичев веднага след раждането е нужен период, в който жената да си даде почивка: "Организмът е преминал през тежък процес, който винаги е свързан с вид травма – при секцио повече, при нормално раждане по-малко. Хубаво е да се даде време за почивка от поне 40 дни при естествено раждане и през това време да не се спортува активно. При жените, раждали със секцио, периодът е по-дълъг, поне 60 дни. След това активността трябва да се възстанови много плавно. Съветът ми е жените да не се преуморяват, да не се изтощават и да не се обезводняват, за да не пречат на кърменето."

Ваня Висаринова допълва, че в нейните програми за възстановяване след раждане Fit Baby Hot Mama жените се включват поне 40 дни след като се е появило детето, но след изрична консултация с личния гинеколог и при условие че са били активни и през бременността. Основният съвет на Ваня към младите майки, който са преминали първоначалния период на възстановяване, е прост – да се движат колкото се може повече. "Много често майките се чувстват като в "капан" и не правят нищо, защото прекарват дълго време с бебето у дома. Но дори и вкъщи могат да се правят много неща." Например,
разтягане на гърба след всяко кърмене/хранене на бебето; седене на земята вместо на стол (с цел регулиране на стойката и проблемите с тазовото дъно); редовно и пълноценно хранене и повече сън. "Освен това препоръчвам бързо ходене – да използват разходките навън за естествено възстановяване на тялото, но нека ходенето да е бързо – минимум 100 крачки в минута. Не на последно място, да се потърси специалист, който може да насочи жената към правилните упражнения за възстановяване на естествената стойка на тялото", допълва специалистката по ресторативно движение.

Чест проблем за младите майки е, че не намират свободно време за себе си. За тях Ваня дава два варианта – да следват онлайн програма у дома или да ходят на тренировка в зала с бебето. Посещение на спортна програма заедно с бебето е възможно на някои места, включително във Fit Baby Hot Mama. "Майките идват с бебетата и така нямат извинение", коментира Ваня Висаринова въпроса за мотивацията.

Бягане и майчинство

Трийсет и четири годишна бременна в 8-мия месец американка успя да завърши успешно Бостънския маратон (42.2 км) тази пролет, а няколко месеца по-рано британката Софи Пауър участва в тежък ултрамаратон (166 км), правейки паузи, за да кърми бебето си. Подобни примери не липсват в заглавията на световните медии, но колкото и сензационни да са те, показват, че за активните и здрави жени бягането е напълно съвместимо с бременността и периода след нея. Поредното потвърждение, но на родна почва, идва от треньорката по лека атлетика Магдалена Христова. Тя е на 42 години и преди няколко месеца леко и безпроблемно се сдоби с първородния си син. Маги тренира активно вече 30 години и развива детска школа и верига състезания по лека атлетика към спортен клуб "Приорити спорт". "Слушайки" внимателно тялото си и използвайки опита си като треньор, тя успява да остане активна по време на цялата бременност: "Спрях силовите тренировки и бързите движения от атлетиката, но всичко останало си остана същото, докато бях бременна. В деветия месец организирах състезание за 700 деца. Работех през цялото време до вечерта преди раждането. Четири дни след раждането отново водех тренировки с децата. Щастието, което изпитвах от бременността, ме правеше много дейна и креативна, просто нямах умора до последно." Едва три седмици след раждането Маги се връща към тренировките на пълни обороти. Тогава тя открива и една от тайните на професионалните спортистки: "Навремето се е случвало преди големи състезания някои жени преднамерено да планират бременност. Причината е, че след раждането кръвните показатели и хормоните са с такива нива, че се постигат много добри спортни резултати." За всички бременни жени, които обаче не са професионални спортистки, Магдалена като треньор препоръчва да не правят силови упражнения и да не се занимават с анаеробни спортове (високоинтензивно натоварване без навлизането на осезаем приток на кислород). Причината е, че в тялото се отделят млечна киселина (лактат) и радикали, които чрез кръвта "хранят" бебето с вредни вещества. Препоръката на Магдалена е да се наблегне на леко бягане, ходене, упражнения за таза и гърба. "Когато жената е бременна, тя не е болна (изключвам проблемни, тежки бременности), можем да сме много активни и пълноценни", допълва треньорката.

Илюстрация



Катерене и майчинство

Ако бягането е един от най-естествените интуитивни спортове за хората, дисциплини като катеренето биха изглеждали наистина скандални и крайно екстремни за повечето бременни жени. Оказва се обаче, че и този спорт може да бъде безпроблемно практикуван през 9-е месеца и периода след тях. Важно условие е жената да е имала достатъчно опит и преди зачеването, както и да сведе риска от наранявания до минимум. Именно с тези два важни фактора се съобразява Геновева Михайлова, която научава, че очаква бебе, по време на катерачно пътуване. Тя не само не спира със спорта, а оставя вярна на него без дълги прекъсвания. По време на бременността Геновева не променя значително начина си на живот. За нея това е период на поддържащи тренировки с по-леко натоварване и изключване на риска. "Чувствах се добре, имах нужда от движение по време на бременността. Когато си бил активно спортуващ, преди да забременееш, е изключително неправилно да спреш изведнъж, освен ако нямаш някакво патологично състояние", разказва катерачката, която работи като медиен анализатор и владее четири чужди езика. Тя споделя, че не може да си представи девет месеца без любимия спорт: "Катеренето за мен не е само физическо натоварване. Ако бях спряла, това щеше да се отрази на психологичното ми състояние. Имала съм периоди, които са изисквали спиране на натоварването на някои крайници или мускулни групи (заради травми, операции), но съм продължавала да спортувам с останалата част на тялото си." Докато коремът й расте, а тя се катери със специална екипировка за бременни, среща много критика и неразбиране. Често обвиняват жени като нея, че са безотговорни към бебето, без да се интересуват, че рисковете в случая са сведени до минимум и спортът е повече полезен, отколкото опасен. Положителните резултати са налице и при Геновева – тя няма наднормено тегло през 9-е месеца и ражда леко и естествено. Освен на спорта до голяма степен го отдава и на психическата си нагласа. Бързо след като се появява дъщеря й, отново е във форма, готова за спорт. "Важното е да усещаме и следваме телата си. Полезно е да се знае, че спортуването и бременността са приятели и могат да се случват заедно", казва Геновева.
Q&A, Ваня Висаринова за проблема след раждане диастаза

Какво представлява диастазата и защо трябва да се вземат мерки срещу нея?
- Диастазата е неестествено раздалечаване на правите коремни мускули, при което се нарушава целостта на съединителната тъкан между тях. Борим се с нея, на първо място, защото е свързана с излишно коремче след раждането, което води до ниско самочувствие на майката. На второ място, защото води до физиологични проблеми като болки в кръста и слабо тазово дъно. И на трето място, защото знаем, че диастазата може да се прибере с правилните упражнения и лесни промени в дневното меню.

Какво препоръчвате?
- Има онлайн програма "Не на диастазата", която е насочена към всички наскоро родили майки, които искат да се възстановят ефективно след раждането. Събрали сме на едно място моя опит, този на специалиста по хранене Маги Пашова и на екип лекари, в който има акушер-гинеколог, ендокринолог и коремен хирург. Вече сме помогнали да стотици майки да се възстановят след раждането чрез мотивация, упражнения и промяна на хранителни навици.

Има ли неща, свързани с диастазата и възстановяването, които жените е добре да започнат да правят още по време на бременността?
- Трябва да се движат много и всячески да избягват седенето на стол или на диван. Седенето води до изкривявания в тялото и това е предпоставка както за диастаза, така и за проблеми с тазовото дъно.
С бягане или без спорт:
(по данни от проведено международно допитване сред жени, които са продължили бягането и по време на бременността)


- 70% от жените са бягали през първите 3 месеца, 57% през втория триместър и само 34% са продължили през 7-и, 8-и и 9-и месец.
- Повечето жени са намалили интензивността на тренировките си с около 50% по време на бременността.
- 3% са претърпели травма по време на бременността.
- Повечето бягащи жени след раждането са били готови да се върнат на работа след по-малко от 2 месеца.
- 90% са кърмели децата си, като 76% от тях не са забелязали негативен ефект от бягането върху кърменето.
- Следродилна депресия се наблюдава само при 6.5% от бягащите жени в сравнение с 15.2% опри онези, които не са практикували никакъв спорт по време на бременността.

Източник: Beth Rodden
С катерене или без спорт:
(по данни от проведено международно допитване сред жени, които са продължи да се катерят и по време на бременността)


- 50% от катерачките са били с по-ниско тегло от средното за жените в САЩ.
- По-голямата част от жените са намалили натоварването в 5-ия месец.
- По-голямата част от жените са спрели да се катерят в 8-ия месец.
- Само 6% са имали наранявания, свързани с катеренето по време на бременността.
59% от жените са установили, че имат слабост в ставите, а 74% - в силата и издръжливостта си.
- При катерещите се жени по-рядко се налага раждане със секцио – едва 19% при средно 32% за Щатите.
- 96% от катерещите се споделят, че са се възстановили бързо след раждането, като са им били необходими между 6 и 8 седмици да бъдат отново във форма. Повечето са успели да се завърнат към любимия спорт едва 3-4 месеца след раждането.
- Само 2% от катерещите се бременни са развили гестационен диабет, като за Щатите това е случва с 6-7% от всички очакващи бебе.

Източник: Beth Rodden

Капитал #29

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Кой взима летище София
  • Мая Манолова вече загрява за битката с Фандъкова
  • Загуби ли България битката за завода на Volkswagen

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Добрият, лошият и безучастният Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

23 авг 2019, 2997 прочитания

Вдигни очи 5 Вдигни очи

Исторически маршрути по знакови места в София насочват вниманието на жителите й към красивата архитектура

9 авг 2019, 5751 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Силата на незабележимата архитектура

Къща за гости към винарна спечели Архитектурните награди на КАБ 2019

Опасно ядро около АЕЦ "Белене"

Интересът само от руска и китайска страна и липсата на сериозен частен инвеститор показва, че проектът за нова ядрена централа не е икономически изгоден

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ