Новият брой: Накъде след вота
Close

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

Жп линия в квартал "Красна поляна"

Съвременният вариант на Червената шапчица би бил за едно момче, което се опитва да стигне до баба си в "Хиподрума", тръгвайки от "Западен парк". Мисията е почти невъзможна въпреки близкото разстояние между двата квартала, защото няма директен транспорт и в събота и неделя се чака до безкрай - една съвсем реална история от 90-те. Отегчено от чакането, тогавашното момче Светослав Александров, днес вече архитект с опит, си намира кратък директен пешеходен маршрут – върви по неизползваните железопътни релси покрай ТЕЦ "Земляне" и стадион "Септември". Постепенно превръща своя таен маршрут и във велоалея. "Последният влак по този маршрут мина инцидентно преди десет години заради кризата с газта", припомня Светослав.

Представете си учудването му, когато години по-късно в германския град Вупертал, където следва архитектура, вижда, че техните изоставени жп линии са превърнати във вело- и пешеходни алеи. Въодушевен, че неговата идея е хрумнала и на други, които обаче са я осъществили, Светослав проучва подробно как е възможно да се направи подобна трансформация и в България: "В Германия инициативата идва от гражданите, обединили са се огромен брой хора, които в сътрудничество с общината откупват от Deutsche Bahn жп релсите с идеална цел, за да бъдат превърнати в алея." Немският пример вдъхновява Светослав и колежката му от Вупертал Християна Василева и след завръщането си в София двамата започват да проучват неизползваната железопътна инфраструктура в София (над 20 км), която опасва града. Релсите са изоставени, с избуяла растителност около тях. Превръщането им във велотрасе би било далеч по-лесно, отколкото на тези във Вупертал, защото там градът е хълмист и жп трасето минава през виадукти и тунели, но това не е спряло германците да изпълнят плана си. Германската алея се вие покрай фабрики с красиви фасади, през дълъг тунел от 772 м, който свързва реките Вупер и Руур. Едно време по жп линиите са се превозвали въглища, а днес са част от мрежа с екомаршрути в Северен Рейн-Вестфалия.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    BBKing avatar :-|
    BBKing
    • + 6

    Дрън дрън, Фандъкова ще застрои всичко. Нали ЖП линията успоредна на ул. Тинтява щеше да става велоалея?! Артекс застроиха всичко.

    Нередност?
  • 2
    oserv avatar :-|
    Patilan
    • - 1
    • + 2

    кви алеи, кви паркове !?
    Всичко ще бъде ток и жици ... бетон !

    Нередност?
  • 3
    rat avatar :-|
    rat
    • + 8

    Това ако се осъществи, никога повече няма да се кача на автомобил в София.

    Нередност?
  • 4
    drilldo avatar :-P
    Георги Георгиев
    • + 7

    О, Столична община има дълъг опит с велоалеите. Тази идея е много лесна за осъществяване от тях - ще боядисат релсите в жълто и през 2 км. ще има табелка с велосипедист на нея.

    Нередност?
  • 5
    lexus avatar :-|
    lexus
    • + 5

    Страхотна идея! Стискам палци да се осъществи.

    Нередност?
  • 6
    mtsvetanov avatar :-|
    mtsvetanov
    • + 6

    Нарисувана е чудесна градска железница на картата. Все едно ояе две линии на метрото.

    Нередност?
  • 7
    razbi.r_v.am avatar :-|
    razbi.r_v.am
    • + 1

    В Чикаго е направено същото в 2015г.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Bloomingdale_Line
    https://www.youtube.com/watch?v=97D45lIIp2g

    Нередност?
  • 8
    galinapeykova avatar :-|
    Galina Peykova
    • + 4

    Живея на около 300 м от източната отсечка на ЖП-трасето в "Левски"Г. В годините назад, тя бе наше любимо място за пешеходна разходка от квартала ни до Северния парк. След демонтажа на релсите спонтанно сме обсъждали идеята колко лесно би било маршрутът да се превърне във вело и пешеходна алея. За софиянци би било чудесно предложението да се превърне в реалност!

    Нередност?
  • 9
    1mp avatar :-|
    1mp
    • - 1
    • + 3

    Като се повдига въпросът за старият жп път, защо не се помисли просто той да се модернизира и да се ползва по предназначение. По това трасе трябва да се пусне или модерен трамвай или жп мотриси. Те ще допълват метрото и ще подобрят значително транспорта на София.

    Нередност?
  • 10
    uys1511761111541407 avatar :-?
    Emil Dimov
    • + 1

    Зеленият път
    Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони?!
    - може ако разбира се побързат, защото стоителите са по пробивни и бързат да застроят всяко свободно пространство.

    Като се повдига въпросът за старият жп път, защо не се помисли просто той да се модернизира и да се ползва по предназначение. По това трасе трябва да се пусне или модерен трамвай или жп мотриси. Те ще допълват метрото и ще подобрят значително транспорта на София. (идеята е добра, но няма желание това да се направи, а само се говори и в това сме много добри!)

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал