Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

Жп линия в квартал "Красна поляна"

Съвременният вариант на Червената шапчица би бил за едно момче, което се опитва да стигне до баба си в "Хиподрума", тръгвайки от "Западен парк". Мисията е почти невъзможна въпреки близкото разстояние между двата квартала, защото няма директен транспорт и в събота и неделя се чака до безкрай - една съвсем реална история от 90-те. Отегчено от чакането, тогавашното момче Светослав Александров, днес вече архитект с опит, си намира кратък директен пешеходен маршрут – върви по неизползваните железопътни релси покрай ТЕЦ "Земляне" и стадион "Септември". Постепенно превръща своя таен маршрут и във велоалея. "Последният влак по този маршрут мина инцидентно преди десет години заради кризата с газта", припомня Светослав.

Представете си учудването му, когато години по-късно в германския град Вупертал, където следва архитектура, вижда, че техните изоставени жп линии са превърнати във вело- и пешеходни алеи. Въодушевен, че неговата идея е хрумнала и на други, които обаче са я осъществили, Светослав проучва подробно как е възможно да се направи подобна трансформация и в България: "В Германия инициативата идва от гражданите, обединили са се огромен брой хора, които в сътрудничество с общината откупват от Deutsche Bahn жп релсите с идеална цел, за да бъдат превърнати в алея." Немският пример вдъхновява Светослав и колежката му от Вупертал Християна Василева и след завръщането си в София двамата започват да проучват неизползваната железопътна инфраструктура в София (над 20 км), която опасва града. Релсите са изоставени, с избуяла растителност около тях. Превръщането им във велотрасе би било далеч по-лесно, отколкото на тези във Вупертал, защото там градът е хълмист и жп трасето минава през виадукти и тунели, но това не е спряло германците да изпълнят плана си. Германската алея се вие покрай фабрики с красиви фасади, през дълъг тунел от 772 м, който свързва реките Вупер и Руур. Едно време по жп линиите са се превозвали въглища, а днес са част от мрежа с екомаршрути в Северен Рейн-Вестфалия.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове