Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

11 17 яну 2020, 8:34, 27845 прочитания

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Съвременният вариант на Червената шапчица би бил за едно момче, което се опитва да стигне до баба си в "Хиподрума", тръгвайки от "Западен парк". Мисията е почти невъзможна въпреки близкото разстояние между двата квартала, защото няма директен транспорт и в събота и неделя се чака до безкрай - една съвсем реална история от 90-те. Отегчено от чакането, тогавашното момче Светослав Александров, днес вече архитект с опит, си намира кратък директен пешеходен маршрут – върви по неизползваните железопътни релси покрай ТЕЦ "Земляне" и стадион "Септември". Постепенно превръща своя таен маршрут и във велоалея. "Последният влак по този маршрут мина инцидентно преди десет години заради кризата с газта", припомня Светослав.

Представете си учудването му, когато години по-късно в германския град Вупертал, където следва архитектура, вижда, че техните изоставени жп линии са превърнати във вело- и пешеходни алеи. Въодушевен, че неговата идея е хрумнала и на други, които обаче са я осъществили, Светослав проучва подробно как е възможно да се направи подобна трансформация и в България: "В Германия инициативата идва от гражданите, обединили са се огромен брой хора, които в сътрудничество с общината откупват от Deutsche Bahn жп релсите с идеална цел, за да бъдат превърнати в алея." Немският пример вдъхновява Светослав и колежката му от Вупертал Християна Василева и след завръщането си в София двамата започват да проучват неизползваната железопътна инфраструктура в София (над 20 км), която опасва града. Релсите са изоставени, с избуяла растителност около тях. Превръщането им във велотрасе би било далеч по-лесно, отколкото на тези във Вупертал, защото там градът е хълмист и жп трасето минава през виадукти и тунели, но това не е спряло германците да изпълнят плана си. Германската алея се вие покрай фабрики с красиви фасади, през дълъг тунел от 772 м, който свързва реките Вупер и Руур. Едно време по жп линиите са се превозвали въглища, а днес са част от мрежа с екомаршрути в Северен Рейн-Вестфалия.


Илюстрация



Светослав и Християна създават фондация "Зелена линия София" с надеждата за нов живот на над двадесетте километра неизползвани жп линии в София - като една свързана вело- и пещеходна зона, която би могла да обедини всички големи паркове, същевременно да направи лесна връзка между централните и периферните квартали. В идеалния вариант всички квартали и райони около тези изоставени релси ще се възродят, защото ще има условия за отваряне на кафенета, заведения или пространства за култура и спорт на открито – хората ще припознаят тези площи в града като свои, свободни от автомобилите, поробили града.

Илюстрация





"Алеята може да бъде използвана както за алтернативен вид транспорт, разходки, почивки и туризъм, така и като пространство за културни и спортни събития", казва Светослав Александров. Точно както се случва в Ню Йорк, където старата снабдителна влакова линия, преминаваща през долната част на Манхатън, е превърната в надземен железопътен парк за разходки и почивка - The High Line. Според данните, които са намерили от "Зелена линия", през 2016 г. там са регистрирани 8 милиона посетители. Линията е струвала около 250 млн. долара, но се очаква възвращаемостта да е над един милиард долара.

Вупертал и Ню Йорк не са изолирани случаи – Християна в момента живее и работи в Израел и кара колело по старата жп линия, построена още от Османската империя, в Йерусалим превърната във велоалея през 2013 г., която и символично, и физически свързва еврейските и арабските квартали. Но около така оформилата се алея се появяват много повече неща - изложби, концерти, исторически турове, разположени са кафенета, ресторанти, магазини, сувенири, дават се рикши под наем, има изградени улични библиотеки, безплатни фитнес уреди и скейтборд инсталации. На места са използвани и оригиналните камъни, които са били по трасето, а въпреки съвременната функция и облик усещането за историята и духа на мястото си остават.

Християна Василева



Още успешни примери за подобни проекти са Promenade Plantée в Париж и в Цюрих. "Вярвам, че това е голям шанс за страната и града ни да излезем напред с иновативно, екологично и най-вече устойчиво решение за все по-силно урбанизиращите се градски територии", категорична е Християна. Всички съвременни признати експерти в градското планиране - Джейн Джейкъбс, Ян Геел, Джеф Спек, акцентират върху това колко е важно да има пешеходни зони. "Примерът от Йерусалим е чудесен, защото подхожда с уважение към произхода на мястото. По интересен, забавен и приятен начин са интегрирани човешкият аспект и историята. Мисля, че така и обществото се учи да цени историята на града, и се надявам в България да се изгради по същия начин", казва Християна.

Междувременно в София тя и Светослав с фондацията си "Зелена линия София" търсят как и на кого да покажат идеята си, така че да се осъществи. Светослав, вече завърнал се в България, става асистент в УАСГ и заедно със студентите начертава върху картата на София как би изглеждала бъдещата алея, обхождат я и виждат на терен как би могла да се съедини със съществуващи велоалеи. Железопътните релси в София са още от времето на цар Борис III, с изключение на северната част, която се появява по-късно и по тях се е движела само еднопосочна товарна железница. Някога в покрайнините на града – сега в живия град, на пешеходно разстояние от широкия център.

Успяват да представят проекта си пред главния архитект, който ги свързва със "Софпроект" и експерти с опит. "Всички реагираха с одобрение и смятаха, че идеята е прекрасна, същевременно никой не знаеше каква точно е процедурата, за да се осъществи", разказва Светослав Александров. Говорят и с НКЖИ (Национална компания "Железопътна инфраструктура"), защото терените и релсите са под тяхната шапка и са държавна, а не общинска собственост. Те от своя страна казват, че инициативата трябва да дойде от страна на Столичната община, които да поискат смяна на предназначението на линиите, а решението ще е на Министерството на транспорта. През лятото успяват да стигнат и до заместник-министъра на транспорта и следват три големи срещи на всички заинтересовани страни: участват "Зелена София", главният архитект, Софпроект, представители на НКЖИ – "това доведе до конкретизиране на проекта – започна да се говори за него като "зеления ринг", Йорданка Фандъкова го вкара като приоритет за новия си мандат като кмет. Но преди изборите бях обсъдил възможността за велоалите и с кандидат-кмета Борислав Игнатов, който също я включи в програмата и кампанията си".

Илюстрация



Така стъпка по стъпка с много усилия и вложени лично време и доброволчески труд "Зелена линия" се превръща в един ценен пример как добра гражданска идея може да стане институционален ангажимент. В проекта са описани четири отсечки: изток, запад, север и юг. Източната отсечка е дълга девет километра и включва кварталите от "Малашевци" до "Младост 1". Западната е с дължина десет километра и обхваща от "Захарна фабрика" до "Стрелбище" и Южен парк, "Кръстова вада", северната и южната са по шест километра.

Светослав и Християна успяват да намерят допирни точки и с "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт", които от своя страна смятат, че ще е добре да има градска железница и да се използват именно тези стари линни. "Разбраха, че имаме общи интереси и цел, и решихме да се обединим и да работим екипно рамо до рамо за по-достъпен град, въпреки че все още имаме разногласия по някои точки", обяснява Светослав. Той изброява основните предизвикателства, както ги виждат в "Зелена линия": "Релсите са предназначени за товарните влакове, които минаваха едно време по нея, а не за пътнически влак, няма изградени редовни спирки, влакът няма да може да развие висока скорост, защото пресича пътя на много места." Според него градски влак по старите неизползвани линии е най-реалистично да минава през северната отсечка, където линията е най-малко накъсана, прекосяват се индустриални части и полета - в кварталите "Триъгълника", "Надежда", "Лев Толстой", "Военна рампа", "Бенковски", "Орландовци", "Малашевци". "Там отсечката е и по-широка и би могло и да минава влак, и паралелно на него да се изгради и велоалея", казва Светослав. На срещата им преди повече от месец от "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт" споделят, че краткосрочната им цел е да се пусне градска железница до зала "Армеец".

Следващата стъпка за "Зелена линия София" е изготвянето на предпроектно проучване със "Софпроект". "Но все още не сме официализирали процеса, търсят законовата форма. На базата на него ще се прави реално проектиране отсечка по отсечка", казва Светослав Александров.

На страницата на "Зелена линия" е изложен проектът в детайли и етапите от развитието му: www.greenlinesofia.com , а на Youtube канала им има видеа от трасета по света и отделни отсечки в София.

Капитал #2

Текстът е част от брой 2 на седмичния Капитал (17 - 23 януари). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Емисия "Добри новини" 4 Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

27 мар 2020, 6306 прочитания

Направи си сам вкъщи Направи си сам вкъщи

Как да се забавляваме аналогово с децата

20 мар 2020, 5395 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Пътешествие в светлината: почит към Андрей Даниел

Андрей търсеше кивота на смисъла, като пътешестваше в пространството и рисувайки, познаваше света - своя и на другите

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10