Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

2 22 май 2020, 7:50, 2903 прочитания

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Коронавирусът е Тимъти Шаламе на вирусите - беше навсякъде, преди да разберем как точно да го наричаме", казва Джон Оливър в един от последните епизоди на Last Week Tonight по HBO, на бял екран, без публика или записан смях. Шегите увисват без реакция, но това ги кара да звучат дори по-саркастично. Както някои коментари в YouTube отбелязаха - всичко изглежда все едно Оливър води шоуто си от отвъдното.

"Да се шегуваш без публика звучи странно, но знам, че всички колеги преминават през едно и също в момента, това ме кара да се чувствам по-малко самотен в процеса", казва Сет Майерс пред CNN. От началото на пандемията той избира сам дрехите си, излъчва предаването от iPad, създава сценария много по-бързо от преди, съгласува и изпраща редакциите по него през Dropbox, гостите се включват предимно през Zoom. "Най-сюрреалистичното усещане е да кажеш на децата си "Татко отива да прави телевизионно шоу" и просто да отидеш до тавана с лаптопа си. Чувствам се като алкохолик, който си измисля истории, за да довърши скритата бутилка."


От началото на корона кризата вечерните предавания рязко спряха да бъдат възприемани като част от света на знаменитостите, а се доближиха до всекидневието на обикновените хора. Дори проблемите им с работата от вкъщи - двете малки дъщери на Джими Фалън многократно се намесваха в ефир, до степен, в която вече са обичайна част от него. "И аз като вас вече трудно издържам на карантината", казва Стивън Колбер в началото на пореден критичен коментар към президента на САЩ Доналд Тръмп и крайно спорните решения на кабинета му по време на пандемията. Искрените коментари предшестват шегите и често черния хумор. Отнетият блясък на шоуто до известна степен заработи в негова полза.

Илюстрация



"Дори и нещата да не са същите като преди, това, че предаванията продължават, внася чувство на нормалност сред публиката", казва сценаристът Алекс Бейз за Vulture. "Повечето комедийни автори осъзнават, че не са учени или лекари, но ако могат да разсмеят някого за няколко минути, това пак е някакъв принос." Някои от програмите бяха още по-директно засегнати от случващото се - няколко случая на коронавирус бяха открити в сградата, където Джон Оливър обичайно записва, а шоуто на Колбер загуби един от композиторите на музикалните си сегменти - Адам Шлезингер, който почина на 52.





Очаквано, промяната на поведението на водещите доведе и до промяна в начина, по който гостите взимат участие. Том Йорк от Radiohead представи нова песен от дома си по време на The Tonight Show на Джими Фалън, актьорите Бил Мъри и Кортни Кокс направиха участия при Джими Кимъл съответно от ваната и кухнята си, Брад Пит се появи в Saturday Night Live като д-р Антъни Фаучи, след като експертът по инфекциозни заболявания и имунология се пошегува, че ако трябва скоро някой да го портретира, това трябва да е Пит. Честите взаимни гостувания между водещите на предаванията често изглеждаха повече като терапевтични сесии и политически дискусии, отколкото като хумористични разговори. "Тези интервюта са много по-добри от предишните, все едно подслушваш двама приятели да си говорят", гласи най-харесваният коментар под разговора от дистанция между празнуващия 56-ия си рожден ден Стивън Колбер и Хю Лори, който говори за сина си, лекар, в момента на първа линия.

И у нас

Най-близкият еквивалент до тези примери е "Шоуто на Николаос Цитиридис", което в началото на годината запълни оставената от Слави Трифонов празнина във вечерния часови пояс в bTV. Новото шоу предложи по-различен хумор, отношение към световните и местните теми, същевременно запазвайки някои от елементите на предишния формат.

Николаос Цитиридис

Николаос Цитиридис, бивш журналист и едно от популярните лица на младата стендъп сцена в България, преди да бъде по-познат като водещ, бързо реагира на промените: дезинфектантът започна да се появява в интервютата преди окончателно гостите да се явяват само дистационно, три високи маси стояха между него и братя Аргирови по време на участието им, а един от скорошните епизоди започна с думите "Живеем във време, в което главната ни грижа е грижата за здравето, и парадоксално или не, това крие доста рискове за здравето." Той продължи да води от студиото си, със силно ограничен екип.

"Най-видима промяна е, че вече нямам гримьор и слагането на пудра стана моя грижа", казва Цитиридис, роден в Атина и израснал в София. "Оборотите са вдигнати и се работи дори повече." Екипът идва на ротационен принцип, повечето работят от вкъщи, разговорите се поддържат през всичките познати програми за чат и видеоразговори. От началото на извънредното положение са се променили часовете на запис, сценарият се създава по-бързо от преди. Архивни и външни видеа стават по-голям акцент, за да разнообразят разговорите от дистанция. Камерите в студиото от седем стават три.

"Най-осезаемата промяна усетих, когато бендът също беше пратен да се пази у дома. Имаше един преходен период, в който нямаше публика, но имаше бенд и гости. Тогава си казах "Дано тоя ужас приключи по-бързо", а то взе, че студиото остана съвсем празно." Записаният смях става елемент от шоуто, въпреки че преди това Николаос се противопоставя на практиката и до извънредното положение е разчитал изцяло на живата публика. "Скечове, интервюта, шеги, интериор, облекло - всичко това е променено. При всички случаи никой не беше готов да прави вечерно шоу в ситуация на световна пандемия и извънредно положение, но целият екип се справя брилянтно."

Опитът в стендъп комедията му помага да взима спонтанни решения в момента и се радва, че в неговото предаване има пространство за импровизация. "По време на разговорите се случва най-често, но дори когато тече аутокюто, успявам да вкарам думи, които са ми хрумнали на момента. Добрата стендъп комедия изглежда като блестяща импровизация, но е добре трениран сценичен образ. Шоутата на сцената на комеди клуба и срещите с толкова много различни публики ми помагат да знаем кое, кога и как е добре да бъде казано."

Цитиридис внимателно следи какво правят колегите му на Запад, за разлика от него преминали изцяло в онлайн формат. "Мисля, че всички техни примери са приложими и се прилагат тук, като единствено по-трудно бихме накарали Том Ханкс да говори от дома си. Но не е невъзможно.''

Капитал #20

Текстът е част от брой 20 на седмичния Капитал (22-28 май). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Design Must Go On(line) Design Must Go On(line)

Едно от най-важните изложения в областта на интериора - Salone del Mobile в Милано, беше отменено, но важните тенденции остават

8 май 2020, 3392 прочитания

Нови в занаята Нови в занаята

Как извънредната ситуация предизвиква креативността и смелостта, примери на хора, отдали се на нещо съвсем ново за тях

30 апр 2020, 5519 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10