Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

Доколко осъзнати са изборите, които правим? Разпознаваме ли кога желанията ни са манипулирани от чужди интереси? Комуникационни специалисти и психолози се съгласяват, че малка доза манипулация е нормална част от ежедневието, но е важно да разбираме механизмите ѝ, за да взимаме самостоятелни, осмислени решения. В противен случай, особено в момент на несигурност като този около COVID-19, е лесно да станем жертва на подвеждащи съобщения. Социални проучвания през последните няколко седмици изваждат на преден план няколко основни техники на манипулация - обещания, заплахи и социален натиск, а приложението им се разпростира от маркетинга на продукти до популяризирането на идеи в политиката.

Още в началото на ХХ в. една от най-ключовите фигури в техниките на манипулация - Едуард Бернайс, племенникът на Зигмунд Фройд, прилага идеята за несъзнаваното към маркетинга и политиката. Целта му е да трансформира начина, по който хората действат, като използва силата на скритите копнежи и казва, че тези, които разбират механизмите на масовото поведение, са истинската управляваща сила в едно общество.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар