

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
"Липсват им срещите на живо, искат да се видят, за да се прегърнат, което е невероятен обрат: преди пандемията голяма част от тийнейджърите, дори когато прекарваха време заедно, си чатеха, вместо да си говорят" - наблюденията са на д-р Весела Банова, клиничен психолог и психоаналитик, специализирана в работата с деца и бивш заместник-председател на Държавната агенция за закрила на детето. Освен някои любопитни добри ефекти от непривичната обстановка по време на социална изолация отрицателните последствия никак не са за пренебрегване: при голям брой деца те се изразяват в тревожност, депресия, чувство за несигурност. Проблемите варират при различните възрасти: най-малките не разбират ясно какво става, но попиват стреса и безпокойството на родителите си; на по-големите деца им липсва играта навън, като допълнително предизвикателство идва и ученето онлайн; тийнейджърите по правило мразят всичко, особено някой да ги контролира, а абитуриентите е много вероятно да останат с усещането, че са измамени, лишени от важно житейско събитие. Накратко, всички преминават през тежък период на изпитания.
"Усилията да се овладее коронавирусът са жизненоважни за здравето на световното население, но в същото време мерките излагат децата на повишен риск от насилие, включително малтретиране и сексуална експлоатация", казва за "Капитал" д-р Скендер Сила, ръководител на офиса на СЗО в България. Според данни на Световната здравна организация една трета от населението на планета е [била] в състояние на извънредно положение заради COVID-19, а затварянето на училищата е засегнало повече от 1.5 милиарда деца. "Ограниченията в придвижването, загубата на доходи, изолацията, пренаселеността у дома и високите нива на стрес и тревожност увеличават вероятността децата да станат жертва или свидетел на физически, психически и сексуален тормоз вкъщи, особено онези деца, които вече живеят в проблемни семейства или семейства, в които съществува насилие", подчертава Скендер Сила. Той напомня също, че докато онлайн формите заемат централно място в обучението, подкрепата и играта при много деца, прекаленото присъствие в интернет също крие рискове.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
1 коментар
Споделям с вас "Приказка за заедността" от Роксана Ороян: https://rockosanna.files.wordpress.com/2020/05/the-together-story-bulgarian-2.pdf. История, която идва в подкрепа за най-малките и за всеки родител, който иска да включи детето си и да го направи съпричастно към случващото се. Мен лично ми помогна как да разкажа на най-малките за света сега - разбираемо, близко, достъпно! Дано ни предстоят по-хубави времена, които ще са продукт на приноса на всеки от нас.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.