Неидентифициран архитектурен обект
Специалистите, ангажирани с опазването на паметника на Бузлуджа, обясняват защо за него трябва да се говори в бъдеще време
Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
През последните десет години международното любопитство към паметника на Бузлуджа нараства уверено. Той се превърна в задължителна спирка за пътешествениците блогъри, стана и снимачна площадка на множество музикални клипове, най-често на чуждестранни групи и изпълнители. Документални филми за това пространство са правени от The Economist, Arte, CNN. Имаше и "роля" в киното като част от филма "Белгийският крал". В операта "Франкенщайн" на американския композитор Марк Грей популярният персонаж се укрива на географски координати, които съвпадат с тези на паметника. Номинираният за "Оскар" Теодор Ушев нарисува паметника на корицата на романа "Пумпал", а сега превръща книгата на Владислав Тодоров в игрален филм с работното заглавие "φ1.618", като част от снимките протичат около монумента.
В момента в "Летящата чиния" на връх Бузлуджа (от турски - "ледено място") работят архитекти и реставратори с извънземен ентусиазъм. Защо?
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
8 коментара
Позор!
Абсурдно е да се пише,че сградата е постижение, когато очевидно е преписана от чужд проект -и то не на кой да е ,а на Франк Лойд Райт Гръцката църква „Благовещение“ в град Уауатоса, окръг Милуоки в щата Уисконсин. Тук има казус за плагиатство не за принос..
Точно обратното. Това означава, че и по Тошово време е имало грамотни хора, знаели са от кого да преписват. Поливината от времето на един творец отива, за да "плагиатства" постигнатото от другите. Ама затова трябва широка обща култура и любопитство, все неща които липсват днес в гилдията.
Вие сте привърженик на културната талибанщина. Да заклеймим, което е политически некоректно! Нищо ново, сега това е на мода.
Да дава Бог на всеки български архитект, да го сравняват с Франк Лойд Райт. Ама надали.
До коментар [#2] от "andreyvrabchev":
Позор ли ? Кое е позор ? Че американци даваТ пари за реставрация на мозайките на Бузлуджа ? Големи комуняги излязоха тези американци, няма що.
Позора остава по-скоро за вас: не правите разлика между политика, култура, история ... Демокрацията е за грамотни хора.
До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":
Аз съм родена през 1989 г. и казвам - БРАВО! Гледала съм няколко чуждестранни игрални и документални филма (вкл. Кралят на белгийците, който е много добър), снимкови материали, блог постове и т.н. и винаги чувствам едно и също - тази сграда наистина има международна стойност, най-малко заради мащабите си и заради контекста, в който е построена и е жалко, че е в този вид.
Бих искала един ден да заведа детето си там, да мога да му покажа какво е било, да му разкажа за времената, в които неговите баба и дядо са живели и да му кажа, че това слава Богу е минало, че България трезво гледа на наследството си и го цени, гледайки в бъдещето.
Апатията и забравата са истинският позор! Така, че още едно браво на целия екип и евала на арх. Дора Иванова за ентусиазма и труда.
До коментар [#4] от "Lubomir Gavrilov":
Абсолютно съм съгласна с Вас
До коментар [#2] от "andreyvrabchev":
Значи затова в „Опасен чар“ Тошко Колев натъртваше: „Франк Лойд Райт“!
Браво на Дора Иванова, и на другите, които опитват да запазят нещо, правено с толкова много усилия.
Много е хубава и идеята да се обезопаси, но да не се реставрира - за да се покаже в истинската светлина.
Жалко е, че за последните 30 години разрушихме каквото можем и след това "ортаците на Фандъкова" не могат едни павета да наредят като хората. А цената да се трансформира Бузлуджа от развалина във уникален музей, е съизмерима с бюджета на ремонта за Западен Парк...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.