Мария, дъщерята на Борат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мария, дъщерята на Борат

CAA

Мария, дъщерята на Борат

Какво означава успехът на Мария Бакалова в "Борат 2" и можем ли да очакваме изненади на следващите кинонагради

Светослав Тодоров
3954 прочитания

CAA

© CAA


Мария Бакалова е българското име, за което киното говори и което почти никой не беше чувал само допреди месец. Причината е нейната роля в продължението на "Борат" на Саша Барън Коен, който за втори път сблъсква източните и западните клишета по начин, който има силата да разтърси кариерите на недосегаемите в шоубизнеса и политиката. До голяма степен като всичко запомнящо се от Коен досега филмът е и социален експеримент, проводник на идеите и проблемите на днешния свят, за които той говори съвсем директно, критично и сериозно, когато не е в роля.

В "Борат 2", чието пълно заглавие е Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan, Коен отново е в ролята на едноименния казахстански журналист. Наскоро освободен от затвора, той е натоварен с мисия от местния диктатор: трябва да пренесе министъра на културата на Казахстан, реална маймуна, в САЩ. С него тайно тръгва и 15-годишната му дъщеря Тутар, на която предстои да се сблъска за първи път със света отвъд колибата, в която е живяла досега.

Кулминацията в адаптирането на героинята към съвременния свят е компрометираща сцена, в която тя като начинаещ журналист интервюира бившия кмет на Ню Йорк и влиятелна фигура в Републиканската партия Рудолф (Руди) Джулиани, който не съзнава, че е сниман за филма - дали той щеше да направи нещо неправомерно с нея, ако не беше намесата на героя на Коен, остава за интерпретация на зрителите. "Ако той смята това за правомерно, бедна ми е фантазията какво прави с други жени по хотелските стаи", каза Коен в шоуто на Стивън Колбер.

Мария Бакалова в широко коментираната сцена с Рудолф Джулиани

История на българско-казахстанската дружба

Във филма Бакалова говори на български, а Коен на иврит, което допринася за целия абсурдистки културен миш-маш. В интервю за New York Times тя подчертава колко уникална е ситуацията ѝ, тъй като е рядка възможност не само да участва във филм от такъв ранг, но и да го направи на родния си език: "Чух от приятел, че ще има кастинг за главна женска роля в холивудски филм, и реших, че това е невъзможно. Все пак сме българи - никой не може да ни види в потенциални главни роли. Изпратих записи и ме поканиха на прослушване в Лондон. Всичко беше толкова секретно, че по едно време си помислих, че може би е схема за отвличане."

Впоследствие тя преминава през кастинг, който обхваща 600 актриси, a снимачния процес с реални хора и ситуации тя сравнява с хипноза. След успеха на филма и внезапния интерес към нея Бакалова влезе в няколко списъка за възможни номинации за "Оскар" и "Златен глобус", а по-рано този месец тя сключи договор с една от водещите кастинг агенции в САЩ - Creative Artists Agency. Ноември също така донесе присъствие в класацията на сп. Variety за обещаващи актьори и дебютна поява във вечерно предаване - шоуто на Джеймс Кордън.

В интервютата си Саша Барън Коен, известен още с персонажите си Али Джи, Бруно и неотдавна отново хванал знаменитости в сложни ситуации със сериала Who is America?, отличава професионализма на Бакалова в импровизационните сцени с реални хора, a себе си определя като "професионален измамник, също като Тръмп".

Този шум трудно можеше да бъде предвиден. Мария Бакалова е родена през 1996 г. в Бургас, където образованието всъщност я води към музиката - тя завършва Националното училище за музикално и сценично изкуство на града с флейта.

Преди "Борат 2" участията ѝ са в изцяло български заглавия: има главна женска роля в "Трансгресия" на Вал Тодоров и епизодична в последния филм на Кристина Грозева и Петър Вълчанов - "Бащата". Миналата година той направи безпрецедентен успех, като спечели голямата награда на фестивала в Карлови вари и в момента е българското предложение за номинация за "Оскар" в категорията за чуждестранен филм.

"В нашия филм тя има малка, но много ключова роля. Мария е много талантлива актриса, много спонтанна и умее да импровизира и надгражда", казва Вълчанов.

В "Бащата" на Кристина Грозева и Петър Вълчанов

Бакалова завършва НАТФИЗ през 2019 г. и заминава за САЩ. Сред хората с принос за сегашния ѝ успех е Юлиан Костов, който наред с актьорските си изяви в България, Великобритания и САЩ развива компанията за менторство и мениджмънт Jupiter Lights Media. Бакалова ще има главна роля в Women Do Cry, втория игрален филм на режисьорското дуо Мина Милева и Весела Казакова след "Котка в стената". Проектът все още е в снимачен процес.

Талант или късмет? И двете

Според аниматора и визуален артист Владимир Тодоров, работил по филми на Тим Бъртън, Робърт Земекис и екранизациите по Хари Потър, този успех е случайност и късмет, без това да отнема от достойнствата му. "Мария Бакалова се е оказала на правилното място, в правилното време, с правилните хора, както е приказката. Според мен се справя блестящо с ролята - нещо, което не е убягнало както на критиците, така и на публиката", казва Тодоров от Лос Анджелис. Той добавя, че трудно може да мислим за този пробив като част от по-голяма тенденция, като например налагането на етнически или расово разнообразни актьори и герои в американските продукции, тъй като този процес се отнася повече към видимостта на афроамериканците, а не към различни националности. "Мисля, че това е чисто индивидуален успех."

Накъде от тук насетне? От наблюденията му подобно изстрелване напред може да подейства като удар с чук по главата. "Вчера си се разхождал спокойно по улиците, днес те разпознават по цял свят. По-лесно е при едно по-бавно изкачване нагоре по стъпалата на успеха, защото дава време за осъзнаване и имаш малко повече контрол. Но да не забравяме, че тя сега е заобиколена от хора - агенти и мениджъри, чиято грижа е точно това: да насочват кариерата ѝ в правилна посока. Подписването с най-мощната агенция в Холивуд дава значителна преднина в предстоящия избор на роли и предложения."

Той вижда известна опасност от вкарването ѝ в определена категория (т.нар. typecasting) поради характерността на ролята, която я изстрелва напред. "Със сигурност ще преобладават предложения за роли от подобен характер и в това няма нищо изненадващо. Но ще има и други. От тук нататък е въпрос на това какъв избор ще направи. Очаквам и номинации в предстоящите месеци, което ако стане, ще заздрави още повече позицията ѝ. Да ѝ пожелаем успех!"

Мария Бакалова в кадър от филма "Трансгресия" на Вал Тодоров

"Критериите са талант, много работа и много късмет", казва Деси Марковски. - Тя и нейният съпруг Емил Разпопов се реализират зад океана, след като успяват да напуснат тоталитарна България. Двамата работят в САЩ от десетилетия и управляват студиото за постпродукционни услуги с 40-годишна история Hollywood Global Studios в Лос Анджелис. За Деси Марковски националността е малък фактор за провал или успех, ако погледнем историята на киното: "Безброй са примерите за актриси, които идват от другаде и намират успех в САЩ: Одри Хепбърн, Виктория Ейбрил, Мила Йовович, Лена Олин и от по-старата генерация - Пола Негри, Марлене Дитрих, София Лорен. Ако продължавам, ще се окажат повече от родените тук, в Америка."

Тя не е съгласна с честата през последното десетилетие критика към киноиндустрията в САЩ, че се търсят по-малко нови идеи и повече сигурен успех. Според Деси Марковски също така не е съвсем вярна и представата, че един филм трябва да е задължително тежка биографична драма, за да завоюва награди - комедийният характер на "Борат" не би трябвало да е препятствие. "Нямам впечатление Холивуд и в миналото, и сега да не се стреми към експериментални и свежи явления паралелно на комерсиалното кино. Само преди една година "Паразит" получи многобройни награди и номинации. Филмът персонифицира новост, артистичност и творчески филмов език. Други примери през годините са били "Животът на другите", "Непосилната лекота на битието", "Живот на карта." В крайна сметка, ако българските режисьори, продуценти и актьори са отдадени изцяло на креативността, the sky is the limit", казва още тя.

А в случая на Мария Бакалова "най-хубавото е, че за нея всичко едва сега започва", както наскоро написа Саша Барън Коен в Twitter.

Borat Subsequent Moviefilm, режисиран от Джейсън Уолинър, е в Amazon Prime.

Разбираемо, хуморът в "Борат" 2 съвсем не се харесва от всички. Някои от реалните лица във филма изказаха разочарование от това, че са мислили, че участват в документална продукция за пристигането на момиче отдалеч и са се почувствали измамени от крайния резултат. Във филма епизодични появи имат Том Ханкс и Рита Уилсън, свързани с друга голяма "българска следа" в американското кино - Ханкс говори български в "Терминалът", вдъхновен от бащата на Рита Уилсън, който е от български произход.

Мария Бакалова е българското име, за което киното говори и което почти никой не беше чувал само допреди месец. Причината е нейната роля в продължението на "Борат" на Саша Барън Коен, който за втори път сблъсква източните и западните клишета по начин, който има силата да разтърси кариерите на недосегаемите в шоубизнеса и политиката. До голяма степен като всичко запомнящо се от Коен досега филмът е и социален експеримент, проводник на идеите и проблемите на днешния свят, за които той говори съвсем директно, критично и сериозно, когато не е в роля.

В "Борат 2", чието пълно заглавие е Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan, Коен отново е в ролята на едноименния казахстански журналист. Наскоро освободен от затвора, той е натоварен с мисия от местния диктатор: трябва да пренесе министъра на културата на Казахстан, реална маймуна, в САЩ. С него тайно тръгва и 15-годишната му дъщеря Тутар, на която предстои да се сблъска за първи път със света отвъд колибата, в която е живяла досега.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Във филма беше наистина невероятна и си помислих "браво на това момиче, страхотен пробив в голямото кино, какъвто никой друг български актьор досега не е правил". Но след това я гледах по GMA и The Late Show with James Corden, и останах с впечатление че е по-проста дори и от героинята й Тутар. Знам че преди да ги пуснат на press junket конвейнера в Америка, агенциите менажиращи младите и все още неопитни актьори, организират "media training" за тях, за да ги научат как да се държат на интервюта и да не се излагат. Дали обаче заради короната или нещо друго, но Марчето май е изпуснала тези курсове и е пусната по американските телевизии така както си е пристигнала от лодката от България (образно казано). Радвам се, че за нейната кариера и медийни изяви вече ще се грижи най-известната агенция в Hollywoood (CAA), която менажира най-големите звезди, защото момичето наистина е много талантливо и заслужава още много успехи.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Между другото, авторът на дописката трябва да си поправи информацията. Агенцията се нарича CAA (Creative Artists Agency), а не "Creative Casting Agency". Разликата е голяма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK