Мария, дъщерята на Борат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Мария, дъщерята на Борат

CAA

Мария, дъщерята на Борат

Какво означава успехът на Мария Бакалова в "Борат 2" и можем ли да очакваме изненади на следващите кинонагради

Светослав Тодоров
9487 прочитания

CAA

© CAA


Мария Бакалова е българското име, за което киното говори и което почти никой не беше чувал само допреди месец. Причината е нейната роля в продължението на "Борат" на Саша Барън Коен, който за втори път сблъсква източните и западните клишета по начин, който има силата да разтърси кариерите на недосегаемите в шоубизнеса и политиката. До голяма степен като всичко запомнящо се от Коен досега филмът е и социален експеримент, проводник на идеите и проблемите на днешния свят, за които той говори съвсем директно, критично и сериозно, когато не е в роля.

В "Борат 2", чието пълно заглавие е Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan, Коен отново е в ролята на едноименния казахстански журналист. Наскоро освободен от затвора, той е натоварен с мисия от местния диктатор: трябва да пренесе министъра на културата на Казахстан, реална маймуна, в САЩ. С него тайно тръгва и 15-годишната му дъщеря Тутар, на която предстои да се сблъска за първи път със света отвъд колибата, в която е живяла досега.

Кулминацията в адаптирането на героинята към съвременния свят е компрометираща сцена, в която тя като начинаещ журналист интервюира бившия кмет на Ню Йорк и влиятелна фигура в Републиканската партия Рудолф (Руди) Джулиани, който не съзнава, че е сниман за филма - дали той щеше да направи нещо неправомерно с нея, ако не беше намесата на героя на Коен, остава за интерпретация на зрителите. "Ако той смята това за правомерно, бедна ми е фантазията какво прави с други жени по хотелските стаи", каза Коен в шоуто на Стивън Колбер.

Мария Бакалова в широко коментираната сцена с Рудолф Джулиани

История на българско-казахстанската дружба

Във филма Бакалова говори на български, а Коен на иврит, което допринася за целия абсурдистки културен миш-маш. В интервю за New York Times тя подчертава колко уникална е ситуацията ѝ, тъй като е рядка възможност не само да участва във филм от такъв ранг, но и да го направи на родния си език: "Чух от приятел, че ще има кастинг за главна женска роля в холивудски филм, и реших, че това е невъзможно. Все пак сме българи - никой не може да ни види в потенциални главни роли. Изпратих записи и ме поканиха на прослушване в Лондон. Всичко беше толкова секретно, че по едно време си помислих, че може би е схема за отвличане."

Впоследствие тя преминава през кастинг, който обхваща 600 актриси, a снимачния процес с реални хора и ситуации тя сравнява с хипноза. След успеха на филма и внезапния интерес към нея Бакалова влезе в няколко списъка за възможни номинации за "Оскар" и "Златен глобус", а по-рано този месец тя сключи договор с една от водещите кастинг агенции в САЩ - Creative Artists Agency. Ноември също така донесе присъствие в класацията на сп. Variety за обещаващи актьори и дебютна поява във вечерно предаване - шоуто на Джеймс Кордън.

В интервютата си Саша Барън Коен, известен още с персонажите си Али Джи, Бруно и неотдавна отново хванал знаменитости в сложни ситуации със сериала Who is America?, отличава професионализма на Бакалова в импровизационните сцени с реални хора, a себе си определя като "професионален измамник, също като Тръмп".

Този шум трудно можеше да бъде предвиден. Мария Бакалова е родена през 1996 г. в Бургас, където образованието всъщност я води към музиката - тя завършва Националното училище за музикално и сценично изкуство на града с флейта.

Преди "Борат 2" участията ѝ са в изцяло български заглавия: има главна женска роля в "Трансгресия" на Вал Тодоров и епизодична в последния филм на Кристина Грозева и Петър Вълчанов - "Бащата". Миналата година той направи безпрецедентен успех, като спечели голямата награда на фестивала в Карлови вари и в момента е българското предложение за номинация за "Оскар" в категорията за чуждестранен филм.

"В нашия филм тя има малка, но много ключова роля. Мария е много талантлива актриса, много спонтанна и умее да импровизира и надгражда", казва Вълчанов.

В "Бащата" на Кристина Грозева и Петър Вълчанов

Бакалова завършва НАТФИЗ през 2019 г. и заминава за САЩ. Сред хората с принос за сегашния ѝ успех е Юлиан Костов, който наред с актьорските си изяви в България, Великобритания и САЩ развива компанията за менторство и мениджмънт Jupiter Lights Media. Бакалова ще има главна роля в Women Do Cry, втория игрален филм на режисьорското дуо Мина Милева и Весела Казакова след "Котка в стената". Проектът все още е в снимачен процес.

Талант или късмет? И двете

Според аниматора и визуален артист Владимир Тодоров, работил по филми на Тим Бъртън, Робърт Земекис и екранизациите по Хари Потър, този успех е случайност и късмет, без това да отнема от достойнствата му. "Мария Бакалова се е оказала на правилното място, в правилното време, с правилните хора, както е приказката. Според мен се справя блестящо с ролята - нещо, което не е убягнало както на критиците, така и на публиката", казва Тодоров от Лос Анджелис. Той добавя, че трудно може да мислим за този пробив като част от по-голяма тенденция, като например налагането на етнически или расово разнообразни актьори и герои в американските продукции, тъй като този процес се отнася повече към видимостта на афроамериканците, а не към различни националности. "Мисля, че това е чисто индивидуален успех."

Накъде от тук насетне? От наблюденията му подобно изстрелване напред може да подейства като удар с чук по главата. "Вчера си се разхождал спокойно по улиците, днес те разпознават по цял свят. По-лесно е при едно по-бавно изкачване нагоре по стъпалата на успеха, защото дава време за осъзнаване и имаш малко повече контрол. Но да не забравяме, че тя сега е заобиколена от хора - агенти и мениджъри, чиято грижа е точно това: да насочват кариерата ѝ в правилна посока. Подписването с най-мощната агенция в Холивуд дава значителна преднина в предстоящия избор на роли и предложения."

Той вижда известна опасност от вкарването ѝ в определена категория (т.нар. typecasting) поради характерността на ролята, която я изстрелва напред. "Със сигурност ще преобладават предложения за роли от подобен характер и в това няма нищо изненадващо. Но ще има и други. От тук нататък е въпрос на това какъв избор ще направи. Очаквам и номинации в предстоящите месеци, което ако стане, ще заздрави още повече позицията ѝ. Да ѝ пожелаем успех!"

Мария Бакалова в кадър от филма "Трансгресия" на Вал Тодоров

"Критериите са талант, много работа и много късмет", казва Деси Марковски. - Тя и нейният съпруг Емил Разпопов се реализират зад океана, след като успяват да напуснат тоталитарна България. Двамата работят в САЩ от десетилетия и управляват студиото за постпродукционни услуги с 40-годишна история Hollywood Global Studios в Лос Анджелис. За Деси Марковски националността е малък фактор за провал или успех, ако погледнем историята на киното: "Безброй са примерите за актриси, които идват от другаде и намират успех в САЩ: Одри Хепбърн, Виктория Ейбрил, Мила Йовович, Лена Олин и от по-старата генерация - Пола Негри, Марлене Дитрих, София Лорен. Ако продължавам, ще се окажат повече от родените тук, в Америка."

Тя не е съгласна с честата през последното десетилетие критика към киноиндустрията в САЩ, че се търсят по-малко нови идеи и повече сигурен успех. Според Деси Марковски също така не е съвсем вярна и представата, че един филм трябва да е задължително тежка биографична драма, за да завоюва награди - комедийният характер на "Борат" не би трябвало да е препятствие. "Нямам впечатление Холивуд и в миналото, и сега да не се стреми към експериментални и свежи явления паралелно на комерсиалното кино. Само преди една година "Паразит" получи многобройни награди и номинации. Филмът персонифицира новост, артистичност и творчески филмов език. Други примери през годините са били "Животът на другите", "Непосилната лекота на битието", "Живот на карта." В крайна сметка, ако българските режисьори, продуценти и актьори са отдадени изцяло на креативността, the sky is the limit", казва още тя.

А в случая на Мария Бакалова "най-хубавото е, че за нея всичко едва сега започва", както наскоро написа Саша Барън Коен в Twitter.

Borat Subsequent Moviefilm, режисиран от Джейсън Уолинър, е в Amazon Prime.

Разбираемо, хуморът в "Борат" 2 съвсем не се харесва от всички. Някои от реалните лица във филма изказаха разочарование от това, че са мислили, че участват в документална продукция за пристигането на момиче отдалеч и са се почувствали измамени от крайния резултат. Във филма епизодични появи имат Том Ханкс и Рита Уилсън, свързани с друга голяма "българска следа" в американското кино - Ханкс говори български в "Терминалът", вдъхновен от бащата на Рита Уилсън, който е от български произход.

Мария Бакалова е българското име, за което киното говори и което почти никой не беше чувал само допреди месец. Причината е нейната роля в продължението на "Борат" на Саша Барън Коен, който за втори път сблъсква източните и западните клишета по начин, който има силата да разтърси кариерите на недосегаемите в шоубизнеса и политиката. До голяма степен като всичко запомнящо се от Коен досега филмът е и социален експеримент, проводник на идеите и проблемите на днешния свят, за които той говори съвсем директно, критично и сериозно, когато не е в роля.

В "Борат 2", чието пълно заглавие е Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan, Коен отново е в ролята на едноименния казахстански журналист. Наскоро освободен от затвора, той е натоварен с мисия от местния диктатор: трябва да пренесе министъра на културата на Казахстан, реална маймуна, в САЩ. С него тайно тръгва и 15-годишната му дъщеря Тутар, на която предстои да се сблъска за първи път със света отвъд колибата, в която е живяла досега.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Във филма беше наистина невероятна и си помислих "браво на това момиче, страхотен пробив в голямото кино, какъвто никой друг български актьор досега не е правил". Но след това я гледах по GMA и The Late Show with James Corden, и останах с впечатление че е по-проста дори и от героинята й Тутар. Знам че преди да ги пуснат на press junket конвейнера в Америка, агенциите менажиращи младите и все още неопитни актьори, организират "media training" за тях, за да ги научат как да се държат на интервюта и да не се излагат. Дали обаче заради короната или нещо друго, но Марчето май е изпуснала тези курсове и е пусната по американските телевизии така както си е пристигнала от лодката от България (образно казано). Радвам се, че за нейната кариера и медийни изяви вече ще се грижи най-известната агенция в Hollywoood (CAA), която менажира най-големите звезди, защото момичето наистина е много талантливо и заслужава още много успехи.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Между другото, авторът на дописката трябва да си поправи информацията. Агенцията се нарича CAA (Creative Artists Agency), а не "Creative Casting Agency". Разликата е голяма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK