Новото лице на виртуалния туризъм

Итинген

Новото лице на виртуалния туризъм

Как ограниченията провокираха промени в рекламирането и проучването на дестинации

3805 прочитания

Итинген


Речник на виртуалния свят

VR (Virtual Reality) виртуална реалност. При VR симулацията е изцяло дигитално генерирана. За да се потопим във виртуалната реалност е необходимо използването на специални технологии като компютър, интелигентен телефон, таблет (така наречения полуимерсивен начин) или очила за виртуална реалност.

AR (Augmented reality), или добавена реалност, представлява дигитални обекти, добавени към реалната среда.

MR (Mixed reality). Както името подсказва, смесена реалност е микс между дигитални елементи и реалния свят, които си взаимодействат. На практика е като добавената реалност, но дигиталните обекти взаимодействат с реалните. Пример е нашумялата преди няколко години игра Pokemon Go.

XR (Extended reality). Разширена реалност - съвкупност от VR, MR, AR.

Въпреки че звучи футуристично, виртуалната реалност присъства във всекидневния ни живот, а виртуалните пътувания не само че не са новост, но и почти всеки ги е преживявал. Ако имате достъп до компютър, поне веднъж виртуално сте пътували с Google Earth до места и забележителности от цял свят.

През първите месеци на пандемията ограниченията за пътуване, "подареното" свободно време и жаждата за нови преживявания популяризираха множеството приложения на виртуалните технологии в туристическия сектор, а от тогава насам растежът в интереса към този тип пътувания се покачва експоненциално.

Посещения на музеи, галерии, събития, културни забележителности и организирани VR екскурзии до топ дестинации са само част от пътешествията, които може да се предприемат.

На борда на интернет, с багаж, състоящ се от смартфон или виртуалните очила, пред виртуалните пътници се отваря широк хоризонт от дестинации, преживявания и занимания.

Туризмът се преражда

За всички е ясно, че туристическият сектор е един от най-тежко засегнатите от пандемията. Виртуалните пътувания частично и временно засищат глада за пътуване, но в никакъв случай не могат да заместят цялостното преживяване.

VR се превръща във важна част от туристическата индустрия, като не само служи за залъгалка за туристите, но и играе ролята на маркетинг инструмент за възбуждане на желание за пътуване към определени дестинации. Борбата за туристи никога не е била толкова жестока и туристическите организации вече си дават сметка, че до болка познатите рекламни видеоклипове на страни и атракции вече не са ефективни.

Стив Перило, изпълнителен директор на американската VR компания Travel World VR, която работи с туроператори, дестинации, круизни линии и хотели, споделя, че пандемията е "изстрел на адреналин" за технология, която до момента "все още не е пристигнала".

Преди и по време на пандемията VR се използва предимно в "мечтателния" етап на пътуването, когато се планира дестинация, избира се хотел, развлечения и т.н.

Ралф Холистър, анализатор на пътувания и туризъм в GlobalData прави обстойно проучване на тема присъствието на виртуалната реалност в туристическия сектор и в края на 2020 прогнозира, че в бъдеще хората все повече ще използват VR, за да резервират директно пътувания, както и да избират места в самолети и хотелски стаи. Всъщност тези интерактивни елементи вече присъстват в някои виртуални платформи, като швейцарската Aumivi, която не само изготвя панорамни турове на хотели, ресторанти и фирми, но и добавя към тях мултимедийни елементи и интерактивни функции като резервация на конкретна хотелска стая например. Създателят Рафаел Саксер създава Aumivi app като най-голямата платформа за виртуални преживявания известна до момента. Той започва проекта си в Санкт Гален, Швейцария, като създава персонализирано приложение за региона. Въпреки че клиентите му използват приложението с цел подпомагане на икономическото развитие околността, подобно виртуално приложение служи и за привличане на туристи и цялостно промотиране на градове, региони и цели страни. По време на пандемията, израелското министерство но туризма се свързва със Саксер, защото виждат големия потенциал на виртуалната реалност в туристическия сектор и той започва изготвянето на платформа, която промотира туризма в страната и играе ролята на важен пътеводител и информационна платформа за бъдещите посетители.

Израел не са единствената страна, която непосредствено след началото на пандемията засилва маркетинговите си усилия, за да се подготви за постепенното възстановяване на своите туристически индустрии.

Още през лятото на 2020 г. немският национален туристически съвет представя различни проекти в сферата на виртуалната реалност, за да подчертае потенциала на страната като туристическа дестинация. С помощта на VR технологии като виртуалните очила Oculus Rift или Microsoft Hololens могат да се посетят известни туристически маршрути в планините, плажовете на Северно и Балтийско море, както и някои от най-прочутите замъци и дворци в страната.

Изпълнителният директор на германския национален туристически съвет Петра Хедор споделя в интервю за BBC, че "Дигиталните приложения не могат и не са предназначени да заменят преживяването на реални пътувания. Но приложенията за VR и AR са съществени елементи за поддържане на интереса към дестинация Германия по време на ограничения за пътуване, създава вълнение на потенциалните клиенти към нашия продукт и осигуряват вдъхновение за реални пътувания."

На родна земя още през 2019 г. българската компания ZenART VR създава виртуален модел на Белоградчишките скали с цел популяризирането на тази забележителност и извън границите на нашата страна. С помощта на очила за виртуална реалност посетителите могат да се разходят и до най-недостъпните крайчета на крепостта, а със специален джойстик дори може да се стреля с пушка от българо-сръбската война.

Ако преди гледахме туристически предавания и списания и се вдъхновяваме от изгледи на пощенски картички, десктоп панорами и споделени в социалните мрежи снимки, оцветени с множество филтри, то сега можем да изживеем следващото си пътуване и да намалим до минимум риска от неприятни изненади. Пътуването не е продукт, който може да закупим онлайн и лесно да върнем, ако не сме доволни. Виртуалната реалност играе ролята на вид тестер преди закупуване на туристически пакет и минимализира рисковете за клиентите.

"Когато започнем да се възстановяваме, ще има сегменти от населението, които ще са готови да пътуват като луди. По-младите хора ще резервират полети възможно най-скоро, но други сегменти от населението няма да се чувстват толкова комфортно", споделя Мигел Флеча, експерт по туризма в испанската консултантска фирма Accenture.

С връщането към "новото нормално положение" всички институции трябва да се адаптират към новата ситуация на здравна сигурност. Дигиталните технологии вече играят решаваща роля, като добри примери са виртуалните турове на хотели, QR кодове за показване на менюто в ресторантите, възможността за поръчка директно от смартфон, приложения за лимит на посещаемост на атракции, плажове и т.н. Флеча добавя: "Ако клиентите се чувстват комфортно, за да предприемат пътуване, в крайна сметка те ще резервират. Ще отседнат в хотел или ще летят с вас. Това е възвращаемостта на инвестицията - стимулирате клиента да пътува. "

AR в туризма

Разширената реалност AR също намира широко приложение в туристическия сектор и то доста преди пандемията. При визита на исторически градове с множество културни паметници и атракции, като Рим или Флоренция например, посетителите лесно могат да пропуснат интересно място, дори да са в близост до него. AR приложенията, създадени от eTips, служат като гид, показвайки важните туристически атракции, ресторанти, хотели и други интересни точки. Този тип приложение позволява на потребителите да научат повече за туристическите дестинации чрез визьора на камерата. Докато камерата улавя пейзажите наоколо, приложението маркира забележителности и дава допълнителна информация за тях.

При посещения на непознати за нас места често се обръщаме към Google maps, за да ни упъти, а приложения като TunnelVision помагат да се ориентирате в публичния транспорт, като метрото например. Заедно с транспортната информация приложението предлага и полезна информация за града по време на тура.

За любителите на природния туризъм и къмпинга съществуват AR приложения като Skyline, което служи като пътеводител, като чрез камерата на телефона разпознава гледки и обозначава планини, върхове, реки и посочва техните имена. Приложението показва пътя до дадена точка на местоположението в реално време и, използвайки го, е почти невъзможно да се изгубите дори в пустинята, защото работи офлайн.

Хотели

Една от най-важните стъпки при планиране на пътуване е резервацията на хотел. Виртуалната реалност отдавна намира своето приложение в реалистичното представяне на недвижими имоти и хотели, които имат какво да покажат, използвайки VR като важен маркетинг похват в привличането на гости. Много хотели вече промотират своите помещения с 360-градусови панорами, представени под формата на видео. Едни от най-впечатляващите са тези на хотел Atlantis Dubai, Valamar Dubrovnik President Hotel, Bora Bora's Overwater Bungalows. Други хотели, като веригата NH например, предлагат интерактивни VR турове, които позволяват на бъдещите гости да се разходят из помещенията на хотела и околностите, а някои дори имат интегрирани функции за директна резервация на избрана стая или маса в ресторанта.

Още през 2014 г. веригата Marriott Hotels използва виртуалната реалност не толкова да промотира своите помещения, колкото да даде възможност на своите гости да изживяват несравними усещания с помощта на виртуални очила Oculus Rift. В някои от своите хотели в САЩ Мариот създават кабини за виртуална телепортация, позволявайки на гостите да пътуват виртуално и да се насладят на плажове с черен пясък на остров Мауи или да надникнат от върха на Tower 42 в Лондон.

Хотелите Hub от веригата Premier Inn са пример за смарт хотели, които използват VR и AR от момента на резервацията до напускането на хотела с помощта на специално приложение. Регистрация, избор на стая, меню, температура в стаята, контрол на осветлението - всичко може да се регулира от екрана на интелигентния телефон. Хотелите са разположени в центъра на града, а стаите са украсени с карта на околността, която служи за нещо повече от декорация. Приложението Hub е в състояние да разпознава картата и да показва местните туристически атракции в близост до хотела. Бързо и лесно хотелът предоставя на своите гости необходимата и полезна информация само с насочването на телефона към картата.

Музеи и галерии

Особено популярни през първите месеци на пандемията са виртуалните посещения на музеи и галерии. Инициативата Google Cultural Institute организира виртуални посещения на едни от най-значителните световни музеи, където са представени колекционерски обекти, каталози, видеоклипове от обиколки в музея и дори интерактивни 360º виртуални гледки.

AR функциите в музеи и галерии обаче също не са новост и със сигурност привличат посетители, дори тези да не са сред феновете на стандартните посещения на културни изложби.

С помощта на AR приложения посетителите могат да видят как експонатите оживяват. Разширената реалност може лесно да анимира динозавър в реални размери или да съживи скелети на животни, като показва на екрана как са изглеждали живи (Skin and bones app). AR приложенията отварят прозорец към миналото. Те могат да разкажат историята на разрушена сграда или да покажат какво се е намирало на определено място преди стотици години.



Q&A: Рафаел Саксер, създател на Aumivi платформа за виртуални преживявания

Какви тенденции може да очакваме в сферата на виртуалния туризъм?

В бъдеще хората ще планират по-обстойно почивката, като предварително ще се запознават обстойно с хотела и околностите. Колко често ви се е случвало да бъдете подведени от снимки, а в реалност хотелската стая и другите помещения да са били много по-малки от очакваното? Благодарение на VR може да се покаже мястото такова, каквото е. Oт решаващо значение са не само помещенията, но и околностите, в които се намира хотелът, ваканционният апартамент или ресторантът. Виртуална реалност е похват, който не само хотелите, но и други институции могат да използват, за да впечатлят бъдещите си клиенти още от екрана. Според статистиката времето, прекарано във виртуална среда, е 8 пъти по-дълго от това на обикновен уебсайт. Ето защо Aumivi интегрира директно във виртуалния свят интерактивно съдържание като текстове, снимки, видеоклипове.

Има ли възможност да се загуби елементът на откъсване от дигиталния свят, когато пътуваме?

Да, във всеки случай част от това откъсване се губи. Когато отивате на почивка, смартфонът също трябва да бъде в режим почивка.

Как бихте описали типичния виртуален турист и как може да се привлече вниманието на повече туристи да използват XR по време на пътуване?

VR и AR ще са все по-разпространени в ежедневието ни. Следователно типичният виртуален пътешественик ще бъде всеки, който иска да изпита нещо ново или да получи информация за определено място. Това зависи в голяма степен и от начина, по който тези технологии са достъпни. Преди няколко години за показване на виртуална реалност в браузъра беше необходим специален софтуер, но днес това може да стане с всяко устройство - настолен компютър, преносим компютър, таблет или смартфон.

Речник на виртуалния свят

VR (Virtual Reality) виртуална реалност. При VR симулацията е изцяло дигитално генерирана. За да се потопим във виртуалната реалност е необходимо използването на специални технологии като компютър, интелигентен телефон, таблет (така наречения полуимерсивен начин) или очила за виртуална реалност.

AR (Augmented reality), или добавена реалност, представлява дигитални обекти, добавени към реалната среда.

MR (Mixed reality). Както името подсказва, смесена реалност е микс между дигитални елементи и реалния свят, които си взаимодействат. На практика е като добавената реалност, но дигиталните обекти взаимодействат с реалните. Пример е нашумялата преди няколко години игра Pokemon Go.

XR (Extended reality). Разширена реалност - съвкупност от VR, MR, AR.

Въпреки че звучи футуристично, виртуалната реалност присъства във всекидневния ни живот, а виртуалните пътувания не само че не са новост, но и почти всеки ги е преживявал. Ако имате достъп до компютър, поне веднъж виртуално сте пътували с Google Earth до места и забележителности от цял свят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал