Лукс и устойчивост

На Supersalone в Милано се рестартира цялата индустрия и се потвърди посоката на развитие – качество с мисъл за бъдещето

В Palazzo Litta германската компания WOGG представи колекция от мебели с иновативен механизъм, който позволява на интериора да се вижда, без да заема допълнително място
В Palazzo Litta германската компания WOGG представи колекция от мебели с иновативен механизъм, който позволява на интериора да се вижда, без да заема допълнително място    ©  © WOGG
В Palazzo Litta германската компания WOGG представи колекция от мебели с иновативен механизъм, който позволява на интериора да се вижда, без да заема допълнително място
В Palazzo Litta германската компания WOGG представи колекция от мебели с иновативен механизъм, който позволява на интериора да се вижда, без да заема допълнително място    ©  © WOGG

В началото на всяка година в Милано се провежда важен разговор, който буквално оформя света около нас, защото всички използваме мебели и продукти в средата, която обитаваме. През 60-те години на съществуването на Salone del Mobile все повече фирми и дизайнери осъзнаваха, че искат да бъдат част от него, и броят на участниците нарастваше стабилно. До миналата година, когато изложението беше отлагано няколко пъти заради пандемията.

Тази година Cosmit - институцията, която организира Salone от 1961 г., пое риска въпреки глобалната обстановка да направи специално есенно издание на панаира в Милано под името Supersalone. Повечето компании реагираха бързо и организираха обичайните си събития и в града, като по този начин дадоха живот на Fuorisalone, любимото изложение извън зоната на панаира, и запазиха душата на Миланската седмица на дизайна жива. Изненадващо за мнозина резултатът беше впечатляващ. Кураторът на изданието арх. Стефано Боери, известен със зелените си сгради, с помощта на международен екип успя да оправдае избора на името.

Оказва се, че най-малката по обем Миланска седмица на дизайна от години може да има най-голямо въздействие. Посетителите на Salone паднаха драстично от рекордните 386 000 души през 2019 г. на около 60 000. И само 30% от тези хора и 16% от изложителите бяха от чужбина. Но тя успя не само да покаже на живо как могат да изглеждат планираните още преди пандемията промени за повече реална устойчивост и истинска кръгова икономика - поне по отношение на изложенията, но и как това може да допринесе за повече демократичност.

Завръщането на панаира на мебели в Милано беше белязано от ново оформление и продукти, с които дизайнери и производители се стремят да реагират адекватно на променения начин на живот. Традиционно ограничен само за професионалисти през повечето дни, тази година панаирът беше отворен за всички през цялото време и за първи път много от изложените продукти бяха достъпни за купуване. Липсваха, разбира се, огромните тълпи от посетители от целия свят, но това осигуряваше възможността намаленото до около четвърт от обичайния обем изложение да бъде разгледано пълноценно.

Първото впечатление при влизане в зоната на панаира - нямаше ги и огромните количества рекламни материали и торбички, а площите както навън, така и вътре в самите павилиони, бяха изпълнени с множество живи дървета. Всички те след края на изложението ще бъдат подарени на общината. Междувременно QR кодовете за сканиране на всеки щанд и уебсайтът Salone del Mobile, предлагащ представяне на продукти и марки, както и специалното безплатно приложение сигнализираха за фокусирането върху това да се направи панаирът достъпен чрез цифровия свят.

Свеждане до най-важното, от една страна, търсене на комфорт и защитена атмосфера, от друга, това е най-краткото описание на новия формат на изложението, което винаги досега е било в основата на новостите и тенденциите в международния дизайн на мебели и предмети за интериора.

"Изложбените пространства не бяха обичайните: настройките бяха еднакви за всички компании и по този начин най-известните марки се представиха по същия начин, както и по-малките", обобщава впечатленията на много от изложителите и посетителите основателят и главен изпълнителен директор на изданието DesignWanted Патрик Абатиста. Защото всички участващи фирми бяха разположени по един и същ начин - в една обща галерия, където на дълги, леко повдигнати подиуми и на стените зад тях те трябваше да проявят максимално творчество и да намерят най-добрия начин за представяне на продуктите си. Всички щандове, места за почивка и разговори бяха направени от обикновени плоскости от дървесни частици, сглобени без използване на лепило, за да могат след това да се разглобят и използват отново.

"Дизайнът има възможността да преобрази частните и обществените пространства в съответствие на изискванията на времето и новата нормалност", казa новият президент на Salone del Mobile Мария Поро по време на срещата с журналисти. "Мебелите трябва отново да могат да се предават от поколение на поколение. Те могат да имат и втори живот - нещо, върху което имаме да работим. Смятаме да предложим на компаниите да включат в услугите си и даването под наем на някои от мебелите, които продават, и така да удължим живота им."

Supersalone включваше и интересни тематични изложения като The Makers Show, посветени на дизайнери от цял свят, които сами произвеждат нещата си, както и студентските проекти в The Lost Graduation Show ("Изгубеното дипломиране"). За него беше отделена немалка площ от 4-те павилиона на цялото изложение (от всичките 24 павилиона във Fiera Milano). То представи около 170 проекта на студенти от цял свят, завършили между 2020 и 2021 г. - в много отношения две загубени години за новото поколение дизайнери, които заради ограниченията не можеха да покажат на живо работата си пред индустрията или обществеността.

Един от може би най-обсъжданите щандове беше този на Molteni & C, които се възползваха от линейния дизайн на Supersalone и показаха вдъхновената от интериор на самолет инсталация Flight D.154.5 на Ron Gilad, включваща ново издание на креслото "Round D.154.5", проектирано от Gio Ponti през 1954 г. и използвано в офисите на Alitalia в Манхатън и пътнически терминал Alitalia в Милано.

А този с най-обобщаващото послание - щандът на известния германски производител на луксозни продукти за баня Kaldewei със заглавие Luxusstainability, неологизъм, обединяващ lux и sustainability (устойчивост). С него те рекламират своя специален "емайл KALDEWEI, в който стоманата и стъклото се комбинират, за да създадат непреходен луксозен продукт, 100% рециклируем и безкрайно рециклируем". Това сякаш е най-съществената тенденция - устойчивост на продуктите и начина на производство, без това да е за сметка на удобството и лукса (най-качествените материали и най-добрата изработка). Такова беше и цялостното усещане от Supersalone - за търсене на най-важното, есенцията в постиженията досега, но съобразено с новите изисквания за ограничаване на ненужното разточителство и съзнателен устойчив подход във всичко.

Двете теми устойчивост и майсторство сякаш витаеха над всеки щанд. Защото сега, в новите условия на живот, е особено важно мебелите отново да бъдат издръжливи, модулни и възможно най-многофункционални за използване във всички жилищни помещения, без да се жертва удобството или естетиката.

Една добра илюстрация на настоящите изисквания към дизайна на мебели е колекцията от столове Mixu от Gensler за Аrper, в която предлага различни възможности за изработване на седалките от рециклирана пластмаса, FSC сертифицирано дърво, плат или кожа, а те могат да се комбинират с облегалки от пластмаса, плат или кожа, както и с рамки с четири крака от метал или FSC сертифицирано дърво. Чудесен пример е и Nuez Lounge Bio на Patricia Urquiola за Andreu World. Създаден от биоразградима пластмасова черупка и покрит с рециклируем текстил, той има въглероден отпечатък, равен на този на дървото. Обявен за първия в света 100% устойчив шезлонг, Nuez Lounge Bio може лесно да бъде отделен от основата си, когато животът му изтече.

Трябва да се спомене и новата колекция на Philippe Starck от дървени столове Adela Rex за Andreu World. Изработена изцяло от шперплат, колекцията е резултат от първото сътрудничество на френския дизайнер с марката и е част от проекта за 100% чисто дърво. Направена е само от избрана бавно растяща дървесина от залесяване на собствена земя на компанията. Всички компоненти лесно се отделят и рециклират в края на техния полезен живот. Дизайнът съчетава перфектно три части като пъзел, без фитинги, винтове или допълнителни материали.

От друга страна, дизайнът винаги е посрещал трудните времена с изблици на много цвят - ефективна противоотрова срещу страха, тревожността и кризите в обществото. И сега, сякаш съвсем преднамерено, с богатството на цветовете и материалите с най-различна текстура изложените мебели създаваха усещане за оптимизъм и нещо като ренесанс на индустрията.

Това разнообразие на текстури е проява също така и на подсилената от ограниченията на пандемията тенденция за все повече сетивни преживявания във всеки досег с продуктите за интериора. Повечето модели мека мебел се предлагат с тапицерия от букле и подобни пухкави и релефни материали. Имаше много естествени материали - дърво, мрамор, стъкло, метал, особено мед, често комбинирани заедно, в раздвижени форми с майсторска обработка. Впечатляващ беше щандът на De Castelli с инсталацията Metal Vibes, както и експериментите с необичайни материали - фотьойлът Mass Pressure на Horm от Studio Dror приличаше на блок от бетон, но всъщност беше направен от мека пяна.

Това изобилие на цветове и материали се виждаше ясно не само в зоната на панаира, но и в множеството инсталации и изложби в града, където отново красивите интериори на известните дворци бяха вдъхновяващ декор за интересни сценографии. Независимата програма Fuorisalone този път беше домакин на списък от само 594 събития - по-малко от половината в сравнение с 2019 г., но дори и в толкова намален вариант е трудно да се обхванат всички.

Разбира се, навсякъде беше необходим европейски зелен сертификат за влизане и посещенията в много от галериите бяха само с предварителна регистрация, но самото осъществяване на Седмицата на дизайна в Милано след много месеци контакти и събития главно онлайн беше силно послание за възстановяване, което подкрепя ролята на Милано като международна столица на дизайна. Изглежда че дори и пандемията е подтик за италианците да търсят празника, радостта от живота и красотата в него.

Още от Капитал