Буркан природа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Буркан природа

Най-новата серия на френската марка NUXE (името е съставено от думите Natura и Luxe) Nuxutiance Ultra разчита на противостареещите свойства на шафрана. Съвсем скоро ще е и на българския пазар

Буркан природа

Трендът "Козметика от природата"

5954 прочитания

Най-новата серия на френската марка NUXE (името е съставено от думите Natura и Luxe) Nuxutiance Ultra разчита на противостареещите свойства на шафрана. Съвсем скоро ще е и на българския пазар


На една съседка на баба ми като деца й викахме Индианката. Беше руса, синеока, пълна и висока – всичко индианско й беше чуждо. Заслужи си прозвището само защото всеки ден, докато готвеше, слагаше по лицето си от почти всички продукти, които ползваше. Индианката не беше красавица, но имаше чудесна кожа и се славеше като най-поддържаната жена в квартала. Баба й се възхищаваше и редовно взимаше от нея по някоя и друга ръчно направена помада.

Дълги години се подсмихвах, докато се сещах за Индианката, но истината е, че ако днес беше жива, със сигурност щях да я поразпитам за онези й козметични навици. Козметиката, такава, каквато сме свикнали да я ползваме, вече съвсем не е най-модерното решение за изтерзаните ни градски тела.

Абе, остави ти тая работа

Така, общо взето, специалистите от големите компании приемаха доскоро идеята за замяната на химичните субстанции в козметиката с природни съставки и натурални извлеци. Полиетиленовата култура на 50-те и 60-те години уверяваше хората, че химията може да постигне много повече от старите "бабини помади" и в бурканчетата и флаконите на козметичната индустрия трайно се настани Менделеевата таблица и производните й. Научно достигнати и лабораторно изследвани, формулите в козметиката ставаха все повече и по-сложни, а потребителите вярваха, че тази научност неминуемо ще доведе до космически резултати. Не стана точно така.

Създадоха се наистина прекрасни консистенции и текстури, с доказан и дълготраен ефект, но заедно с тях върху луксозните рафтове се настаниха и купища проблеми – алергии, нехуманно производство, свързано с извличане на животински суровини или тестване на субстанции и готови продукти върху животни, замърсяващи природата петролни съединения, нерециклиращи се опаковки и изключително висока цена. Нещо трябваше да се случи.

Маркетинговата сила на едно растение

Чух един път от шефа на лабораториите на една известна френска марка, че козметичният пазар е реагирал на световния екотренд с пренасочване на вниманието на клиента. Вместо да рекламират колагена, еластина, прогестерона или цетиловия алкохол, както щеше да се случи в ерата на пластмасата и възхода на нефтената индустрия, те говорят за безсмъртниче, монои, карите омайниче, роза дамасцена, кора от баобаб, кактусови плодове, екзотични цветя и неизчерпаем списък от всякакви билки от цял свят. И правилно – на много от съвременните, модерни клиенти няма да им хареса да размажат по лицето си нещо, което съдържа термично обработени животински кости и хрущяли (колаген), клетки от съединителна тъкан на крави (еластин), животински хормон (прогестерон) или восък, извлечен от главата на делфини (цетилов алкохол).

По тази причина днес дори и най-консервативните по отношение на производството и формулите си компании насочват усилията си най-вече в проучване на свойствата на различни и все по-непознати растения. В надпреварата участват всички, а комуникацията на продуктите набляга най-вече на уникалността.

Колкото по-екзотично и непознато е растението, толкова повече PR работа може да се свърши около сериите, които го съдържат. Това, разбира се, далеч не означава, че продуктите са вредни или некачествени. Те просто отговарят на това, което пазарът най-вече иска да чуе – "природа", "растение" и "естествено".

Буркан природа

Химическите субстанции в козметиката не са нещо лошо – това просто е друг подход за създаване на ефективни козметични средства, които имат по-дълъг срок на годност, често по-изискан аромат и по-софистицирани консистенции. Въпреки това днес традиционната козметика трябва да се състезава с нарастващия брой на нови и нови марки, специализирани в производството на растителни, натурални или веган продукти. Самите те отдавна не са просто миришещи на билкова аптека помади, а тъкмо напротив – в лабораториите се създават все по-успешни заместители на химическите съставки, опаковките са все по-шик, а удоволствието от ползването им – все по-голямо.

Натуралната или био козметиката от своя страна предлагат също чудесни алтернативи на конвенционалната персонална грижа, като използват и животински продукти, добити без жестокост. Кремове с прополис, лосиони с био кисело мляко, серии с хайвер или водорасли – индустрията обещава да се грижи за биологичното разнообразие, като ползва само толкова, колкото предполага екоравновесието. В последните няколко години истински хит стана козметиката с охлювена слуз, като животинките се отглеждат на свобода в специални ферми и суровината се събира без никаква форма на насилие. България дори е една от малкото, а може би дори и единствената в световен мащаб страна, в която се произвежда и натурална козметика със съдържание на хайвер от охлюви – един изключително скъп процес, като се има предвид, че охлювът снася хайвера си един път в годината, при това само около две-три зрънца.

Пазарното натурално чудо

Фактът, че натуралната, растителната и биокозметиката все по-успешно навлизат на пазара, кара и козметичните гиганти да променят философията си. Мултибрандовите магазини за натурална козметика са все повече и по-печеливши, монобрандовите ботаник бутици заемат своето достойно място до луксозните щандове на познатите шик марки, а веган козметиката вече съвсем не се идентифицира само като хипи мания.

Хит напоследък е и т.нар. козметика по мярка, която се опитва да изглежда още по-уникална, като обещава на всеки клиент да излезе от магазина със своя персонален, оригинален сет от продукти. Засега това е по-скоро маркетингов трик, защото няма как уникалността на продукта да се постига само чрез няколко капки различни етерични масла или растителни олиа, прибавени към една и съща основна субстанция. Факт е обаче, че тази тенденция показва още нещо важно – козметиката, както и всяка друга сфера на потребление, свързана с купуване и продаване, трябва да предлага по-скоро емоции, отколкото стока, и лично отношение, вместо принадлежност към групата. Както казват маркетинг специалистите, в крайна сметка глобализацията няма как да не доведе до персонализация. В нашия случай просто пакетирана в красива и задължително рециклираща се опаковка.

На една съседка на баба ми като деца й викахме Индианката. Беше руса, синеока, пълна и висока – всичко индианско й беше чуждо. Заслужи си прозвището само защото всеки ден, докато готвеше, слагаше по лицето си от почти всички продукти, които ползваше. Индианката не беше красавица, но имаше чудесна кожа и се славеше като най-поддържаната жена в квартала. Баба й се възхищаваше и редовно взимаше от нея по някоя и друга ръчно направена помада.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.