// СПЕЦИАЛНИ ИЗДАНИЯ / Здраве

Фармацевтичният сектор отново е най-големият рекламен инвеститор в телевизия и преса
През 2018 г. производителите на лекарства без рецепта и хранителни добавки са платили 301 млн. лв. за рекламни клипове
Инфографика |
През изминалата 2018 г. фармацевтичният сектор е увеличил инвестициите си в телевизионна реклама на 18.3% по данни на мониторинговата агенция ГАРБ. От данните й става ясно, че през 2018 г. 301.1 млн. лв. са били инвестирани в тв реклама, докато сумата за 2017 е била 244.2 млн. лв., като отчетеният ръст е бил 17.7%. Що се отнася до пресата, в доклада на агенция Media Connection, която се позовава на данните на Nielsen Admosphere, в България през 2018 г. в хартиени издания са рекламирани лекарствени продукти за 15.8 млн. лв., като водещо рекламно присъствие в преса има категорията "Хранителни и диетични добавки".
Инфографика |
Инфографика |
От Sandoz коментираха пред "Капитал Здраве", че предвид общата ситуация на цените на реклама в Европа очакват инфлацията в телевизионната реклама да продължи, но темповете да се забавят спрямо предходните години. "Очакваме ускорено развитие на дигиталната среда, динамизирано от новите и различни начини на автоматизирано купуване и търсене на целевите аудитории. В резултат от засилените усилия на различните агенции да следят и докладват данни извън телевизионните канали очакваме раздвижване и на пазара на външна реклама, радио и принт", коментират от Sandoz .
Инфографика |
По думите й тенденцията на multi-screen продължава да се налага с все по-голяма сила на пазара в България. С други думи, брандовете избират да се рекламират, като искат да достигат до потребителите през различни устройства - телевизия, компютър, таблет, смартфон. "Ето защо и нашата стратегия съвсем естествено се адаптира и следва тази световна тенденция. Спокойно можем да твърдим, че според стратегията ни 2019 г. ще бъде най-дигиталната година за нас до този момент. В дигиталните канали най-интересни за нас са видеоформатите, ето защо за първа година през 2019 имаме специално създадени за онлайн среда видеоформати", коментира Валентина Белчева.
Компаниите споделят, че насочват вниманието си най-вече към форматите, предизвикващи най-голям зрителски интерес – новите български сериали, реалити формати, където могат да позиционират по нестандартен начин продуктите си.
Лидери в инвестициите
Ако през миналата година категория фармацията е отбелязвала скок на инвестициите, направени в медийно присъствие, е важно да се спомене, че най-сериозен е ръстът на лекарствените средства без рецепта (+40.9%), хранителните и диетичните добавки (+25.3%) и лекарствата за външно приложение (11.2%).
Инфографика |
В справката на ГАРБ се вижда, че с най-висок процент инвестициите си са увеличили GlaxoSmithKline, които от 17-о място по направени инвестиции в телевизия през 2017 се изкачват до 7-ата позиция с направени инвестиции 16 млн. лв. през 2018 г. в сравнение с 2017 г., когато са били 4.5 млн. лв. В случая става въпрос за продуктите без рецепта на фармацевтичния концерн.
Продуктите без рецепта - лекарства и хранителни добавки, са единственият чисто пазарен сегмент във фармацията. Те се продават на принципа на бързооборотните стоки и това изисква от тях постоянно обновяване, масирана реклама, промоции и добавена стойност за потребителите. В хранителните добавки конкуренцията в една област е от около 30 - 40 продукта и само най-познатите и добре позиционирани в медиите и аптеките печелят вниманието на потребителите.
Макар и да променят усилията за промотиране на различните си брандове през изминаващата година, компаниите - производители на лекарства, запазват стабилни позиции.
Козметични грижи
През изминалата 2018 г. козметичният бранш държи дял от 12.3% в направените инвестиции в телевизионна реклама, или близо 203 млн. лв., което показва, че браншът ги е увеличил. За сравнение - през 2017 г. козметичните компании са инвестирали в тв реклама 181.7 млн. лв. и са държали 13% дял от пазара на телевизионна реклама.
Водещи продуктови групи по направени инвестиции остават: шампоани и балсами, които са увеличили рекламните си инвестиции през 2018 г. с 22.6%, козметика за почистване и хидратиране на лицето - 12%, и хигиена за устата - 10.8% (останалите групи в топ 20 можете да видите в графиката).
В класацията от топ 15 на ГАРБ не прави впечатление бюджетите да са претърпели сериозно увеличение. През последната година пазарът на козметични продукти бележи умерен ръст, като той е различен в отделните категории. Най-отчетливо изменение има при потреблението на все по-специализирани продукти и спад в покупките на масовата козметика. Потребителите стават все по-взискателни към предлаганите продукти и търсят най-доброто качество на достъпна цена. Това обаче не означава, че търсят продуктите на най-ниски цени - напротив, според големите компании в сектора техният дял намалява и продажбите им бележат спад. И тъй като хората не са склонни да пестят от здраве и красота, тъкмо обратното - готови са да инвестират повече средства за това, отговорът на козметичните компании са нови качествени продукти и респективно по-големи инвестиции в реклама за налагане на новите марки.
Категория "Фармация" включва: фармация - фирмен имидж, контрацептиви, витамини, таблетки за гърло, лекарства за външно приложение, лекарствени средства, ваксини, лекарства на билкова основа, хранителни и диетични добавки, хомеопатични лекарствени средства, оптика, други (здравни заведения, организации). |
Здраве
Текстът е част от специалното издание "Здраве", което се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 24-30 май.
Още по темата
Реклама ни събира, реклама ни дели
Гледните точки на агенция и рекламодател за съвместната им работа се разминават по редица фактори, показва изследване на the other half и BluePoint
23 май 2019Фармация и козметика инвестират най-много в телевизия
През 2016 г. индустрията заема първо място сред рекламодателите, измествайки сегмента на хранителните стоки
17 авг 2017
GORA се намира в най-динамично развиващия се район на град София - "Хладилника"
22 ное 2019, 1702 прочитания

3 юни 2019, 1843 прочитания
9 дек 2019, 5687 прочитания
9 дек 2019, 3974 прочитания
9 дек 2019, 2472 прочитания
9 дек 2019, 2463 прочитания
9 дек 2019, 1797 прочитания
Собственикът на клиники по естетична дерматология Dermal Lase и Esthetics&Dermatology