Фонд Републиканска пътна инфраструктура
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фонд Републиканска пътна инфраструктура

Веселин Георгиев

Фонд Републиканска пътна инфраструктура

Иван Михалев
64673 прочитания

Веселин Георгиев

© Георги Кожухаров


Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (по-късно трансформиран в агенция) се свързва с фрапиращия случай на конфликт на интереси, довел до оставката на Веселин Георгиев като изпълнителен директор и повдигане на обвинение от прокуратурата за престъпление по служба. Скандалът избухна в началото на януари 2008 г. след журналистическо разследване на "Капитал", установило, че докато е бил шеф на пътния фонд, Георгиев е възложил обществени поръчки за над 120 млн. лева на фирмата "Биндер", в която изпълнителен директор е бил неговият по-малък брат Емил Георгиев. Това е в нарушение на Закона за обществените поръчки, който забранява на лица, свързани с възложителя, да участват в търгове. Констатациите на вестника бяха потвърдени по-късно с одитен доклад на Сметната палата. Заради роднинската връзка скандалът получи прозвището "Батко и Братко" от медиите.

Вместо да уволни Веселин Георгиев още след избухването на скандала, тогавашният премиер Сергей Станишев дълго мълчеше по казуса, а близо месец по-късно го изпрати с комплименти за "добре свършена работа". Неадекватната реакция на кабинета "Станишев", който се зае да отрича, замазва и омаловажава (в тази последователност) гафа, доведе до проблеми с Европейската комисия.

Междувременно двама висши служители на пътния фонд - Любомир Лилов и Иван Владимиров, бяха арестувани при акция на полицията в момент на получаване на подкуп. Двамата са поискали 50 000 за уреждане на строителство в частен терен край магистрала "Хемус", установи по-късно следствието. Заради тези два случая Брюксел спря всички европейски фондове за строителство на пътища и поиска връщане на част от вече усвоените пари по програма ФАР.

Непосредствените ефекти от скандала в пътния фонд бяха приемането на изцяло нов Закон срещу конфликта на интереси и преобразуването на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" в национална агенция на подчинение на премиера (със свързаните персонални рокади, нови правилници, наредби, контролни органи и т.н.). Последствията от него обаче още дълго ще тежат на фирмите от пътностроителния сектор, които бяха изправени на ръба на фалита в разгара на най-голямата финансова криза.

Скандалът приключи без политически последствия за тримата министри - Асен Гагаузов, Пламен Орешарски и Петър Мутафчиев, които бяха в управителния съвет на пътния фонд по времето, когато са били раздавани "братските" поръчки. Прокуратурата отказа да повдигне обвинение срещу тях за неупражнен контрол, както настояваше опозицията. Без последствия се размина и кабинетът "Станишев", който оцеля след поискания вот на недоверие в Народното събрание.

Главният виновник за скандала - Веселин Георгиев, в момента е обвиняем по чл. 282 от Наказателния кодекс. За повдигане на обвинението на прокуратурата й бяха необходими девет месеца и половина. Ако бъде признат за виновен, той може да получи от 1 до 8 години затвор. Конкретното обвинение е, че в качеството си на изпълнителен директор на бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура" той е одобрил възлагането на общо 10 договора за пътни ремонти, сключени с фирми, управлявани от негови роднини, които са в нарушение на Закона за обществените поръчки. Той забранява на дружества, които се явяват свързани лица с възложителя, въобще да участват в такива процедури.

Делото срещу него започна с процедурен гаф на финансовото министерство, което пропусна възможността да предяви иск за претърпени имуществени щети, настъпили в резултат на раздадените по братски обществени поръчки. Така и не се разбра дали пропускът, пряко облагодетелстващ обвиняемия Георгиев, е по вина на юристите във финансовото министерство или заради изрични инструкции на техния тогавашен началник Пламен Орешарски. Държавата ще трябва да изчака края на наказателното дело и едва тогава да заведе нов граждански иск срещу Георгиев. При най-добро стечение на обстоятелствата това може да стане най-рано след две-три години, когато присъдата мине и последната инстанция.

Хронология на скандала

12 януари 2008: "Капитал" публикува първата част от журналистическото си разследване със заглавие "120 милиона от батко".

13 януари 2008: Министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов заявява в предаването "Неделя 150" на националното радио, че няма конфликт на интереси в пътния фонд.

19 януари 2008: "Капитал" публикува втората част от разследването си, от което става ясно, че по-голямата част от договорите на "Биндер" са сключени в противоречие с текст от Закона за обществените поръчки, влязъл в сила от 1 юли 2006 г.

23 януари 2008: управителният съвет на пътния фонд решава да възложи проверка на изнесените от "Капитал" факти.

24 януари 2008: акция на НСБОП залавя двама висши служители в пътния фонд с подкуп от 25 000 лева.

26 януари 2008: Европейската комисия заявява, че ще замрази всички плащания за ремонти на пътища.

4 февруари 2008: Веселин Георгиев е отстранен от поста му, след като е подал сам оставка. В интервю той заявява, че ще се отдаде на двете си любими хобита - ските и лова.

22 февруари 2008: кабинетът "Станишев" оцелява след поискания вот на недоверие от опозицията заради скандала в пътния фонд и голямата корупция в държавата.

26 февруари 2008: финансовият министър Пламен Орешарски заявява, че назначената от него проверка на инспектората не е открила злоупотреби в пътния фонд.

14 май 2008: доклад на Сметната палата установява, че част от възложените "братски" поръчки в пътния фонд са нарушение на закона.

15 май 2008: прокуратурата образува досъдебно производство срещу Веселин Георгиев. Главният прокурор Борис Велчев определя данните в доклада на Сметната палата като "доста шокиращи".

26 май 2008: "Капитал" получава журналистическата награда "Черноризец Храбър" за разследването "120 милиона от батко".

23 октомври 2008: точно девет месеца и половина след първата публикация на "Капитал" прокуратурата повдига обвинение срещу Веселин Георгиев. То е по чл. 282, ал.2 от Наказателния кодекс, който предвижда наказание от една до осем години затвор.

15 януари 2009: година след избухването на скандала обвинението на прокуратурата срещу Георгиев най-после е внесено в съда. Внасянето е малко преди поредния мониторингов доклад на Европейската комисия по глава "Правосъдие и вътрешен ред", заради който страната е заплашена с предпазна клауза.

22 април 2009: след едно провалено заседание поради "болест" на обвиняемия съдът най-после дава ход на делото срещу Веселин Георгиев. Заради гаф на правния отдел на финансовото министерство държавата пропуска възможността да предяви граждански иск за претърпени имуществени щети към бившия шеф на пътния фонд.

Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (по-късно трансформиран в агенция) се свързва с фрапиращия случай на конфликт на интереси, довел до оставката на Веселин Георгиев като изпълнителен директор и повдигане на обвинение от прокуратурата за престъпление по служба. Скандалът избухна в началото на януари 2008 г. след журналистическо разследване на "Капитал", установило, че докато е бил шеф на пътния фонд, Георгиев е възложил обществени поръчки за над 120 млн. лева на фирмата "Биндер", в която изпълнителен директор е бил неговият по-малък брат Емил Георгиев. Това е в нарушение на Закона за обществените поръчки, който забранява на лица, свързани с възложителя, да участват в търгове. Констатациите на вестника бяха потвърдени по-късно с одитен доклад на Сметната палата. Заради роднинската връзка скандалът получи прозвището "Батко и Братко" от медиите.

Вместо да уволни Веселин Георгиев още след избухването на скандала, тогавашният премиер Сергей Станишев дълго мълчеше по казуса, а близо месец по-късно го изпрати с комплименти за "добре свършена работа". Неадекватната реакция на кабинета "Станишев", който се зае да отрича, замазва и омаловажава (в тази последователност) гафа, доведе до проблеми с Европейската комисия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Израел

Израел

Грузия

Грузия

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK