С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
994 споменавания в статии

Фонд Републиканска пътна инфраструктура

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg



Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (по-късно трансформиран в агенция) се свързва с фрапиращия случай на конфликт на интереси, довел до оставката на Веселин Георгиев като изпълнителен директор и повдигане на обвинение от прокуратурата за престъпление по служба. Скандалът избухна в началото на януари 2008 г. след журналистическо разследване на "Капитал", установило, че докато е бил шеф на пътния фонд, Георгиев е възложил обществени поръчки за над 120 млн. лева на фирмата "Биндер", в която изпълнителен директор е бил неговият по-малък брат Емил Георгиев. Това е в нарушение на Закона за обществените поръчки, който забранява на лица, свързани с възложителя, да участват в търгове. Констатациите на вестника бяха потвърдени по-късно с одитен доклад на Сметната палата. Заради роднинската връзка скандалът получи прозвището "Батко и Братко" от медиите.

Вместо да уволни Веселин Георгиев още след избухването на скандала, тогавашният премиер Сергей Станишев дълго мълчеше по казуса, а близо месец по-късно го изпрати с комплименти за "добре свършена работа". Неадекватната реакция на кабинета "Станишев", който се зае да отрича, замазва и омаловажава (в тази последователност) гафа, доведе до проблеми с Европейската комисия.

Междувременно двама висши служители на пътния фонд - Любомир Лилов и Иван Владимиров, бяха арестувани при акция на полицията в момент на получаване на подкуп. Двамата са поискали 50 000 за уреждане на строителство в частен терен край магистрала "Хемус", установи по-късно следствието. Заради тези два случая Брюксел спря всички европейски фондове за строителство на пътища и поиска връщане на част от вече усвоените пари по програма ФАР.

Непосредствените ефекти от скандала в пътния фонд бяха приемането на изцяло нов Закон срещу конфликта на интереси и преобразуването на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" в национална агенция на подчинение на премиера (със свързаните персонални рокади, нови правилници, наредби, контролни органи и т.н.). Последствията от него обаче още дълго ще тежат на фирмите от пътностроителния сектор, които бяха изправени на ръба на фалита в разгара на най-голямата финансова криза.

Скандалът приключи без политически последствия за тримата министри - Асен Гагаузов, Пламен Орешарски и Петър Мутафчиев, които бяха в управителния съвет на пътния фонд по времето, когато са били раздавани "братските" поръчки. Прокуратурата отказа да повдигне обвинение срещу тях за неупражнен контрол, както настояваше опозицията. Без последствия се размина и кабинетът "Станишев", който оцеля след поискания вот на недоверие в Народното събрание.

Главният виновник за скандала - Веселин Георгиев, в момента е обвиняем по чл. 282 от Наказателния кодекс. За повдигане на обвинението на прокуратурата й бяха необходими девет месеца и половина. Ако бъде признат за виновен, той може да получи от 1 до 8 години затвор. Конкретното обвинение е, че в качеството си на изпълнителен директор на бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура" той е одобрил възлагането на общо 10 договора за пътни ремонти, сключени с фирми, управлявани от негови роднини, които са в нарушение на Закона за обществените поръчки. Той забранява на дружества, които се явяват свързани лица с възложителя, въобще да участват в такива процедури.

Делото срещу него започна с процедурен гаф на финансовото министерство, което пропусна възможността да предяви иск за претърпени имуществени щети, настъпили в резултат на раздадените по братски обществени поръчки. Така и не се разбра дали пропускът, пряко облагодетелстващ обвиняемия Георгиев, е по вина на юристите във финансовото министерство или заради изрични инструкции на техния тогавашен началник Пламен Орешарски. Държавата ще трябва да изчака края на наказателното дело и едва тогава да заведе нов граждански иск срещу Георгиев. При най-добро стечение на обстоятелствата това може да стане най-рано след две-три години, когато присъдата мине и последната инстанция.

10 от 163 резултата за Фонд Републиканска пътна инфраструктура

29 юни 2018 Тодор Тодоров
Фондовете на "Доверие" купиха най-много акции от "Градус"
// Компании /

Фондовете на "Доверие" купиха най-много акции от "Градус"

за някогашния изпълнителен директор на фонд "Републиканска пътна инфраструктура", който беше обвиняем за престъпления6563 прочитания

9 фев 2017 Росен Босев
Как държавата уби човек
// България /

Как държавата уби човек

бил предаден работен проект на фонд "Републиканска пътна инфраструктура", но впоследствие "работите са спрели37271 прочитания

26 авг 2016 Александър Терзиев
Защо беше оправдан Батко
// България /

Защо беше оправдан Батко

2008 г., което посочи, че фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) е сключил договори22496 прочитания

18 авг 2016 Капитал Daily
Кога х + у = - z
// Редакционни коментари /

Кога х + у = - z

присъда на бившия шеф на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) Веселин Георгиев-Батко16487 прочитания

18 авг 2016 Александър Терзиев
Веселин Геориев – Батко е окончателно оправдан
// България /

Веселин Геориев – Батко е окончателно оправдан

това, че като шеф на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) е сключил договори7030 прочитания

5 яну 2016 Александър Терзиев
Оправдателните присъди по аферата "Батко" бяха потвърдени
// България /

Оправдателните присъди по аферата "Батко" бяха потвърдени

Бившият шеф на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега преобразуван в Агенция "Пътна инфраструктура") Веселин Георгиев беше оправдан13399 прочитания

5 яну 2016 Капитал
// Какво става /

... оправда бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев

Това е станало на 23 декември, като за решението на съда се разбира от днешно съобщение на Софийската апелативна прокуратура, че ще внесе протест срещу него, пише "Дневник". Така Апелативният съд е потвърдил оправдателната присъда на Софийския градски съд1527 прочитания

30 апр 2015 Капитал
Веселин Георгиев беше оправдан по т.нар. дело "Батко"
// България /

Веселин Георгиев беше оправдан по т.нар. дело "Батко"

Бившият изпълнителен директор на Фонд "Републиканска инфраструктура" Веселин Георгиев беше оправдан от 9265 прочитания

7 юни 2014 Радостина Маркова, Огнян Георгиев
Един милиард под земята
// България /

Един милиард под земята

за Кресненското дефиле и от фонд "Републиканска пътна инфраструктура" била възложена разработка, за да18121 прочитания

4 яну 2013 Капитал
Какво се случи през седмицата
// Седмицата /

Какво се случи през седмицата

на бившия директор на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сегашната Агенция "Пътна инфраструктура") Веселин Георгиев и съпругата2749 прочитания

Кризата на Силициевата долина

Основателят и изпълнителен директор на преакселераторската програма Founder Institute Адео Реси пред "Капитал"

Нищо, следващия път

България почти сигурно загуби битката с Турция за завода на Volkswagen, но натрупа безценен опит, който може да използва за привличането на други проекти

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков