С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
995 споменавания в статии

Фонд Републиканска пътна инфраструктура

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg



Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (по-късно трансформиран в агенция) се свързва с фрапиращия случай на конфликт на интереси, довел до оставката на Веселин Георгиев като изпълнителен директор и повдигане на обвинение от прокуратурата за престъпление по служба. Скандалът избухна в началото на януари 2008 г. след журналистическо разследване на "Капитал", установило, че докато е бил шеф на пътния фонд, Георгиев е възложил обществени поръчки за над 120 млн. лева на фирмата "Биндер", в която изпълнителен директор е бил неговият по-малък брат Емил Георгиев. Това е в нарушение на Закона за обществените поръчки, който забранява на лица, свързани с възложителя, да участват в търгове. Констатациите на вестника бяха потвърдени по-късно с одитен доклад на Сметната палата. Заради роднинската връзка скандалът получи прозвището "Батко и Братко" от медиите.

Вместо да уволни Веселин Георгиев още след избухването на скандала, тогавашният премиер Сергей Станишев дълго мълчеше по казуса, а близо месец по-късно го изпрати с комплименти за "добре свършена работа". Неадекватната реакция на кабинета "Станишев", който се зае да отрича, замазва и омаловажава (в тази последователност) гафа, доведе до проблеми с Европейската комисия.

Междувременно двама висши служители на пътния фонд - Любомир Лилов и Иван Владимиров, бяха арестувани при акция на полицията в момент на получаване на подкуп. Двамата са поискали 50 000 за уреждане на строителство в частен терен край магистрала "Хемус", установи по-късно следствието. Заради тези два случая Брюксел спря всички европейски фондове за строителство на пътища и поиска връщане на част от вече усвоените пари по програма ФАР.

Непосредствените ефекти от скандала в пътния фонд бяха приемането на изцяло нов Закон срещу конфликта на интереси и преобразуването на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" в национална агенция на подчинение на премиера (със свързаните персонални рокади, нови правилници, наредби, контролни органи и т.н.). Последствията от него обаче още дълго ще тежат на фирмите от пътностроителния сектор, които бяха изправени на ръба на фалита в разгара на най-голямата финансова криза.

Скандалът приключи без политически последствия за тримата министри - Асен Гагаузов, Пламен Орешарски и Петър Мутафчиев, които бяха в управителния съвет на пътния фонд по времето, когато са били раздавани "братските" поръчки. Прокуратурата отказа да повдигне обвинение срещу тях за неупражнен контрол, както настояваше опозицията. Без последствия се размина и кабинетът "Станишев", който оцеля след поискания вот на недоверие в Народното събрание.

Главният виновник за скандала - Веселин Георгиев, в момента е обвиняем по чл. 282 от Наказателния кодекс. За повдигане на обвинението на прокуратурата й бяха необходими девет месеца и половина. Ако бъде признат за виновен, той може да получи от 1 до 8 години затвор. Конкретното обвинение е, че в качеството си на изпълнителен директор на бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура" той е одобрил възлагането на общо 10 договора за пътни ремонти, сключени с фирми, управлявани от негови роднини, които са в нарушение на Закона за обществените поръчки. Той забранява на дружества, които се явяват свързани лица с възложителя, въобще да участват в такива процедури.

Делото срещу него започна с процедурен гаф на финансовото министерство, което пропусна възможността да предяви иск за претърпени имуществени щети, настъпили в резултат на раздадените по братски обществени поръчки. Така и не се разбра дали пропускът, пряко облагодетелстващ обвиняемия Георгиев, е по вина на юристите във финансовото министерство или заради изрични инструкции на техния тогавашен началник Пламен Орешарски. Държавата ще трябва да изчака края на наказателното дело и едва тогава да заведе нов граждански иск срещу Георгиев. При най-добро стечение на обстоятелствата това може да стане най-рано след две-три години, когато присъдата мине и последната инстанция.

20 от 164 резултата за Фонд Републиканска пътна инфраструктура

4 яну 2013 Капитал
Какво се случи през седмицата
// Седмицата /

Какво се случи през седмицата

на бившия директор на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сегашната Агенция "Пътна инфраструктура") Веселин Георгиев и съпругата2826 прочитания

30 окт 2012 Кирил Кирчев
Сутрешен блок: 30 октомври
// Сутрешен блок /

Сутрешен блок: 30 октомври

делото срещу  бившия директор на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев - Батко, обвинен в3020 прочитания

25 юли 2012 Иглика Филипова
"Биндер" разширява добивния си бизнес
// Компании /

"Биндер" разширява добивния си бизнес

за 120 млн. лв. от фонд "Републиканска пътна инфраструктура", който по това време се9290 прочитания

17 юли 2012 Иван Михалев
Трети фалстарт на делото "Батко"
// Политика /

Трети фалстарт на делото "Батко"

заради "братските поръчки" в пътния фонд бяха спрени европейските фондове за6426 прочитания

20 мар 2012 Иван Михалев
Прокуратурата повдигна второ обвинение на Батко
// Политика /

Прокуратурата повдигна второ обвинение на Батко

на делото за злоупотребите във Фонд "Републиканска пътна инфраструктура".Предишният път това се случи4309 прочитания

29 ное 2011 Капитал Daily
"Биндер" купува "Пътно поддържане - Сливен"
// Компании /

"Биндер" купува "Пътно поддържане - Сливен"

за 120 млн. лв. от фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Директор на фонда по това10265 прочитания

16 сеп 2011 Велина Господинова, Огнян Георгиев
Лечков, Оле (ле,ле...)!
// Политика /

Лечков, Оле (ле,ле...)!

скандала с бившия директор на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" по времето на тройната коалиция12698 прочитания

8 юли 2011 Екип на Капитал
На полувремето
// Политика /

На полувремето

корупционните скандали около директора на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев. По това време13886 прочитания

28 юни 2011 Иван Михалев
Батко - еманация на съдебното безсилие
// Политика /

Батко - еманация на съдебното безсилие

, когато делото за злоупотребите във Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" се връща на изходна позиция8773 прочитания

15 май 2011 Радостина Маркова
Намерената магистрала
// Политика /

Намерената магистрала

замразени заради корупционните скандали във Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (бившата агенция "Пътища"). Строителството продължава8880 прочитания

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане