С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
995 споменавания в статии

Фонд Републиканска пътна инфраструктура

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg



Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (по-късно трансформиран в агенция) се свързва с фрапиращия случай на конфликт на интереси, довел до оставката на Веселин Георгиев като изпълнителен директор и повдигане на обвинение от прокуратурата за престъпление по служба. Скандалът избухна в началото на януари 2008 г. след журналистическо разследване на "Капитал", установило, че докато е бил шеф на пътния фонд, Георгиев е възложил обществени поръчки за над 120 млн. лева на фирмата "Биндер", в която изпълнителен директор е бил неговият по-малък брат Емил Георгиев. Това е в нарушение на Закона за обществените поръчки, който забранява на лица, свързани с възложителя, да участват в търгове. Констатациите на вестника бяха потвърдени по-късно с одитен доклад на Сметната палата. Заради роднинската връзка скандалът получи прозвището "Батко и Братко" от медиите.

Вместо да уволни Веселин Георгиев още след избухването на скандала, тогавашният премиер Сергей Станишев дълго мълчеше по казуса, а близо месец по-късно го изпрати с комплименти за "добре свършена работа". Неадекватната реакция на кабинета "Станишев", който се зае да отрича, замазва и омаловажава (в тази последователност) гафа, доведе до проблеми с Европейската комисия.

Междувременно двама висши служители на пътния фонд - Любомир Лилов и Иван Владимиров, бяха арестувани при акция на полицията в момент на получаване на подкуп. Двамата са поискали 50 000 за уреждане на строителство в частен терен край магистрала "Хемус", установи по-късно следствието. Заради тези два случая Брюксел спря всички европейски фондове за строителство на пътища и поиска връщане на част от вече усвоените пари по програма ФАР.

Непосредствените ефекти от скандала в пътния фонд бяха приемането на изцяло нов Закон срещу конфликта на интереси и преобразуването на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" в национална агенция на подчинение на премиера (със свързаните персонални рокади, нови правилници, наредби, контролни органи и т.н.). Последствията от него обаче още дълго ще тежат на фирмите от пътностроителния сектор, които бяха изправени на ръба на фалита в разгара на най-голямата финансова криза.

Скандалът приключи без политически последствия за тримата министри - Асен Гагаузов, Пламен Орешарски и Петър Мутафчиев, които бяха в управителния съвет на пътния фонд по времето, когато са били раздавани "братските" поръчки. Прокуратурата отказа да повдигне обвинение срещу тях за неупражнен контрол, както настояваше опозицията. Без последствия се размина и кабинетът "Станишев", който оцеля след поискания вот на недоверие в Народното събрание.

Главният виновник за скандала - Веселин Георгиев, в момента е обвиняем по чл. 282 от Наказателния кодекс. За повдигане на обвинението на прокуратурата й бяха необходими девет месеца и половина. Ако бъде признат за виновен, той може да получи от 1 до 8 години затвор. Конкретното обвинение е, че в качеството си на изпълнителен директор на бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура" той е одобрил възлагането на общо 10 договора за пътни ремонти, сключени с фирми, управлявани от негови роднини, които са в нарушение на Закона за обществените поръчки. Той забранява на дружества, които се явяват свързани лица с възложителя, въобще да участват в такива процедури.

Делото срещу него започна с процедурен гаф на финансовото министерство, което пропусна възможността да предяви иск за претърпени имуществени щети, настъпили в резултат на раздадените по братски обществени поръчки. Така и не се разбра дали пропускът, пряко облагодетелстващ обвиняемия Георгиев, е по вина на юристите във финансовото министерство или заради изрични инструкции на техния тогавашен началник Пламен Орешарски. Държавата ще трябва да изчака края на наказателното дело и едва тогава да заведе нов граждански иск срещу Георгиев. При най-добро стечение на обстоятелствата това може да стане най-рано след две-три години, когато присъдата мине и последната инстанция.

30 от 164 резултата за Фонд Републиканска пътна инфраструктура

25 фев 2011 Капитал
Какво се случи през седмицата
// Седмицата /

Какво се случи през седмицата

поеме управлението на на агенция "Пътна инфраструктура", след като досегашният директор Божидар2099 прочитания

11 мар 2010 Иван Михалев
<b>Фонд</b> <b>Републиканска</b> <b>пътна</b> <b>инфраструктура</b>
// Събития /

Фонд Републиканска пътна инфраструктура

. след журналистическо разследване на "Капитал". Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (по-късно трансформиран в агенция63458 прочитания

21 авг 2009 Иван Михалев
Хора, пътища, рушвети
// Политика /

Хора, пътища, рушвети

Батко и скандалите в бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура", които оставиха България без еврофондове6889 прочитания

8 май 2009 Капитал
// Седмицата /

Какво се случи през седмицата

корупционни скандали в бившия вече фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Средствата ще бъдат намалени с2849 прочитания

24 апр 2009 Редакционен коментар
// Коментари и анализи /

Батковина

случилото се в бившия пътен фонд, което висши държавни служители демонстрираха1820 прочитания

24 апр 2009 Иван Михалев
"В името на народа" или не съвсем*
// Политика /

"В името на народа" или не съвсем*

г. като изпълнителен директор на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев не е изпълнил4140 прочитания

22 апр 2009 Иван Михалев
Батко "оздравя" и делото срещу него най-после започна
// КАПИТАЛ ПРИМ /

Батко "оздравя" и делото срещу него най-после започна

г. като изпълнителен директор на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев не е изпълнил1654 прочитания

10 мар 2009 Иван Михалев
Батко и братята му се скриха от Темида
// КАПИТАЛ ПРИМ /

Батко и братята му се скриха от Темида

г. като изпълнителен директор на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев не е изпълнил4020 прочитания

15 яну 2009 Иван Михалев
Делото "Батко и братко" е вече в съда
// КАПИТАЛ ПРИМ /

Делото "Батко и братко" е вече в съда

г. като изпълнителен директор на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев не е изпълнил3897 прочитания

28 ное 2008 Росен Босев
Спецмрежа за дребни риби
// Политика /

Спецмрежа за дребни риби

си на изпълнителен директор на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Георгиев е одобрил възлагането на4500 прочитания

Още от Капитал
Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България