С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
994 споменавания в статии

Фонд Републиканска пътна инфраструктура

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg



Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (по-късно трансформиран в агенция) се свързва с фрапиращия случай на конфликт на интереси, довел до оставката на Веселин Георгиев като изпълнителен директор и повдигане на обвинение от прокуратурата за престъпление по служба. Скандалът избухна в началото на януари 2008 г. след журналистическо разследване на "Капитал", установило, че докато е бил шеф на пътния фонд, Георгиев е възложил обществени поръчки за над 120 млн. лева на фирмата "Биндер", в която изпълнителен директор е бил неговият по-малък брат Емил Георгиев. Това е в нарушение на Закона за обществените поръчки, който забранява на лица, свързани с възложителя, да участват в търгове. Констатациите на вестника бяха потвърдени по-късно с одитен доклад на Сметната палата. Заради роднинската връзка скандалът получи прозвището "Батко и Братко" от медиите.

Вместо да уволни Веселин Георгиев още след избухването на скандала, тогавашният премиер Сергей Станишев дълго мълчеше по казуса, а близо месец по-късно го изпрати с комплименти за "добре свършена работа". Неадекватната реакция на кабинета "Станишев", който се зае да отрича, замазва и омаловажава (в тази последователност) гафа, доведе до проблеми с Европейската комисия.

Междувременно двама висши служители на пътния фонд - Любомир Лилов и Иван Владимиров, бяха арестувани при акция на полицията в момент на получаване на подкуп. Двамата са поискали 50 000 за уреждане на строителство в частен терен край магистрала "Хемус", установи по-късно следствието. Заради тези два случая Брюксел спря всички европейски фондове за строителство на пътища и поиска връщане на част от вече усвоените пари по програма ФАР.

Непосредствените ефекти от скандала в пътния фонд бяха приемането на изцяло нов Закон срещу конфликта на интереси и преобразуването на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" в национална агенция на подчинение на премиера (със свързаните персонални рокади, нови правилници, наредби, контролни органи и т.н.). Последствията от него обаче още дълго ще тежат на фирмите от пътностроителния сектор, които бяха изправени на ръба на фалита в разгара на най-голямата финансова криза.

Скандалът приключи без политически последствия за тримата министри - Асен Гагаузов, Пламен Орешарски и Петър Мутафчиев, които бяха в управителния съвет на пътния фонд по времето, когато са били раздавани "братските" поръчки. Прокуратурата отказа да повдигне обвинение срещу тях за неупражнен контрол, както настояваше опозицията. Без последствия се размина и кабинетът "Станишев", който оцеля след поискания вот на недоверие в Народното събрание.

Главният виновник за скандала - Веселин Георгиев, в момента е обвиняем по чл. 282 от Наказателния кодекс. За повдигане на обвинението на прокуратурата й бяха необходими девет месеца и половина. Ако бъде признат за виновен, той може да получи от 1 до 8 години затвор. Конкретното обвинение е, че в качеството си на изпълнителен директор на бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура" той е одобрил възлагането на общо 10 договора за пътни ремонти, сключени с фирми, управлявани от негови роднини, които са в нарушение на Закона за обществените поръчки. Той забранява на дружества, които се явяват свързани лица с възложителя, въобще да участват в такива процедури.

Делото срещу него започна с процедурен гаф на финансовото министерство, което пропусна възможността да предяви иск за претърпени имуществени щети, настъпили в резултат на раздадените по братски обществени поръчки. Така и не се разбра дали пропускът, пряко облагодетелстващ обвиняемия Георгиев, е по вина на юристите във финансовото министерство или заради изрични инструкции на техния тогавашен началник Пламен Орешарски. Държавата ще трябва да изчака края на наказателното дело и едва тогава да заведе нов граждански иск срещу Георгиев. При най-добро стечение на обстоятелствата това може да стане най-рано след две-три години, когато присъдата мине и последната инстанция.

40 от 163 резултата за Фонд Републиканска пътна инфраструктура

24 окт 2008 РЕДАКЦИОНЕН КОМЕНТАР
// Редакционни коментари /

За кое е невинен Батко

подалият оставка шеф на новата пътна агенция (виж стр. 20-212008 прочитания

24 окт 2008 Иван МИХАЛЕВ
И сега няма контрол къде отиват парите за пътища
// България /

И сега няма контрол къде отиват парите за пътища

има решение. Когато се прави инфраструктура, обичайната практика в Европа е2163 прочитания

24 окт 2008 Иван МИХАЛЕВ
Батко вече е обвиняем
// България /

Батко вече е обвиняем

на изпълнителен директор на бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура" той е одобрил възлагането на3182 прочитания

17 окт 2008 Ирина Новакова
// България /

Разлюляната магистрала

действие и сработването на новата Пътна агенция. Магистрала "Люлин" е учебникарски3078 прочитания

17 окт 2008 Иван Михалев, Ирина Новакова
Безпътица
// България /

Безпътица

на строителство, а липсата на инфраструктура ще кара инвеститорите да заобикалят8844 прочитания

10 окт 2008 Капитал
// Диалектика /

Диалектика

изслушан за злоупотребите в злополучния Фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Орешарски беше негов принципал по1237 прочитания

6 окт 2008 Люба Йорданова
Новата <b>Пътна</b> агенция изостава с работата по  ...
// КАПИТАЛ ПРИМ /

Новата Пътна агенция изостава с работата по ...

НАПИ. Агенцията беше преструктурирана от ФондРепубликанска пътна инфраструктура“ заради злоупотреби и конфликт на1557 прочитания

28 авг 2008 Мария Андонова
Правителството избра надзора на пътната агенция
// КАПИТАЛ ПРИМ /

Правителството избра надзора на пътната агенция

пътния закон, според които бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура" се преобразува в агенция. Слухове3573 прочитания

15 авг 2008 Люба ЙОРДАНОВА
План за бездействие
// България /

План за бездействие

вятър.Така например проблемите с фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (станал скандално известен благодарение на2860 прочитания

15 авг 2008 Интервюто взе Мария АНДОНОВА
Ще работя само с експерти
// България /

Ще работя само с експерти

Какво трябва да се промени в работата на агенцията, така че парите за пътища да бъдат харчени прозрачно и по предназначение? - Първото и най-същественото е взаимодействието при управлението на европейските средства. Взаимодействие вътре в нашата къща - 2335 прочитания

Бързи, спортни, дигитални

Пазарът на спортни карти бързо набра скорост и се появиха още две нови компании

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма