С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
995 споменавания в статии

Фонд Републиканска пътна инфраструктура

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg



Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (по-късно трансформиран в агенция) се свързва с фрапиращия случай на конфликт на интереси, довел до оставката на Веселин Георгиев като изпълнителен директор и повдигане на обвинение от прокуратурата за престъпление по служба. Скандалът избухна в началото на януари 2008 г. след журналистическо разследване на "Капитал", установило, че докато е бил шеф на пътния фонд, Георгиев е възложил обществени поръчки за над 120 млн. лева на фирмата "Биндер", в която изпълнителен директор е бил неговият по-малък брат Емил Георгиев. Това е в нарушение на Закона за обществените поръчки, който забранява на лица, свързани с възложителя, да участват в търгове. Констатациите на вестника бяха потвърдени по-късно с одитен доклад на Сметната палата. Заради роднинската връзка скандалът получи прозвището "Батко и Братко" от медиите.

Вместо да уволни Веселин Георгиев още след избухването на скандала, тогавашният премиер Сергей Станишев дълго мълчеше по казуса, а близо месец по-късно го изпрати с комплименти за "добре свършена работа". Неадекватната реакция на кабинета "Станишев", който се зае да отрича, замазва и омаловажава (в тази последователност) гафа, доведе до проблеми с Европейската комисия.

Междувременно двама висши служители на пътния фонд - Любомир Лилов и Иван Владимиров, бяха арестувани при акция на полицията в момент на получаване на подкуп. Двамата са поискали 50 000 за уреждане на строителство в частен терен край магистрала "Хемус", установи по-късно следствието. Заради тези два случая Брюксел спря всички европейски фондове за строителство на пътища и поиска връщане на част от вече усвоените пари по програма ФАР.

Непосредствените ефекти от скандала в пътния фонд бяха приемането на изцяло нов Закон срещу конфликта на интереси и преобразуването на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" в национална агенция на подчинение на премиера (със свързаните персонални рокади, нови правилници, наредби, контролни органи и т.н.). Последствията от него обаче още дълго ще тежат на фирмите от пътностроителния сектор, които бяха изправени на ръба на фалита в разгара на най-голямата финансова криза.

Скандалът приключи без политически последствия за тримата министри - Асен Гагаузов, Пламен Орешарски и Петър Мутафчиев, които бяха в управителния съвет на пътния фонд по времето, когато са били раздавани "братските" поръчки. Прокуратурата отказа да повдигне обвинение срещу тях за неупражнен контрол, както настояваше опозицията. Без последствия се размина и кабинетът "Станишев", който оцеля след поискания вот на недоверие в Народното събрание.

Главният виновник за скандала - Веселин Георгиев, в момента е обвиняем по чл. 282 от Наказателния кодекс. За повдигане на обвинението на прокуратурата й бяха необходими девет месеца и половина. Ако бъде признат за виновен, той може да получи от 1 до 8 години затвор. Конкретното обвинение е, че в качеството си на изпълнителен директор на бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура" той е одобрил възлагането на общо 10 договора за пътни ремонти, сключени с фирми, управлявани от негови роднини, които са в нарушение на Закона за обществените поръчки. Той забранява на дружества, които се явяват свързани лица с възложителя, въобще да участват в такива процедури.

Делото срещу него започна с процедурен гаф на финансовото министерство, което пропусна възможността да предяви иск за претърпени имуществени щети, настъпили в резултат на раздадените по братски обществени поръчки. Така и не се разбра дали пропускът, пряко облагодетелстващ обвиняемия Георгиев, е по вина на юристите във финансовото министерство или заради изрични инструкции на техния тогавашен началник Пламен Орешарски. Държавата ще трябва да изчака края на наказателното дело и едва тогава да заведе нов граждански иск срещу Георгиев. При най-добро стечение на обстоятелствата това може да стане най-рано след две-три години, когато присъдата мине и последната инстанция.

40 от 164 резултата за Фонд Републиканска пътна инфраструктура

25 ное 2008 Иван Михалев
Червен светоФАР от Брюксел
// КАПИТАЛ ПРИМ /

Червен светоФАР от Брюксел

конфликт на интереси в бившия Фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Не е ясно дали решението4030 прочитания

24 окт 2008 РЕДАКЦИОНЕН КОМЕНТАР
// Коментари и анализи /

За кое е невинен Батко

подалият оставка шеф на новата пътна агенция (виж стр. 20-212039 прочитания

24 окт 2008 Иван МИХАЛЕВ
И сега няма контрол къде отиват парите за пътища
// Политика /

И сега няма контрол къде отиват парите за пътища

има решение. Когато се прави инфраструктура, обичайната практика в Европа е2188 прочитания

24 окт 2008 Иван МИХАЛЕВ
Батко вече е обвиняем
// Политика /

Батко вече е обвиняем

на изпълнителен директор на бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура" той е одобрил възлагането на3241 прочитания

17 окт 2008 Ирина Новакова
// Политика /

Разлюляната магистрала

действие и сработването на новата Пътна агенция. Магистрала "Люлин" е учебникарски3168 прочитания

17 окт 2008 Иван Михалев, Ирина Новакова
Безпътица
// Политика /

Безпътица

на строителство, а липсата на инфраструктура ще кара инвеститорите да заобикалят8951 прочитания

10 окт 2008 Капитал
// Диалектика /

Диалектика

изслушан за злоупотребите в злополучния Фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Орешарски беше негов принципал по1276 прочитания

6 окт 2008 Люба Йорданова
Новата <b>Пътна</b> агенция изостава с работата по  ...
// КАПИТАЛ ПРИМ /

Новата Пътна агенция изостава с работата по ...

НАПИ. Агенцията беше преструктурирана от ФондРепубликанска пътна инфраструктура“ заради злоупотреби и конфликт на1594 прочитания

28 авг 2008 Мария Андонова
Правителството избра надзора на пътната агенция
// КАПИТАЛ ПРИМ /

Правителството избра надзора на пътната агенция

пътния закон, според които бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура" се преобразува в агенция. Слухове3623 прочитания

15 авг 2008 Люба ЙОРДАНОВА
План за бездействие
// Политика /

План за бездействие

вятър.Така например проблемите с фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (станал скандално известен благодарение на2938 прочитания

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане