Apple разгневи NFT разработчиците с 30% такса при продажбата им

Технолигичният гигант наложи комисиона за незаменимите токени, точно толкова колкото е и за друите приложения в App Store

Shutterstock    ©  Shutterstock
Темата накратко
  • Разработчиците се оплакват, че подобни комисиони са непосилни за бизнеса им.
  • Производителят на iPhone налага същата такса както и при всички приложения.
  • Някои все пак виждат в действията й възможност за достъп до огромен пазар Apple Store.

Най-голямата технологична компания в света - Apple, е обявила своята позиция в подкрепа на Web 3 и NFT проектите. Едно нейно решение обаче сега предизвиква много недоволство в сектора и коментари, че производителят на iPhone работи точно в обратната посока. Става въпрос за комисионата, която тя ще събира от продажбите на NFT - 30%, точно толкова, колкото удържа от всички разработчици на конвенционални приложения, продавани през нейния Apple Store.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Разработчиците се оплакват, че подобни комисиони са непосилни за бизнеса им.
  • Производителят на iPhone налага същата такса както и при всички приложения.
  • Някои все пак виждат в действията й възможност за достъп до огромен пазар Apple Store.

Най-голямата технологична компания в света - Apple, е обявила своята позиция в подкрепа на Web 3 и NFT проектите. Едно нейно решение обаче сега предизвиква много недоволство в сектора и коментари, че производителят на iPhone работи точно в обратната посока. Става въпрос за комисионата, която тя ще събира от продажбите на NFT - 30%, точно толкова, колкото удържа от всички разработчици на конвенционални приложения, продавани през нейния Apple Store.

Такива са таксите и на Google в техния Play Store. Сякаш обаче и двете мултимилиардни компании показват фундаментално неразбиране на работата на NFT платформите и състоянието на криптопазара, както и отказ от проактивност за намиране на печеливши решения за всички страни.

Все пак Google остава един от големите поддръжници на криптовалута и блокчейн компаниите в света. Компанията - майка на търсачката Alphabet, е инвестирала 1.5 милиарда долара от септември 2021 г. до сега според доклад на Blockdata.

Apple таксува с 15% продажба на приложения на компании, които имат под 1 милион долара приходи годишно. Това не спря NFT стартиращата компания Magic Eden изобщо да спре да предлага търговия в приложението, а Apple да преосмисли своето решение. Отстъпването от солидните 30% от цената на всички NFTs, търгувани по платформите, е твърде голяма стъпка за много стартиращи блокчейн фирми, които вече работят с ниски маржове.

OpenSea в момента има приложение, но не можете да купувате NFTs в него директно от AppStore и комисионите са причината. OpenSea, един от най-популярните NFT пазари, пусна първото си приложение за iOS и Android. То позволява на потребителите си да преглеждат колекции на платформата от цифрови артикули, но не позволява каквато и да е форма на пари да сменят собственика си, цифрови или фиатни.

OpenSea в АppStore основно работи като галерия, чиято единствена цел е да привлече потребителите си от приложението в официалния си сайт, където вече имате възможност да купувате. Може да преглеждате произведения на изкуството, да споделяте списъци, които намерите, и да разглеждате и управлявате вашите собствени NFT. В приложението само липсва бутонът, който казва "Купете сега".

Пазарните приложения за NFTs в магазина на Apple в момента включват OpenSea, Rarible и LooksRare, a пазарите за приложения за криптотърговия - борсите Binance, Crypto.com и Coinbase Wallet.

В случай на NFT търговия между потребители типичният пазар отнема само 2% до 3% от транзакцията и 5-7.5% от сделката се изплащат на създателя на конкретното NFT като доходност от "вторична продажба". Например, ако вие решите да си купите някоя известна NFT колекция за нова профилна снимка, която струва 1 ethereum, ще платите точно толкова и в Opensea и в App store. Когато решите да я продавате обаче, ако предположим, че цената на вашето NFT е останала същата1 вие ще платите 0.025 на opensea - за платформата и умните договори, позволяващи транзакцията да се осъществи, и между 0.05 и 0.075 на създателя на колекцията.

Какво обаче ще се случва, когато решите да продавате в AppStore? Вашето NFT все още струва 1 eth. Продавате го за толкова и AppStore взима 0.3 и създателят взима между 0.05 и 0.75. Оставате с 0.65 eth. Това е изключителен проблем, когато сметнем и ролята на спекулацията, която е основополагаща в пространството. Така ще е много по-трудно ще бъде да бъдете на каквато и да е печалба като ,потребител, когато за да направите дори първия си долар ви трябва поне 50% увеличение на минимална цена на дадена колекция, което дори в NFT пространството не се случва толкова често.

Проблемът обаче не е само в комисионата

В информацията се казва, че редица фирми за NFT имат проблем, че покупките в приложението в App Store трябва да се извършват в долари или друга физически обезпечена валута. Не се приема криптовалута. Тъй като обменният курс на криптовалутата варира значително, разработчиците не могат просто да зададат еквивалент в долари.

"Изглежда, че Apple всъщност не иска потребителите на App Store да могат да купуват или продават NFT и всичко това е прах в очите", споделя Алексей Фалин, главен изпълнителен директор на Rarible, водещ NFT пазар, пред CoinEdition.

В подкрепа на това мнение може да е и фактът, че Apple забавя одобрението на NFT и криптоприложения за App Store. Според Фалин са били необходими няколко месеца, за да се пусне приложението Rarible в App Store, в сравнение с броени дни за Google Play Store.

Това наистина означава, че такива приложения стигат до магазина, но изглежда, че обикновено действат като витрини за своите услуги. Действителните продажби или транзакции се насочват към сайт на браузър, вместо да се извършват в приложение.

The Information твърди, че Apple не е разгледала конкретно проблема със забавянията на приложенията, свързани с NFTs, но компанията кoнтрира, че нейните 500 рецензенти проверяват 90% от приложенията в рамките на 24 часа. Apple също отказва да коментира другите NFT критики, като вместо това насочва общите правила на App Store.

Няколко членове на общността на NFT в Twitter обаче се обявиха в защита на този ход, твърдейки, че 30% комисиона за получаване на достъп до пазара с милиард потребители (според Apple) представлява инвестиция, която си струва. Той обаче, изглежда, е в противоречие с децентрализирания характер на NFT и блокчейна, а именно липса на централна организация, която да контролира и регулира.

Според докладите водещият NFT пазар на Solana, Magic Eden, е спрял разработката за покупки в приложението на платформата, докато главният изпълнителен директор на Epic Games Тим Суини възобнови продължаващата вражда, като нарече условията "гротескно надценена услуга за плащане в приложение".

Въпреки това новината в крайна сметка може да има положителни последици за индустрията. Има и такива които са видели положителната страна на приемането на NFTs от Apple. Габриел Лейдън, главен изпълнителен директор на разработчика на игри Web3 Limit Break, обяви, че този ход "може да постави ETH портфейл във всяка мобилна игра, включваща 1B+ играчи", добавяйки, че "с радост бих дал на Apple 30% от безплатно NFT".

Това не е първият път, когато компаниите се борят с Apple по отношение на нейните комисиони. Epic Games заведе съдебно производство, след като нейната водеща игра Fortnite беше премахната от App Store през август 2020 г., след като издателят се опита да продава в играта, като заобиколя таксите на Apple.