- Приложения за комуникация като WhatsApp и Viber започват да имплементират p2p плащания в платформите си в глобален мащаб.
- Налице са регулаторни пречки на някои пазари, както и притеснения относно сигурността на личните данни на потребителите.
- Подобни услуги бавно навлизат и в България, като първата подобна е VibeMarket на Rakuten Viber.
Марк Зукърбърг, главен изпълнителен директор на Facebook
Атанас Райков, генерален мениджър на Rakuten Viber за ЦИЕ
Личните финанси отдавна могат успешно да се управляват през смартфона, а мобилните финансови услуги, които са достъпни за потребителите, постоянно се увеличават. Моделите на разплащане и средствата за това се променят бързо, а това се случва и благодарение на компании извън банковия сектор. Една от възможностите, които имат потенциала да променят коренно начина, по който хората се разплащат, но все още е в ранен етап от своето развитие, са p2p плащанията през приложения за комуникация като WhatsApp и Viber.
Малки крачки
Само преди дни WhatsApp официално представи нова функционалност, която позволява разплащания между потребителите директно в апликацията. Платформата, която е собственост на Facebook, пусна услугата първо в Бразилия, която е вторият най-голям пазар по брой потребители след Индия. Преводите са безплатни за индивидуални клиенти, а при получаване на плащане бизнес потребителите заплащат такса в размер на 3.99% от сумата. Оторизацията се случва чрез шестцифрен уникален код или пръстов отпечатък, а потребителите имат възможност да изпращат средства от своите Visa или Mastercard кредитни и дебитни карти, които са свързани с профилите им. В допълнение към това те имат възможност да извършват покупки от регистрирани малки търговци директно през платформата.
Малко след старта на проекта обаче централната банка на Бразилия блокира услугата. B изявлeниe институцията зaяви, чe e взeлa peшeниe зa "ocигypявaнe нa ĸoнĸypeнция нa пaзapa нa плaтeжнитe cиcтeми". Банката щe изпoлзвa cycпeндиpaнeтo, зa дa oцeни пoтeнциaлнитe pиcĸoвe зa плaтeжнaтa инфpacтpyĸтypa нa дъpжaвaтa и дa oпpeдeли дaли WhаtѕАрр oтгoвapя нa peгyлaциитe.
Всъщност централната банка на Бразилия и надзорният орган за антитръстовото законодателство спряха новооткритите платежни услуги на WhatsApp, тъй като виждат потенциални рискове в областта на конкуренцията, ефективността и неприкосновеността на данните. От компанията признаха, чe ca изнeнaдaни oт peшeниeтo нa бpaзилcĸaтa цeнтpaлнa бaнĸa, тъй ĸaтo са били в peдoвeн ĸoнтaĸт c opгaнa. "Haшaтa цeл e дa пpeдocтaвим цифpoви плaщaния нa вcичĸи пoтpeбитeли нa WhаtѕАрр в Бpaзилия, ĸaтo изпoлзвaмe oтвopeн мoдeл и щe пpoдължим дa paбoтим c мecтните си пapтньopи и центpaлнaтa бaнĸa, зa дa нaпpaвим тoвa възмoжнo", пocoчвa ce в изявлeниe нa WhаtѕАрр.
WhatsApp започна да тества плащания през приложението си още през 2018 г. Това се случи на най-големия пазар на компанията - Индия, където тя има над 400 млн. активни потребители месечно. Регулаторно препятствие обаче стопира развитието на проекта - централната банка на страната не одобрява дигиталните разплащания в чат. Институцията заяви, че функцията за разплащане през платформата не може да бъде внедрена в Индия, "тъй като не отговаря на нормите за локализация на данните в страната".
Въпреки тези трудности обаче очакванията са функционалността за разплащане да стане достъпна на други пазари през следващите няколко седмици. Чисто технологично това не е предизвикателство, тъй като самите преводи са базирани на унифицираната система за онлайн плащания Facebook Pay, чиято премиера бе през миналата година. Потребителите могат да се възползват от предимствата на Facebook Pay в над 40 държави, като доскоро платформата беше лимитирана единствено до социалната мрежа. Новата функция за мобилни плащания представлява сериозна крачка напред в плановете на компанията да превърне Messenger, Instagram и WhatsApp в единна екосистема, която е стабилен източник на приходи. "Тъй като плащанията в WhatsApp стават чрез Facebook Pay, в бъдеще бихме искали да направим така, че хората и компаниите да използват една и съща платежна информация в семейството приложения на Facebook", коментира в изявление главният изпълнителен директор на компанията Марк Зукърбърг.
Същевременно по-рано тази година Rakuten Viber и Mastercard започнаха проект за р2р плащания в Румъния. "Rakuten Viber си е поставил за цел не само да свързва хората свободно и сигурно независимо къде се намират, но и да направи все по-голям брой полезни дигитални услуги по-достъпни от всякога. Следователно е логично следващата голяма стъпка за нас да са платежните услуги от човек на човек, където иновациите през последните години бързо нарастват", каза в изявление генералният мениджър на компанията за Централна и Източна Европа Атанас Райков.
Иновации по време на криза
Макар тенденцията за плащания през приложенията за чат да не е достигнала България в пълния си блясък, движение в тази посока има. Съвсем наскоро българската компания за електронни плащания myPOS, Mastercard и една от най-популярните апликации за съобщения в България - Viber, обявиха нова услуга, която позволява на търговци да продават директно в платформата. VibeMarket помага на търговците чрез чатбот, в който потребителите търсят стока или услуга по ключова дума, категория или местоположение. VibeMarket е услуга, която дава възможност на малки търговци на хранителни и битови стоки, ресторанти, заведения, фитнес и йога студия, козметични услуги и много други да управляват поръчки изцяло във Viber общности и да получават плащания с карта, без да се налага изграждане на онлайн магазин или дори инсталиране на виртуален ПОС терминал. Клиентът се свързва с избрания бизнес, като посещава търговската му общност, а след това може да уговори поръчката си чрез лично съобщение с админ на общността. Търговецът генерира линк за плащане чрез myPOS профила си и го изпраща до клиента във Viber. Единствената такса е при транзакция, която се заплаща от търговеца.
- Приложения за комуникация като WhatsApp и Viber започват да имплементират p2p плащания в платформите си в глобален мащаб.
- Налице са регулаторни пречки на някои пазари, както и притеснения относно сигурността на личните данни на потребителите.
- Подобни услуги бавно навлизат и в България, като първата подобна е VibeMarket на Rakuten Viber.
Марк Зукърбърг, главен изпълнителен директор на Facebook
4 коментара
Are you in need of Urgent Loan Here no collateral required all problem regarding Loan is solve between a short period of time and duration more than 20 years what are you waiting for apply now and solve your problem or start a business with Loan paying of various bills I think you have come to the right place just 2% interest rate. Contact Us Via.email: [email protected]
whatspp Number +918929490461
Mr Abdullah Ibrahim
Довольно таки удобное приложение, которое можно использовать для перевода. Иногда играю в онлайн казино и бывает, что очень проблематично вывести деньги. Было бы у них такое приложение. то оно бы упрощало процедуру перевода средств.
А что вам мешает найти такие клубы или другие заведения, где нет проблем с выводом? Мое такое мнение! Если морочат голову с выводом, то однозначно что-то не чисто!
Именно так, поэтому стоит потратить свое время на поиске тех таких онлайн игровых автоматов у которых вывод происходит на автомате, даже желательно на карточку банка. Обратите внимание и на то, есть ли у казино лицензия. Вот для примера на этом сайте https://ylik.ru/license/ у всех представленных казино она есть. Следовательно, это то же гарантия того, что обмана можно не опасаться.