Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 апр 2020, 12:20, 3969 прочитания

Купи сега, плати после

В ритейл сектора се появяват компании с бизнес модел, който предлага отложено плащане без лихви за клиентите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няколко стартиращи компании промениха представата как може да се осъществи покупка на един или няколко продукта, без клиентът да разполага с пари в момента. Те освобождават потребителите от такси и лихви, ако успеят да върнат средствата преди изтичането на гратисния период. В допълнение - всичко това се случва бързо, лесно и удобно през мобилно приложение. Става въпрос за бизнес модела "купи сега, плати после", който е един от най-бързо растящите модели и започва да заменя традиционните стокови кредити сред по-младите потребители. Тенденцията тръгна от Австралия и се разпространява в други държави, макар в момента България да не е все още сред тях.

Бизнес моделите на компаниите от сектора варират, но обикновено почиват на идеята за предоставяне на малки необезпечени кредити за купуване на стоки в размер до около 500 долара, които са безплатни за потребителите. Такса за обработка на транзакциите се начислява само на търговците, които продават в платформата. Клиентите пък получават стока, без да плащат за нея в момента на покупката, и разполагат с гратисен период, който най-често е около 12 месеца. Ако стоката бъде платена в него, не се начисляват лихви, но при просрочие се прилагат със задна дата. Според данни на FCA близо една трета от потребителите на подобни услуги във Великобритания не изплащат дължимото в 12-месечния срок, след което им се начисляват лихви.


Бизнес модел под заплаха

Редица анализатори поставят въпроса дали моделът "купи сега, плати после" може да оцелее през очакваната рецесия, която предполага и по-малко потребителски разходи. Секторът бързо се разшири, като даде възможност на клиентите да купуват продукти като дрехи или електроника, без да плащат предварително. Австралия се превърна в глобален хъб за компаниите с този бизнес модел. Според различни оценки през 2018 г. един на всеки 10 австралийци е използвал подобна дигитална услуга. Платформите Afterpay, Zip, Sezzle, Splitit и Openpay имат сходен път на развитие - бърз растеж, IPO на фондовата борса в Сидни и последващата експанзия в чужбина с набраните от листването средства. Тази вълна от стартиращи компании се възползва умело от лесния достъп до финансиране и малкото регулации, за да задвижва глобалния си растеж. В Европа една от водещите финтех компании - шведската Klarna, също се опитва да прилага подобен модел. При нея обаче сроковете са значително по-кратки - едва 30 дни.

Наскоро обаче регулаторните органи започнаха да затягат правилата в сектора, а корона кризата само добавя към рисковете относно оцеляването на някои компании. Представител на един от инвеститорите в Afterpay - фонд мениджърът Ophir Asset Management, заявява пред FT, че секторът е изправен пред тройно по-големи предизвикателства в лицето на намалените възможности за финансиране, по-високите разходи и свитото потребителско търсене, тъй като безработицата расте. Секторът е ударен дори по-тежко от традиционните кредитори поради зависимостта си от по-младите потребители - различни проучвания показват, че близо 40% от клиентите на Afterpay са милениъли, които имат спорадични приходи.



Пионерите от Австралия

Afterpay, която е основана през 2014 г., е един от най-големите доставчици на "купи сега, плати после" услуги в света с над 7.3 млн. клиенти в Австралия, САЩ и Великобритания. Миналия месец компанията достигна пазарна капитализация 10 млрд. долара, но заради пазарните сътресения акциите й се сринаха с повече от 60% миналата седмица. "Бизнес моделът "купи сега, плати после" остава непроверен по време на криза и нещата ще бъдат трудни", коментира пред FT анализаторът от Citi Group Сираж Ахмед.

Подобно на повечето стартиращи компании Afterpay работи на загуба и приоритизира растежа на клиентите пред печалбата. През февруари основателите на компанията обявиха, че разширяват операциите си в Канада. Нищо обаче не е сигурно предвид мащаба на кризата. Очаква се скокът на безработицата да увеличи лошите дългове и да намали броя на транзакциите в платформата на компанията. A oчакваната рецесия ще е един от първите трудни тестове за устойчивостта на бизнес модела.

Капитал #14

Текстът е част от брой 14 на седмичния Капитал (10-15 април). В броя ще прочетете още:

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Криза, но не и кредитно затягане Криза, но не и кредитно затягане

Коронакризата изплаши леко пазара на имоти, но това към момента не се отразява върху кредитните условия

22 май 2020, 2639 прочитания

Инвестиране в имот с минимални суми Инвестиране в имот с минимални суми

Кризата дава възможност да се купят активи на ниски нива в очакване на добра доходност, след като тя отмине

18 май 2020, 12045 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финансови продукти" Затваряне
Revolut: В извънредното положение българите плащат по-рядко онлайн, но по-големи суми

Най-много се увеличават покупките през eMAG, Foopanda, PlayStation, показва проучване на британската финтех компания

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10