Купи сега, плати после
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Купи сега, плати после

Afterpay, която е основана през 2014 г., е един от най-големите доставчици на "купи сега, плати после" услуги в света с над 7.3 млн. клиенти в Австралия, САЩ и Великобритания

Купи сега, плати после

В ритейл сектора се появяват компании с бизнес модел, който предлага отложено плащане без лихви за клиентите

Пламена Кацарова
4748 прочитания

Afterpay, която е основана през 2014 г., е един от най-големите доставчици на "купи сега, плати после" услуги в света с над 7.3 млн. клиенти в Австралия, САЩ и Великобритания

© Shutterstock


Няколко стартиращи компании промениха представата как може да се осъществи покупка на един или няколко продукта, без клиентът да разполага с пари в момента. Те освобождават потребителите от такси и лихви, ако успеят да върнат средствата преди изтичането на гратисния период. В допълнение - всичко това се случва бързо, лесно и удобно през мобилно приложение. Става въпрос за бизнес модела "купи сега, плати после", който е един от най-бързо растящите модели и започва да заменя традиционните стокови кредити сред по-младите потребители. Тенденцията тръгна от Австралия и се разпространява в други държави, макар в момента България да не е все още сред тях.

Бизнес моделите на компаниите от сектора варират, но обикновено почиват на идеята за предоставяне на малки необезпечени кредити за купуване на стоки в размер до около 500 долара, които са безплатни за потребителите. Такса за обработка на транзакциите се начислява само на търговците, които продават в платформата. Клиентите пък получават стока, без да плащат за нея в момента на покупката, и разполагат с гратисен период, който най-често е около 12 месеца. Ако стоката бъде платена в него, не се начисляват лихви, но при просрочие се прилагат със задна дата. Според данни на FCA близо една трета от потребителите на подобни услуги във Великобритания не изплащат дължимото в 12-месечния срок, след което им се начисляват лихви.

Бизнес модел под заплаха

Редица анализатори поставят въпроса дали моделът "купи сега, плати после" може да оцелее през очакваната рецесия, която предполага и по-малко потребителски разходи. Секторът бързо се разшири, като даде възможност на клиентите да купуват продукти като дрехи или електроника, без да плащат предварително. Австралия се превърна в глобален хъб за компаниите с този бизнес модел. Според различни оценки през 2018 г. един на всеки 10 австралийци е използвал подобна дигитална услуга. Платформите Afterpay, Zip, Sezzle, Splitit и Openpay имат сходен път на развитие - бърз растеж, IPO на фондовата борса в Сидни и последващата експанзия в чужбина с набраните от листването средства. Тази вълна от стартиращи компании се възползва умело от лесния достъп до финансиране и малкото регулации, за да задвижва глобалния си растеж. В Европа една от водещите финтех компании - шведската Klarna, също се опитва да прилага подобен модел. При нея обаче сроковете са значително по-кратки - едва 30 дни.

Наскоро обаче регулаторните органи започнаха да затягат правилата в сектора, а корона кризата само добавя към рисковете относно оцеляването на някои компании. Представител на един от инвеститорите в Afterpay - фонд мениджърът Ophir Asset Management, заявява пред FT, че секторът е изправен пред тройно по-големи предизвикателства в лицето на намалените възможности за финансиране, по-високите разходи и свитото потребителско търсене, тъй като безработицата расте. Секторът е ударен дори по-тежко от традиционните кредитори поради зависимостта си от по-младите потребители - различни проучвания показват, че близо 40% от клиентите на Afterpay са милениъли, които имат спорадични приходи.

Пионерите от Австралия

Afterpay, която е основана през 2014 г., е един от най-големите доставчици на "купи сега, плати после" услуги в света с над 7.3 млн. клиенти в Австралия, САЩ и Великобритания. Миналия месец компанията достигна пазарна капитализация 10 млрд. долара, но заради пазарните сътресения акциите й се сринаха с повече от 60% миналата седмица. "Бизнес моделът "купи сега, плати после" остава непроверен по време на криза и нещата ще бъдат трудни", коментира пред FT анализаторът от Citi Group Сираж Ахмед.

Подобно на повечето стартиращи компании Afterpay работи на загуба и приоритизира растежа на клиентите пред печалбата. През февруари основателите на компанията обявиха, че разширяват операциите си в Канада. Нищо обаче не е сигурно предвид мащаба на кризата. Очаква се скокът на безработицата да увеличи лошите дългове и да намали броя на транзакциите в платформата на компанията. A oчакваната рецесия ще е един от първите трудни тестове за устойчивостта на бизнес модела.

Няколко стартиращи компании промениха представата как може да се осъществи покупка на един или няколко продукта, без клиентът да разполага с пари в момента. Те освобождават потребителите от такси и лихви, ако успеят да върнат средствата преди изтичането на гратисния период. В допълнение - всичко това се случва бързо, лесно и удобно през мобилно приложение. Става въпрос за бизнес модела "купи сега, плати после", който е един от най-бързо растящите модели и започва да заменя традиционните стокови кредити сред по-младите потребители. Тенденцията тръгна от Австралия и се разпространява в други държави, макар в момента България да не е все още сред тях.

Бизнес моделите на компаниите от сектора варират, но обикновено почиват на идеята за предоставяне на малки необезпечени кредити за купуване на стоки в размер до около 500 долара, които са безплатни за потребителите. Такса за обработка на транзакциите се начислява само на търговците, които продават в платформата. Клиентите пък получават стока, без да плащат за нея в момента на покупката, и разполагат с гратисен период, който най-често е около 12 месеца. Ако стоката бъде платена в него, не се начисляват лихви, но при просрочие се прилагат със задна дата. Според данни на FCA близо една трета от потребителите на подобни услуги във Великобритания не изплащат дължимото в 12-месечния срок, след което им се начисляват лихви.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Преводи в чата

Преводи в чата

Моята по-скъпа дигитална банка

Моята по-скъпа дигитална банка

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK