Изгубени в паричните преводи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изгубени в паричните преводи

Според доклада на BIS мобилните телефони също ще изиграят ключова роля в интегрирането на тези групи хора - все повече възрастни хора използват успешно повечето услуги на смартфона. Това, което финтех секторът може да направи, е да осигури инфраструктурата и да насърчава включването на въпросните групи от обществото

Изгубени в паричните преводи

Възходът на финтех индустрията крие риск от дигиталното изключване на определени групи от обществото

Пламена Кацарова
4384 прочитания

Според доклада на BIS мобилните телефони също ще изиграят ключова роля в интегрирането на тези групи хора - все повече възрастни хора използват успешно повечето услуги на смартфона. Това, което финтех секторът може да направи, е да осигури инфраструктурата и да насърчава включването на въпросните групи от обществото

© Shutterstock


"В България почти три четвърти от потребителите избират плащанията в брой, но се увеличава използването на дигитални финансови продукти."

Мирослав Божилов, Paysafe

Кризата с коронавируса и наложената социална изолация направиха дигиталните финанси и банкиране още по-ключови. Увеличават се и хората, които ги използват, елиминирайки директното боравене с пари и нуждата от ходене до банков клон. Сдружението на британските банки UK Finance предвижда, че разплащанията в Обединеното кралство ще станат почти изцяло безкешови през следващото десетилетие. Засега обаче парите в брой са необходимост за един на всеки пет души на Острова, показва проучване на организацията. Дори преди избухването на пандемията организацията предупреди, че употребата на пари в брой е достигнала своята "върхова точка" и е напът да изчезне. Коронавирусът значително засили тези трендове.

Изчезването на кеша обаче представлява риск за по-възрастната част от населението по света именно във връзка с малката им експозиция към дигитални банкови услуги. Причините за това са няколко, като едно от най-големите предизвикателства са съображенията за сигурността на личните данни, което пък е не по-малко при боравенето с кеш.

В момента ръстът при онлайн банкирането и финтех услугите бива задвижван от потребителските предпочитания на младите клиенти. Така съществена част от по-възрастните потребители и техните нужди често остават извън фокуса на вниманието на финтех компаниите. Традиционно те са в търсене на бърз растеж и глобална експанзия, което често се сблъсква и противоречи на по-скоро консервативните предпочитания на по-възрастните потребители. Това на този етап не е твърде драматично, но значението на проблема ще се увеличава в бъдеще. За да бъде преодоляно това предизвикателство, трябва всички участници на пазара заедно и превантивно да работят върху решение и различни начини относно това как да се отвори достъпът до финансови продукти от ново поколение за хората, които са заплашени от т.нар. дигитално изключване.

Нови възможности

Доклад на Банката за международни разплащания (BIS) твърди, че началото на потребителското пътуване към изцяло дигитални банкови решения започва с разбирането на дигиталните разплащания и техните предимства. Те служат като врата към други финансови услуги като иновативни спестовни и инвестиционни продукти, кредитиране и застраховки.

Анализаторите на BIS прогнозират, че преходът от традиционни банкови услуги към по-иновативни може да се случи именно по този начин. На фона на това редица технологични компании като Facebook също заявиха амбицията си да участват активно в този процес. Плановете за създаване на дигиталната валута Libra например адресират освен всичко друго и проблема с по-широкото включване към банковата система на хората, които са извън нея. Повечето банки в България също имат специални сметки и карти за възрастни хора, които са с доста по-добри условия от останалите (виж карето). Revolut има около 5 хил. потребители над 60-годишна възраст, което показва добър потенциал.

Според доклада на BIS мобилните телефони също ще изиграят ключова роля в интегрирането на тези групи хора - все повече възрастни хора използват успешно повечето услуги на смартфона. Това, което финтех секторът може да направи, е да осигури инфраструктурата и да насърчава включването на въпросните групи от обществото. Наред с това обаче са налице и редица рискове, които трябва да бъдат управлявани. Потенциалът на финтеха в рамките на това да засилва дигиталното финансово включване е голям, но той трябва да бъде съобразен с особеностите и предизвикателствата на отделните пазари.

Повече и в България

Безкешовите разплащания в страната устойчиво се увеличават и през последните години, а коронавирусът допълнително забързва този процес. Проучване на компанията за дигитални плащания Paysafe показа наскоро, че близо половината от хората обмислят значително съкращаване на сумите в брой за лично ползване в следващите месеци, като основна причина за това са притеснения от пренасяне на вирусни инфекции. Удобството и предимствата на дигиталните разплащания оказват значителен ефект върху потребителското поведение, като допринасят за ръста им, а очакванията са тази тенденция да се запази и в бъдеще. Проучването на Paysafe показва още, че потребителите в България се нареждат на второ място сред тези в изследваните страни (САЩ, България, Австрия, Италия, Канада и Великобритания) по отношение на притежанието на пари в брой във всеки един момент. Въпреки това обаче 56% от запитаните са готови да преминат основно към безкешови плащания. "Изправени сме пред глобално предизвикателство, което очакваме да окаже влияние върху различни аспекти от живота ни, включително и към предпочитанията ни към методите на плащане. В България почти три четвърти от потребителите все още избират плащанията в брой спрямо безкешовите методи. В същото време обаче се забелязва увеличение на дела на тези потребители, които предпочитат дигиталните портфейли и платежните карти, особено сега в ситуация на социална дистанция", коментира генералният директор на Paysafe за България Мирослав Божилов.

С банкова преференция

Банките в България предлагат сметки и карти за пенсионери, които са със значително по-добри условия от тези по стандартните им продукти. Обикновено лихвата е по-висока, няма такса за теглене от банкомат на банката, без такси за поддръжка на сметката, онлайн операциите за пенсионери при някои дори са безплатни. Често използването на дигитални банкови и финтех услуги са стимулирани и от младите хора в полза на техните възрастни роднини. Притесненията за дигиталната сигурност като цяло са и неоснователни най-малкото че има лимит за безкасово плащане, както и ограничение на сумите за теглене на ден или седмица.
"В България почти три четвърти от потребителите избират плащанията в брой, но се увеличава използването на дигитални финансови продукти."

Мирослав Божилов, Paysafe

Кризата с коронавируса и наложената социална изолация направиха дигиталните финанси и банкиране още по-ключови. Увеличават се и хората, които ги използват, елиминирайки директното боравене с пари и нуждата от ходене до банков клон. Сдружението на британските банки UK Finance предвижда, че разплащанията в Обединеното кралство ще станат почти изцяло безкешови през следващото десетилетие. Засега обаче парите в брой са необходимост за един на всеки пет души на Острова, показва проучване на организацията. Дори преди избухването на пандемията организацията предупреди, че употребата на пари в брой е достигнала своята "върхова точка" и е напът да изчезне. Коронавирусът значително засили тези трендове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kokoto2 avatar :-?
    kokoto2

    ъъъ... и за какво са им на възрастните, а и на младите(при условие, че не правят международни преводи) финтех компании?

    Банката, в която получавам заплатата си ми предлага безплатно банкиране, плащам си тока и водата през банкирането без такси, плащам в "онлайн" и "офлайн" магазините, отново без такси... всичко това срещу едни 2.50 лева на месец.

    Моля, посочете финтех компания, която ще свърши същата работа за по-малко пари и ще се откажа от банковата услуга!

  • 3
    sax16655090 avatar :-|
    sax16655090

    Плащането в брой да се обяви за изконно човешко право и да се приема винаги и навсекъде, оттам насетне да си въвеждат каквито искат финтех, минтех и пр. Никой не требва да бъде задължаван да притежава банкова сметка, карта, мобилен телефон или да ползва интернет.

  • 4
    nwi1578722103635117 avatar :-|
    Rosen Gospodinov


    До коментар [#] от "
    kokoto2
    ":

    Revolut

  • 5
    mto avatar :-|
    mto

    А, Горанов е тулуп с Н18 малоумията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Колко ми трябват за пенсия

Колко ми трябват за пенсия

Преводи в чата

Преводи в чата

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK