Моят банков телеком
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Моят банков телеком

COVID-19 ускорява процеса в използването на безкешовите плащания.

Моят банков телеком

Мобилните оператори в България навлизат ударно в сегмента с дигиталните портфейли

5849 прочитания

COVID-19 ускорява процеса в използването на безкешовите плащания.

© Shutterstock


Превръщат ли се телекомите и технологичните компании в банки? Краткият отговор е: не точно, но всеки е забелязал промяната. Apple вече не е само производител на смартфони и компютри, Google не е просто търсачка, а Amazon - търговец. Примерите са много. Това, което ги обединява, е, че всички гледат към финансовия сектор и най-вече към разплащанията и бързите преводи. Интересът е оправдан - безналичните плащания растат и се очаква трендът да се засилва, a фактори като COVID-19 са само в тяхна полза. Трансграничните плащания между физически лица също нарастват. В България освен няколко финтех компании и малко банки в този сектор усилено навлизат телекомите - след телефонните услуги, преноса на данни и съдържание във фокуса им вече са и финансите.

Последното е интересно, тъй като мобилните оператори имат огромна клиентска база и така могат да скъсят достъпа на повече хора до безконтактни плащания. В момента работещите в България електронни портфейли на А1 и Vivacom са разработени и базирани на платформата на Phyre, като това е и причината да имат много близки функционалности, а разликата идва основно в таксите и плановете. Telenor все още не предлага такива услуги.

Какво можеш да правиш. Получаваш свой IBAN и виртуална карта. В случая и А1, и Vivacom работят с Mastercard - с нея плащаш безконтактно директно с телефона, правиш и получаваш бързи преводи сред потребителите на приложенията (както и на Phyre), заявките стават и с QR код, получаваш банкови преводи на IBAN сметката си, следиш и управляваш в реално време бюджета си.

Какво не можеш да правиш. Традиционните финансови услуги като кредити и депозити остават запазена територия за банките. Тегленето от банкомат също е ограничено - той трябва да има функция за безконтактно теглене, това се поддържа например от двата оператора с Apple Pay. Не се издава и физическа карта. Последното донякъде е логично, тъй като целта на тези услуги е да стимулират безкешовите плащания. За да се създаде виртуален портфейл, трябват по-нови смарт устройства с функцията за свързаност near field communication (NFC) и инсталирано приложение.

И в двата случая приложенията използват безконтактни ПОС терминали, за да позволят транзакцията. Търговците не се нуждаят от специфични разплащателни терминали, за да приемат плащания чрез тези услуги - нужен е само безконтактен ПОС.

А1 бяха първите, които представиха своя портфейл - А1 Wallet. Първоначално те го правеха в партньорство с iCard, а вече е с Phyre ("Пейнетикс"). Услугата не дигитализира самата банкова карта, а трябва да се зареди предварително сума от нея или чрез банков превод. Няма ограничения за ползване на карти и мобилния доставчик - просто се сваля приложението и се следват инструкциите - последното може да се свали и от десктоп версията на Google Play и автоматично се инсталира на смартфона. Валидно е и за iOS. "Интересът към А1 Wallet е много голям. Продуктът е сравнително нов и за момента отчитаме много добри резултати, реално беше пуснат на пазара в началото на 2020 г. По време на разразилата се пандемия от COVID-19 в последните месеци интересът към дигиталния ни портфейл допълнително се засили", коментира пред "Капитал" Яна Янкова, старши мениджър "Финансови услуги", "А1 България".

Vivacom представи своя продукт само преди около месец. Pay by Vivacom e електронен портфейл и също работи в партньорство с "Пейнетикс". Приложението е достъпно за всички потребители без значение от мобилния оператор, който използват. Приложимо е за Android и за iOS устройства, осигурява възможност за извършване на финансови трансакции като бързи преводи между потребителите на приложението, банкови преводи, плащане с телефон на ПОС терминал, онлайн плащания с виртуална карта, както и съхранение на карти за лоялност и отчетност на извършените плащания.

"Наблюдаваме значителен ръст в плащанията онлайн, а хранителните стоки, телеком и куриерските услуги, покупките в бензиностанции и аптеки се заплащат основно безконтактно с телефон. Извънредното положение в страната заради COVID-19 оказа влияние и върху плановете ни за комуникация на Pay by VIVACOM. Бяхме принудени да променим фокуса на рекламната кампания в последния момент. Въпреки това за месеците на извънредно положение изтеглянията на приложението достигнаха 5-цифрено число", коментираха от Vivacom за "Капитал".

Автор: Капитал

Ключов момент - сигурността

Това е ключов момент, на който наблягат както банките и финтех компаниите, така и телекомите. Реално електронният портфейл е много по-сигурен от физическия заради няколко нива на защита - пръстов отпечатък, ПИН или лицево разпознаване. Освен това след всяка транзакция се получава съобщение, затова и съветът е нотификациите да не се спират. Потребителят може да блокира плащанията директно от приложението.

Ако бъде загубен телефонът, то за да бъде пробита защитата му, трябва да се мине поне през 1-2 нива - код на телефона, ПИН и други. Затова е препоръчително всеки, ползващ мобилно банкиране и портфейл, да заложи и на биометрична защита на телефона си - пръстов отпечатък.

Ако трябва да се обобщи - макар и бавно, навлизането на дигиталните портфейли в България е добра новина, още повече и участието на мобилните оператори в този сегмент. В морето от нови и приличащи си финтех услуги за доста хора изборът е труден - често той е и въпрос на личен избор, имидж и предпочитания. При всички положения мобилните портфейли пестят време, удобни са, а и таксите са по-привлекателни от банковите.

Разликата в портфейлите

Едните дигитализират банковите карти или директно се използва мобилното банкиране за разплащане - MyFibank на ПИБ, RaiPay на Райфайзенбанк, Apple Pay и Garmin Pay. Тоест тук не е нужно постоянно да следите дали има пари в приложението, има толкова, колкото в картата, и плащането се отразява директно в банковата сметка. Достъпът до тези портфейли обаче е ограничен - валидни са само за клиенти на горните банки или притежатели на по-нов модел iPhone или умен часовник Garmin и Apple Watch, като и те работят само с няколко банки и финтех компании, но могат да се синхронизират и с A1 Wallet и с Pay by Vivacom. В България Google Pay не работи с функцията му за безконтактни плащания. Другите електронни портфейли изискват предварително зареждане с определена сума и след изчерпването й трябва ново зареждане от банкова карта или превод. Тези приложения стават по-популярни, тъй като реално всеки може да стане техен потребител без ограничение от телефон (все пак да е по-нов), банка и тип оператор. В тази група наред с компании като Revolut, Monese, Phyre и iCard са и А1 и Vivacom. Мобилните оператори и финтех дружествата предлагат и дигитализация на карти за лоялност, което директно вкарва целия портфейл в телефона.

По темата работи и Йоан Запрянов

Превръщат ли се телекомите и технологичните компании в банки? Краткият отговор е: не точно, но всеки е забелязал промяната. Apple вече не е само производител на смартфони и компютри, Google не е просто търсачка, а Amazon - търговец. Примерите са много. Това, което ги обединява, е, че всички гледат към финансовия сектор и най-вече към разплащанията и бързите преводи. Интересът е оправдан - безналичните плащания растат и се очаква трендът да се засилва, a фактори като COVID-19 са само в тяхна полза. Трансграничните плащания между физически лица също нарастват. В България освен няколко финтех компании и малко банки в този сектор усилено навлизат телекомите - след телефонните услуги, преноса на данни и съдържание във фокуса им вече са и финансите.

Последното е интересно, тъй като мобилните оператори имат огромна клиентска база и така могат да скъсят достъпа на повече хора до безконтактни плащания. В момента работещите в България електронни портфейли на А1 и Vivacom са разработени и базирани на платформата на Phyre, като това е и причината да имат много близки функционалности, а разликата идва основно в таксите и плановете. Telenor все още не предлага такива услуги.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Чудно, кой е този който ползва тези услуги, които имат едно единствено предимство - трансфер на пари между потребителите.
    Сравнено с банкова карта:
    При банковата карта се плащат битовите сметки без такси, както и се пазарува онлайн, няма такса когато ти преведат парички, покупката на валута не се облага с 1.5%, е има месечна такса от порядъка на 2.5 лева.

    Същата такса от 2.5 лева ще заплатите, ако месечно плащате сметки на стойност 278лева.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Колко ми трябват за пенсия

Колко ми трябват за пенсия

Преводи в чата

Преводи в чата

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK