Моята по-скъпа дигитална банка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Моята по-скъпа дигитална банка

Финтех компаниите успяват да предлагат безплатни услуги за клиентите главно поради причината, че финансовата тежест за тях се поема от инвеститорите.

Моята по-скъпа дигитална банка

Финтех компаниите започнаха да увеличават таксите в търсене на рентабилност

Пламена Кацарова
8423 прочитания

Финтех компаниите успяват да предлагат безплатни услуги за клиентите главно поради причината, че финансовата тежест за тях се поема от инвеститорите.


През последните няколко години иновативните финтех компании успяха да привлекат интереса на клиентите не само с разнообразните си предложения, които се базират на бързина и удобство, но и с обещанията за ниски или нулеви такси. В известна степен експанзията им се дължи на този факт. През последните няколко месеца обаче изглежда, че секторът започва нов стадий от развитието си - такси за услуги, които доскоро са били безплатни за клиентите, ще се появят при все повече финтех компании. Причините за това няколко. От една страна, този тип платформи успяват да предлагат безплатни услуги за клиентите главно поради причината, че финансовата тежест за тях се поема от инвеститорите. Това може да бъде оправдано в етап на експанзия с цел достигане до максимален брой нови клиенти.

В един момент обаче желанието за постигане на рентабилност започва да надделява сред инвеститорите на много от тези платформи. От друга страна, натискът за увеличаване на приходите се засили и заради коронавируса, който създаде нови предизвикателства пред тези компании. Тези тенденции са по-скоро показателни, че целият сектор започва да достига етап на зрялост, което в дългосрочен план всъщност може да доведе до по-добри услуги за крайните клиенти. Макар и да предизвикаха недоволство сред потребителите.

Революция при таксите

Британската финтех компания Revolut често се разглежда като една от най-добрите и надеждни алтернативи на високите банкови такси. Платформата предлага светкавичен международен трансфер на пари, платежни услуги, банкови карти, търговия с криптовалути, злато, акции и други финансови услуги. Значителна част от тях, макар и с някои ограничения, са достъпни и за клиентите с безплатни планове. Това обаче ще се промени от 12 август, когато компанията ще започне да прилага нови такси върху някои услуги. "Обмяната на валута над безплатния месечен лимит вече ще се таксува. Този лимит се намалява на 2000 лв. на месец, който според анализите ни повечето потребители така и не достигат. Над тази граница таксата ни ще остане 0.5% и ще ви информираме, ако дадена транзакция подлежи на таксуване. Обмяната на валута в премиум плановете продължава да е без такси", съобщиха от британската финтех компания по-рано този месец в писмо до клиентите. Revolut обяви още, че ще повиши цената за преводи в чуждестранни валути и ще увеличи надбавката за трансфери по време на почивните дни от сегашните 0.5% на 1%, "за да покрие рисковете при промени на пазарите". Потребителите на Revolut ще продължат да ползват по-изгодните вътрешнобанкови обменни нива през работните дни.

Разплащанията между потребителите на Revolut, трансферите на средства в рамките на една държава и евровите трансфери в рамките на единната зона на евроразплащания, която включва и България, остават безплатни. Същевременно всеки месец първият превод към сметка в друга държава остава безплатен, а за всеки следващ ще се начислява такса от 1 лев. На потребителите на Revolut, които използват безплатния план, ще се налагат такси и при извършване на валутни преводи към сметки в държави, които не използват съответната валута. Те ще са в размер на 6 лева на транзакция, когато става въпрос за трансфер на долари, и 10 лева на транзакция за валути, различни от долари.

Промени в таксите за потребителите с планове Premium и Metal извън стойността на месечния абонамент засега не се предвиждат. А заради новите такси британската финтех компания дава възможността на клиентите си да закрият сметките си безплатно, ако не желаят да използват услугата при новите условия. Това може да се случи до 12 август.

Към момента ефектът от тези промени е по-скоро непредвидим предимно поради факта, че негативна реакция от странна на клиентите не е изключена. Значителна част от тях използват услугите на дигиталната банка именно заради минималните такси за чуждестранни плащания. Някои потребители вече реагират остро поради факта, че от основаването му досега Revolut упорито се брандираше като "алтернатива на традиционните банки" именно заради липсата на такси. Повишението на тарифите обаче се случва в момент, когато приходите на компанията са засегнати и от пандемията от коронавирус, и на фона на обещанието, направено по-рано тази година, че дигиталната банка ще излезе на печалба до края на годината. Дори и с повишение на таксите обаче услугите остават много по-евтини от тези на традиционните банки. Освен това Revolut постоянно надгражда и подобрява услугите си, същото се отнася и за останалите финтех компании.

Една от многото

Revolut официално започна да оперира в България през април миналата година, като тогава клиентите й бяха малко над 20 хил. и бързо се увеличиха. Освен на физически лица компанията предлага услуги и на корпоративни клиенти. В България финтех компанията вече има над 200 хил. индивидуални потребители и над 2000 бизнес абоната. В международен план финтех компанията има над 10 млн. потребители в Европа и САЩ, където банката започна да оперира официално преди няколко месеца. За 2018 г. компанията е отчела близо 58 млн. паунда приходи, което е ръст с 354% спрямо предходната година. Дружеството е увеличило силно и клиентската си база, но именно разходите за привличане на нови потребители и развитие на пазарите са причината то да увеличава загубата си до 32.8 млн. паунда. През 2019 г. ръстът на клиентите на Revolut скача със 169%, докато броят на ежедневно активните потребители нараства с 380% в глобален мащаб.

По-рано тази година в нов кръг на финансиране, в който набра нови 500 млн. долара, дигиталната банка получи оценка 5.5 млрд. долара, превръщайки се в една от най-големите финтех компании в света. Редица анализатори очакват тенденцията за съкращаване на разходите и увеличаване на приходите да засегне и някои от най-големите конкуренти на Revolut като N26 и Monzo и при тях да се появят нови такси. Към момента обаче такива промени не са обявени.

Как се субсидират таксите

Повечето финтех компании реално субсидират таксите. Тоест безплатен обяд има за клиента, поне в началото, но той се плаща от самата компания и инвеститорите в нея. Това се отнася за бързите преводи, за търговията по борсите и всякакви други операции, които се предлагат безплатно. Поне засега. С развитието на платежна инфраструктура, поне в ЕС и страните от еврозоната, трансферите наистина стават много евтини - SEPA дава идеални условия за това, както и системата за светкавични преводи TIPS, която дава възможност за преводи в евро 24 часа в денонощието 365 дни в годината за бизнес и частни клиенти.

През последните няколко години иновативните финтех компании успяха да привлекат интереса на клиентите не само с разнообразните си предложения, които се базират на бързина и удобство, но и с обещанията за ниски или нулеви такси. В известна степен експанзията им се дължи на този факт. През последните няколко месеца обаче изглежда, че секторът започва нов стадий от развитието си - такси за услуги, които доскоро са били безплатни за клиентите, ще се появят при все повече финтех компании. Причините за това няколко. От една страна, този тип платформи успяват да предлагат безплатни услуги за клиентите главно поради причината, че финансовата тежест за тях се поема от инвеститорите. Това може да бъде оправдано в етап на експанзия с цел достигане до максимален брой нови клиенти.

В един момент обаче желанието за постигане на рентабилност започва да надделява сред инвеститорите на много от тези платформи. От друга страна, натискът за увеличаване на приходите се засили и заради коронавируса, който създаде нови предизвикателства пред тези компании. Тези тенденции са по-скоро показателни, че целият сектор започва да достига етап на зрялост, което в дългосрочен план всъщност може да доведе до по-добри услуги за крайните клиенти. Макар и да предизвикаха недоволство сред потребителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С виртуални джобни на училище

С виртуални джобни на училище

Колко ми трябват за пенсия

Колко ми трябват за пенсия

Преводи в чата

Преводи в чата

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK