Плати ми с поглед
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Плати ми с поглед

Shutterstock

Плати ми с поглед

Какви са тенденциите в дигиталните разплащания и финансовия сектор

3660 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Плащане с поглед чрез лицево разпознаване, с пръст, часовник или просто с телефон. Новите методи навлизат и в България, но по-важното е, че показват в каква посока ще се движи секторът с разплащания. Тенденцията при тях е следната - ще стават все по-невидими, клиентът няма да се интересува как става самото плащане, важното е то да е бързо, лесно, но и сигурно. Извън това за него ще е важно колко повече услуги и продукти може да си осигури с дадено приложение, без да се нуждае от вадене на карта, вкарване на номер, да не говорим за кеш. Тоест в един момент самият акт на разплащане, познат днес, ще бъде забравен. Затова и потребителското изживяване при дигиталните операции става все по-важно за банките и компаниите, които разработват иновативни финансови продукти.

Потребителското изживяване е в центъра

"Потребителското изживяване става все по-важно, а самият клиент не се интересува отдолу какво го движи. Възможностите за лицево разпознаване, различни решения базирани на изкуствения интелект, на тяхна база се градят и новите продукти и клиентско изживяване", коментира Цветомир Досков, главен изпълнителен директор на "Сирма бизнес консултинг", по време на Digital Finance Forum, организиран от "Кaпитал", IDG и CIO. (Вижте видеото)

Така в момента целта на разработчиците и компаниите е да вкарат колкото се може повече услуги и продукти в едно приложение, с което клиентът да пазарува и да си осигури изживяване. Или както го нарича Радой Стоянов от BULPROS: "Това е мултиап - плащането трябва да е невидимо, а е важно какво получаваш друго като услуга." И дава пример с азиатския модел, където се работи в тази посока, към една опростена система, докато тук за съжаление все още това не е постигнато. "Защото, въпреки че не използвам картата, все още използвам вкарване на номер, числа, но това ще изчезне. Плащането ще се случва скрито, отдолу, а отгоре ще се удовлетворява една нужда на клиента, дали с налично плащане или на кредит", казва мениджърът "Бизнес развитие и дигитални решения" в BULPROS.

Според участниците в дискусията е важно да има силна синергия между традиционните финансови компании и финтех фирмите. Директивата PSD2, която отвори достъпа на небанковите дружества до банкови данни, беше ключова промяна, която дава стимул за развитие на финтех компании и на такива, които да обединяват няколко банкови продукта (например сметки) в едно приложение.

Изчезването на кеша

"Самите банки могат да предложат по-съвременни и добри услуги, с което да получат по-голямо удовлетворение. Предимствата за финтех компаниите са, че това им дава достъп до много по-големи бази данни, което пък им дава възможност да черпят от опита на големите институции и да боравят в една сложно регулирана среда", каза Диана Вълкова, съдружник в адвокатско дружество "Динова Русев и съдружници". От дигитализирането на плащанията и финансовите услуги ще има печеливши от всички страни. Според Екатерина Кирилова, директор на управление" Продажби на банкиране на дребно" в Уникредит Булбанк, дигитализирането на плащането ще облекчи банките от трупането на кеш, чието управление изисква човешки ресурс. Така той може да се насочи към повече работа с клиентите.

А Диана Вълкова припомни и думите на футуролога Герд Леонард отпреди 3 години, казани в София. Тогава той прогнозира, че до 5 години разплащанията в брой ще изчезнат. Е, това очевидно няма не се случи, но всички са съгласни, че рано или късно ще дойде и този ден.

Плащане с поглед чрез лицево разпознаване, с пръст, часовник или просто с телефон. Новите методи навлизат и в България, но по-важното е, че показват в каква посока ще се движи секторът с разплащания. Тенденцията при тях е следната - ще стават все по-невидими, клиентът няма да се интересува как става самото плащане, важното е то да е бързо, лесно, но и сигурно. Извън това за него ще е важно колко повече услуги и продукти може да си осигури с дадено приложение, без да се нуждае от вадене на карта, вкарване на номер, да не говорим за кеш. Тоест в един момент самият акт на разплащане, познат днес, ще бъде забравен. Затова и потребителското изживяване при дигиталните операции става все по-важно за банките и компаниите, които разработват иновативни финансови продукти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Надявам се официалното плащането в брой никога да не изчезне.
    Ясно е, че неофициалното няма да изчезне.
    Дори да пропуснем разни катастрофически събития и дори по-обикновени аварии като спиране на тока или връзките, има една основна опасност - човек да няма никакъв контрол върху парите си.
    В сегашното състояние на правото в България, това си е финансово робство.
    Примерно, ставаш неудобен на някого с власт или връзки и ти запорират всички сметки и начини на плащане. Буквално си обречен на гладна смърт, ако не изпълниш желанията на изнудвача.
    Да не говорим за някаква анонимност...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С виртуални джобни на училище

С виртуални джобни на училище

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK