Плати ми с поглед

Какви са тенденциите в дигиталните разплащания и финансовия сектор

Плащане с поглед чрез лицево разпознаване, с пръст, часовник или просто с телефон. Новите методи навлизат и в България, но по-важното е, че показват в каква посока ще се движи секторът с разплащания. Тенденцията при тях е следната - ще стават все по-невидими, клиентът няма да се интересува как става самото плащане, важното е то да е бързо, лесно, но и сигурно. Извън това за него ще е важно колко повече услуги и продукти може да си осигури с дадено приложение, без да се нуждае от вадене на карта, вкарване на номер, да не говорим за кеш. Тоест в един момент самият акт на разплащане, познат днес, ще бъде забравен. Затова и потребителското изживяване при дигиталните операции става все по-важно за банките и компаниите, които разработват иновативни финансови продукти.

Потребителското изживяване е в центъра

"Потребителското изживяване става все по-важно, а самият клиент не се интересува отдолу какво го движи. Възможностите за лицево разпознаване, различни решения базирани на изкуствения интелект, на тяхна база се градят и новите продукти и клиентско изживяване", коментира Цветомир Досков, главен изпълнителен директор на "Сирма бизнес консултинг", по време на Digital Finance Forum, организиран от "Кaпитал", IDG и CIO. (Вижте видеото)

Така в момента целта на разработчиците и компаниите е да вкарат колкото се може повече услуги и продукти в едно приложение, с което клиентът да пазарува и да си осигури изживяване. Или както го нарича Радой Стоянов от BULPROS: "Това е мултиап - плащането трябва да е невидимо, а е важно какво получаваш друго като услуга." И дава пример с азиатския модел, където се работи в тази посока, към една опростена система, докато тук за съжаление все още това не е постигнато. "Защото, въпреки че не използвам картата, все още използвам вкарване на номер, числа, но това ще изчезне. Плащането ще се случва скрито, отдолу, а отгоре ще се удовлетворява една нужда на клиента, дали с налично плащане или на кредит", казва мениджърът "Бизнес развитие и дигитални решения" в BULPROS.

Според участниците в дискусията е важно да има силна синергия между традиционните финансови компании и финтех фирмите. Директивата PSD2, която отвори достъпа на небанковите дружества до банкови данни, беше ключова промяна, която дава стимул за развитие на финтех компании и на такива, които да обединяват няколко банкови продукта (например сметки) в едно приложение.

Изчезването на кеша

"Самите банки могат да предложат по-съвременни и добри услуги, с което да получат по-голямо удовлетворение. Предимствата за финтех компаниите са, че това им дава достъп до много по-големи бази данни, което пък им дава възможност да черпят от опита на големите институции и да боравят в една сложно регулирана среда", каза Диана Вълкова, съдружник в адвокатско дружество "Динова Русев и съдружници". От дигитализирането на плащанията и финансовите услуги ще има печеливши от всички страни. Според Екатерина Кирилова, директор на управление" Продажби на банкиране на дребно" в Уникредит Булбанк, дигитализирането на плащането ще облекчи банките от трупането на кеш, чието управление изисква човешки ресурс. Така той може да се насочи към повече работа с клиентите.

А Диана Вълкова припомни и думите на футуролога Герд Леонард отпреди 3 години, казани в София. Тогава той прогнозира, че до 5 години разплащанията в брой ще изчезнат. Е, това очевидно няма не се случи, но всички са съгласни, че рано или късно ще дойде и този ден.

Още от Капитал