Бюджетирай, спестявай и се забавлявай

Виртуалните портфейли предлагат много повече възможности от самото плащане

Освен инструмент за разплащане дигиталните портфейли се превръщат все повече във финансови платформи, супермаркети, а някои вече говорят и за мултиап. Така през някои от тях може да се инвестира, да се правят застраховки, както и да се спестява по различни от стандартните начини. Всъщност това са нещата, които ги правят все по-атрактивни и привличат хора, които не са много на "ти" с финансите. Интересно е, че заради нарасналата конкуренция банките също се опитват да правят своите портфейли все по-креативни и с разнообразни функции. Освен инструмент за управление на средствата чрез тях могат да се пестят пари, стига всеки потребител да използва умно своя портфейл. Ето и някои от вариантите за това.

Кешбек

Това е един от начините да се спестяват средства, като се върне част от платената сума. При кешбека след плащане при определени търговци финансовата институция връща част от сумата - може да варира от 1% до 25-30%, в зависимост от издателя, държавата и обекта, в който се пазарува. Услугата не е нова, въведена е от банките и финансовите оператори, като дълго време беше приоритет основно за кредитни карти, но и при някои дебитни. Днес се предлага също и от повечето финтех портфейли.

Един от най-щедрите проценти дава германската финтех компания Vivid Money, която е с отворена регистрация и от България и поддържа сметки в левове. Кешбекът, който обещава, е до 25% от покупките, като тук интересното е, че влизат търговци като Kaufland, Lidl, Decathlon, Shell, IKEA, H&M, Zara и други. Повечето компании работят масово и с компании като Amazon, Spotify, Netflix и т.н. Кешбек дава и Revolut, но не и за безплатния си план, а само за металния. За някои барове и ресторанти във Великобритания компанията дори обещава внушителните до 30%. Curve също предлага 1% кешбек на покупки и карти за лоялност от над 100 бранда.

Спестяване

Извън стандартните банкови депозити, които вече могат да се правят и през повечето приложения за мобилно банкиране, има и някои хитри работещи варианти. Например Revolut развива услугата си Spare Changе, при която при всяко плащане програмата закръгля сметката до най-близкото десетично число. Ако си купите сандвич за 5.80 лв., платформата ще ви отчете 6 лв., но онези 20 стотинки ще отидат в услугата Vault и така ще ги спестите. Колкото повече транзакции се правят, толкова повече ще се спестява. Разбира се, за да работи услугата, потребителят трябва да я активира.

Бюджетиране

Една от полезните функции на дигиталните портфейли е, че всеки лесно и интуитивно може да проследи своите плащания по сектори, магазини, време, час, да слага лимити за харчене, да оптимизира и т.н. Извън тях обаче има и специализирани само в тази дейност платформи. Едно от най-популярните е YNAB. При нея едно от ценните неща е, че започва да изпраща съобщения, ако започва да се надвишава заложеният месечен бюджет. Приложението може да помогне да се формира фонд за спешни нужди и да се спестят средства, така че да не се налага потребителят да живее от заплата до заплата. Популярни тук са Moneyfy, Money Manager Expense & Budget и AndroMoney.

Какво ще е бъдещето

Експертите са категорични - дигиталните разплащания ще се променят, а с развитие на изкуствения интелект те ще излизат извън... телефона. Плащане с поглед чрез лицево разпознаване или с пръст изобщо не са далечно бъдеще. Другата тенденция в дигиталните портфейли и плащания е, че те ще стават все по-невидими, клиентът няма да се интересува как става самото плащане, важното е то да е бързо, лесно, но и сигурно. Извън това за него ще е важно колко повече услуги и продукти може да си осигури с дадено приложение, без да се нуждае от вадене на карта, вкарване на номер, да не говорим за кеш. Тоест в един момент самият акт на разплащане, познат днес, ще бъде забравен. Затова и посоката е в развитие на т.нар. мултиап.

Инвеститорите също ги ухажват

Инвеститорите знаят накъде духа вятърът и се ориентират в тази посока. Това оправдава и интереса им към финансовите платформи. Ето и някои по-големи инвестиции в интересни компании.

Bunq е необанка, която помага на потребителите да пестят време и пари, докато опазват околната среда. Приложението предлага лихви при депозит, като инвестициите са според желанието на клиента и могат да бъдат в ипотеки, заеми, зелени компании и други. Bunq е нидерландски стартъп, който през миналия месец набра над 190 млн. евро от инвеститори.

Splitwise е мобилно приложение и уеб платформа, която помага на потребителите да разделят разходите. Приложението е идеално за съквартиранти, които си поделят наема, или за семейства, които планират заедно бюджета си. Подходящо е и за поделяне на отделни сметки като вечеря в ресторант. Компанията е американска, като набира 20 млн. долара през април тази година.

Itsme е приложение, което създава уникална идентичност на потребителите. По този начин приложението обединява и криптира всички данни, свързани с покупките и поръчките на клиентите си, като отделно добавя слой на верификация, с което онлайн транзакциите стават по-сигурни. Itsme е белгийска компания и набира 25 млн. евро през миналия месец, като голяма част от инвеститорите са банки и финансови институции.

Mint е приложение за бюджетиране, което все още не е достъпно в България. Апликацията следи всички абонаменти, поддържа криптовалути и трансакции към криптоплатформи. Може да се осъществява кредитен мониторинг, както и да се спестява и инвестира чрез платформата. Американската Intuit (публична компания) закупува през 2019 г. Mint за около 200 млн. долара.

Expensify е подходящо за хора или служители, които често пътуват и искат да проследяват специално разхода за транспорт - било то с личен автомобил или чрез обществен транспорт. Самолетни резервации могат да се препращат към мейла на приложението, с което те ще се зареждат автоматично като разход, без да трябва да се въвеждат данни. Също така има разпознаване на касови бележки, с което също автоматично се създава разход. Дава възможност за няколко сметки в различни валути и автоматичното преизчисляване на стойността им. Набрало е почти 30 млн. долара в няколко рунда.

Още от Капитал