За по-малко от три години българските потребители на Paysera са се удвоили

Близо 50 хил. клиенти на финтех компанията са направили разплащания за над 533 млн. лв. през първото полугодие, или ръст от 44%

Темата накратко
  • През първата половина на 2022 г. с Paysera България са извършени 104 хил. трансакции, като две трети от тях са международни преводи
  • Най-голям е ръстът в щатските долари и британските лири. В топ 5 на валутите са също български лев, евро и румънска лея
  • За 6 месеца българите са закупили злато на стойност 491 хил. лв. - с 65% спрямо същия период на 2021 г.

Българските частни и бизнес потребители все повече се насочват към финтех компаниите като алтернатива на банковите услуги. Например, последните данни, предоставени на "Капитал" от платформата за разплащания Paysera показват, че за по-малко от три години клиентите й са се удвоили и вече са близо 50 хиляди, а от тях 7 хил. са компании. Глобално потребителите й са 1.07 млн., като 70 хил. са бизнес клиенти.

Литовската компания е една от малкото, които предоставя български IBAN, което позволява плащания към бюджета, битови сметки или такси за обучения. Заедно с Revolut (с над 200 хил. потребители в страната) двете платформи са може би най-големите и популярни тук. И въпреки, че няма обобщени данни за плащанията на всички българи през алтернативните компании в страната, то статистиката, която публикуват отделните играчи на този пазар са добра отправна точка за тенденциите.

Според данните на Paysera България за първото полугодие на 2022 г. дигиталните разплащания в страната се увеличават с почти 44% спрямо същия период на предходната година - извършени са над 104 хил. трансакции на обща стойност от 533.9 млн. лв, което е рекорд за разплащателната онлайн платформа от стъпването ѝ в страната през 2016 г., посочват в пресрелийз от компанията. Средната сума на превод е 5200 лв.

Междуфирмените плащания достигат 65% от всички извършени такива, 12% са изплатените трудови възнаграждения, 9.8% са плащанията за обучение. На този фон според данни на Българска народна банка (БНБ) ПОС терминалите в страната се увеличават, а АТМ устройствата намаляват трайно, което също е показателно за трендовете.

Българските банки също активно навлизат в дигиталната ера, развивайки свои мобилни приложения с по-ниски такси и бързи разплащания - например вече няколко банки предлагат светкавични преводи в системата Blink. В този смисъл конкуренцията в дигиталната сфера между финтех компаниите и банките става все по-сериозна.

Дигитални разплащания и инвестиции

Засега финтех компаниите се предпочитат заради ниските или нулеви такси и бързите международни преводи. Например данните на Paysera показват, че от общо 104 хил. трансакции през първите шест месеца на 2022 г. две-трети от тях са международни преводи, а петте най-използвани валути са очаквано български лев, евро, щатски долар, британска лира и румънска лея. От тях с най-голямо увеличение на обемите на трансакциите са на тези в щатски долари (74%) и в британски лири (69%).

"Обемът на извършените транзакции от български клиенти е рекорден за платформата от стъпването ѝ в България", казва в прессъобщение до медиите Мартин Богданов, изпълнителен директор на Paysera България, като добавя, че "в контекста на растящите банкови такси, финтех услугите поддържат значително по-достъпни цени - важен стимул за бизнесите, които искат да оптимизират разходите си за разплащания."

Според предназначението на извършените трансакции основен дял са междуфирмените (65%) като биват следвани от от трудовите възнаграждения (12%) и таксите за обучение (9.8%). От платформата споделят, че през тази година набират популярност тези за инвестиции (7%) и плащанията към бюджета (1.8%).

"Увеличаването на безкасовите плащания има пряко отражение върху по-добрата отчетност и растежа на бизнесите. Това е и един от механизмите за изсветляването на икономиката - ключов приоритет както за нас, така и за целия финтех сектор. В дългосрочен план очакванията са този тип плащания да растат не само в частния бизнес, но и в държавната и общинска администрация. Пример за това е приемането на банкови карти, издадени в чужбина, за плащане на административни услуги. Отскоро това вече е възможно в няколко държавни институции", казва Мартин Богданов.

От компанията очакват занапред в страната да се увеличи интересът към иновативните начини за разплащане като отвореното банкиране, при което потребителите имат възможност "да плащат директно от бaнĸoвaтa cи cмeтĸa пpи пaзapyвaнe в интepнeт бeз да използват карта или пocpeдниĸ."

Инфлация при златото няма

От Paysera България обясняват, че поради постоянно увеличаващата се инфлация и ниските (а в не малко от случаите и отрицателни) лихви по депозитите потребителите предпочитат да инвестират спестяванията си в ценни метали. От януари до юни тази година българските потребители на платформата са закупили злато на стойност 491 хил. лв. като това е с 65% повече от същия период на 2021 г. "Клиентите най-често купуват злато на стойност между 130 лева и 2600 лева", пояснява Филип Мутафис, инвеститор в Paysera България, като добавя, че "в период на икономическа и геополитическа несигурност, хората търсят надеждни и доказани инструменти за съхранение на средствата си. Инвестиционното злато е с висока ликвидност и дава възможност за диверсификация на портфейла от активи."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xur40357069 avatar :-?
    Men
    • - 1
    • + 6

    Аз ползвам ePay.bg от повече от 15 години. Тя е първата на пазара ни, българска компания, която предлагаше онлай разплащане преди дори някои банки да започнат да го правят.
    Разплащаш, изпращаш, получаваш, купуваш винетки, плащаш данъци... Преводните такси между банковите трансфери са по-ниски от таксите на банките. Работиш с различни банкови карти на различни банки. Нямаш месечни такси, нямаш такси и условия за плащане на комунални услуги...
    Просто се чудя, ако тази статия не е платена, защо се набляга на рекламния елемент и не се споменават алтернативите, както и българското, което плаща заплати на българи и данъци в България? Защо?!

    Нередност?
  • 2
    drkskwlkr avatar :-P
    Иван Арнаудов
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#1] от "Men":

    1. Сравняваш точно кон с кокошка. ePay (използвам ги дори по-отдавна от теб - от декември 2000 г.) много бързо създадоха една внушителна за времето си платформа с много възможности и... си седнаха на гъзовете. Не се сещам кога за последно са представили нещо сериозно, авангардно или дори особено добре работещо. Явно собствениците са доволни от състоянието на нещата, а и като гледам финансите на три от компаниите в групата (Датамакс, Ипей и Изипей) обемът и растежът са впечатляващи.

    2. Като цяло намирам поривите да се препоръчва винаги българското, понеже плащало данъци тук, за безсмислени. Ако нещо небългарско ти пести огромна сума пари, и ти оставя далеч повече средства за харчене в България, какво правим? Мен лично 2016 г. Paysera ме избави от "лукса" да плащам по 20 евро на изходящ и 7 евро на входящ SEPA превод, с който ме деряха всичките български банки. Какво точно очакваш от мен в случая? Да милея за българския банков сектор, който е отпрал корем до коленете и тая година ще удари два милиарда печалби?

    Но ако все пак държиш да чуеш нещо, от което да се успокоиш, Paysera също има щат в България.

    Нередност?
Нов коментар