Администрацията влиза у дома

Кои услуги са достъпни за гражданите електронно и могат да се извършват дистанционно по време на кризата с коронавируса

Shutterstock    ©  Shutterstock

Пряката среща с администрацията, когато се нуждаем от услуги, в повечето случаи е бавна и често е свързана с чакане и загуба на време. Това става още по-проблемно във време на епидемия и въведения строг режим на работа на някои институции. Добрата новина е, че голяма част от административните услуги са достъпни онлайн свободно, с персонален идентификационен код (ПИК) или квалифициран електронен подпис (КЕП).

Сред услугите, които са достъпни свободно, попадат плащанията на данъци и осигуровки, проверката на здравноосигурителния статус, както и справките за лица, регистрирани по ЗДДС в НАП. С електронен подпис потребителите могат да подават декларации и документи по ЗДДС, VIES декларации, такива за облагане с корпоративен данък, декларация за облагане на доходите на физическите лица, да получават удостоверения от общини, да правят справки в регистри и други. Тази седмица Държавната агенция за електронно управление обяви, че е осигурила и възможност за електронна регистрация в бюрата по труда за хората, които са останали без работа. Гражданите могат да заявяват по електронен път регистрация като търсещи работа, като се елиминира и изискването за доста бумащина.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове