Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 мар 2020, 12:15, 2618 прочитания

Администрацията влиза у дома

Кои услуги са достъпни за гражданите електронно и могат да се извършват дистанционно по време на кризата с коронавируса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Кои административни услуги са достъпни дистанционно свободно, с ПИК или КЕП

Увеличаване

Пряката среща с администрацията, когато се нуждаем от услуги, в повечето случаи е бавна и често е свързана с чакане и загуба на време. Това става още по-проблемно във време на епидемия и въведения строг режим на работа на някои институции. Добрата новина е, че голяма част от административните услуги са достъпни онлайн свободно, с персонален идентификационен код (ПИК) или квалифициран електронен подпис (КЕП).

Сред услугите, които са достъпни свободно, попадат плащанията на данъци и осигуровки, проверката на здравноосигурителния статус, както и справките за лица, регистрирани по ЗДДС в НАП. С електронен подпис потребителите могат да подават декларации и документи по ЗДДС, VIES декларации, такива за облагане с корпоративен данък, декларация за облагане на доходите на физическите лица, да получават удостоверения от общини, да правят справки в регистри и други. Тази седмица Държавната агенция за електронно управление обяви, че е осигурила и възможност за електронна регистрация в бюрата по труда за хората, които са останали без работа. Гражданите могат да заявяват по електронен път регистрация като търсещи работа, като се елиминира и изискването за доста бумащина.


От Агенцията по вписванията коментираха за "Капитал", че всички административни услуги, които предоставят, са достъпни за потребителите онлайн. За някои от тях като издаването на справки и удостоверения дори не е необходим електронен подпис, докато други като подаване на различни заявления стават с такъв. По-рано миналата седмица две от дружествата, които издават квалифициран електронен подпис (КЕП) - БОРИКА и "Евротръст технолъджис", обявиха, че осигуряват тази услуга безплатно за период от един месец.

Дигитална община

Като най-голяма община Столичната разполага с най-голям дигитален резерв от услуги. По думите на заместник-кмета по дигитализацията Владимир Данаилов броят им е надхвърлил 50 за последните пет години, а жителите на града ги познават и често ги използват. Особено полезна услуга е плащането на местните данъци и такси онлайн. Това става, като потребителят влезе на посочения в сайта на общината линк, въведе ЕГН, БУЛСТАТ или личен номер на чужденеца. Изисква се ПИК от НАП или ПИН, който се получава на място в общината срещу документ за самоличност. Наблюдава се и тенденция все повече хора да се възползват от услугата - за първите три месеца на годината с над 37% повече граждани са платили онлайн или чрез финансови посредници в сравнение със същия период на миналата година, посочват от общината.



С около 35% пък се е увеличило ползването на електронните услуги. Такива са например издаването на удостоверение за наличие или липса на задължения по закона за местните данъци и такси или такова за декларирани данни, копие от подадена данъчна декларация, дубликат на документ за платен данък върху превозните средства, данък върху недвижимите имоти (ДНИ) и такса за битови отпадъци (ТБО). Може да бъде издадено и удостоверение за данъчна оценка на недвижим имот и незавършено строителство. Полезна за родителите пък е възможността да кандидатстват за записване на децата им в общински ясли, детски градини и подготвителни групи в училищата, като класирането също става онлайн. За административни услуги задължително се изисква електронен подпис на заявителя.

"Сега виждаме, че животът ни изправя пред още по-непредвидими ситуации, които поставят онлайн обслужването, развитието на електронните услуги, дигитализацията на съвсем друго ниво. И не е просто наша задача, а абсолютно задължение е да работим в правилната посока и да се развиваме. Включително да приобщим хората, които не са имали навика да работят онлайн, да го направят", коментира пред "Капитал" Владимир Данаилов.

Ще има и още

Именно заради извънредната ситуация в последните няколко дни се работи активно за създаването на нови дигитални услуги. Един от първите примери е стартиралата преди седмица възможност за електронно заявяване на административни услуги за таксиметров превоз, макар и в момента той да е силно ударен от затихването на икономическия и социалния живот. Сега това може да става чрез Системата за сигурно електронно връчване на Държавна агенция за електронно управление, както и чрез портала на Столична община в секция "Подаване на електронно подписани документи". Въпреки че това е въведена мярка във връзка с извънредното положение заради коронавируса, ще продължи да действа и след него, тъй като пести много време от "прескачане" от една служба в друга.

Електронна трансформация ще претърпи и столичното Направление "Архитектура и градоустройство". В момента действа услуга за издаването на удостоверение за устройствен статут на имот, а до края на месеца ще бъдат задействани няколко нови е-възможности. Това са заявление за разрешения за строеж за първа, втора и трета категория за инвестиционни проекти и заявление на разрешение за поставяне и за получаване на виза. Скъсява се и срокът за публикуване на административни актове от три работни дни на един.

Все още обаче съществуват такива административни услуги, които могат да бъдат заявени по електронен път, но резултатът не може да бъде получен електронно. Такъв пример е издаването на удостоверение за наследници. Дали обаче някой ще извърши дадена услуга онлайн, или ще отиде на място, по никакъв начин няма да се отрази на размера на таксата, посочват от общината. И уверяват, че системите няма да се претоварят, ако сега дойде дигиталният пик - архитектурата на системите, чрез които се предоставят услугите, осигурява разпределение на натоварването.
Как се вади ПИК?

Персоналният идентификационен код (ПИК) от НАП позволява достъпа до някои от електронните услуги на приходната агенция, както и до такива на други администрации като общинските или НОИ. Издаването на 12-цифровия код е безплатно и се случва чрез подаване на заявление в който и да е офис на НАП или по пощата. Във втория случай издаденият ПИК може да бъде получен единствено в офиса на НАП по постоянен адрес. Съществува и възможността заявлението да бъде подадено от друг човек, упълномощен с общо нотариално заверено пълномощно.
Как се вади електронен подпис?

Създаването на електронен подпис традиционно се случва в платформите на дружествата, които издават такива, като за финализиране на процеса при някои от тях все пак е необходимо посещение в офис. Процесът на регистрация за услугата, предоставяна от "Евротръст технолъджис" обаче може да се случи изцяло дистанционно - потребителите трябва да свалят единствено мобилното приложение на компанията, да попълнят регистрационната форма и да направят снимка на личната си карта и селфи, за да потвърдят самоличността си. След финализирането на регистрацията потребителите отиват на сайта www.egov.bg, където през бутона "Моето пространство" се стартира процес по електронна автентикация и се избира "Вход с облачен/мобилен КЕП".

Капитал #12

Текстът е част от брой 12 на седмичния Капитал (27 март - 2 април). В броя ще прочетете още:


Новия брой на"Капитал" можете да намерите в магазините на "Фантастико", "Билла", СВА, във веригите бензиностанции OMV, Eko, Shell, Lukoil, както и в обектите на Inmedio и в други магазини за хранителни стоки и бензиностанции.

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Билет има, полет не... Билет има, полет не...

Въпроси и отговори около вече платени пътувания и отменените полети

30 апр 2020, 2541 прочитания

Спокойно, имам авариен фонд Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

20 мар 2020, 8112 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Как да..." Затваряне
Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

Още от Капитал
Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10