Билет има, полет не...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Билет има, полет не...

Shutterstock

Билет има, полет не...

Въпроси и отговори около вече платени пътувания и отменените полети

4219 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Авиоиндустрията буквално спря - в Европа трафикът е намален с около 80 - 90%. Перспективата за промяна в следващите месеци не е много добра, а с това вървят въпросите какво се случва с милиони закупени билети за началото на лятото и туристическия сезон. Сигурно е едно - авиопревозвачите са сред най-силно ударените, паричните потоци при тях реално спряха, което силно ограничава възможността за връщане на пари. При всички положения в създалото се извънредно положение претенциите за обезщетения при отменен полет отпадат.

Какво се случва със закупени билети

"Решаващият въпрос тук е причината, поради която няма как да се ползват билетите - ако причината е отмяна на полета от страна на авиокомпанията, съответният пътник има право на премаршрутиране на други дати, ваучер или връщане на цената на билета. Ако полетът се изпълнява, но конкретният пътник не може или не иска да го ползва, загубата остава изцяло за пътника, включително и когато невъзможността е резултат от правителствени ограничителни мерки", коментира адвокат Александър Иванов от адвокатска кантора "Мусева и Иванов".

Например, ако пътник реши, че следващата седмица няма да лети до определена дестинация заради коронавируса и карантината там, но има полет, това си е за негова сметка. В тази ситуация не е нелогично за някои превозвачи да не отменят полети и да ги изпълняват почти празни именно с цел да не трябва да връщат платената им цена за билетите.

Да искам ваучер или да чакам да ми върнат парите

Принципно превозвачите са длъжни да възстановяват цената за отменени полети в седемдневен срок, но ситуацията е безпрецедентна и това правило практически е неизпълнимо в момента. Пандемията се отразява на всички, но едва ли има много индустрии, които са по-тежко засегнати от гражданската авиация и предизвикателствата за авиокомпаниите са огромни. Част от тях са и нарушените им парични потоци, поради което за тях е много трудно да възстановяват ефективно средства и издаването на ваучери е механизъм да намалят риска си от неплатежоспособност.

Някои компании, като Ryanair например, посочват, че може да има връщане на пари, но заявленията ще се разглеждат едва когато премине извънредното положение. Wizz air възстановява автоматично 120% от стойността на билета под формата на Wizz кредит, който трябва да се използва в рамките 24 месеца, а ако се стигне до възстановяване на пари, те са 100%. От компанията обаче изрично посочват, че това ще отнеме доста дълго време заради многото заявления и неяснотата около края на извънредното положение.

Регулацията изисква съгласие на пътника за издаване на ваучер вместо възстановяване на цената, а в сегашната несигурна ситуация малко пътници са склонни на такъв компромис. "Очаквам да се приемат изключения от това правило поради извънредността на ситуацията и законодателите да предвидят право на превозвачите да издават ваучери, вместо да връщат пари за билетите, като мярка за спасяване на индустрията. В някои държави вече се обсъждат и приемат такива регулации.

По тази причина и авиокомпаниите не бързат да връщат пари, а изчакват евентуално приемането на такава регулация, на която да могат да се позоват, а пътниците фактически нямат инструмент да ги принудят да платят в момента, защото и съдилищата, и контролните органи не функционират нормално", коментира адвокат Иванов и допълва: "Моят съвет към притежателите на такива билети е да бъдат конструктивни и ако все пак пътуват често със съответната компания, да приемат ваучер, защото по този начин ще я подкрепят. Ако настояват за връщане на парите, наистина ще трябва да се надяват, че ситуацията ще се нормализира и компанията ще оцелее финансово, за да е в състояние да им ги заплати в някакъв неизвестен бъдещ момент.

Кога ще се възстановят полетите

Точен отговор на този въпрос няма. При всички положения, за да се възстанови полет по дадена дестинация, трябва да са вдигнати ограниченията и в двете държави. През седмицата от Wizz air обявиха при възобновяването на полетите първоначално по тях да летят хора, които искат да се приберат у дома, а не такива за ваканция. Очаква се в началото и честотата на полетите да не е както преди кризата, но ще зависи от търсенето.

Авиоиндустрията буквално спря - в Европа трафикът е намален с около 80 - 90%. Перспективата за промяна в следващите месеци не е много добра, а с това вървят въпросите какво се случва с милиони закупени билети за началото на лятото и туристическия сезон. Сигурно е едно - авиопревозвачите са сред най-силно ударените, паричните потоци при тях реално спряха, което силно ограничава възможността за връщане на пари. При всички положения в създалото се извънредно положение претенциите за обезщетения при отменен полет отпадат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С виртуални джобни на училище

С виртуални джобни на училище

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK