Пропаганда и фалшиви новини

Как да разпознаем фалшивата новина

Полезни съвети, които ще ни направят по-грамотни и защитени потребители на информация

Shutterstock    ©  Shutterstock

Преди да започнем да четем:

1. Източникът на новината.

Винаги подбирайте източниците си.

Потърсете информация в независим сайт за проверка на фалшиви новини дали източникът ви не е свързан с разпространението на фалшиви или неточно представени новини. Проверете секцията "За нас" в сайта и потърсете информация за екипа. Всяка надеждна медия публикува такава актуална информация. Проверете информацията в профила на публикуващия и дали той има нужната компетенция да се изказва по конкретната тема.

Проверете дали публикуващият вече не е публикувал фалшиви новини или информация с подвеждащо съдържание.

2. Заглавието на новината.

Новината може да бъде шокираща, но заглавието ѝ трябва да бъде коректно написано.

То не бива да оставя у вас усещането, че ще пропуснете нещо изключително важно, ако не продължите да четете. То не бива да ви казва как да се чувствате.

Ако заглавието звучи некоректно, проверете дали новината не присъства в независимите фактчекинг сайтове.

3. Визията.

Главните букви и контрастиращите цветове в заглавието са присъщи за фалшивите новини.

Бъдете бдителни за несъответствия между заглавието и изображението.

Огледайте се технически грешки като твърде малка, зле оразмерена или липсваща снимка или за излишни символи в текста.

Когато започнем да четем:

1. Датата.

Винаги проверявайте датата на публикуване. Много сайтове и профили в социалните мрежи умишлено провокират кликвания, като публикуват остарели новини.

Подхождайте със съмнение към източник, който представя стара информация като нова.

2. Грешки.

Технически и визуални грешки могат да присъстват и в самия текст.

Проверете историческите факти - тези грешки обикновено са умишлени.
Не подценявайте лошия правопис. Той е признак за липса на достатъчно отговорност и внимание към детайлите.

Не всяка грешка е умишлена, но несъзнателната грешка ще бъде коригирана от източника в най-кратък срок.

3. Автори и източници.

Коректно поднесената информация винаги има посочен автор или източник. Липсата на автор или източник демонстрира некоректно отношение към аудиторията.

Ако има посочен източник, потърсете новината, публикувана директно от него, за да избегнете манипулация на съдържанието.
Проверете дали информацията е споделена от други, независими източници. Поинтересувайте се дали авторът има компетентността да коментира съответната тема.

Ако новината идва от друга държава, потърсете какво казват местните надеждни източници.

4. Изображенията.

Обърнете внимание на качеството им. Некачествените изображения обикновено са манипулирани или откраднати.

Проверете дали снимковото или видеосъдържание отговаря на текста по смисъл и като актуалност. Използвайте независимите фактчекинг сайтове, за да проверите дали изображенията вече не са публикувани другаде, в друг контекст.

Потърсете автора на изображенията. Надеждните източници винаги го посочват.

5. Текстът.

Помислете дали текстът представя цялата картина или само части от нея.

Поинтересувайте се кой друг подкрепя посочените твърдения. Следете за опорни точки - термини и изрази, характерни за изказа на определени политически зависими групи, които се повтарят многократно. Запитайте се как разбирате, че информацията, която ви се предоставя, е вярна и дали ви се предоставя възможност сами да проверите фактите, чрез препратки например. Обърнете внимание дали написаното създава усещането за наличие на опасен "враг". Проверете от независими източници дали информацията за посочения като "враг" е истина.
Проверете дали визуалното съдържание, "разобличаващо" "врага", не е манипулирано.

Запитайте се дали съществува друга гледна точка.

6. Предизвикване на силни емоции.

Манипулацията ще събуди у вас силни чувства (страх, гняв), вместо да ви информира.

Коректното отразяване на информацията не направлява чувствата на читателя.

Изображенията не потъпкват моралните норми.

7. Посланието.

Обърнете внимание дали реалното послание в съдържанието не е различно от първоначално представеното. Разминаването в посланието е често използвана манипулация.

Обърнете внимание дали се акцентира на конкретна личност/държава/социална група, превърната в обект на атака. Изместването на фокуса към конкретен "негативен" образ може да бъде реалната цел на новината.

Запитайте се дали някой е облагодетелстван от тази информация. Обикновено хората, които имат полза от нея, са тези, които поръчват нейното разпространение.

След като прочетем:

Дали да споделим

Проверете дали написаното не е шега. Ако е така, това ще бъде изрично посочено. Запитайте се дали новината е важна за другите хора и дали е наложително да знаят за нея.

Запитайте се дали, споделяйки новината, няма да навредите на някого.

Уверете се, че сте проверили всички други точки, преди да споделите, за да избегнете превръщането ви в разпространител на фалшива информация.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    petkata1 avatar :-|
    petkata1
    • + 3

    Както е известно от историческите факти и принципното им предназначение, средствата за масова информация - вестници, списания, радио, телевизия и интернет са средства за провеждане на масово заблуждаване на населението. Подменят се исторически факти чрез изопачаване на историята. Измислят се и се разпространяват безстойностни ценности, чрез неглижиране и замитане на доказалите се във времето морални такива.

    Нередност?
  • 2
    knb avatar :-|
    Кнб
    • - 1
    • + 2

    Мойто гардже-най-черното гардже.

    Та за историята и нейния прочет на различни езици. Та четем американските вестници 1780 за калифорния: Испанските окупатори издевателстват над местното население и не им продават такия (ракия), а само разредено вино. Много лошо постъпват с индианците. И след като завземат калифорния вече проблема с индианците изведнъж изчезва. Между другото френската и английската преса, най-верните тогава, повтарят всичко дума по дума. И така десетилетия. А изглежда че цялата информация идва от испанските вестници, които забраняват да се продава повече от бутилка такия за да се спре пиянството и задължават със всяка чаша алкохол да се сервира мезе (наредбата още се спазва в мадрид). Закон от 1650 година горе долу, който е счетено че трябва да се прилага и в калифорния през приблизително 1780.

    Та колко от журналистите говорещи за Буча са били там по времето когато са ставали събитията?

    Нередност?
  • 3
    hdq09646761 avatar :-|
    hdq09646761
    • - 2
    • + 1

    Лесно, търсиш по ъглите банер на "Америка за България" ...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал