При закъснение на полет пътниците имат право на обезщетение, но има и особености

Ако причината за закъснението е в летището, а не в авиокомпанията, може и да не се получи компенсация

При закъснение или отмяна на полет всеки засегнат пътник има право на обезщетение. Създаденият хаос по летищата логично увеличава и заявленията за това. Пред "Капитал" създателят на платформата за уреждане на компенсации ClaimCompass - Александър Сумин, заяви, че се усеща покачване в броя на подадените искове. "Миналия месец достигнахме нива, които не бяхме виждали от началото на пандемията. Ръстът е от порядъка на 400% спрямо същия период за миналата година", каза той. За ръст на заявленията потвърди и адвокат Александът Иванов, който седи зад "Обезщетение.бг".


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

При закъснение или отмяна на полет всеки засегнат пътник има право на обезщетение. Създаденият хаос по летищата логично увеличава и заявленията за това. Пред "Капитал" създателят на платформата за уреждане на компенсации ClaimCompass - Александър Сумин, заяви, че се усеща покачване в броя на подадените искове. "Миналия месец достигнахме нива, които не бяхме виждали от началото на пандемията. Ръстът е от порядъка на 400% спрямо същия период за миналата година", каза той. За ръст на заявленията потвърди и адвокат Александът Иванов, който седи зад "Обезщетение.бг".

Кога се дължи

Правото на компенсация е залегнало в в Регламент 261/2004 на ЕС и се прилага в 3 случая - при отмяна на полет, ако пътниците не са уведомени предварително поне 14 дни; при недопускане на борда поради търговско претоварване (overbooking) - продадени са повече билети от местата; при закъснение над 3 часа. То се определя спрямо часа на пристигане в крайната дестинация на пътуването, затова и много от компаниите правят всичко възможно, ако има такова, то да е в рамките на тези часове, често се случва да се вместят в закъснение от 2 часа и 55 минути. Компенсациите започват от 250 евро за полети до 1500 км и достигат 600 евро за дестинации над 3500 км.

През последните години бяха създадени различни интернет платформи, които улесняват пътниците в търсене на компенсации. Тoва са т.нар claim aggregators, зад които често стоят и адвокати - "Обезщетение.бг", ClaimСompass, Aeroisk, Airhelp и други. Обикновено и самите авиокомпании имат на сайтовете си форми за изискване на компенсации, но при сложни казуси шансовете за пътника намаляват, ако заявява самостоятелно.

Очаквам и вълна от съдебни спорове за изясняване по конкретни случаи кое точно е причината за проблема със закъсненията.

адвокат Александър Иванов, "Обезщетение.бг"
адвокат Александър Иванов, "Обезщетение.бг"

Чрез тях може бързо и лесно да се провери дали един пътник има право на компенсация и ако да - да подаде всички необходими данни за себе си и за полета. Екипите на тези платформи преговарят директно с авиокомпаниите, а до съдебни искове се стига в краен случай и при по-заплетени казуси - каквито обаче се оказват в момента. За услугата те взимат такса между 20 и 30% с ДДС при уреждане на обезщетението, а при по-сложни казуси при някои платформи може да достигне и 40 - 50%, тъй като се включват и адвокатски такси. Затова е препоръчително да се четат условията на платформите, за да няма изненадани накрая.

Особеното в момента

Ключов момент при определяне на обезщетението е дали закъснението или отмяната са причинени от извънредни ситуации. Ако има наличие на такива, плащане не се дължи - например стачки, лошо време, терористични атаки. При всяка причина, която се счита за неизвънредна, се дължи компенсация. Именно тук е и тънкият момент - в момента много от причините за закъсненията са в летищата, което може да се използва от авиокомпаниите като аргумент за отказване на компенсация, както и удължаване на времето за получаване. По препоръка на ЕК авиокомпанията трябва да отговори в срок от 2 месеца след подаване на иска. Практиката показва, че целият процес заедно с изплащането на парите в повечето случаи отнема между 5 и 8 седмици.

"За съжаление не всички проблемни полети ще подлежат на обезщетения, защото където причините са в летището или управлението на трафика, авиокомпаниите не дължат компенсация. Очаквам и вълна от съдебни спорове за изясняване по конкретни случаи кое точно е причината за проблема", коментира пред "Капитал" адвокат Александър Иванов от "Обезщетение.бг".

Според решение на Европейския съд обезщетение може да се търси в давностния срок по приложимото национално право, като той се смята от датата на полета. По българското срокът е 5 години след полета, но в други държави е различен. Освен това зависи и коя авиокомпания коя държава на правоприлагане е избрала.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • fitnesman1974
    • - 4
    • + 1

    Най-харесвам статии без всякакъв смисъл, но да изрекламираме едни хора и сайтове!!! Няма,няма и от "Капитал" ударят дъното.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал